Видання зареєстровані авторами шляхом самоархівування
Permanent URI for this communityhttps://devessuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/1
Browse
42 results
Search Results
Item Роль рішення ЄСПЛ у справі «Сзуровец проти Угорщини» у формуванні медіа-політики щодо проблем міграції(Сумський державний університет, 2023) Завгородня, Владислава Миколаївна; Zavhorodnia, Vladyslava MykolaivnaВажливу роль для формування медіа-політики у питаннях висвітлення міграції відіграє практика Європейського суду з прав людини. У цьому контексті варто звернути увагу на рішення у справі "Сзуровец проти Угорщини", в якому ЄСПЛ визнав що відмова надати журналісту доступ до шелтерів шукачів притулку порушила його право на поширення інформації, а отже, його право на свободу вираження поглядів.Item Комісія правди і примирення: досвід Союзної Республіки Югославія(Сумський державний університет, 2022) Завгородня, Владислава Миколаївна; Завгородняя, Владислава Николаевна; Zavhorodnia, Vladyslava MykolaivnaВійна завжди є неординарною подією, здатною повністю змінити не лише життя окремої людини, а й цілої нації. Кожен воєнний конфлікт у свій час набуває завершення. І цей час стає вирішальним для подальшого розвитку держави, національної самоідентифікації і самовизначення народів, вибору вектору розвитку – в бік демократії, авторитаризму чи навіть нацизму. Відтак, успішне подолання наслідків конфлікту, національне примирення, з одного боку, з іншого, – покарання воєнних злочинців і колаборантів, є неодмінними умовами і запорукою для успішного повоєнного життя, незалежно від того, чи йде мова про переможців, чи про переможених.Item Legal education for sustainable development: challenges of martial law(Sumy State University, 2022) Завгородня, Владислава Миколаївна; Завгородняя, Владислава Николаевна; Zavhorodnia, Vladyslava MykolaivnaSustainable development is a way of balanced social development according to which humanity will be able to exist in the long run. It aims to achieve social and economic justice, preserve the environment and restore used natural resources. The essence of sustainable development is to identify viable schemes that consider and balance the economic, social, and environmental aspects of human activity. We must be prepared for the future and try to make it as favorable as possible. When making decisions, communities, companies, and citizens must have short- and long-term perspectives in mind, not in any area, but a set of economic, social, environmental, and other aspects.Item Право на правду як юридична концепція(Сумський державний університет, 2022) Завгородня, Владислава Миколаївна; Завгородняя, Владислава Николаевна; Zavhorodnia, Vladyslava MykolaivnaПраво на правду з'явилося як ідея і юридична конструкція в різних юрисдикціях і формувалося як таке в багатьох історико-політичних контекстах. У національних правових системах воно може інтерпретуватися як "право на істину", "право знати", "право бути поінформованим" тощо. Витоки цього права випливають із необхідності надати жертвам та родичам зниклих безвісти права знати, що сталося. Його походження можна простежити в нормах міжнародного гуманітарного права. У першу чергу, мова йде про ст. 32 Додаткового протоколу до Женевських конвенцій від 12 серпня 1949 року, що стосується захисту жертв міжнародних збройних конфліктів. Ця стаття встановлює загальний принцип, згідно з яким держави, які перебувають у збройному конфлікті та міжнародні гуманітарні організації у своїй діяльності мають насамперед виходити з права членів сімей знати про долю своїх родичів. Ст. 33 Протоколу покладає на сторін конфлікту обов’язки щодо розшуку осіб, які пропали безвісти; обміну інформацією про них та будь-які обставини, що сприятимуть розшуку; реєстрації осіб, які були затримані, позбавлені волі на термін понад два тижні внаслідок воєнних дій чи окупації, або які померли під час такого затримання; створенню розшукових команд тощо.Item The Role of Decisions by the European Court of Human Rights in Shaping the Content of New Media Literacy Education(Cherkas Global University, 2021) Плотнікова, Марія Володимирівна; Плотникова, Мария Владимировна; Plotnikova, Mariia Volodymyrivna; Завгородня, Владислава Миколаївна; Завгородняя, Владислава Николаевна; Zavhorodnia, Vladyslava Mykolaivna; Дегтярьов, Сергій Іванович; Дегтярев, Сергей Иванович; Dehtiarov, Serhii Ivanovych; Polyakova, L.G.This paper aims to explore the case law of the European Court of Human Rights in the area of regulating the activity of online media, as well as establish the information, axiological, and legal potential of the Court’s decisions for shaping the content of new media literacy education. Insight is provided into a set of factors governing the need for adopting new conceptual approaches to establishing a sound legal framework for the operation of contemporary social media. The authors analyzed the provisions of the Convention for the Protection of Human Rights and Fundamental Freedoms and decisions of the European Court of Human Rights dealing with the correlation and balance between the right to freedom of speech and expression and the right to privacy and the protection of the honor, dignity, and reputation of physical and legal persons. The authors singled out a set of legal provisions that need to be particularly focused on and promoted as particularly facilitative of the development of media literacy among both professional journalists and ordinary social media users who can create and/or distribute media content.Item The Use of Practice-Based Assessments in Preparing Humanities and Social Sciences Specialists: The Case of Sumy State University (Ukraine)(Academic Publishing House Researcher s.r.o., 2021) Завгородня, Владислава Миколаївна; Завгородняя, Владислава Николаевна; Zavhorodnia, Vladyslava Mykolaivna; Славко, Анна Сергіївна; Славко, Анна Сергеевна; Slavko, Anna Serhiivna; Дегтярьов, Сергій Іванович; Дегтярев, Сергей Иванович; Dehtiarov, Serhii Ivanovych; Polyakova, L.G.This paper explores the potential for using practice-based assessments in higher education in preparing humanities and social sciences specialists. The authors tested a set of innovative methodologies for practice-based summative assessment of the progress made in learning certain disciplines by students majoring in Law, International Law, and History and Archaeology at Sumy State University (Ukraine). To assess the effectiveness of practice-based assessments, the authors employed anonymous surveying, tested students’ level of mastery of key theoretical concepts, and carried out a comparative analysis of the performance of students who took part in practice-based assessments and those who took exams in a traditional way. The conducted pedagogical experiment indicates the advisability of employing practice-based assessments as part of teaching humanities and social sciences disciplines. It revealed a significant increase in the level of preparation of students on subjects summative assessment around which was based on practical assignments. Having students train their practical skills can help them assimilate theoretical knowledge better and for a longer time and become more confident in their preparedness for their future profession. Practice-based assessments can also serve as a yardstick for gauging the effectiveness of instructors’ teaching methods and stimulate the quest for new ways of teaching and learning that can help meet the needs of the labor market and the interests of students pursuing a higher education as much as possible.Item Transformations in the Field of public education of the Ukrainian State in 1918. Part 1(Cherkas Global University; Academic Publishing House Researcher s.r.o, 2020) Дегтярьов, Сергій Іванович; Дегтярев, Сергей Иванович; Dehtiarov, Serhii Ivanovych; Завгородня, Владислава Миколаївна; Завгородняя, Владислава Николаевна; Zavhorodnia, Vladyslava Mykolaivna; Polyakova, L.G.The government policy of the Ukrainian State, conducted in the field of public education within 1918 year, is reviewed in this article. The first part of the research covers the peculiarity of the work of the Ukrainian Ministry of Public Education, its structure and personnel. The authors paid separate attention to the formation process of the higher education institutions system and the internal organization of their activities. The research is based on a corpus of published normative documents, memoirs of contemporaries of the events described here. The authors concluded that in general the government policy of the Ukrainian State in the area of the public education system development was very successful. The work of the Ministry of Public Education itself was established in very short time. The productivity of the ministry was facilitated by the delegation of legislative initiative given to it. This helped to make many decisions quickly, reacting in time to the emerging needs of the public education sector. The existing universities received state support, and a chain of new educational institutions were created. However, there were several reasons that did not allow to perform the reform of the higher education system in full. First of all, these are military-political and economic reasons.Item Transformations in Public Education in the Ukrainian State in 1918. Part 2(Academic Publishing House Researcher s.r.o., 2021) Дегтярьов, Сергій Іванович; Дегтярев, Сергей Иванович; Dehtiarov, Serhii Ivanovych; Завгородня, Владислава Миколаївна; Завгородняя, Владислава Николаевна; Zavhorodnia, Vladyslava Mykolaivna; Polyakova, L.G.This paper continues the authors’ analysis of the policy pursued by the government of the Ukrainian State in the area of public education in 1918. The primary focus in the work’s second part is on the government’s policy on preschool, primary, and secondary education. The key sources employed in the work are materials from the period’s periodical press, memoirs by contemporaries of the events, and published statutory enactments of the government of the Ukrainian State regulating policy on primary and secondary education. It is in the year 1918 that the primary, secondary, and higher education systems in the Ukrainian State were formalized legally. The government was deeply aware of the decisive role of the public education system in the development and strengthening of Ukrainian statehood. The authors drew the conclusion that primary and secondary schools in the region enjoyed a high level of autonomy in terms of organization of the educational process at the time. The exception was that government policy actively facilitated the Ukrainization of the educational process – by way of introduction of instruction in the Ukrainian language and disciplines related to Ukrainian studies. This was a positive influence amid the formation of a young Ukrainian state. Despite a challenging military/political and economic situation, the government did manage to provide most of the region’s educational facilities with all appropriate course materials. The government worked closely with local authorities and the public, which had a positive effect on the development of the systems of primary, secondary, and preschool education locally.Item Protection of One’s Honor, Dignity, and Business Reputation on Social Networks: Issues and Ways to Resolve Them(Academic Publishing House Researcher s.r.o., 2020) Славко, Анна Сергіївна; Славко, Анна Сергеевна; Slavko, Anna Serhiivna; Завгородня, Владислава Миколаївна; Завгородняя, Владислава Николаевна; Zavhorodnia, Vladyslava Mykolaivna; Shevchenko, N.A.Over the last decade, social networks have become an indispensable part of societal life. Today, they are used not only for engaging in interpersonal communication but also for developing a personal image or business reputation, creating or promoting a brand, building professional or business relations, conducting commerce, or obtaining the latest information about what is going on around the world. The findings from an analysis of relevant legislation, case law, and user agreements indicate the unique legal nature of social networks. Based on their analysis of social networks’ key functions, the authors prove that in many areas social networks have acquired the role of mass media, as they are capable now of delivering the latest news or any other information to the user factoring in their individual tastes and information needs. Given the significant role played by social networks in informing people in today’s society, coupled with their key characteristics suchas horizontal dissemination of information, lack of preliminary moderation of user comments, and availability of two-way communication, compromising people’s honor, dignity, and business reputation on social networks can have quite serious implications for them in various spheres of social life. With that said, it appears to be quite difficult, for now, to counter this kind of attacks, both technically and legally. The paper provides an analysis of key issues that can arise as part of efforts to counter defamation on social networks (e.g., difficulty of establishing the identity of a respondent, difficulty of proving malice, or having to factor in the special nature of communication on social networks) and ones to develop legal solutions and ways to overcome such issues.Item Поняття міждержавних об’єднань(Сумський державний університет, 2020) Коваленко, І.І.; Завгородня, Владислава Миколаївна; Завгородняя, Владислава Николаевна; Zavhorodnia, Vladyslava MykolaivnaУ сучасній юридичній науці відсутня єдина позиція щодо визначення поняття "міжнародне об’єднання". Це спонукає багатьох вітчизняних та іноземних науковців досліджувати цю категорію та висувати нові гіпотези щодо її розуміння. Для того щоб, дати визначення та зрозуміти, які ж особливості має "міждержавне об’єднання" ми повинні, в першу чергу,відмежувати його від суміжних понять, встановити співвідношення з такими типами утворень як "конфедерація", "міжнародна організація" та "складна держава". Федеративна держава (союзна, від лат. fedus– союз) – це складна союзна держава, що містить державні утворення (республіки, штати, землі, кантони тощо), які мають деякі риси державного суверенітету, певну юридично визначену політичну самостійність [1, с. 113]. Кожна федерація складається з суб’єктів – територіальних утворень з відповідними елементами державності. Зазвичай, суб’єкти федерації не мають можливості виступати суб’єктами міжнародного права. Однак, існують і винятки, що можуть передбачатися федеральною конституцією, міжнародним договором, або виникати в результаті делегування певних повноважень суб’єкту федерації щодо участі у міжнародних відносинах. Поряд з самою федерацією, кожен її суб’єкт, як уже зазначалося, має окремі атрибути державності, зокрема, відповідні державні символи (герб, гімн, прапор) та столицю. Органи державної влади у такій державі мають дворівневий характер. Законодавство суб’єкта федерації не повинно суперечити законодавству федерації, однак має своє предметне коло регульованих відносин. Характерною ознакою федерацій, як правило, виступає бікамералізм. У двопалатномупарламенті одна палатаякого представляє інтереси суб’єкта федерації , а інша, в свою чергу, інтереси федерації в цілому.