Видання зареєстровані авторами шляхом самоархівування

Permanent URI for this communityhttps://devessuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/1

Browse

Search Results

Now showing 1 - 10 of 47
  • Item
    Особливості захисту персональних даних під час застосування таргетингових технологій: досвід Європейського Союзу та України
    (Івано-Франківський університет права імені Короля Данила Галицького, 2022) Бондаренко, Ольга Сергіївна; Бондаренко, Ольга Сергеевна; Bondarenko, Olha Serhiivna
    Метою роботи є аналізування особливостей захисту персональних даних під час застосування таргетингових технологій в Україні та у Європейському Союзі. Методика. Методика включає системний аналіз нормативно-правових актів національного права та історичний огляд нормативних джерел щодо правового регулювання питання захисту персональних даних та захисту персональних даних в інтернет середовищі у Європейському Союзі. Під час дослідження використовувались наступні методи наукового пізнання: термінологічний, логіко-семантичний, функціональний, системно-структурний, нормативний, компаративний тощо. Результати. Стрімкий розвиток інформаційних технологій неминуче пронизує всі сфери суспільного життя і, на жаль, не завжди правове регулювання належним чином вміє «встигати» за появою нових суспільних відносин. Питання захисту персональних даних в Інтернет середовищі для України стоїть дуже гостро та потребує негайного правового визначення як загальних засад реалізації, так і відповідальності розпорядників інформації за зловживання своїми правами. Показовим якісним прикладом, безперечно, є нормативно-правові акти Європейського Союзу, які й мають стати базисом для трансформаційних змін у вітчизняному законодавстві у сфері захисту персональних даних у мережі Інтернет. Наукова новизна. У дослідженні сформовано основні проблемні аспекти відносно процесу надання згоди на обробку персональних даних в Інтернет середовищі та подальшого використання таких даних для таргетованої реклами в Україні та визначено основні позитивні аспекти у законодавстві Європейського Союзу, які можуть бути імплементовані в національне законодавство України. Практична значимість. Результати дослідження можуть використовуватися для визначення тенденцій щодо вдосконалення національного законодавства України у контексті забезпечення належного захисту персональних даних в Інтернет середовищі.
  • Item
    Юридична сутність та види гендерно-обумовленого насильства
    (Університет сучасних знань, 2022) Бондаренко, Ольга Сергіївна; Бондаренко, Ольга Сергеевна; Bondarenko, Olha Serhiivna; Рибалко, А.С.
    У статті розкрито та проаналізовано зміст поняття «гендерно обумовлене насильство». Авторами розкрито наукові погляди на сутність феномену гендерно обумовленого насильства. Розкрито історичну підставу існування гендерно обумовленого насильства. Вивчено питання гендерної дискримінації. Вказується, що гендерно обумовлене насильство – діяння, що можна охарактеризувати, як негативні дії, або ж бездіяльність однієї особи чи групи осіб спрямовані проти іншої особи, що спричиненні статевою приналежністю останньої з метою порушення прав и свобод, позбавлення можливостей у різних сферах діяльності за допомогою різних форм впливу. Воно буває різних видів, адже класифікується за багатьма підставами.
  • Item
    Система оцінювання роботи судів в умовах судової реформи
    (Запорізький національний університет, 2022) Бондаренко, Ольга Сергіївна; Бондаренко, Ольга Сергеевна; Bondarenko, Olha Serhiivna; Уткіна, Марина Сергіївна; Уткина, Марина Сергеевна; Utkina, Maryna Serhiivna
    Відповідно до основних правових принципів побудови демократичної держави, що знайшли своє закріплення у Конституції України, влада здійснюється на засадах її поділу на законодавчу, виконавчу та судову. При чому всі гілки влади є рівними, адже функціонують на основі системи взаємних стримувань та противаг. Важливо відмітити, що роль судової влади у цьому владному трикутнику надзвичайно суттєва, адже саме на неї покладено завдання зі здійснення правосуддя, захисту правових принципів та захисту інтересів всієї держави і кожного окремого громадянина. Враховуючи значущість цього завдання, особливого значення набуває кадрове питання у судовій владі. Так, до особи, яка претендує на посаду судді висувається ряд освітніх, кваліфікаційних, моральних та психологічних вимог. Крім того, завдання держави за таких умов забезпечити не лише первинний кваліфікований добір суддів, а й розробити дієву систему заходів постійного моніторингу та оцінювання професійних та особистих якостей вже діючих суддів. В Україні це питання стоїть особливо гостро, оскільки рівень довіри до судової влади надзвичайно низький. Враховуючи викладене, розроблення та провадження дійсно ефективної системи оцінювання роботи суддів є надзвичайно важливим та нагальним завданням, що стало одним із пріоритетних під час чергового етапу судової реформи в Україні. Наголошено, що запорукою ефективності оцінювання роботи суддів є визначення та належна реалізація критеріїв такого оціню- вання. Методологія професійного оцінювання закріплена Рішенням Ради суддів України від 11 грудня 2015 року № 14. Згідно з якою кри- теріями кваліфікаційного оцінювання судді є: 1) професійна компетентність; 2) особиста компетентність; 3) соціальна компетентність; 4) здатність підвищувати свій фаховий рівень; 5) здатність здійснювати правосуддя у суді відповідного рівня; 6) відповідність судді етичним критеріям; 7) відповідність судді антикорупційним критеріям. Наголошено, що запровадження процедури оцінювання суддів як один із заходів судової реформи спрямоване на підвищення довіри до судової системи в цілому та окремих суддів зокрема. Поза тим, розроблення самої вимоги не є запорукою успіху, не менш важли- вим є і вибудування чіткої системи та раціональних механізмів оцінювання різними суб’єктами та відповідністю оцінювання засадам об’єктивності, гласності та прозорості. Чинні критерії оцінки роботи суддів, на нашу думку, є цілком виваженими, проте потребують про- цесуальної деталізації способів, методів та конкретних заходів їх реалізації.
  • Item
    Корупційна взаємодія суб’єкта надання адміністративних послуг та суб’єкта звернення
    (Харківський національний університет внутрішніх справ, 2021) Бондаренко, Ольга Сергіївна; Бондаренко, Ольга Сергеевна; Bondarenko, Olha Serhiivna; Куліш, Анатолій Миколайович; Кулиш, Анатолий Николаевич; Kulish, Anatolii Mykolaiovych; Миргород-Карпова, Валерія Валеріївна; Миргород-Карпова, Валерия Валерьевна; Myrhorod-Karpova, Valeriia Valeriivna
    Стаття присвячена важливій та темі – правовій характеристиці аспектів корупційної взаємодії суб’єкта надання адміністративних послуг та суб’єкта звернення. Наголошено, що корупція є складним соціальним феноменом, що не зважаючи на численні зусилля правового, інституційного, організаційного, просвітницького характеру є дуже поширеним в Україні. Особливо вразливою є саме сфера надання адміністративних послуг. Названо п’ять основних корупційних ризиків у цій сфері: історична схильність до корупційних дій, що є усталеною в українському суспільстві; широке використання безпосередньої особистої взаємодії між суб’єктом надання адміністративних послуг та суб’єктом звернення; неналежна організація роботи; низька мотивація суб’єктів надання адміністративних послуг; поширеність вчинення дій в умовах конфлікту інтересів.
  • Item
    Novelization of the Criminal Code of Ukraine During the 2022 Russian Invasion
    (University of Warsaw, 2022) Бондаренко, Ольга Сергіївна; Бондаренко, Ольга Сергеевна; Bondarenko, Olha Serhiivna; Рєзнік, Олег Миколайович; Резник, Олег Николаевич; Rieznik, Oleh Mykolaiovych; Уткіна, Марина Сергіївна; Уткина, Марина Сергеевна; Utkina, Maryna Serhiivna
    Стаття присвячена важливій та вкрай актуальній темі – новелізації Кримінального кодексу України в умовах війни. Автори наголошують, що держава Україна та її населення постало перед страшним викликом державному суверенітету, територіальній цілісності та незалежності, зумовленим нападом Російської Федерації. Запровадження воєнного стану та безпосереднє введення військових дій на значній території України започаткували нові суспільні відносини, які терміново потребували правового врегулювання та закріплення. Авторська позиція полягає в тому, що не зважаючи на величезне коло завдань, що вимагали швидкого вирішення, все ж Верховна Рада України змогла оперативно реагувати на нові соціальні реалії та внесла зміни до Кримінального кодексу України, запровадивши кримінальну відповідальність за колобораційну діяльність та визначення обставин, що виключають кримінальну протиправність діяння та забезпечують бойовий імунітет в умовах дії воєнного стану. Нові положення кримінального закону відповідають принципам верховенства права, законності та правової визначеності. Поза тим, все ж потребують певних уточнень та доповнень, зокрема щодо бойового імунітету військових медиків. Стосовно ж колобораційної діяльності, то, на думку авторів дане діяння є специфічним проявом державної зради, яке у зв’язку з особливою обстановкою та часом його здійснення, законодавець вирішив виділити у окремий склад кримінального правопорушення.
  • Item
    Типологізація корупції: теоретико-прикладні критерії
    (Ужгородський національний університет, 2022) Бондаренко, Ольга Сергіївна; Бондаренко, Ольга Сергеевна; Bondarenko, Olha Serhiivna; Малетов, Дмитро Володимирович; Малетов, Дмитрий Владимирович; Maletov, Dmytro Volodymyrovych
    Корупція як соціальний феномен є предметом наукового аналізу багатьох наук. Ми переконані, що для характеристики будь-якого явища важливий аналіз не лише його природи, а й видів. Важливу роль у цьому завданні відіграє типологізація корупції. Враховуючи складний і неоднозначний характер корупції, а також відсутність єдиного наукового підходу до тлумачення її сутності, у наукових колах не існує єдиного бачення виокремлення типів цього явища. Сенс класифікації завжди істотний і дуалістичний: концептуальний і прикладний. Отже концептуальність полягає в тому, що для більш оптимального розвитку сутності понять, явищ, процесів, категорій їх поділяють. Тому вивчення поглядів окремих правознавців завжди пов’язане з аналізом типологій (класифікацій), оскільки вони дають можливість уточнити погляди вченого на сутність корупції, її кримінальне право та кримінологію. Прикладний елемент: класифікація корупції дозволяє зручніше ідентифікувати та розробити стратегії боротьби з цим явищем, визначає тенденції оновлення та доповнення законів, окреслює діяльність органів державної влади загалом та правоохоронних органів зокрема. Метою статті є виділення критеріїв класифікації корупції та характеристика їх сутності. Ми пропонуємо проаналізувати кілька підходів до типологізації корупції. Перша типологізація заснована на рівні корупції. За цим критерієм корупція буває: інертною, поступовою та активною. Другим типологізаційним критерієм є сфера реалізації. Згідно з ним виділяють корупцію у законодавчій, виконавчій, судовій владі та корупцію в діяльності юридичних осіб приватного права та осіб, які надають публічні послуги. Третя типологізація корупції базується на критерії періодичності корупції. За цим критерієм корупція може бути випадковою, системною та клептократичною. За четвертим типологізаційним критерієм корупцію пропонується поділити на поступову та раптову. П’ятий типологізаційний критерій базується на ступені організованості та поширеності корупційних відносин. За цим критерієм існує корупція на низовому рівні, регіональному рівні, політичному рівні та міжнародному рівні.
  • Item
    Трансформаційні процеси у корупційних проявах в умовах військових дії на території України
    (Київський університет права, 2022) Бондаренко, Ольга Сергіївна; Бондаренко, Ольга Сергеевна; Bondarenko, Olha Serhiivna; Малетов, Дмитро Володимирович; Малетов, Дмитрий Владимирович; Maletov, Dmitry Vladimirovich
    Стаття присвячена важливій та актуальній темі – характеристиці рівня та сутності впливу війни на корупційні процеси в України. Автори зауважують, що Україна – це європейська держава, що довгий час розвивалася під впливом тоталітарних принципів. Це у свою чергу неминуче вплинуло на сприйняття державницьких процесів громадянами, рівень їх правової культури та правової свідомості. Проблема протидії корупції завжди була однією з основних під час формування державної політики кожної демократичної та правової держави. А відтак центральною під час двох революцій у новітній історії України. Поза тим, не зважаючи на численні правові та організаційні реформи, все ж рівень корупції в Україні лишається досить високим. У лютому 2022 року в історії нашої держави відбулася подія, що докорінно вплинула на життя та свідомість кожного громадянина нашої держави. А відтак на усвідомлення та сприйняття корупції як явища. Аналізування інформаційних ресурсів та сучасних політичних процесів дає можливість виділити дві основні тенденції у корупційних проявах. Перша із них – позитивна та пов’язана з феноменом національної єдності, ключову роль у якому посідає громадськість. Досвід багатьох країн демонструє, що громадська активність є ключовою передумовою подолання корупції, тому що представники громадського суспільства особисто зацікавлені не лише в декларативному існуванні правової, демократичної та соціальної держави, а й у фактичному. Військові дії зуміли об’єднати абсолютно всіх громадян України для протидії спільному ворогу. Ми вважаємо, що це унікальне відчуття єдності може бути використано й у подальшому мирному життя для протидії корупції. Адже, зараз підвищилося значення кожного громадянина, адже кожен намагається сприяти державі у протидії агресору всіма можливими способами: захищаючи державу у лавах ЗСУ чи територіальної оборони, волонтерством чи продовжуючи працювати з метою наповнення державного бюджету. Друга – негативна, що пов’язана з пристосуванням корупційної складової до нових реалій суспільного життя. Як відомо корупція завжди слідує за грошовими потоками, свідченням цього є й зростання медичної корупції під час пандемії COVID-19, спричиненою коронавірусом SARS-CoV-2. В умовах військових дій корупція активно перемістилася у діяльність Державної прикордонної служби.
  • Item
    Криміналістичні проблемні аспекти боротьби зі злочинами у кіберсфері.
    (Київський науково-дослідний інститут судових експертиз Міністерства юстиції України, 2020) Думчиков, Михайло Олександрович; Думчиков, Михаил Александрович; Dumchykov, Mykhailo Oleksandrovych; Пахомов, Володимир Васильович; Пахомов, Владимир Васильевич; Pakhomov, Volodymyr Vasylovych; Бондаренко, Ольга Сергіївна; Бондаренко, Ольга Сергеевна; Bondarenko, Olha Serhiivna
    У статті досліджується головні криміналістичні проблеми щодо боротьби з кіберзлочинністю, як нової загрози сучасному суспільству. Наведена статистика скоєння кіберзлочинів й актуальність даної проблеми для України та інших країн світу. Розглядаються проблеми застосування поняття комп'ютерного злочину і необхідності внесення змін в правову базу.
  • Item
    Організаційно-правові аспекти міжнародного співробітництва у сфері протидії легалізації злочинних доходів
    (Запорізький національний університет, 2021) Бондаренко, Ольга Сергіївна; Бондаренко, Ольга Сергеевна; Bondarenko, Olha Serhiivna; Чернадчук, Олександр Вікторович; Чернадчук, Александр Викторович; Chernadchuk, Oleksandr Viktorovych
    Метою статті є адміністративно-правова характеристика організаційно-правових аспектів міжнародного співробітництва у сфері протидії легалізації злочинних доходів. Легалізації злочинних доходів визнана злочином міжнародного характеру. Саме тому, протидія цьому деструктивному явищу є завданням не однієї конкретної держави, а всієї міжнародної спільноти. Міжнародна співробітництво у сфері протидії легалізації злочинних доходів розвивається досить динамічно. Це багато в чому пояснюється тим, що передумови міжнародно-правового регулювання були закладені багатосторонніми та двосторонніми міжнародними договорами про взаємну правову допомогу у кримінальних справах 50-х рр. ХХ ст. Серед міжнародних організацій, які значну увагу приділяють корупції, як джерелу накопичення коштів, що можуть брати участь у легалізації злочинних доходів, особливе місце посідає Financial Action Task Forse (FATF). FATF здійснює моніторинг країн, щоб переконатися, що вони повністю та ефективно впроваджують Стандарти FATF, і притягує країни до відповідальності, які їх не виконують. Історія взаємодії України та FATF почалася із здобуття Україною незалежності та свідчить про недостатнє використання Україною інструментарію протидії корупції та легалізації злочинних доходів, якими володіє ця міжнародна організація. Включення до «чорного списку» стало своєрідною шоковою терапією для українського суспільства та зумовило проведення певних реформ. Відповідальність за дотримання законодавства про боротьбу з відмиванням грошей у Європейському Союзі в першу чергу покладається на національні компетентні органи, призначені державами-членами при транспонуванні Директив щодо боротьби з відмиванням грошей. Стосовно організації міжнародного співробітництва у сфері запобігання та протидії легалізації злочинних доходів в Україні, то воно здійснюється за принципом взаємності відповідно міжнародних договорів України, згода на обов’язковість яких надана Верховною Радою України, інших нормативно-правових актів.
  • Item
    Стан реалізації окремих фундаментальних принципів протидії корупції в Україні
    (Національний університет «Одеська юридична академія», 2021) Бондаренко, Ольга Сергіївна; Бондаренко, Ольга Сергеевна; Bondarenko, Olha Serhiivna
    Стаття присвячена важливій та актуальній темі – характеристиці стану реалізації окремих фундаментальних принципів протидії корупції в Україні. Автор зосереджує увагу на тому, що ефективність виконання завдання з протидії корупції знаходиться у прямій залежності з необхідністю чіткого та виваженого формулювання основних ідей такої діяльності. Правильне формулювання правил поведінки є ключем до її продуктивності. Крім того, з’ясовано, що у юриспруденції поняття правових принципів тлумачать по-різному, зокрема, вчені використовують такі категорії, як початкові теоретичні визначення, обґрунтування, керівні принципи (ідеї), загальні приписи, керівні принципи, закономірності, зміст тощо. Зосереджено увагу на тому, що значення верховенства права для кожної діяльності підтверджується його закріпленням у ст. 8 Конституції України. Крім того, тлумачення його юридичного змісту міститься у рішенні Конституційного Суду України від 2 листопада 2004 р. № 15-рп/2004. В якому зазначено, що верховенство права – це панування права в різних формах у суспільстві. Наступним фундаментальним принципом є принцип законності. Важливість цього принципу для функціонування держави настільки важлива, що законодавча влада закріплює його у різних формах у декількох статтях Конституції України. На думку автора, ступінь того, наскільки цей принцип насправді реалізовується загалом, і особливо стосовно запобігання та боротьби з корупцією, викликає занепокоєння. Відсутність законодавчої основи для вжиття таких заходів є підставою для розробки і прийняття відповідних нормативно-правових актів. Принцип гласності тлумачиться як принцип зв’язків з громадськістю та відкритості всіх органів, уповноважених боротися з корупцією. Конституція України не містить норми, яка б чітко закріплювала принцип відкритості та прозорості, але він може бути виведений з ряду конституційних норм. Зроблено висновок, що антикорупційна діяльність в Україні, як і будь-яка інша діяльність, ведеться за певними основними ідеями, які є керівними принципами. Особливе значення серед цих принципів мають – фундаментальні. Адже, саме ці принципи визначають антикорупційну стратегію та вектор її реалізації. У контексті всебічної протидії корупції в Україні важливим є законодавче закріплення основних принципів протидії корупції.