Видання зареєстровані авторами шляхом самоархівування
Permanent URI for this communityhttps://devessuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/1
Browse
8 results
Search Results
Item Забезпечення транспарентності публічних фінансів: досвід країн ЄС(ФОП Кошовий Богдан-Петро Олегович, 2025) Захаркін, Олексій Олександрович; Zakharkin, Oleksii Oleksandrovych; Гриценко, Лариса Леонідівна; Hrytsenko, Larysa Leonidivna; Захаркіна, Людмила Сергіївна; Zakharkina, Liudmyla SerhiivnaМетою статті є дослідження досвіду країн Європейського Союзу у забезпеченні транспарентності публічних фінансів, визначення ключових інструментів, механізмів та технологій, які сприяють підвищенню транспарентності бюджетного процесу. Розглянуто роль транспарентності у зниженні рівня корупції та формуванні довіри громадян до державних інституцій. Застосовано методи системного аналізу, порівняння та узагальнення для вивчення сучасних підходів до забезпечення відкритості фінансової інформації та ефективності використання державних ресурсів. Аналіз міжнародних практик показав, що країни ЄС активно впроваджують інноваційні технології, зокрема блокчейн, електронні платформи та аналітику великих даних, для покращення доступності бюджетної інформації та підвищення її зрозумілості для громадськості. Значна увага приділяється залученню громадян до формування та моніторингу виконання бюджету через громадські консультації та публікацію зрозумілих звітів. Особливу роль відіграють незалежний аудит і міжнародні стандарти, такі як рекомендації Міжнародного валютного фонду та Організації економічного співробітництва і розвитку, які формують основу для транспарентності. Результати дослідження свідчать, що рівень транспарентності бюджетного процесу, вимірюваний через показник Open Budget Survey (OBS), корелює з рівнем сприйняття корупції, що оцінюється за допомогою Індексу сприйняття корупції (CPI). Разом із тим, виявлено, що транспарентність не є єдиним фактором, який впливає на рівень корупції, і що для досягнення максимального ефекту необхідно впроваджувати комплексні антикорупційні заходи. Практичне значення отриманих результатів полягає у формулюванні рекомендацій для вдосконалення управління публічними фінансами в Україні шляхом впровадження інноваційних технологій, удосконалення правового середовища та активізації участі громадян у бюджетному процесі. Це дозволить знизити корупційні ризики, підвищити ефективність використання бюджетних коштів та створити умови для зміцнення довіри громадян до державних інституцій, що є важливим для економічної стабільності та сталого розвитку.Item Energy Poverty and Democratic Values: A European Perspective(MDPI, 2024) Квілінський, Олексій Станіславович; Kwilinski, Aleksy; Люльов, Олексій Валентинович; Liulov, Oleksii Valentynovych; Пімоненко, Тетяна Володимирівна; Pimonenko, Tetiana VolodymyrivnaThis paper explores the complex relationship between energy poverty and the maintenance of democratic values within the European Union (EU), suggesting that energy poverty not only impacts economic stability and health outcomes but also poses significant challenges to democratic engagement and equity. To measure energy poverty, a composite index is developed using the entropy method, which surpasses traditional measures focused solely on access to energy or its developmental implications. To assess the level of democratic governance in EU countries, the voice and accountability index (VEA), which is part of the World Governance Indicators compiled by the World Bank, is utilized. By analyzing EU data from 2006 to 2022, the findings suggest that a 1% improvement in VEA quality, represented by a coefficient of 0.122, is correlated with a notable improvement in the energy poverty index. This suggests that the EU should focus on enhancing transparency and public participation in energy decision-making, along with ensuring accountability in policy implementation. The research also differentiates between full and flawed democracies, noting that tailored approaches are needed. In full democracies, leveraging economic prosperity and trade is crucial due to their significant positive impacts on the energy poverty index. In contrast, in flawed democracies, enhancing governance and accountability is more impactful, as evidenced by a higher coefficient of 0.193. Strengthening legal and regulatory frameworks, improving regulatory quality, and ensuring public engagement in governance could substantially mitigate energy poverty in these contexts. In addition, this paper demonstrates that this relationship is influenced by factors such as income inequality, energy intensity, and trade openness.Item Міжнародні та європейські стандарти регулювання інституту викривачів(Ужгородський національний університет, 2024) Горобець, Надія Сергіївна; Horobets, Nadiia SerhiivnaСтаттю присвячено з’ясуванню особливостей міжнародних та європейських стандартів регулювання інституту викривачів. З’ясовано, що викривачі відіграють важливу роль у виявленні порушень, які можуть завдати істотної шкоди суспільству, відповідно міжнародними та європейськими стандартами не лише захищається право кожної людини на розкриття інформації, що становить суспільний інтерес, але й права осіб, які повідомляють таку інформацію (викривачів). Встановлено, що поняття «викривач» найширше тлумачить Директива 2019/1937 ЄС та Ради ЄС про захист осіб, які повідомляють про порушення законодавства Союзу. Визначе-но, що стандарти захисту прав викривачів, але лише в сфері корупції, містяться в Конвенції ООН проти корупції, Кримінальній конвенції про боротьбу з корупцією, Цивільній конвенції про боротьбу з корупцією, серед них зокрема обов’язок держав, які приєднались до них, визначити компетентний орган(и) для повідомлень викри-вачів, а також можливість забезпечити їм необхідний захист. Разом з тим акцентовано увагу на тому, що Директива 2019/1937 ЄС, на відміну від зазначених актів, ширше визначає стандарти захисту прав викривачів, зокрема: поширює свою дію одночасно на приватний і публічний сектор, передбачає захист не лише осіб, які повідомляють про порушення, але й осіб, які сприяли такому повідомленню, родичів, колег викривачів тощо, а також осіб, які постраждали від неправдивих повідомлень викривачів, що мінімізує зловживання останніми своїм статусом (захистом). Наголошено на істотній ролі практики ЄСПЛ у становленні стандартів регулювання інституту викривачів. З’ясовано, що ЄСПЛ саме поняття «викриття» детермінує як один із проявів свободи вираження поглядів, що гарантується статтею 10 Конвенції про захист прав та основоположних свобод людини і передбачає належний захист викривачам від свавільного втручання у реалізацію цієї свободи та помсти за наслідками її реалізації. Аналіз практики ЄСПЛ свідчить, що суд поступово розширює стандарти захисту викривачів, підкреслюючи їх роль у викритті порушень в різних сферах і захисті громадських інтересів.Item Contractual delegation of sovereignty in supranational entities(Oktan Print, 2021) Zavalna, Zh.V.; Старинський, Микола Володимирович; Starynskyi, Mykola VolodymyrovychУ статті аналізуються договірні основи державного суверенітету як встановлені та реалізовано в Європейському Союзі. Дослідження спрямоване на вивчення договірного регулювання використовується державами-членами ЄС для створення стабільної позиції України на шляху до становлення член Європейського Союзу. Дослідження дозволило з'ясувати, що країни-члени цього не роблять передавати свої повноваження в економічній і соціальній сферах, а лише делегувати їх. Аналіз в договорів щодо заснування та функціонування Європейського Союзу доводить існування конкретних заходів організаційного та правового втручання, на які країни погоджуються при вступі договірний союз. Перерозподіл повноважень між ЄС та його членом на основі угоди держави дозволяють останнім отримати свою спеціальну правосуб'єктність щодо укладення угод між собою і в той же час зберігають повний економічний суверенітет у своїх відносинах з країнами, які не є членами ЄС. При вступі до Європейського Союзу його держави-члени добровільно та на договірній основі погоджуються на певні обмеження та заборони обов'язковість у своїй економіці. Крім того, Договір ЄС передбачає покращений захист інтересів економічного співтовариства порівняно із захистом національних інтересів держав-членів, хоча не виключено, що останні можуть бути взяті до уваги, коли адаптація національного законодавства держави-члена до законодавства ЄС.Item Foreign element in legal regulation on succession: the experience of Regulation (EU) Nº 650/2012(Portucalense Institute for Legal Research, 2022) Гончарова, Аліна В`ячеславівна; Гончарова, Алина Вячеславовна; Honcharova, Alina Viacheslavivna; Fursa, S.; Chuikova, V.; Danylenko, O.; Глущенко, Наталія Володимирівна; Глущенко, Наталия Владимировна; Hlushchenko, Nataliia VolodymyrivnaGlobalization has affected all spheres of human life, and civil legal relations are no exception. In the light of the expansion of comprehensive ties between states, the issue of the universal character of the legal regulation of inheritance relations is growing. The conflicts of laws in this area further enhance the relevance of this study. This article aims to study and analyze Regulation (EU) Nº 650/2012 in terms of the European Certificate of Success as a unified approach to resolving disputes caused by differences in the legal regulation of inheritance. The study found that the rejection of the accepted principle for determining particular legislation according to the criterion of a civil testator will ensure the free movement of human resources within the EU and the development of services in matters of cross-border issues. An analysis of the norms of this document showed that it can eliminate such a problem as the fragmented nature of the inherited property, which makes it almost impossible for a conflict to arise around the inherited property.Item Economic prospects for cooperation the European Union and Ukraine in the use of blockchain technologies(Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна, 2020) Бабенко, В.О.; Маценко, Олександр Михайлович; Маценко, Александр Михайлович; Matsenko, Oleksandr Mykhailovych; Вороненко, В'ячеслав Ігорович; Вороненко, Вячеслав Игоревич; Voronenko, Viacheslav Ihorovych; Ніколаєв, С.О.; Казак, Д.В.Стаття присвячена дослідженню можливостей співробітництва Європейського Союзу (ЄС) та України у сфері використання блокчейн-технологій. Перехід на блокчейн дозволяє мінімізувати витрати та максимізувати результати при веденні економічної діяльності. Проаналізовано досвід використання блокчейн-технологій світовими корпораціями. Предметом дослідження в статті є потенціал економічного співробітництва між країнами ЄС та Україною у сфері впровадження і використання блокчейн- технологій. Мета статті полягає в дослідженні економічних перспектив співробітництва ЄС та України у сфері використання блокчейн-технологій. Завдання: дослідження тенденцій розвитку блокчейн- технологій та можливі варіанти їх впровадження в діяльність підприємств України, пошук вигод від співпраці України та ЄС у сфері використання блокчейн-технологій. Використовуються загальнонаукові методи дослідження: аналізу - для визначення особливостей використання блокчейн-технологій у ЄС, синтезу – для пошуку можливостей співпраці України з ЄС у сфері використання блокчейн-технологій. Отримано такі результати: на основі проведеного аналізу динаміки змін в сфері технологізації підприємств виявлено проблемні аспекти та визначено основні переваги переходу від традиційної моделі управління на блокчейн-платформи, а також обчислено економічну вигоду від розміщення майнінгових ферм на території України порівняно з деякими країнами ЄС. Висновки: Застосування блокчейн- технології сучасними підприємствами надає їм ряд конкурентних переваг, серед яких економія на трудових витратах, підвищення інформаційної безпеки, зниження витрат на контроль якості продукції/послуг та ін. Блокчейн може сприяти більш стійкій співпраці компаній ЄС та України не лише у сфері торгівлі, а й у промисловості, фінансовій, енергетичній сферах. При реалізації спільних блокчейн- систем з ЄС Україна може забезпечити майнінг з невисокими витратами на електроенергію та оплату праці.Item Digitalization of the EU Economies and People at Risk of Poverty or Social Exclusion(MDPI, 2020) Квілінський, Олексій Станіславович; Квилинский, Алексей Станиславович; Kwilinski, Aleksy; Vyshnevskyi, O.; Dzwigol, H.Despite the fact that a comprehensive analysis of digitalization processes in the EU member states has been carried out, the impact of a country’s digitalization level on the risks of poverty and social exclusion requires further investigation. The purpose of the paper is to verify a hypothesis that a higher level of national digitalization provides positive trends in reducing the risks of poverty and social exclusion for the population. The Digital Economy and Society Index (DESI) was used to evaluate the digitalization levels of the EU countries. The indicator “People at risk of poverty or social exclusion” (AROPE) was applied to estimate the poverty level. As the main research methods, the authors used a comparative and correlation analysis with respect to the above-mentioned indicators, as well as the Monte Carlo method in order to evaluate the probability of a change in the indicator “population at risk of poverty or social exclusion” in 2021. The EU countries with higher digitalization levels have a lower percentage of the population at risk of poverty and social exclusion. However, a higher digitalization level of the EU member states does not provide an accelerated risk reduction of poverty and social exclusion. Statistical calculations with respect to the entire population of these countries mainly indicate reverse processes. At the same time, a further reduction of poverty and social exclusion level is less probable in the countries with a higher level of digitalization. For relatively poor segments of the population (the 1st and 2nd quintiles by income) in the EU member states, the level of digitalization does not play a significant role. For relatively wealthy segments of the population (the 3rd and 4th quintiles by income) the authors noticed a pattern: the higher the level of digitalization is, the lower the risk of poverty and social exclusion becomes. A pairwise comparison of countries with initially similar AROPE values showed that in most cases (3 out of 5), the countries with higher levels of digitalization showed a more significant reduction in poverty and social exclusion. However, the probability of further positive changes in this area is higher for the countries with a lower level of digitalization.Item Sustainable economic development and greenhouse gas emissions: the dynamic impact of renewable energy consumption, GDP, and corruption(Energies, 2019) Васильєва, Тетяна Анатоліївна; Васильева, Татьяна Анатольевна; Vasylieva, Tetiana Anatoliivna; Люльов, Олексій Валентинович; Люлев, Алексей Валентинович; Liulov, Oleksii Valentynovych; Білан, Юрій Валентинович; Билан, Юрий Валентинович; Bilan, Yurii Valentynovych; Streimikiene, D.The paper investigates the relationships between economic, social, and environmental dimensions of sustainable development. GDP growth represents the main economic dimension, greenhouse gas (GHG) emissions and renewable energy consumption the environmental dimension, and corruption the social dimension of sustainable development. The investigation of these relationships is based on the concept of the Environmental Kuznets Curve hypothesis about the non-linear relationship between economic growth and environmental pollution. The authors used the panel data of EU countries and Ukraine for 2000–2016 years from the Eurostat database. The obtained results confirmed the Environmental Kuznets curve hypothesis for the EU and Ukraine. All the indicators were statistically significant at 1% and 5% levels. The findings proved that increasing renewable energy (RE) by 1% led to a decline of GHG in the interval (0.166103, 0.220551), and an increase of the Control of Corruption Index by 1% provoked a decline of GHG by 0.88%. The conducted study enabled the authors to conclude that Ukraine needs to increase the GDP level per capita given the economy diversification and via the introduction of more effective and “clean” production technologies.