Видання зареєстровані авторами шляхом самоархівування

Permanent URI for this communityhttps://devessuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/1

Browse

Search Results

Now showing 1 - 10 of 14
  • Item
    Functioning of the enterprise in the conditions of war: socio-economic, energy and environmental consequences
    (Sumy State University, 2024) Gura, A.; Кубатко, Олександрa Вікторівна; Kubatko, Oleksandra Viktorivna
    Entrepreneurship is one of the main driving forces of the modern economy, which contributes to the development of market relations, the creation of jobs and the stimulation of innovation. It covers a wide range of activities, from small and medium-sized businesses to large corporations, and plays a crucial role in ensuring economic growth and social stability. In the theoretical foundations of entrepreneurial activity, it is important to understand its essence, its importance for the economy, as well as success factors and risks that accompany this process
  • Item
    Sustainable business models in entrepreneurship
    (Sumy State University, 2024) Sushchenko, A.V.
    Кваліфікаційна робота присвячена вивченню стійких бізнес-моделей у підприємництві. Об’єкт дослідження: процес інноваційної стійкої бізнес-моделі у відповідальному підприємництві. Предмет дослідження: організаційно-економічні відносини, що виникають у процесі інноваційної стійкої бізнес-моделі у відповідальному підприємництві.
  • Item
    The role of artificial intelligence in the development of entrepreneurial initiatives among displaced persons: management of innovative social work practices
    (MALQUE Publishing, 2024) Bielialov, T.; Trebyk, L.; Завражний, Костянтин Юрійович; Zavrazhnyi, Kostiantyn Yuriiovych; Demydenko, T.; Järvis, M.; Malovichko, O.
    У статті розглянуто науково-теоретичні та практичні підходи до залучення штучного інтелекту в економічну та соціальну сфери. Автори розглянули основні питання інтенсифікації процесу цифровізації підприємницької діяльності в усьому світі. У статті висвітлено масштаби реального та потенційного використання штучного інтелекту в бізнесі, а також залучення спеціалістів до системи цифровізації. Автори описали переваги та недоліки використання штучного інтелекту в соціальній роботі, зокрема з переміщеними особами (ВП). У статті також проаналізовано динаміку венчурних інвестицій у штучний інтелект. Дослідження узагальнило результати дослідження ринку щодо впливу штучного інтелекту на розвиток бізнес-процесів у всьому світі та в окремих країнах. Автори висвітлили досвід європейських країн щодо використання штучного інтелекту для соціально-економічної інтеграції біженців з України. Крім того, окреслено загрози та можливості використання штучного інтелекту в бізнесі. Дослідження зосереджено на основних положеннях організації роботи територіальної громади для розвитку підприємництва в Україні для переселенців.
  • Item
    International technology transfer as a component of the commercialization of innovations in the conditions of Industry 4.0
    (Сумський державний університет, 2023) Таранюк, Леонід Миколайович; Taraniuk, Leonid Mykolaiovych; Korsakiene, R.; Таранюк, Каріна Вікторівна; Taraniuk, Karina Viktorivna; Шахова, Серафіма Вікторівна; Shakhova, Serafima Viktorivna; Sedelev, S.
    У монографії розглядаються теоретико-методологічні та методичні підходи до вирішення проблеми комерціалізації інновацій. Висвітлено особливості здійснення інноваційного підприємництва, розкрито особливості впровадження інновацій у маркетинговому середовищі, викладено дослідження цифрових технологій та механізмів забезпечення комерціалізації інновацій, описані тенденції розвитку інноваційної діяльності у галузевому вимірі, визначено ключові аспекти забезпечення інтелектуального захисту у процесі комерціалізації інновацій, здійснено аналіз глобальних трендів розвитку інноваційної діяльності, досліджено ключові питання комерціалізації інновацій в індустрії 4.0, а також проведено аналіз факторів впливу процесів четвертої промислової революції та особливості формування інноваційної стратегії Суспільства 5.0. Для фахівців у галузі маркетингу інновацій, викладачів, аспірантів і студентів вищих навчальних закладів.
  • Item
    Mechanisms of Deshadowing the Economy in Ukraine: German Experience
    (Міжнародний центр науки і досліджень, 2020) Гуменна, Юлiя Григорiвна; Гуменная, Юлия Григорьевна; Humenna, Yuliia Hryhorivna; Olondar, A.
    В роботі представлені механізми детінізації економіки України з урахуванням зарубіжного досвіду, зокрема Німеччини.
  • Item
    Problems and prospects of small business development
    (Sumy State University, 2021) Вороненко, В'ячеслав Ігорович; Вороненко, Вячеслав Игоревич; Voronenko, Viacheslav Ihorovych; Мазін, Юрій Олександрович; Мазин, Юрий Александрович; Mazin, Yurii Oleksandrovych; Гриценко, Павло Валерійович; Гриценко, Павел Валериевич; Hrytsenko, Pavlo Valeriiovych; Globa, A.
    Матеріали Міжнародної науково-практичної конференції «Імперативи економічного зростання в Україні та ЄС у контексті сталого розвитку» присвячені пошуку системного вирішення багатодисциплінарних проблем у сфері сталого розвитку та економічного зростання з урахуванням досліджень ЄС. Для науковців, науковців, студентів, аспірантів, представників бізнесу та громадських організацій та вищих навчальних закладів та широкого кола читачів.
  • Item
    Digital marketing for green goods promotion: modern trends in entrepreneurship
    (Publishing House Alexander Dubček University in Trenčín, 2019) Чигрин, Олена Юріївна; Чигрин, Елена Юрьевна; Chygryn, Olena Yuriivna; Пімоненко, Тетяна Володимирівна; Пимоненко, Татьяна Владимировна; Pimonenko, Tetiana Volodymyrivna; Білан, Юрій Валентинович; Билан, Юрий Валентинович; Bilan, Yurii Valentynovych; Старченко, Людмила Володимирівна; Старченко, Людмила Владимировна; Starchenko, Liudmyla Volodymyrivna
    In the article mainstreamed the necessity of implementation the digital marketing technologies for green product and services promotion. The main purpose is to analyze the modern tendencies in the entrepreneurship with the connection of the green consumerism and systemize the approaches to spreading digital technologies in the marketing strategies. The authors emphasize the existence of appropriate benefits for green entrepreneurship development with the connection of global tendencies of consumer’s preferences in the wishing to buy green products and goods. At the same time the widening spheres of sustainable entrepreneurship establish opportunities for creation and implementation modern marketing strategies. The assessment of implementation the digital marketing technologies for green product and services promotion have to hold to main aspects which give the opportunity to estimate the general digital and social media usage behavioral models by green consumers. The authors proposed the procedure of the investigation green marketing digitalization with the systematizing types of digital media. In the paper defined the future areas for research linking between educational level of the green consumers and Internet using. For investigation the social media usage behavior pattern of green consumers the authors proved that it is appropriate to analyze such social media outlets - Facebook, Twitter, YouTube, Google+, Pinterest, Flickr, and Instagram. Also, the article proposes managerial decision and digital marketing strategies involvement green consumers on Internet.
  • Item
    Entrepreneurship management strategies
    (Sumy State University, 2020) Antoniuk, N.A.
    The first part is devoted to the analysis of the features of the financial crisis of 2020 and its impact on the principles of entrepreneurship management strategies formation. The second part presents methodological of digitalization as a basic strategy for the development of entrepreneurship in modern conditions and details the questions like the main stages of digitalization of entrepreneurship in Ukraine and the practice of implementing a startup project using the trends of digitalization of entrepreneurship. Practical calculations for determining the expected profitability of startup project are also given. The third part identifies the main psychological aspects of formation of entrepreneurship strategies as aspects of self-identification in business and the importance of the emotional intelligence in business. The factual basis of the thesis consists of data from the Internet, periodicals, laws and regulations, as well as information on public data on stock returns.
  • Item
    Factors of macroeconomic growth in Nigeria: wages demand, taxes, and entrepreneurship development
    (Businness Perspectives, 2020) Журавка, Федір Олександрович; Журавка, Федор Александрович; Zhuravka, Fedir Oleksandrovych; Шкарупа, Олена Василівна; Шкарупа, Елена Васильевна; Shkarupa, Olena Vasylivna; Aiyedogbon, J.O.; Adeyinka, Olure-Bank; Шкарупа, Іван Сергійович; Шкарупа, Иван Сергеевич; Shkarupa, Ivan Serhiiovych
    This paper contributes to clarifying the scientific debate on the impact of entrepreneurship development and wages increases on Nigeria’s macroeconomic development. The main purpose of this research is to estimate the impacts, problems, and consequences between wages growth and the growth of a long-term relationship between wages and investment. The article deals with the current state of Nigeria’s macroeconomic indicators. The methodological tools for the research are the ARDL and DOLS methods, which were used to study the relationships between the macroeconomic indicators. The research period is 1987–2019. The research empirically confirms and theoretically proves that the country operates under unstable and uncertain conditions, so it is difficult to achieve macroeconomic stability. Also, the article presents the results of the analysis, which has shown a positive and statistically significant effect of raising the minimum wages on economic growth both in the long and short term. The study results can be useful for state authorities, private sector, as well as for the researchers.
  • Item
    Attraction of Foreign Funds For the Entrepreneurship Development within Territorial Communities
    (Sumy State University, 2019) Planida, A.V.
    Магістерська робота присвячена дослідженню залученню іноземних фінансових ресурсів для розвитку підприємництва в територіальних громадах. Основною метою цього дослідження є покращення методів залучення іноземних фінансових ресурсів та стратегічний розвиток відділу проектної діяльності та міжнародного співробітництва на прикладі Тростянецької міської об’єднаної територіальної громади.