Видання зареєстровані авторами шляхом самоархівування

Permanent URI for this communityhttps://devessuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/1

Browse

Search Results

Now showing 1 - 10 of 15
  • Item
    Developing Soft Skills in Ukrainian Higher Education: Challenges and ESP Integration Strategies
    (University of Constanța, 2025) Таценко, Наталія Віталіївна; Tatsenko, Nataliia Vitaliivna; Коробова, Юлія Володимирівна; Korobova, Yuliia Volodymyrivna
    У відповідь на поточні соціально-економічні зміни, українські університети прагнуть подолати розрив між якісною освітою та ринком праці. Зі зростанням попиту на кваліфікованих випускників, ЗВО інтегрують м’які навички (soft skills) у свої навчальні програми, щоб задовольнити потреби ринку праці. Автори надають описовий аналіз визначень та характеристик м’яких навичок, а також шляхів їх розвитку для підвищення працевлаштування випускників у певних контекстах вищої освіти. Хоча українські випускники демонструють сильні сторони в комунікації та адаптивності, існує помітний дефіцит таких навичок, як вирішення проблем, управління стресом та критичне мислення. Стаття зосереджена на проблемах в політиці вищої освіти України, інноваційних змінах у навчальних програмах (наприклад, розробка портфоліо, спільні проєкти) та стратегіях розвитку soft skills на заняттях з англійської мови для спеціальних цілей, які можна впровадити в академічне середовище на національному рівні, щоб забезпечити студентів цими важливими навичками. Дослідження теоретично обґрунтоване та окреслює концептуальні рекомендації щодо модернізації української системи професійної підготовки відповідно до європейських стандартів.
  • Item
    Мовна репрезентація концепту агресії у британській та американській літературі 21 століття
    (Видавничий дім "Гельветика", 2025) Таценко, Наталія Віталіївна; Tatsenko, Nataliia Vitaliivna; Бакай, Ю.І.
    У статті проаналізовано особливості репрезентації концепту агресії в американській і британській літературі 21 століття в порівняльному аспекті. Для проведення компаративного дослідження було вибрано твори американської та британської літератури: «The Young Lions» (Дж. Бойн); «Red Clocks» (Л. Зандер); «The Casual Vacancy» (Дж. К. Роулінг); «The Girl on the Train» (П. Гоукінс). Для проведення дослідження було використано такі методи, як компаративний, текстуальний, концептуальний і культурно-історичний. В американській і британській літературі концепт агресії має складну й багатогранну структуру. З’ясовано, що в ядрі цього концепту перебувають компоненти фізичної та психологічної агресії, натомість периферія репрезентована компонентами вербальної та символічної агресії. Виявлено, що в романі американського письменника Дж. Бойна «The Young Lions» яскраво вираженими є фізична та психологічна агресія, пов’язані передусім із Другою світовою війною, її основними подіями й наслідками. Однак Л. Зандер у романі «Red Clocks» апелює до психологічного типу концепту агресії, компонентами якої виступають приниження, контроль, гнів, безвихідь, безсилля, несправедливість, пригнічення. Досліджено, що в романі британської письменниці Дж. Роулінг «The Casual Vacancy» на відміну від проаналізованих творів американської літератури на першому місці перебуває соціальний вимір концепту агресії. Центральним у романі британської письменниці П. Гоукінс «The Girl on the Train» є концепт агресії, виражений передусім психологічним, емоційним і вербальним його типами. Практичне значення отриманих результатів полягає в тому, що розроблена концепція компаративного аналізу може використовуватися під час проведення таких досліджень. Перспективи подальших розвідок ґрунтуються на необхідності порівняльного аналізу мовної репрезентації концепту агресії в інших літературах, зокрема українській.
  • Item
    The power of sel in teaching a foreign language
    (Sumy State University, 2025) Kushnirova, P.; Таценко, Наталія Віталіївна; Tatsenko, Nataliia Vitaliivna
    In the modern world, knowledge and technical skills are no longer the only factors that define success. Social and emotional learning (SEL) has become a crucial component of personal development and effective education. SEL is the process through which individuals acquire and apply the knowledge, attitudes, and skills needed to understand and manage emotions, set and achieve goals, feel and show empathy for others, establish positive relationships, and make responsible decisions. Many researchers agree that emotional intelligence is as important as academic performance [1]. While SEL is often associated with general education, its value in foreign language teaching is profound and multi-dimensional. When applied in the context of foreign language instruction, SEL takes on a special role. Language learning is not purely cognitive – it is deeply emotional and social. Students often feel vulnerable when speaking in a new language. Fear of making mistakes, embarrassment, and anxiety can hinder participation. SEL helps create a supportive environment where students feel safe to take linguistic risks. By fostering self-awareness and emotional regulation, learners become more confident and resilient. They learn to manage frustration, stay motivated during challenges, and celebrate their progress.
  • Item
    Phonetic changes in borrowed words
    (Sumy State University, 2025) Riabokon, K.; Таценко, Наталія Віталіївна; Tatsenko, Nataliia Vitaliivna
    The borrowing of words from other languages is always accompanied by lexical, semantic, and phonetic adaptation. This is especially true for the English language, which throughout its history has been in active linguistic contact with many languages: firstly Celtic, then Latin and Scandinavian, followed by French, Italian, Spanish, German, Indian, Japanese, and others. Such an open nature of English has led to significant enrichment of its vocabulary, but at the same time — to numerous phonetic changes associated with the integration of foreign vocabulary into its phonological system.
  • Item
    Когнітивні аспекти інтерпретації мовної агресії у міжкультурному спілкуванні
    (Видавнича група «Наукові перспективи», 2025) Таценко, Наталія Віталіївна; Tatsenko, Nataliia Vitaliivna; Бакай, Ю.І.
    Поняття агресії активно вивчається в багатьох дисциплі нах, включно з інтерпретацією з погляду когнітивної психології, нейро біології, антропології та лінгвістики. Менше уваги феномену агресії приділено в контексті міжкультурної комунікації. Безперечно, хоча інтерпретації поняття агресії охоплюють соціальні чинники для зрозуміння природи та викликів міжкультурної комунікації (контекст, спільну основу, шаблонне використання), роль агресії у формуванні людського сприйняття, інтерпретації, ставлення та її використання в міжкультурному контексті залишається поза увагою вчених. Мета пропонованого дослідження – дослідити когнітивні аспекти інтерпретації мовної агресії в межах міжкультурної комунікації. У роботі використано метод синтезу й аналізу, який передбачав систематичний огляд літератури. Результати роботи продемонстрували, що в сучасній лінгвістиці зростає усвідомлення важливості когнітивного підходу до опису мовленнєвого міжкультурного діалогу. Зокрема, в роботі наголошено на ролі вивчення взаємозв’язку між реальними мовленнєвими процесами та їхніми мовними виразами в контексті структур знань і процедур їхньої обробки. У процесі обміну або обробки інформації людина обробляє співвідношення основних структур них одиниць мовленнєвої поведінки (фрейми, сценарій, модель і жанр мовлення). З погляду міжкультурної комунікації сприйняття інформації вимагає більшого когнітивного навантаження, спрямованого на вивчення іншої національної мовної свідомості, її особливостей із метою визначення універсальних засад, які уможливлюють міжкультурну комунікацію зі збереженням національної культурної ідентичності. Експлуатація складних когнітивних схем потрібна, щоб ідентифікувати складні координати абстрактних понять, наприклад, агресії. Це відбувається у процесі розуміння мови, контексту і сприйняття повідомлення через структуру вання й організацію інформації. Вираження, керування і сприйняття агресії змінюються відповідно до культурних норм і ціннісних переконань. Висновок – для концептуалізації поняття мовної агресії важливо досліджувати та розуміти її роль у міжкультурному контексті саме з погляду міжкультурної комунікації. Дослідження мовної агресії у мультидисциплінарному контексті з погляду когнітивної психології, антропології та лінгвістики з акцентом на сфери її вживання у мові є перспективним новаторством.
  • Item
    Пам'ятники як віддзеркалення національної історії: сучасні виклики та наративи
    (Триторія, 2024) Таценко, Наталія Віталіївна; Tatsenko, Nataliia Vitaliivna; Повалій, Тетяна Леонідівна; Povalii, Tetiana Leonidivna; Миленкова, Римма Володимирівна; Mylenkova, Rymma Volodymyrivna; Бойко, Ольга Петрівна; Boiko, Olha Petrivna; Зякун, Алла Іванівна; Ziakun, Alla Ivanivna; Отрощенко, Лариса Степанівна; Otroshchenko, Larysa Stepanivna; Молгамова, Лілія Олексіївна; Molhamova, Liliia Oleksiivna
    Об’єкт дослідження – українські пам’ятники, включно з тими, що постраждали чи можуть постраждати внаслідок військових дій чи окупації на підконтрольній уряду України території. Мета роботи – розроблення методології збору атрибутивної інформації, опису, аналізу, систематизації та міждисциплінарної інтерпретації даних щодо фізичного стану та соціально-політичних індикаторів пам’ятників та меморіалів, включно з тими, які постраждали внаслідок військових дій чи окупації шляхом їх діджитальної архівації з подальшою репрезентацією на двомовному веб-сайті для забезпечення сталого розвитку суспільства та підвищення конкурентоспроможності України у світі.
  • Item
    Cultural heritage and national Ukrainian narratives
    (Sumy State University, 2024) Таценко, Наталія Віталіївна; Tatsenko, Nataliia Vitaliivna
    Historical and cultural monuments are unique witnesses of our past. Among many problems our modern Ukrainian society tries to solve, there is one connected with overcoming our post-colonial experience that still exists in objects of public memorialization. Unfortunately, during the years of Ukrainian independence, we still have not formed full-fledged national narratives. However, the war with Russia should accelerate this process, including cleaning the public space from the so-called imperial markers and Russian narratives. In 2023, a team of researchers from Sumy State University won the competition «Science for the Reconstruction of Ukraine in the War and Post-War Periods», having received a collective grant support from the National Research Fund of Ukraine for the implementation of the scientific research project «Digital Archiving of Monuments as Objects of Public Memorialization for the Preservation of the Cultural Heritage of Ukraine». The work aims to develop a methodology for collecting attributive information, description, systematization, analysis, and interdisciplinary interpretation of data regarding the physical condition and socio-political indicators of monuments through their digital archiving on a bilingual website to ensure the sustainable development of Ukrainian society.
  • Item
    Concepts Through a Linguosynergetic Lens (On the Example of the Concept of Death)
    (Університету імені Альфреда Нобеля, 2023) Таценко, Наталія Віталіївна; Tatsenko, Nataliia Vitaliivna; Молгамова, Лілія Олексіївна; Molhamova, Liliia Oleksiivna
    У статті розглядається функціонування концептів з лінгвосинергетичної точки зору. Метою дослідження є вивчення функціонування концепції смерті з лінгвосинергетичної точки зору та роз робка моделі для розуміння синергетичної взаємодії лінгвістичних та контекстуальних факторів у концептуалізації смерті. Дослідження побудовано на принципах когнітивної лінгвістики та лінгвосинергетики. Для розробки основної гіпотези дослідження використовуються загальнонаукові методи, такі як аналіз, синтез, індукція, дедукція, абстрагування, пояснення та опис. Отримавши статус наукової парадигми в лінгвістиці, гуманітарний та епістемологічний виміри синергетики дають можливість застосовувати синергетичні моделі у вивченні процесів, пов’язаних з когнітивною діяльністю людини. Пропонується універсальна лінгвосинергетична модель концепту, яка відображає його виміри як у статичній, так і в динамічній формі та демонструє його функціонування. Дослідження пояснює, як працює модель відповідно до законів і правил лінгвосинергетики. У статті пред ставлено комплексне дослідження концепту СМЕРТІ з використанням принципів лінгвосинергетики та теорії фракталів. Обґрунтовується доцільнисть такого підходу, позаяк він забезпечує глибше розуміння складноструктурованих багатомасштабних стереоскопічних об’єктів будь-якого генезису. Концепт DEATH використовується в англомовному дискурсі, щоб продемонструвати адекватність моделі та по казати, як цю модель можна застосувати до інших концептів. Категоріально-понятійні інструменти си нергетики в лінгвістиці використовуються для опису того, як концепт саморегулюється та функціонує як відкрита нелінійна система. Доводиться, що концепт має фрактальні характеристики, включаючи самоподібність, динаміку, нерегулярність, рекурсивність і дробовість, з атрактором у центрі. Стаття демонструє потенціал теорії фракталів у дослідженні складних систем. Запропонована в дослідженні теорія фракталів відкриває нові можливості для аналізу складноструктурних багатомасштабних стереоскопічних об’єктів будь-якого генезису. Стаття сприяє вивченню лінгвосинергетичного підходу та теорії фракталів і пропонує новий погляд на функціонування та динаміку концепту «DEATH».
  • Item
    Make teaching english easier with ChatGPT
    (Sumy State University, 2023) Таценко, Наталія Віталіївна; Таценко, Наталия Витальевна; Tatsenko, Nataliia Vitaliivna; Donik, I.
    As everyone probably knows, technology continues to evolve and change the world; the way we teach and learn has also been transforming. A very interesting innovation is the use of chatbots for language teaching. Teaching English is a challenging task, especially when it comes to non-native speakers. Many students struggle to learn English due to its complex grammar rules, vocabulary, and pronunciation. However, with the help of ChatGPT, teaching English can become much easier and more effective. That is why this topic is relevant and interesting. The purpose of the research is to discuss a more straightforward way of learning English through the use of ChatGPT.
  • Item
    A journey through the female gaze: media and art perspective
    (The Department of English Language and Literature, University of Timişoara, 2022) Tatsenko, P.; Таценко, Наталія Віталіївна; Таценко, Наталия Витальевна; Tatsenko, Nataliia Vitaliivna
    Метою цієї роботи є виявлення специфічної природи феномена "жіночий погляд" шляхом обговорення кількох тем зі сфери дослідження феміністичної естетики. Показано, що домінування чоловічої перспективи в ЗМІ робить сучасне суспільство менш толерантним до гендерної рівності, і, водночас, патріархальне суспільство нав'язує гендерно-стереотипні цінності. З одного боку, мас-медіа пропагують цінності завдяки своїй перформативності, але з іншого, вони можуть сприяти дестабілізації усталених соціальних стереотипів завдяки феномену ремедіації. Крім того, ЗМІ можуть взаємодіяти з суспільством, що спричиняє відновлення агентної реальності суспільства.