Видання зареєстровані авторами шляхом самоархівування
Permanent URI for this communityhttps://devessuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/1
Browse
13 results
Search Results
Item Ethical Leadership in Combating Corruption and Illicit Financial Practices(Сумський державний університет, 2021) Решетняк, Ярослав В'ячеславович; Reshetniak, Yaroslav ViacheslavovychЕтичне лідерство є наріжним каменем у боротьбі з корупцією та незаконними фінансовими практиками, встановлюючи моральні орієнтири та зміцнюючи інституційну доброчесність. Лідери, які уособлюють прозорість, підзвітність та довгострокове мислення, сприяють створенню середовища, стійкого до хабарництва, розкрадання та відмивання грошей. Ключовими механізмами є впровадження чіткої антикорупційної політики, захист викривачів корупції та дотримання міжнародних стандартів комплаєнсу. Етичні лідери також сприяють відкритій комунікації та гарантують, що наслідки неетичної поведінки застосовуються однаково, незалежно від статусу. Формуючи організаційну культуру та долучаючись до глобальних антикорупційних зусиль, етичне лідерство не лише запобігає неправомірній поведінці, а й зміцнює суспільну довіру та сталий розвиток.Item Forensic audit of public debt in the financial control system of Ukraine(LLC “Consulting Publishing Company “Business Perspectives”, 2025) Філатова, Ганна Петрівна; Filatova, Hanna Petrivna; Овчарова, Наталія Вікторівна; Ovcharova, Nataliia Viktorivna; Кравченко, Олена Володимирівна; Kravchenko, Olena VolodymyrivnaФорензік-аудит державного боргу є важливим інструментом забезпечення фінансової прозорості та ефективного управління державними фінансами. В умовах України, враховуючи складну економічну ситуацію та високий рівень державного боргу, застосування форензік-аудиту набуває особливого значення. Метою дослідження є проведення форензік-аудиту державного боргу України шляхом оцінки узгодженості фінансової звітності ключових державних органів, виявлення розбіжностей та оцінки їх потенційного впливу на фінансову стабільність. Методологія включає перехресний аналіз фінансових даних Міністерства фінансів України, Національного банку України, Рахункової палати України та Державної казначейської служби. Дослідження також включає оцінку відповідності міжнародним стандартам аудиту в державному секторі (ISSAI, IPSAS та принципам ОЕСР). Результати дослідження свідчать про розбіжності у ключових показниках державного боргу між різними підзвітними установами, зокрема, щодо загального обсягу боргу, витрат на обслуговування боргу та методологій класифікації. Основні висновки вказують на неузгодженість у термінах публікації даних, відмінності в методології обліку та прогалини в прозорості боргу. Ці розбіжності створюють ризики для ефективності фінансової політики, зовнішньої кредитоспроможності та загальної макроекономічної стабільності. У дослідженні зроблено висновок, що посилення координації між державними органами та інтеграція механізмів форензік-аудиту в систему регулярного фінансового нагляду є необхідними для підвищення прозорості державного боргу та зниження фінансових ризиків. Запропоновані рекомендації сприятимуть покращенню фіскального менеджменту та забезпеченню достовірності фінансової звітності в системі управління державним боргом.Item Corporate Transparency, Sustainable Development and SDG 2 and 12 in Agriculture: The Case of Ukraine(Faculty of Economics and Management, Czech University of Life Sciences Prague, 2022) Макаренко, Інна Олександрівна; Makarenko, Inna Oleksandrivna; Пластун, Олексій Леонідович; Plastun, Oleksii Leonidovych; Козьменко, Сергій Миколайович; Kozmenko, Serhii Mykolaiovych; Kozmenko, O.; Rudychenkо, A.This paper explored sustainability transparency and SDGs 2 and 12 disclosure and its influence on their overall efficiency, using data from Ukrainian agricultural companies. To do this Sustainability Transparency Index (STI) methodology is developed and used. The following hypothesis is tested: the higher the STI score is, the better position of the company is among its peers. For these purposes, STI index is calculated for the top100 Ukrainian agriculture companies. Correlation analysis, Granger causality tests and regression analysis provide evidences in favour of high dependence of position in top100 from the STI score: the more efforts companies invest into Sustainability Transparency, the higher the position in ranking is. This is direct evidence that companies’ sustainability transparency is an important element of its activity nowadays. Recommendations to improve sustainability transparency based on suitable reporting practices are provided in this paper.Item Забезпечення транспарентності публічних фінансів: досвід країн ЄС(ФОП Кошовий Богдан-Петро Олегович, 2025) Захаркін, Олексій Олександрович; Zakharkin, Oleksii Oleksandrovych; Гриценко, Лариса Леонідівна; Hrytsenko, Larysa Leonidivna; Захаркіна, Людмила Сергіївна; Zakharkina, Liudmyla SerhiivnaМетою статті є дослідження досвіду країн Європейського Союзу у забезпеченні транспарентності публічних фінансів, визначення ключових інструментів, механізмів та технологій, які сприяють підвищенню транспарентності бюджетного процесу. Розглянуто роль транспарентності у зниженні рівня корупції та формуванні довіри громадян до державних інституцій. Застосовано методи системного аналізу, порівняння та узагальнення для вивчення сучасних підходів до забезпечення відкритості фінансової інформації та ефективності використання державних ресурсів. Аналіз міжнародних практик показав, що країни ЄС активно впроваджують інноваційні технології, зокрема блокчейн, електронні платформи та аналітику великих даних, для покращення доступності бюджетної інформації та підвищення її зрозумілості для громадськості. Значна увага приділяється залученню громадян до формування та моніторингу виконання бюджету через громадські консультації та публікацію зрозумілих звітів. Особливу роль відіграють незалежний аудит і міжнародні стандарти, такі як рекомендації Міжнародного валютного фонду та Організації економічного співробітництва і розвитку, які формують основу для транспарентності. Результати дослідження свідчать, що рівень транспарентності бюджетного процесу, вимірюваний через показник Open Budget Survey (OBS), корелює з рівнем сприйняття корупції, що оцінюється за допомогою Індексу сприйняття корупції (CPI). Разом із тим, виявлено, що транспарентність не є єдиним фактором, який впливає на рівень корупції, і що для досягнення максимального ефекту необхідно впроваджувати комплексні антикорупційні заходи. Практичне значення отриманих результатів полягає у формулюванні рекомендацій для вдосконалення управління публічними фінансами в Україні шляхом впровадження інноваційних технологій, удосконалення правового середовища та активізації участі громадян у бюджетному процесі. Це дозволить знизити корупційні ризики, підвищити ефективність використання бюджетних коштів та створити умови для зміцнення довіри громадян до державних інституцій, що є важливим для економічної стабільності та сталого розвитку.Item Assessment of the level of information transparency of banks(ТОВ «ФІНТЕХАЛЬЯНС», 2024) Гриценко, Лариса Леонідівна; Hrytsenko, Larysa Leonidivna; Захаркін, Олексій Олександрович; Zakharkin, Oleksii Oleksandrovych; Захаркіна, Людмила Сергіївна; Zakharkina, Liudmyla Serhiivna; Hedegaard, M.; Кузнєцова, Анжела Ярославівна; Kuznietsova, Anzhela Yaroslavivna; Novikova, L.Метою дослідження є розробка методики оцінювання рівня прозорості банків через аналіз їхніх вебресурсів. Застосування цієї методики дозволяє робити висновки про відкритість банків, їхню готовність до взаємодії зі своїми клієнтами, партнерами, регуляторними органами, громадськістю та іншими стейкхолдерами. На основі бібліометричного аналізу та аналізу сайтів банків було виокремлено ті показники, які найчастіше є на сайтах, тому можуть бути зіставними при порівняльному аналізі. Ці зіставні показники було об’єднано в 5 груп: 1) «Активна прозорість та інформація про банк»; 2) «Інформація про відносини з громадськістю, користувачами або зацікавленими сторонами, включаючи механізми взаємодії та співпраці з ними»; 3) «Економічно-фінансова прозорість»; 4) «Право на доступ до інформації»; 5) «Запобігання корупції та дотримання вимог прозорості й доброчесного управління». У роботі застосовано метод бального оцінювання показників, на основі чого розроблено методику оцінювання рівня прозорості сайтів банків, яка містить 45 критеріїв рівня прозорості їхніх сайтів. Здійснено апробацію цієї методики за даними шести банків, за результатами чого отримані висновки щодо рівня прозорості цих суб’єктів господарювання. Результати апробації показали, що методика може бути успішно використана для оцінювання рівня прозорості банківських вебресурсів. Ця методика оцінювання рівня прозорості сайтів банків стане корисним інструментом і для внутрішніх, і для зовнішніх стейкхолдерів. Для банків вона може стати додатковим мотиваційним інструментом для покращення якості та доступності інформації на їхніх вебресурсах, а для споживачів (клієнтів, контрагентів, інвесторів, органів контролю, аудиторів тощо) – джерелом зручної та зрозумілої інформації про діяльність банків і їхніх продуктів. У цілому проведене дослідження допомагає забезпечити більшу прозорість і довіру між банками та їхніми стейкхолдерами, що, в свою чергу, сприятиме розвиткові сучасної економіки.Item Досвід ЄС щодо забезпечення прозорості і публічності звітності використання коштів за програмами ЄС(ФОП Кошовий Богдан-Петро Олегович, 2024) Винниченко, Наталія Володимирівна; Vynnychenko, Nataliia Volodymyrivna; Серпенінова, Юлія Сергіївна; Serpeninova, Yuliia Serhiivna; Замора, Оксана Михайлівна; Zamora, Oksana Mykhailivna; Щербина, Тетяна Володимирівна; Shcherbyna, Tetiana Volodymyrivna; Винниченко, Вадим Васильович; Vynnychenko, Vadym VasylovychВ умовах активізації процесів європейської інтеграції, збільшення потоків фінансування за різними програмами і проектами, виникає потреба в розумінні системи прозорості та публічності звітності з використання коштів за програмами ЄС. Сформована система звітності, організація доступу громадян до наявної інформації, сформована чітка система контролю, використання сучасних цифрових інструментів та сформована інституційна система ЄС дозволяє успішно реалізовувати принципи прозорості, підзвітності та доброчесності управління власними фондами. Такий досвід є важливим прикладом для інших країн та організацій, які сьогодні знаходяться на шляху європейської інтеграції і прагнуть підвищити ефективність і довіру до результатів використання фінансових ресурсів за програмами ЄС. Метою статті є вивчення досвіду ЄС щодо забезпечення прозорості і публічності звітності використання коштів за програмами ЄС шляхом дослідження ключових елементів такої системи з метою розробки напрямів вдосконалення в Україні системи прозорості та публічності використання фінансових ресурсів, що існує. Це створить передумови для зменшення корупційних ризиків та підвищенні рівня довіри міжнародної спільноти до процесу витрачання коштів отриманих за програмами підтримки України. Всебічне дослідження досвіду використання коштів за програмами та проєктами ЄС сприятиме використанню найкращих європейських практик для подальшого створення відкритих і доступних механізмів контролю за фінансовими операціями, що забезпечують прозорість у використанні коштів. Дослідження досвіду прозорості та публічності звітності за програмами ЄС здійснювалося за використання комплексу теоретичних методів дослідження. Зокрема метод аналізу документів ЄС дозволив ознайомитися з системою нормативно правового забезпечення управління фондами ЄС. Аналіз такої нормативно-правової бази дозволив вивчити правила і механізми прозорості організації звітності за результатами використання коштів за програмами ЄС. Метод узагальнення та систематизації інформації дозволив виокремити компоненти системи прозорості та публічності використання коштів за програмами ЄС, а метод синтезу дозволив сформувати висновки для подальшого дослідження системи публічності та прозорості використання коштів міжнародних програм та проєктів. Вивчення та адаптація досвіду ЄС сприятиме подальшій розробці власних ефективних елементів управління фінансами, що відповідають найкращим європейським практикам і дозволить підвищити ефективність державних і міжнародних програм. Це дослідження є підґрунтям для подальшого створення рекомендацій щодо використання інструментів та процедур, направлених на покращення підзвітності та прозорості у використанні коштів міжнародних проєктів і програм в Україні, а також створить передумови для подальшого зміцнення довіри суспільства до державного фінансового менеджменту.Item Scenario forecast of the implementation of the digital multilevel model of transparency of financial relations(ТОВ «ФІНТЕХАЛЬЯНС», 2024) Захаркін, Олексій Олександрович; Zakharkin, Oleksii Oleksandrovych; Мирошниченко, Юлія Олександрівна; Myroshnychenko, Yuliia Oleksandrivna; Новіков, Володимир Миколайович; Novikov, Volodymyr MykolaiovychThe study's main results include the definition of three model development scenarios: optimistic, pessimistic, and realistic. Each scenario considers the specifics of public, corporate, and personal finance and reflects different levels of influence of key factors such as technological readiness, government support, and market participants' adaptation to changes. The implications of each scenario were assessed, including the potential benefits, risks, and challenges associated with implementing the model at different levels of finance. The study's main conclusions confirm that the digital multi-level model of transparency is an effective tool for increasing the transparency of financial and economic relations, reducing risks, and improving management efficiency. Implementing the model contributes to increasing trust in state institutions, improving corporate governance, and protecting the rights of consumers of financial services. Scenario forecasting makes it possible to adapt the model's implementation strategies to the changing conditions of the external environment, which contributes to its stability and successful integration into the financial system. The study also identifies directions for further research, including assessing the impact of individual digital technologies, developing new methods for monitoring transparency, and exploring barriers and incentives for implementing the model across industries and regions.Item Звітність про сталий розвиток банків як суб’єктів суспільного інтересу: порівняльний аналіз ЄС-Україна(Acta Academiae Beregsasiensis. Economics, 2024) Макаренко, Інна Олександрівна; Makarenko, Inna Oleksandrivna; Серпенінова, Юлія Сергіївна; Serpeninova, Yuliia Serhiivna; Фомінов, Роман Миколайович; Fominov, Roman Mykolaiovych; Макаренко, С.М.З огляду на ескалацію кліматичних змін і погіршення стану навколишнього середовища, імператив для стійких практик у всіх секторах економіки, включаючи банківську сферу, стає все більш актуальним. У відповідь на ці виклики боротьба зі зміною клімату стала центральною темою, що вимагає глобальних зусиль щодо скорочення викидів вуглецю та переходу на відновлювані джерела енергії. Міжнародні організації, такі як Генеральна Асамблея Організації Об’єднаних Націй та Мережа для озеленення фінансової системи (Network For Greening The Financial System, NGFS), підкреслили терміновість вирішення цих проблем, наголошуючи на необхідності негайних дій. У контексті України останніми роками набула популярності інтеграція екологічних, соціальних принципів та принципів управління (ESG) у банківську практику. Незважаючи на те, що українські банки досягли деяких успіхів у звітності ESG, проблеми залишаються, зокрема обмежені ресурси та нормативна база. Незважаючи на добровільне розкриття інформації, стандартизований підхід до звітності ESG відсутній, що впливає на глибину та повноту звітності. Для порівняння, банки Європейського Союзу діють у рамках надійної нормативної бази, яка наголошує на прозорості та екологічній відповідальності. У статті розглядається вирішальна роль сталого розвитку в банківському секторі України, особливо на тлі глобальних викликів, таких як зміна клімату та погіршення екологічної ситуації. Ретельно аналізуючи нормативно-правову базу та проводячи порівняння з установленими стандартами Європейського Союзу, дослідження розкриває уявлення про низку можливостей і перешкод, з якими стикається Україна на своєму шляху до розвитку сталого фінансування. Вивчення звітності про сталий розвиток банків шляхом порівняльного аналізу між Європейським Союзом та Україною має важливе значення для сприяння прозорості, покращення управління ризиками, сприяння прийняттю обґрунтованих рішень, стимулювання трансформації ринку та сприяння міжнародній співпраці в пошуках сталого фінансування. Зрештою, стаття підкреслює великий потенціал України для синхронізації з міжнародними цілями сталого розвитку, залучення соціально відповідальних інвестицій та становлення ключового гравця у відстоюванні сталого фінансування як на регіональному, так і на глобальному рівнях.Item Транспарентність фінансової діяльності корпоративних підприємств(Видавничий дім "Гельветика", 2023) Школьник, Інна Олександрівна; Shkolnyk, Inna Oleksandrivna; Дзюба, В.В.Транспарентність фінансової діяльності корпоративних підприємств, є одним із чинників, який впливає на формування оптимальної структури капіталу. Статтю присвячено вивченню теоретичних аспектів забезпечення транспарентності діяльності корпоративних підприємств. Встановлено, що нормативні документи, розроблені НКЦПФР щодо принципів корпоративного управління підприємствами не узгоджені між собою за змістом, в т.ч. в частині транспарентності фінансової діяльності та побудові взаємовідносин з акціонерами та іншими стейкхолдерами. Обґрунтовано необхідність перегляду Принципів корпоративного управління, узгодження їх з Кодексом корпоративного управління, який відповідає Принципами корпоративного управління країн ОЄСР. Відзначено, що існуючі на сьогодні вимоги щодо транспарентності фінансової діяльності не сприяють покращенню рівня розкриття та прозорості діяльності корпоративних підприємств.Item Цифрова мультирівнева система управління транспарентністю фінансових відносин(Хмельницький національний університет, 2024) Захаркін, Олексій Олександрович; Zakharkin, Oleksii Oleksandrovych; Небаба, Н.; Лебідь, О.; Змієнко, В.; Корнєєв, М.У статті розглядається застосування сучасних цифрових технологій, платформ та інструментів в системі забезпечення транспарентності фінансових відносин на різних рівнях економічного устрою. Розглянуто принципи функціонування та інформаційного наповнення платформи відкритих даних у сфері публічних фінансів Є-data, а також її складових – державного веб-порталу бюджету для громадян «Open budget», єдиного веб-порталу використання публічних коштів «Spending», порталу реєстру проектів МФО IFIs projects. Проаналізовано роль платформи Prozorro, порталу Dozorro, пошуково-аналітичної системи .007 у забезпеченні прозорості публічних закупівель, що є необхідною умовою цифрової транспарентності фінансової діяльності державних та комунальних підприємств. Розглянуто цифрові аспекти транспарентності фінансово-кредитної системи, виокремлюючи роль НБУ та банків, та підкреслено значення веб-сайтів банків як інструменту забезпечення прозорості. На рівні корпоративних фінансів розглянуто інформаційні сервіси, що відіграють велику роль у забезпеченні цифрової транспарентності, такі як YouControl, Оpendatabot, Vkursi Pro, SMIDA. Окреслено перспективи подальших досліджень в цьому напрямку.