Видання зареєстровані авторами шляхом самоархівування
Permanent URI for this communityhttps://devessuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/1
Browse
9 results
Search Results
Item Prospects and threats of the cryptoassets integration into the world financial market system(Сумський державний університет, 2023) Mykhailov, D.S. Криптовалюти та інші криптоактиви є відносно новим явищем, але вони стрімко розвиваються та стають все більш популярними. Це пов’язано з їхніми унікальними характеристиками, такими як децентралізація, безпека та прозорість. Інтеграція криптоактивів у світовий фінансовий ринок має значний потенціал для трансформації цієї системи. Криптовалюти можна використовувати для транзакцій, зберігання вартості та інвестицій. Їх також можна використовувати для створення нових фінансових інструментів і послуг. Метою кваліфікаційної роботи є вивчення теоретичних засад та формування практичних рекомендацій щодо інтеграції криптоактивів у систему світового фінансового ринку.Item Fiscal decentralization practices in developing countries(Instituto de Estudios Políticos y Derecho Público “Dr. Humberto J. La Roche”, 2022) Oluyko, V.; Samsin, I.; Стогова, Ольга Володимирівна; Стогова, Ольга Владимировна; Stohova, Olha Volodymyrivna; Filipenko, T.; Filipenko, A.The objective of the article was to identify and describe the current state of fiscal decentralization in Ukraine, Armenia and Georgia and the problems and achievements of territorial communities. Observation and comparative analysis were the main tools used. The study showed that effective fiscal decentralization of territorial communities requires the implementation of the relevant experience of developing countries that have achieved significant results. Fiscal decentralization, the transfer of taxes and spending powers to lower levels of government has become an important strategy for modern governance in developing countries. Fiscal decentralization is facilitated by a combination of citizens’ struggle to actively participate in the management process and dissatisfaction with the outcomes of the centrally planned economy. It is concluded that adequate decentralization strengthens the organs of local self-government and forces states to be more accountable to their citizens. In this regard, the adequacy and prospects of Sweden’s fiscal decentralization approach were also noted as a model worthy of study.Item Building the capacity of territorial communities by revealing their latent potential(Editorial Primmate, 2022) Gryshchenko, I.; Bondar, Y.; Serohina, S.; Bodrova, I.; Стогова, Ольга Володимирівна; Стогова, Ольга Владимировна; Stohova, Olha VolodymyrivnaDecentralization is a common component of public finance development and reform strategies through efficiency, better governance and accountability. It has become particularly important for the local governments to recognize and test policies and practices that promote building the capacity of local communities by revealing their latent potential. The aim of the article was to identify and describe the current state of the decentralization process in Ukraine and in the EU, the problems and achievements of local communities. Observation and comparison were the leading methodological tools. The research found that the effective development of territorial communities of Ukraine requires further implementation of the relevant regional strategic planning of the European Union. The appropriateness and prospects of the LEADER/CLLD approach in the form of cooperation and partnership between urban and rural areas were established. Fiscal decentralization as a basic factor on the way to improving the level of regional development was determined through a comparative analysis of the factors of positive dynamics of development of territorial communities in the EU and Ukraine. A comparative analysis of the practice of Ukraine and EU countries in the implementation of LEADER/CLLD projects in the context of building the capacity of local communities by revealing their latent potential is a promising vector of further research.Item Analysis the tax potential of regions as an element of its economic development (on example of Sumy region)(ДВНЗ «ДонНТУ», 2020) Котенко, Наталія Вікторівна; Котенко, Наталия Викторовна; Kotenko, Nataliia Viktorivna; Tverezovska, O.Проведено дослідження сутності податкового потенціалу регіону, особливості його формування і розвитку. Визначено зв’язок податкового потенціалу та податкової ємності, досліджено наукові підходи до ідентифікації показника податкової ємності та факторів, які на впливають на її розмір. Узагальнено підходи до оцінки податкового потенціалу, виокремлено індекс податкоспроможності території та показник рівня податкової ємності місцевих органів влади. На основі застосування зазначених показників запропоновано підхід до оцінки податкового потенціалу. Проведено розрахунок податкової ємності місцевих органів влади та податкового потенціалу за 2016-2018 роки, визначено рейтинг Сумщини серед інших регіонів України. Доведено, що систематизація регіонів за рівнем податкового потенціалу дозволить збільшити фінансову автономію місцевих органів влади, раціоналізувати процедури фінансового вирівнювання, а використання показника податкового потенціалу є важливим при плануванні та прогнозуванні податкових надходжень як частини державного податкового менеджменту.Item Decentralization in Ukraine(Sumy State University, 2018) Burnakova, V.Y.This theme is important today, because the need for the decentralization in Ukraine is a topic for discussions, since the first days of its independence. In April 2014 The Cabinet of Ministers approved the Concept of Local Self-Governance and Territorial Organization of Governance. After that, the process of decentralization and community mergers faced numerous risks and challenges. So, what has been achieved over almost three years of reform, what are the advantages and disadvantages of this reform and what does decentralization actually mean? These questions I tried to research in this paper. Decentralization is the process of delegating authorityItem Fiscal decentralization and macroeconomic stability: the experience of Ukraine’s economy(LLC “Consulting Publishing Company “Business Perspectives”, 2017) Мельник, Леонід Григорович; Мельник, Леонид Григорьевич; Melnyk, Leonid Hryhorovych; Sineviciene, L.; Люльов, Олексій Валентинович; Люлев, Алексей Валентинович; Liulov, Oleksii Valentynovych; Пімоненко, Тетяна Володимирівна; Пимоненко, Татьяна Владимировна; Pimonenko, Tetiana Volodymyrivna; Дегтярьова, Ірина Борисівна; Дегтярева, Ирина Борисовна; Dehtiarova, Iryna BorysivnaОсновна мета цього дослідження полягає у вивченні ролі та наслідків фіскальної діяльності, децентралізації на макроекономічну стабільність країни. Аналізуються і систематизуються підходи до визначення поняття "макроекономічна стабільність". Визначені ключові фактори, що впливають на макроекономічну стабільність. У цьому дослідженні автори визначають фіскальну децентралізацію як один із факторів, що впливає на макроекономічну стабільність. Пропонується визначити рівень фіскальної децентралізації у трьох напрямах: децентралізація видатків, децентралізація доходів та витрати децентралізація одночасно.Item Conceptual Issues, Risks and Potential Benefits of Decentralization for Ukraine(Sumy State University, 2016) Тимченко, Ірина Олександрівна; Тимченко, Ирина Александровна; Tymchenko, Iryna Oleksandrivna; Prydatko, V.V.For successful implementation of decentralization reform in Ukraine it is necessary to research theoretical issues of decentralization of public administration, and to analyze the risks and potential possibilities of decentralization in Ukraine. From the point of view of conceptual development of Public Administration system in Europe during 20th century it can be accentuated on several changings. It may be useful for understanding of Ukrainian changing processes. There were different factors that made an impact on social life, political sphere in Europe: changing political system in most European countries (from unitary, to federal/confederal); changing the way of making decisions in public sphere (from command and control to responsiveness and accounting); changing basic principles in private sphere (from internally dependent to competitive).Item Decentralization of the natural resources governance(Sumy State University, 2016) Golyan, V.; Sakal, O.; Kalenska, O.Values aspects of natural resources and environmental quality, which are the property of the Ukrainian people cause search of balance, the optimum ratio of centralization and decentralization of powers, rights and obligations that will provide sustainable nature use for satisfy existing needs and not create threats to the interests of future generations.Item The study of decentralization levels of local budgets in Ukraine(Ділові перспективи, 2012) Єпіфанов, Анатолій Олександрович; Епифанов, Анатолий Александрович; Yepifanov, Anatolii Oleksandrovych; Лєонов, Сергій Вячеславович; Lieonov, Serhii Viacheslavovych; Балацький, Євген Олегович; Балацкий, Евгений Олегович; Balatskyi, Yevhen Olehovych; Леонов, Сергей ВячеславовичThe article assesses the level of decentralization of local budgets in Ukraine in comparison with the similar indicators for OECD (Organization for Economic Cooperation and Development) countries, studies the main sources of the formation of revenues of local budgets in countries such as Switzerland and Japan and the local budget of the town Sumy in Ukraine.