Видання зареєстровані авторами шляхом самоархівування

Permanent URI for this communityhttps://devessuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/1

Browse

Search Results

Now showing 1 - 9 of 9
  • Item
    Структура та зміст методики взаємодії правоохоронних органів з фінансовими установами у сфері протидії легалізації злочинних доходів в Україні
    (Видавничий дім «Гельветика», 2021) Стеблянко, Аліна Володимирівна; Steblianko, Alina Volodymyrivna; Горобець, Надія Сергіївна; Horobets, Nadiia Serhiivna
    Стаття присвячена питанню необхідності розроблення методики взаємодії правоохоронних органів з фінансовими установами щодо протидії легалізації злочинних доходів в Україні. Проаналізовано структурні елементи методики, до яких віднесено суб’єктів взаємодії, правову основу взаємодії, мету та завдання сторін взаємодії, принципи взаємодії, рівні взаємодії, напрями взаємодії, форми взаємодії, права й обов’язки взаємодіючих сторін, відповідальність суб’єктів взаємодії, критерії оцінювання ефективності взаємодії.
  • Item
    Досвід ЄС щодо розробки та впровадження національної стратегії кіберстійкості фінансового сектору
    (Причорноморський науково-дослідний інститут економіки та інновацій, 2023) Боженко, Вікторія Володимирівна; Боженко, Виктория Владимировна; Bozhenko, Viktoriia Volodymyrivna; Пахненко, Олена Михайлівна; Пахненко, Елена Михайловна; Pakhnenko, Olena Mykhailivna; Койбічук, Віталія Василівна; Койбичук, Виталия Васильевна; Koibichuk, Vitaliia Vasylivna
    Зважаючи на постійний технологічний прогрес і зростання кількості злочинних схем, забезпечення кіберстійкості фінансового сектору стає пріоритетним завданням регулюючих органів. Протягом останніх років було розроблено багато міжнародних, європейських і національних нормативних актів і галузевих стандартів у сфері інформаційної безпеки та кіберзахисту. В статті проведено порівняльний аналіз основних здобутків у сфері забезпечення кіберстійкості фінансової системи у країнах Європейського Союзу та Україні за такими складовими: загальні положення стратегії кібербезпеки, захист від кіберзагроз, реакція на кіберінциденти та розвиток системи кібербезпеки. Враховуючи наявні здобутки у розбудові національної системи кібербезпеки, подальшого удосконалення потребують процедури реагування на кіберінциденти, окремі компоненти національної системи кібербезпеки, пруденційні вимоги до кібербезпеки фінансових установ.
  • Item
    Досвід ЄС щодо розробки та впровадження національної стратегії кіберстійкості фінансового сектору
    (Причорноморський науково-дослідний інститут економіки та інновацій, Сумський державний педагогічний університет імені А.С. Макаренка, 2023) Боженко, Вікторія Володимирівна; Боженко, Виктория Владимировна; Bozhenko, Viktoriia Volodymyrivna; Пахненко, Олена Михайлівна; Пахненко, Елена Михайловна; Pakhnenko, Olena Mykhailivna; Койбічук, Віталія Василівна; Койбичук, Виталия Васильевна; Koibichuk, Vitaliia Vasylivna
    Зважаючи на постійний технологічний прогрес і зростання кількості злочинних схем, забезпечення кіберстійкості фінансового сектору стає пріоритетним завданням регулюючих органів. Протягом останніх років було розроблено багато міжнародних, європейських і національних нормативних актів і галузевих стандартів у сфері інформаційної безпеки та кіберзахисту. В статті проведено порівняльний аналіз основних здобутків у сфері забезпечення кіберстійкості фінансової системи у країнах Європейського Союзу та Україні за такими складовими: загальні положення стратегії кібербезпеки, захист від кіберзагроз, реакція на кіберінциденти та розвиток системи кібербезпеки. Враховуючи наявні здобутки у розбудові національної системи кібербезпеки, подальшого удосконалення потребують процедури реагування на кіберінциденти, окремі компоненти національної системи кібербезпеки, пруденційні вимоги до кібербезпеки фінансових установ.
  • Item
    The place and the role of financial monitoring in anti-money laundering system
    (Universitas Diponegoro, 2023) Уткіна, Марина Сергіївна; Уткина, Марина Сергеевна; Utkina, Maryna Serhiivna; Рєзнік, Олег Миколайович; Резник, Олег Николаевич; Rieznik, Oleh Mykolaiovych; Бондаренко, Ольга Сергіївна; Бондаренко, Ольга Сергеевна; Bondarenko, Olha Serhiivna
    Фінансовий моніторинг відіграє ключову роль у загальній ефективності системи боротьби з відмиванням грошей (AML). У цій статті досліджено місце та роль фінансового моніторингу у запобіганні та виявленні діяльності з відмивання коштів. Автори підкреслили важливість ефективного фінансового моніторингу для виконання нормативних вимог. Актуалізовано визначення ролі та місця фінансового моніторингу в боротьбі з легалізацією корупційних доходів, враховуючи завдання та вимоги, які стоять перед Україною як країною-кандидатом на вступ до Європейського Союзу, та виклики, спричинені воєнним станом.
  • Item
    Administrative and legal status of subjects of the state’s financial system management: innovative standards and system modernization in Ukraine
    (Center for International Scientific Research, 2021) Strelchenko, O.; Bass, V.; Horbach-Kudria, I.; Миргород-Карпова, Валерія Валеріївна; Миргород-Карпова, Валерия Валерьевна; Myrhorod-Karpova, Valeriia Valeriivna
    The relevance of this article is due to the fact that the development of economic relations and the emergence of new socio-economic conditions of public life began the thorough identification of the subjects of management of the Ukrainian financial system. The purpose of the article is to conduct research on the functioning of the system of financial system management in Ukraine and the world. The results of this study are a comparative legal analysis of the construction of a system of entities by the financial system of Ukraine, the study of the peculiarities of such formation and the selection of positive foreign experience for Ukraine. The significance of the obtained results is reflected in the fact that this study can serve as a basis for outlining future changes to the current legislation of Ukraine on the functioning of the subjects of management of the financial system of Ukraine.
  • Item
    An approach to managing innovation to protect financial sector against cybercrime
    (Czestochowa University of Technology, 2021) Кузьменко, Ольга Віталіївна; Кузьменко, Ольга Витальевна; Kuzmenko, Olha Vitaliivna; Kubálek, J.; Боженко, Вікторія Володимирівна; Боженко, Виктория Владимировна; Bozhenko, Viktoriia Volodymyrivna; Кушнерьов, Олександр Сергійович; Кушнерёв, Александр Сергеевич; Kushnerov, Oleksandr Serhiiovych; Vida, I.
    Ensuring the cybersecurity management is an ever-increasing challenge for the financial institutions and the national financial regulators. The main purpose of the research is to improve cybersecurity management through analyzing large data volumes of information which helps to identify potential cyber threats at an early stage. The factors of the rapid cybercrime growth via supervised learning models with associated learning (SVM) were identified and evaluated in the paper. The object of research is 21 EU countries. The paper presents the results of an empirical analysis, which showed that the cyber threats are caused by the growth of using online banking (0.49), improvement of internet user skills (0.42), expansion of activities online (0.41). The results of the research can be useful for financial institutions, national regulators and cybersecurity professionals.
  • Item
    Illegal activities of financial intermediaries: A burden of trust crisis
    (Journal of International Studies, 2021) Бричко, Марина Михайлівна; Бричко, Марина Михайловна; Brychko, Maryna Mykhailivna; Савченко, Тарас Григорович; Савченко, Тарас Григорьевич; Savchenko, Taras Hryhorovych; Васильєва, Тетяна Анатоліївна; Васильева, Татьяна Анатольевна; Vasylieva, Tetiana Anatoliivna; Piotrowski,P.
    Based on the explication of structural and functional relations, a scientifically methodical approach to modeling the relationship between financial intermediaries' illegal activities, the trust crisis in the financial sector, and its deformations have been developed. Based on the construction and analysis of the relevant structural equations, it has been empirically confirmed that the probability of financial intermediaries' involvement in shadow transactions increases with the aggravation of the trust crisis in the financial sector. Using the tools of the structural equations modeling, a mediator analysis was performed, the results of which confirmed the hypothesis that the financial sectors’ trust crisis contributes to the degeneration of financial institutions and markets with regard to their depth, access, security and efficiency, which, accordingly, results in higher shadow transactions involving financial intermediaries.
  • Item
    Evaluation of state budget structural changes based on the coefficient method
    (LLC “СPС “Business Perspectives”, 2021) Frolov, S.; Bogack, S.; Shukairi, F.; Бухтіарова, Аліна Геннадіївна; Бухтиарова, Алина Геннадьевна; Bukhtiarova, Alina Hennadiivna
    According to the current situation in the world economy connected with the coronavirus pandemic, it is difficult to predict GDP growth. Non-economic factors determine the rate of decline in economies of almost all countries. Accordingly, it is extremely difficult to ensure the stable functioning of financial systems. In this situation, the role of public finance, especially the state budget, significantly increases, given the peculiarities of the formation of different levels’ budgets. This research aims to evaluate state budget structural changes on the example of Ukraine. Based on the linear coefficient and the quadratic coefficient of absolute structural changes, the quadratic coefficient of relative structural changes, and integral coefficients of structural changes the authors analyzed the state of public finance in Ukraine since the formation of the state and local budgets and their optimal use to mitigate the effects of the pandemic on the economy can become one of the factors in maintaining financial stability and developing anti-crisis measures. The forecast values of the growth rate of budget revenues and expenditures confirm that the projected revenue gaps are significantly higher than the projected expenditure gaps. The cost structure of the state budget of Ukraine is characterized as a structure with a low level of differences. The Gatev and Ryabtsev coefficients demonstrate unidirectional dynamics. In contrast, Salai coefficient shows the opposite dynamics, which confirms a lack of stability in the cost structure. From 2008to 2019, the chain rate of change has a significant variation range.
  • Item
    Financial security of the state
    (Universities and research institutions in Lithuania, 2020) Рєзнік, Олег Миколайович; Резник, Олег Николаевич; Rieznik, Oleh Mykolaiovych; Getmanets, O.; Kovalchuk, A.; Nastyuk, V.; Андрійченко, Надія Сергіївна; Андрейченко, Надежда Сергеевна; Andriichenko, Nadiia Serhiivna
    The article deals with the study of the financial security of the state as a component of its national security. It has been established that financial security is state’s ability to react in an adequate and immediate way to internal and external negative financial influences in peacetime and in emergency situations, in particular in the context of a hybrid war. It has been established that the components of the financial security of the state are banking, debt, budget, currency and monetary security. It has been found out that corruption, financial and economic crime, hybrid war, fiscal decentralization, and lack of a strategy to protect the financial and economic interests of the state are threats to the financial security of the states in the present conditions. At the same time, proper protection of the financial security of the state against internal and external threats is possible only in case of quality management of the financial and economic sphere, first of all, this is the identification of threats to the financial security of the state, conducting of financial control, and counteraction and combating against financial and economic crimes, which is the task of law enforcement agencies. The development of the idea of creating a single law enforcement agency of Ukraine empowered to prevent, detect, suspend and investigate financial and economic crimes was considered. For comparison, attention was drawn to foreign experience, namely Italy, Romania, Macedonia, Austria, Croatia, Latvia, Lithuania, for which the activity of such law enforcement agencies is already established practice. The positive aspects which can be implemented in Ukraine as well as in other countries, intending to create a new law enforcement entity, were emphasized.