Видання зареєстровані авторами шляхом самоархівування

Permanent URI for this communityhttps://devessuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/1

Browse

Search Results

Now showing 1 - 4 of 4
  • Item
    Досвід ЄС щодо розробки та впровадження національної стратегії кіберстійкості фінансового сектору
    (Причорноморський науково-дослідний інститут економіки та інновацій, 2023) Боженко, Вікторія Володимирівна; Боженко, Виктория Владимировна; Bozhenko, Viktoriia Volodymyrivna; Пахненко, Олена Михайлівна; Пахненко, Елена Михайловна; Pakhnenko, Olena Mykhailivna; Койбічук, Віталія Василівна; Койбичук, Виталия Васильевна; Koibichuk, Vitaliia Vasylivna
    Зважаючи на постійний технологічний прогрес і зростання кількості злочинних схем, забезпечення кіберстійкості фінансового сектору стає пріоритетним завданням регулюючих органів. Протягом останніх років було розроблено багато міжнародних, європейських і національних нормативних актів і галузевих стандартів у сфері інформаційної безпеки та кіберзахисту. В статті проведено порівняльний аналіз основних здобутків у сфері забезпечення кіберстійкості фінансової системи у країнах Європейського Союзу та Україні за такими складовими: загальні положення стратегії кібербезпеки, захист від кіберзагроз, реакція на кіберінциденти та розвиток системи кібербезпеки. Враховуючи наявні здобутки у розбудові національної системи кібербезпеки, подальшого удосконалення потребують процедури реагування на кіберінциденти, окремі компоненти національної системи кібербезпеки, пруденційні вимоги до кібербезпеки фінансових установ.
  • Item
    Досвід ЄС щодо розробки та впровадження національної стратегії кіберстійкості фінансового сектору
    (Причорноморський науково-дослідний інститут економіки та інновацій, Сумський державний педагогічний університет імені А.С. Макаренка, 2023) Боженко, Вікторія Володимирівна; Боженко, Виктория Владимировна; Bozhenko, Viktoriia Volodymyrivna; Пахненко, Олена Михайлівна; Пахненко, Елена Михайловна; Pakhnenko, Olena Mykhailivna; Койбічук, Віталія Василівна; Койбичук, Виталия Васильевна; Koibichuk, Vitaliia Vasylivna
    Зважаючи на постійний технологічний прогрес і зростання кількості злочинних схем, забезпечення кіберстійкості фінансового сектору стає пріоритетним завданням регулюючих органів. Протягом останніх років було розроблено багато міжнародних, європейських і національних нормативних актів і галузевих стандартів у сфері інформаційної безпеки та кіберзахисту. В статті проведено порівняльний аналіз основних здобутків у сфері забезпечення кіберстійкості фінансової системи у країнах Європейського Союзу та Україні за такими складовими: загальні положення стратегії кібербезпеки, захист від кіберзагроз, реакція на кіберінциденти та розвиток системи кібербезпеки. Враховуючи наявні здобутки у розбудові національної системи кібербезпеки, подальшого удосконалення потребують процедури реагування на кіберінциденти, окремі компоненти національної системи кібербезпеки, пруденційні вимоги до кібербезпеки фінансових установ.
  • Item
    SDGs and ESG disclosure regulation: is there an impact? Evidence from Top-50 world economies
    (Businness Perspectives, 2020) Пластун, Олексій Леонідович; Пластун, Алексей Леонидович; Plastun, Oleksii Leonidovych; Макаренко, Інна Олександрівна; Макаренко, Инна Александровна; Makarenko, Inna Oleksandrivna; Хомутенко, Людмила Іванівна; Хомутенко, Людмила Ивановна; Khomutenko, Liudmyla Ivanivna; Osetrova, O.; Shcherbakov, P.
    This paper explores the influence of the ESG disclosure regulation (government corporate ESG disclosure and non-government corporate ESG disclosure) on the ranking in 50 largest economies. Applying various statistical methods and techniques, including both parametrical (Student’s t-test, ANOVA analysis) and non-parametrical (MannWhitney U test) tests, simple average analysis, OLS with dummy variables method and multiple linear regression analysis, as well as correlation analysis and Granger causality test, several hypotheses are tested. The hypotheses stipulate whether or not ESG disclosure regulation differs in developed and emerging countries and whether or not ESG disclosure regulation influences the country’s SDGI ranking, as well as the ranking of the country among 50 largest economies. According to the results, the differences in ESG disclosure regulation are statistically significant in developed and emerging countries. The level of ESG disclosure compliance is higher in developed countries. ESG disclosure regulation influences the position of the country in SDGI and 50 largest economies rankings. The more country complies with ESG disclosure criteria, the better position in rankings is. Incorporation of ESG criteria is an important evolutionary step in economic development of the country. It allows increasing position of the country in 50 largest economies and SDGI ranking. Thus, ESG disclosure regulation is vital for the development of the country in the modern world.
  • Item
    Banking regulation in ensuring bank's efficiency: Looking through different forms of ownership
    (Foundation of International Studies, 2020) Дудченко, Вікторія Юріївна; Дудченко, Виктория Юрьевна; Dudchenko, Viktoriia Yuriivna; Goncharenko, T.; Didenko, O.; Olejarz, T.
    The study is aimed to investigate the impact of banking regulation intensity on the efficiency of banks with different forms of capital ownership. To test the hypothesis about the different level of influence of banking regulation instruments on state, private and foreign banks, the GLS-modeling tool was used. The study sample includes data on the banks from six countries (Ukraine, Poland, Kazakhstan, Georgia, Estonia and Belarus) within the research period of 2001–2014. Empirical calculations indicate that there is no need to introduce differentiated regulatory regimes depending on the form of ownership and the origin of bank's capital, since there are no significant differences in the impact of different components of the regulatory mechanism on the banks of different ownership forms and different origins of capital. Particularly noteworthy is the formulation of a strategy for regulating state-owned banks, with slight differences in the effectiveness in the use of indicative and administrative instruments, while at the same time the importance of institutional environment indicates the need to reform the principles of state-owned banks operations.