Видання зареєстровані авторами шляхом самоархівування

Permanent URI for this communityhttps://devessuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/1

Browse

Search Results

Now showing 1 - 8 of 8
  • Item
    Formation Students’ Perceptual Competence During the Study of Foreign Languages
    (Estudios de Economía Aplicada, 2021) Absalyamova, L.; Козловська, Ганна Борисівна; Kozlovska, Hanna Borysivna; Lisnіak, N.; Shandra, N.; Kichuk, A.; Orendarchuk, O.
    In current conditions, the strategic goal of teaching a foreign language is the formation of a multilingual and multicultural personality with both professional and basic social and cultural competencies designed to ensure intercultural communication. Understanding foreign language oral speech is an integral part of the process of intercultural communication, without which communication can be difficult or impossible. All this was a prerequisite for improving the formation of perceptual competence in students in the study of foreign languages. The authors studied the essence of perceptual competence, its place in the structure of communicative competence, main characteristics and formed a hypothesis. The second stage of the study involved experimenting to confirm or refute the hypothesis put forward. The authors developed an experimental course that differed from the traditional methods and tools, divided the students into 3 groups according to specific criteria, and conducted an experiment. As a result of the investigation, the hypothesis was confirmed that teaching the understanding of a foreign language oral speech will be more effective if, in the course of teaching according to the proposed methodology, based on unadapted authentic videos demonstrating the variability of communicative situations, students will develop the skills of perceptual competence in interpreting discourse.
  • Item
    The method of teaching IT students computer analysis of ergonomic reserves of the effectiveness of automated control systems
    (EDP Sciences, 2020) Лавров, Євгеній Анатолійович; Lavrov, Yevhenii Anatoliiovych; Pasko, N.; Siryk, O.; Kisel, N.; Sedova, N.
    In the article, we consider a technique for training university students, who study IT specialties to solve problems of finding ergonomic reserves to improve the efficiency of automated systems. We describe the structure of the “Ergonomics of Automated Systems” course, software for evaluating and optimizing the activities of operators of “human-equipment-environment” systems, and methodological techniques for using ergonomic computer modeling to build effective automated control systems. Discipline is built using a mansystem approach to the study and design of automated systems, when a person is considered the main element of the system, but the diverse influence of hardware, software and information support, as well as the environment, is taken into account. A significant difference between the developed method and similar existing disciplines devoted to the study of the “human factor” is that, firstly, not only the characteristics of the human operator working with technology are studied, but also the mutual influence of system elements; secondly, the course is based on a qualimetric approach to assess the reliability of the activity and the economic results of this activity; thirdly, the computer modeling used is focused on optimization with the use of economic criteria of activity, while observing the requirements of ergonomic norms and standards. Functional networks developed by the scientific school “Efficiency, Reliability, and Quality of Ergotechnical Systems” by Professor Anatoly Ilyich Gubinsky were used as a methodological basis for modeling and optimization of activities.
  • Item
    Health promotion of medical students
    (Ukrlogos Group, 2024) Korzh, V.M.
    У тезах охарактеризовані основні життєві пріоритети студентів першого курсу медичного факультету, серед яких виокремлено: безпека, навчання, сім’я, робота, здоров’я, дружба, спорт, наука тощо.
  • Item
    Sumy State University: Adaptation of management to wartime conditions
    (LLC “Consulting Publishing Company “Business Perspectives”, 2023) Карпуша, Василь Данилович; Karpusha, Vasyl Danylovych; Школьник, Інна Олександрівна; Shkolnyk, Inna Oleksandrivna; Чорноус, Анатолій Миколайович; Chornous, Anatolii Mykolaiovych; Майборода, Тетяна Миколаївна; Mayboroda, Tetyana
    Забезпечення високого рівня якості освітньо-наукової діяльності є одним із головних завдань для менеджменту будь-якого університету, і особливо значимим це завдання стає в умовах війни. Результати наукових досліджень та напрацьовані на практиці механізми забезпечення ефективності функціонування університетів, використання прийомів антикризового менеджменту в умовах війни можуть стати недоцільними, оскільки вони як правило розраховані на відносно стабільне та навіть прогнозоване в короткому часовому періоді зовнішнє середовище і стабільні внутрішні комунікації. Тому за мету дослідження визначено систематизацію менеджерських рішень та заходів, проведення SWOT-аналізу функціонування університету саме в умовах війни, коли зовнішні ризики набувають максимального рівня. На основі напрацьованого досвіду менеджменту Сумського державного університету, що не зупиняв свою діяльність навіть в умовах, коли місто було оточене російськими загарбниками і продемонстрував ефективну роботу в 2022 та 2023 роках, що стало можливим завдяки налагодженій в довоєнний час системі управління, координування роботи всіх структурних підрозділів та постійного інформування всіх учасників освітнього процесу через використання внутрішньої інформаційної системи та застосування електронного документообігу. На основі проведеного SWOT-аналізу визначено ключові загрози функціонування університету в перспективі.
  • Item
    Searching for ways to improve the forced distance learning of students
    (Видавничий дім "Гельветика", 2023) Щербаченко, Вікторія Олексіївна; Щербаченко, Виктория Алексеевна; Shcherbachenko, Viktoriia Oleksiivna; Котенко, Станіслав Ігорович; Котенко, Станислав Игоревич; Kotenko, Stanislav Ihorovych; Hnilokozova, P.O.
    Спочатку пандемія коронавірусу, а потім і війна стали причиною пошуку шляхів організації навчального процесу. Освіта, безсумнівно, важлива для будь-якої країни світу, тому організувати навчальний процес на високому якісному рівні необхідно за будь-яких умов. Завдяки інформаційним технологіям стало можливим навчання онлайн. Проте при реалізації освітнього процесу в дистанційному форматі освітянам довелося зіткнутися з низкою труднощів. Метою цього дослідження є аналіз проблеми організації дистанційного навчання в умовах пандемії та російської агресії, визначення шляхів удосконалення вимушеного дистанційного навчання в Україні. Основними методами дослідження, які були використані при написанні статті, є статистичний, графічний методи, аналіз та синтез. Дистанційне навчання стало викликом не лише для студентів, а й для викладачів. У процесі дистанційної роботи під час карантину виникли такі проблеми: технічна компетентність викладачів та студентів; процедури реєстрації та спілкування, змістовне структурування інформаційного потоку; дистанційна оптимізація графіка та навантаження; багатозадачність; особистий простір як навчальне середовище; електронний деканат. У статті автори проаналізували статистичні дані щодо кількості здобувачів освіти та навчальних закладів, у яких заняття проводились у різних форматах: дистанційному, очному та змішаному. У статті досліджуються чотири моделі навчання: заочна, дистанційна, мультимедійна, віртуальна. Автори виділяють окремі види навчання: традиційне навчання, синхронне навчання, змішане навчання та розкривають їх сутність. Автори проаналізували такі платформи, як Moodle, Google Classroom, які можуть бути використані для навчання та спілкування, або навчальний заклад може використовувати власну розроблену навчальну платформу, наприклад MIX в СумДУ. Аналізуючи сутність дистанційної освіти та електронного навчання, автори дійшли висновку, що ця ідея не є новою, оскільки її елементи впроваджуються в навчальний процес. Розвиток дистанційної освіти в Україні продовжується і цьому сприяє Інтернет та вдосконалення методів дистанційного навчання.
  • Item
    Exployting TikTok in teaching English: SWOT analysis of application
    (Луганський національний університет імені Тараса Шевченка, 2022) Отрощенко, Лариса Степанівна; Отрощенко, Лариса Степановна; Otroshchenko, Larysa Stepanivna; Медведовська, Дар`я Олександрівна; Медведовская, Дарья Александровна; Medvedovska, Dar`ia Oleksandrivna
    Додатки соціальних мереж зараз стають все більш популярними в освітньому процесі. Ця стаття має на меті дослідити потенціал використання нового додатка для соціальних мереж TikTok у викладанні англійської мови в Сумському державному університеті. TikTok — це і навчальна платформа, і соціальна мережа. Цей метод активного навчання має різні унікальні особливості, які приваблюють студентів. Успіх TikTok значною мірою пояснюється інтерактивним та надзвичайно привабливим характером аудіовізуального контенту, який домінує на його платформі. Метою цієї роботи є дослідження доцільності використання платформи TikTok у процесі вивчення англійської мови. Для цього авторами було використано SWOT-аналіз із оцінкою сильних сторін, слабких сторін, можливостей, загроз використання TikTok у навчальному процесі. У цій роботі розглянуто переваги інтеграції TikTok в навчальний процес у класі та поза ним. Дослідження показують, що це ефективний інструмент як для студентів, так і для вчителів. В статті представлені різні способи впровадження TikTok під час навчання англійської мови, оскільки все більше і більше викладачів англійської мови використовують платформи соціальних мереж.
  • Item
    Virtual Educational Space and Psychological Problems in a Pandemic
    (Journal of Pharmaceutical Research International, 2021) Vdovichena, O.; Bahunina, O.; Tovstukha, O.M.; Lukіianchuk, A.; Будко, Ганна Юріївна; Будко, Анна Юрьевна; Budko, Hanna Yuriivna
    We aimed to analyze the peculiarities of educational simplicity and psychological problems under pandemic conditions, to conduct an empirical study among the participants of the educational space, to identify correlations between psychological properties of personality and the level of procrastination. Study Design:empirical study among the participants of the educational space, identifying correlations between psychological properties of personality and the level of procrastination. Place and Duration of Study:320 students and teachers of higher educational institutions in Lviv took part in the survey. Methodology:In our study we used descriptive and empirical methods with application of elements of statistics -Pearson correlation analysis. In the study we also used the following sociological methods: online survey “Detection of socio-psychological problems, procrastination generated by the COVID-19 pandemicin the activity of educational institutions”, scales of diagnosing emotional states of personality, “Procrastination Scales” by B. V. Takman and methods of FAM (Feeling-Activity-Mood). Place and duration of the study: Dnipro State Medical University, Institute of Kyiv National Trade and Economic University and Medical Institute Sumy State University, of State mortgage «Lugansk National University of Taras Shevchenko» from April to October 2021. We also followed systemic approach, comparative method, weighting and forecasting method, according to which virtual educational environment also opens new perspectives for teachers and students, providing opportunities of access to multidirectional information, which allows to acquire social knowledge, social experience, formulate life prospects and realize personal potential. Results: It was found that teachers and students during the COVID-19 pandemic had a higher level of positive well-being, activity, a higher level of mood than during the pandemic. It was also determined that teachers and students had an increased level of procrastination during the pandemic. According to the results of correlation analysis in the group of students and teachers’ correlation relationships between the indicators: the level of procrastination, mood, well-being was established. It has been established that the crisis has hurt both the country and the population quite badly. Training for pupils and students and teachers changed from full-time to distance learning. This form of learning vividly showed all the difficulties: the motivation of students; their ability to self-education; communication in the learning process; the organization of the learning process. For teaching staff, the main difficulty became mastering digital technology to organize the educational process. Empirically it was confirmed that the emotional state “before” and “during” the pandemic is significantly different. Conclusion: The stressful situation has had its negative impact on the mental health of participants in the educational process, so an important role in this time of crisis is the activity of the psychological service of the educational institution.
  • Item
    Strengthening students’ health in the process of sports and health tourism engagement
    (Aluna Publishing, 2021) Syrovatko, Z.V.; Yefremenko, V.M.; Anikeienko, L.V.; Bilokon, V.P.; Король, Сергій Миколайович; Король, Сергей Николаевич; Korol, Serhii Mykolaiovych; Riabchenko, V.G.; Коshel, V.M.
    The aim: Is to investigate the level and dynamics of students’ physical health in the process of sports and health tourism engagement. Materials and methods: The research involved the students (men) of Sumy State University (n = 60). The research was conducted in 2018-2020. The comparative analysis of indicators of physical development, functional status and health of the students who were engaged in sports and health tourism (sports section of the Department of Physical Education, n = 30) in the process of their physical education, and the students who attended traditional physical education classes (main section, n = 30) was carried out. The level of the students’ health was assessed according to the methods by H. L. Apanasenko and V. P. Voitenko. Results: It was found that most indicators of physical development, functional status and state of health are significantly better at the end of the research in the students who were engaged in sports and health tourism during their education than in the students who were engaged in traditional physical education classes. The largest increases are in the indicators of body weight, circumferential size of the chest and the waist, heart rate, vital, strength indices, Robinson’s index, duration of heart rate recovery after standard exercise, duration of breath-holding at inspiration and expiration, level of physical health. Conclusions: The high level of physical development, functional status and the state of students’ health formed in the process of sports and health tourism will ensure the effectiveness of their learning in higher educational institutions owing to improving their mental and physical performance, as well as help to improve indicators of their lifesustaining and future professional activities.