Видання зареєстровані авторами шляхом самоархівування
Permanent URI for this communityhttps://devessuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/1
Browse
3 results
Search Results
Item The Role of Decisions by the European Court of Human Rights in Shaping the Content of New Media Literacy Education(Cherkas Global University, 2021) Плотнікова, Марія Володимирівна; Плотникова, Мария Владимировна; Plotnikova, Mariia Volodymyrivna; Завгородня, Владислава Миколаївна; Завгородняя, Владислава Николаевна; Zavhorodnia, Vladyslava Mykolaivna; Дегтярьов, Сергій Іванович; Дегтярев, Сергей Иванович; Dehtiarov, Serhii Ivanovych; Polyakova, L.G.This paper aims to explore the case law of the European Court of Human Rights in the area of regulating the activity of online media, as well as establish the information, axiological, and legal potential of the Court’s decisions for shaping the content of new media literacy education. Insight is provided into a set of factors governing the need for adopting new conceptual approaches to establishing a sound legal framework for the operation of contemporary social media. The authors analyzed the provisions of the Convention for the Protection of Human Rights and Fundamental Freedoms and decisions of the European Court of Human Rights dealing with the correlation and balance between the right to freedom of speech and expression and the right to privacy and the protection of the honor, dignity, and reputation of physical and legal persons. The authors singled out a set of legal provisions that need to be particularly focused on and promoted as particularly facilitative of the development of media literacy among both professional journalists and ordinary social media users who can create and/or distribute media content.Item The Effect of Social Media on Financial Literacy(Academic Publishing House Researcher s.r.o., 2021) Швагер, Ольга Андріївна; Швагер, Ольга Андреевна; Shvaher, Olha Andriivna; Дегтярьов, Сергій Іванович; Дегтярев, Сергей Иванович; Dehtiarov, Serhii Ivanovych; Polyakova, L.G.What makes the issue of financial literacy relevant to various social groups and the State as a whole today is the dynamic development of the market for financial services, the rapid and extensive digitalization of such services, and changes in the structure of the market caused by the emergence of new segments and new actors. A financially literate consumer will make wellinformed, responsible decisions in relation to services provided by financial institutions. Financial literacy has a direct effect both on the wellbeing of a particular individual and on wellbeing across society and the State as a whole. It tends to take on particular significance at a time of certain crisis situations. The recent COVID-19 pandemic situation has brought into clear view both the significance of requirements for the establishment of effective forms of disclosure of information in the market for financial services and the need to expand the information instrumentarium intended to improve the financial literacy of the population. Many countries have in place comprehensive legislation on protecting the rights of financial consumers, as well as relevant case law. However, that alone does not resolve most of the quite specific objectives for enhancing financial literacy – and, consequently, does not protect the population from various risks and unjustified financial losses. The authors argue that it is the use of social media – as the more sought-after and mass way to spread information in today’s world – that will help expand the audience of recipients of financial education. The paper analyzes a set of factors that influence the process of boosting the role of social media channels inimproving the financial literacy of the population and examines a set of relevant resources and tools employed in various countries to build an infrastructure for financial education. The authors also discuss the need to devote attention to the arrangement of educational activities for financially isolated and undereducated strata of the population and, in this context, focus on the right choice of media channels and means of financial education to ensure equal access to financial products and services.Item Особенности приобретения дворянства слободской украинской казацкой старшиной в конце XVIII века(Cherkas Global University; Academic Publishing House Researcher s.r.o., 2020) Дегтярьов, Сергій Іванович; Дегтярев, Сергей Иванович; Dehtiarov, Serhii Ivanovych; Mikhaylichenko, M.A.; Polyakova, L.G.В статье проанализированы особенности приобретения прав российского дворянства слободской казацкой старшиной в первое десятилетие после издания «Жалованной грамоты дворянству» 1785 г. Рассмотрены наиболее распространенные среди слободской старшины алгоритмы доказательства дворянства. Указаны специфические черты нобилитационного процесса на территории бывших слободских казацких полков, отличавшие его от аналогичных процессов на землях бывшей Гетманщины. В основу работы легли рукописные источники, хранящиеся в фондах Центрального государственного исторического архива в г. Киеве, Государственного архива Харьковской области, Центральной научной библиотеки Харьковского национального университета имени В.Н. Каразина. Особое внимание было уделено изучению родословной дворянской книги Харьковского наместничества. Анализ источников подтверждает, что для обладателей казацких рангов от сотника и выше получить права российского дворянства не составляло труда. Этим воспользовались многие представители бывшей казацкой старшины и их потомки. Авторы выделили специфическую черту нобилитации бывшей казацкой старшины Слободской Украины. Здесь представители казацкостаршинских родов, доказывая свои права на потомственное дворянство, редко апеллировали к польскому шляхетскому происхождению. Такой способ доказать свое благородное происхождение был более характерен для казацкой элиты бывшей Гетманщины.