Видання зареєстровані авторами шляхом самоархівування
Permanent URI for this communityhttps://devessuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/1
Browse
Search Results
Item Зарубіжний досвід організаційно-правових засад функціонування прокуратури в іноземних країнах(ФОП Король Ірина Володимирівна, 2023) Шлапко, Тетяна Вікторівна; Shlapko, Tetiana Viktorivna; Шапошник, Андрій Сергійович; Shaposhnyk, Andrii SerhiiovychВідомо що прокуратура, як державний орган перш за все покликана захищати права та свободи людини і громадянина, від ефективної діяльності прокуратури, в багатьох випадках може залежати стан дотримання в Україні законності, гарантування та відновлення прав та свобод, і в цілому рівень довіри населення до держави. Саме тому сьогодні до діяльності прокуратури має бути прикута особлива увага, адже будь які недоліки в діяльності цього органу, негативно позначаються в цілому на функціонуванні всієї державної влади. На сучасному етапі Україна проходить шлях приєднання до європейської спільноти, в зв’язку з чим відбуваються доволі суттєві перетворення, стосується, безумовно, це і адміністративно-правового регулювання діяльності органів прокуратури. В той же час ефективність будь яких перетворень неможлива, якщо не вивчити зарубіжний досвід регулювання діяльності прокуратури з метою визначення існуючих проблем та можливостей застосування цього досвіду в правовій системі України. Для України досвід зарубіжних країн є безумовно цікавим, адже Україна прагне як скоріше набути статус повноправного члену Європейського союзу, а отже позитивний досвід регулювання діяльності прокуратури в зарубіжних країнах може дозволити впровадити в національну практику кращі моделі функціонування прокуратури, або навпаки дозволить визначити недоліки, які унеможливлюють запровадження тієї чи іншої моделі, адже прокуратура України пройшла власний шлях становлення та розвитку, має власні традиції, а будь які зміни щодо її діяльності мають бути зваженими та призводити виключно до позитивних результатів. Таким чином, зважаючи що сьогодні весь світ глобалізується, відповідно відбуваються глобалізаційні процеси в органах публічної влади, а самі органи публічної влади, в тому числі і в Україні останнім часом функціонують в тісній співдружності з іншими країнами в умовах інтеграції, в тому числі і політичних систем. Шлях до членства в Європейській спільноті, так чи інакше передбачає необхідність приведення законодавства України до стандартів Європейської спільноти з запозиченням найкращого досвіду регулювання всієї сфери життєдіяльності суспільства, в тому числі в діяльності органів публічної влади та кримінальної юстиції. Отже цікавим, з нашої точки зору є вивчення досвіду США та деяких європейських країн щодо засад організації та діяльності органів прокуратури, в яких адміністративно-правове забезпечення пройшло тривалу перевірку часом і продемонструвало доволі ефективні результати, а отже ефективність прокуратури закордонних країн є доволі важливим об’єктом дослідження в сучасних умовах розвитку України.Item Правовий аналіз міжнародного та зарубіжного досвіду реалізації кримінально – процесуальних функцій органами прокуратури, їх вплив на функціонування національної моделі прокуратури та кримінального переслідування в Україні.(Видавничий дім «Гельветика», 2023) Шапошник, Андрій Сергійович; Shaposhnyk, Andrii Serhiiovych; Шлапко, Тетяна Вікторівна; Shlapko, Tetiana ViktorivnaУ статті зроблено аналіз зарубіжних моделей побудови прокуратури, реалізації прокурором своїх функцій у рамках кожної моделі. Також у статті досліджено міжнародний досвід і зарубіжне нормативно-правове регулювання кримінально-процесуальних функцій прокурора, з’ясовано загальні правила співвідношення цих правових явищ і встановлено об’єктивної оцінки досвіду, наявного в нашому національному історичному минулому та в інших країнах, з метою подальшого можливого запозичення їх положень українським законодавством, судочинством або розроблення власних положень з урахуванням міжнародного досвіду. У статті зазначено, що правові системи царської Росії і Радянського Союзу ніколи не відображали національні традиції українського народу, оскільки були для нього чужими, насадженими для утримання українського народу в підневільному становищі, натомість українські традиції відображають норми звичаєвого права, яке своїм корінням сягає Давньоруської держави. Також наголошено, що сучасний геополітичний вибір української держави та її євро-інтеграційні прагнення відіграли вирішальну роль у зміні функціональної моделі української прокуратури з наглядової на обвинувальну. У статті досліджено різні класифікації моделей прокуратур, наприклад, дві європейські моделі: французька та англосаксонська; а також класифікацію за Є. М. Поповичем, який окрім французької і англійської, виділяє північноєвропейську модель прокуратури. У статті досліджено досвід США, Німеччини, Франції, Швейцарії, країн Балтії та СНД. У зв’язку з цим зроблено висновки про те, що вищий ступіть розвитку й орієнтації європейських держав на демократичні принципи у функціонуванні усіх державних інституцій законодавчої, виконавчої, судової гілок влади, а також чітке визначення ролі і місця, завдань і функцій прокуратури у даній системі, зумовлює відсутність або звуження потреби у закріпленні за прокуратурою наглядових повноважень. Викладений матеріал у статті, в частині аналізу міжнародного та зарубіжного досвіду реалізації кримінального переслідування, дозволяє зробити висновок про те, що українське кримінально-процесуальне право в цілому та основний його інститут кримінального переслідування мають власні історичні та культурні початки і представляють правову галузь суверенної держави. Разом з тим кримінально-процесуальне законодавство України має сприймати кращий досвід організації та процесуального забезпечення реалізації кримінального переслідування зарубіжних західних держав світової спільноти. Також висловлено погляд автора, що при запозиченні досвіду іноземних держав, які законодавчо закріплюють порядок і умови здійснення кримінального переслідування в своїх країнах, суб’єктам, які мають право законодавчої ініціативи вдосконалення кримінальнопроцесуального законодавства України важливо дотримуватися певного алгоритму дій, який покроково описано у статті.