Видання зареєстровані авторами шляхом самоархівування
Permanent URI for this communityhttps://devessuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/1
Browse
105 results
Search Results
Item Measuring an amount of money laundering: a case from Ukraine(International Business Information Management Association, 2020) Бойко, Антон Олександрович; Бойко, Антон Александрович; Boiko, Anton Oleksandrovych; Лєонов, Сергій Вячеславович; Леонов, Сергей Вячеславович; Lieonov, Serhii Viacheslavovych; Боженко, Вікторія Володимирівна; Боженко, Виктория Владимировна; Bozhenko, Viktoriia Volodymyrivna; Levchenko, V.P.Метою дослідження є розробка методичних засад визначення обсягів відмивання коштів через реальний сектор економіки, державний та місцеві бюджети, сегмент фінансових посередників. Визначаючи обсяги відмивання злочинних доходів, автори також враховували рівень тіньової економіки та показники якості та ефективності державного регулювання національної економіки. Обсяг відмивання грошей в країні визначали за допомогою метрики Мінковського. Інформаційною базою для роботи стали дані Державної аудиторської служби України та Державної служби фінансового моніторингу України. У статті наведено результати емпіричного аналізу вимірювання відмивання грошей в Україні, який показав, що найнижчий рівень відмивання грошей був зафіксований у 2007 році; протягом 2008-2009 рр. відбулося незначне зростання обсягів відмивання грошей внаслідок активізації деструктивних процесів як у світовій фінансовій системі, так і в національній економіці; 2010-2013 рр. можна вважати періодом посткризової стабілізації та, відповідно, незначних коливань обсягів відмивання коштів, тоді як загострення військово-політичного конфлікту в Україні знову посилило зростання відмивання коштів з найвищим рівнем у 2014. Таким чином, відповідність тренду волатильності обчисленого обсягу відмивання коштів реальним політико-економічним процесам в Україні підтверджує адекватність розробленого підходу до його оцінки. Методологічний підхід дав змогу комплексно оцінити як приховані, так і явні потоки відмивання коштів та створити ефективну інформаційну базу для оцінки ефективності інструментів протидії відмиванню доходів у контексті забезпечення економічної безпеки країни.Item Фінансовий моніторинг як інструмент боротьби з тіньовою економікою(Сумський державний університет, 2023) Кравченко, Я.І.Українська економіка, як і економіка будь-якої іншої країни, не є стабільною та змінюється під впливом факторів як зовнішнього по відношенню до країни середовища, так і внутрішнього. Однак сьогодні ситуація є ще більш складною, оскільки пандемія коронавірусу, яка розпочалась на початку 2020 р. та російсько-українська війна, яку Росія розпочала проти України у лютому 2022 р. стрімко підірвали економічні процеси в країні та створили нові можливості для ведення тіньових махінацій. Так, деякі українські експерти стверджують, що рівень тіньової економіки в Україні під час війни становить приблизно 50%, що є рекордним значення для економіки країни з моменту визнання її Незалежності. Тобто, відповідно до всього вищезазначеного, стає очевидно, що питання щодо протидії розвитку тіньової економіки в Україні завжди було актуальним та є ще більш актуальним сьогодні. Тому перед українськими економістами постійно стоїть завдання щодо розробки найзручніших та найефективніших способів та методів боротьби з тінізацією економіки, одним з яких є створення та впровадження ефективної системи фінансового моніторингу.Item Розробка бізнес-моделей процесів фінансового моніторингу економічних агентів(Видавництво ТОВ `ДКС Центр`, 2019) Кузьменко, Ольга Віталіївна; Кузьменко, Ольга Витальевна; Kuzmenko, Olha Vitaliivna; Яровенко, Ганна Миколаївна; Яровенко, Анна Николаевна; Yarovenko, Hanna Mykolaivna; Бойко, Антон Олександрович; Бойко, Антон Александрович; Boiko, Anton Oleksandrovych; Миненко, Сергій Володимирович; Миненко, Сергей Владимирович; Mynenko, Serhii VolodymyrovychСтаття присвячена актуальній темі боротьби із легалізацією коштів, отриманих злочинним шляхом, що є однією з причин тінізації економіки України. Авторами визначено, що головним інструментом протидії даному процесу виступає фінансовий моніторинг, ефективність якого може бути підвищена за рахунок його автоматизації. У статті запропоновано удосконалити існуючу систему фінансового моніторингу за рахунок організації чотирьохрівневої автоматизованої інформаційної системи. Як результат, у нотації BPMN 2.0 розроблено моделі основних бізнес-процесів автоматизованого моніторингу для економічних агентів – суб’єктів первинного моніторингу. Для першого рівня запропоновано модель бізнес-процесу автоматизованого внутрішнього моніторингу, що здійснюється безпосередньо економічними агентами. Перевірка проводиться за допомогою 10 параметрів, уніфікованих для різних економічних агентів. Для другого рівня розроблено модель бізнес-процесу автоматизованого моніторингу платежів, який здійснює фільтрацію транзакцій через систему Клієнт-Банк, що не мають фінансового підтвердження джерела коштів. Крім того, авторами запропоновано бізнес-модель автоматизованого внутрішнього банківського моніторингу транзакцій для виявлення ризику, пов'язаного із використанням банківських послуг для відмивання грошей. Побудова автоматизованої системи з урахуванням запропонованих моделей дозволить більш ефективно та оперативно виявляти операції з ознаками ризику незаконності, уникнути організації зговорів та фінансових схем між економічними агентами та кримінальними структурами. Значна цінність цієї статті полягає у розробці критеріїв перевірки та уніфікації процесу моніторингу економічних агентів, за рахунок усунення впливу людини на процес перевірки.Item Регуляторне забезпечення фінансового моніторингу та кіберзахисту: передові досвіди(Сумський державний університет, 2021) Лєонов, Сергій Вячеславович; Леонов, Сергей Вячеславович; Lieonov, Serhii Viacheslavovych; Койбічук, Віталія Василівна; Койбичук, Виталия Васильевна; Koibichuk, Vitaliia Vasylivna; Кочережченко, Р.Д.Інноваційна трансформація політичної, економічної, соціальної сфери посилює залежність фінансової системи від цифрових рішень, стимулюючи необхідність посилення безпеки. У світлі ризику та потенційних наслідків кіберподій, фінансового шахрайства, посилення фінансової безпеки та стійкості кіберпростору є важливою місією внутрішньої безпеки для кожної країни.Item Теорія та практика інтелектуалізації та автоматизації процесів фінансового моніторингу(Сумський державний університет, 2021) Кузьменко, Ольга Віталіївна; Кузьменко, Ольга Витальевна; Kuzmenko, Olha Vitaliivna; Гриценко, Костянтин Григорович; Гриценко, Константин Григорьевич; Hrytsenko, Kostiantyn Hryhorovych; Койбічук, Віталія Василівна; Койбичук, Виталия Васильевна; Koibichuk, Vitaliia Vasylivna; Діденко, Ірина Вікторівна; Диденко, Ирина Викторовна; Didenko, Iryna Viktorivna; Єфіменко, А.Ю.Item Creation of users’ screen forms of the financial monitoring automated information system for economic development and economic growth(Фінансово-кредитна діяльність: проблеми теорії і практики, 2022) Лєонов, Сергій Вячеславович; Леонов, Сергей Вячеславович; Lieonov, Serhii Viacheslavovych; Яровенко, Ганна Миколаївна; Яровенко, Анна Николаевна; Yarovenko, Hanna Mykolaivna; Койбічук, Віталія Василівна; Койбичук, Виталия Васильевна; Koibichuk, Vitaliia Vasylivna; Бойко, Антон Олександрович; Бойко, Антон Александрович; Boiko, Anton Oleksandrovych; Kravchyk, Y.V.Процеси інтелектуалізацій та інформатизації суспільства зумовили необхідність розроблення та застосування екранних форм автоматизованих інформаційних систем у різних сферах суб’єктами національної економіки з метою її стабільного розвитку та економічного зростання. Присвячено розробленню екранних форм, які призначені для організації взаємодії між користувачами автоматизованої системи фінансового моніторингу та відповідними модулями перевірки фінансових транзакцій, внесення нормативно-довідкової інформації, роботи із змінною-проміжною і змінною результативними, слугують точкою відліку для можливості проведення процедури симуляції автоматизованого фінансового моніторингу. Створені екранні форми за допомогою програми «Bizagi Studio» відображають прототип автоматизованої системи бізнес-процесу банку, що містить відповідні атрибути, які підлягають перевірці у процедурі фінансового моніторингу. Довідник «Клієнти банку» є ключовою формою. Для юридичних осіб створено довідник «Установчі документи». Фінансові документи фізичних осіб заносять у відповідні форми («Фінансові документи», «Паспортні дані»). Усі операції клієнта генеруються в екранну форму «Масив трансакцій». Інформація щодо рахунків клієнта зберігається у відповідній формі «Рахунки клієнтів». Нормативно-довідкову інформацію щодо типів банківських продуктів заносять до довідника «Категорія продуктів», а щодо типів трансакцій — у довідник «Типи трансакцій», щодо типів клієнтів банку — у довідник «Типи клієнтів», щодо типів рахунків — у довідник з однойменною назвою. Також є можливість організації даних про валюти, з яким банк працює, у формі довідника «Валюти». Створені екранні форми для роботи із змінною-проміжною інформацією, у яку частину інформації заносять за допомогою розрахунків бізнес-логіки системи, а частину — за допомогою користувача, і змінною результативною, яка відображає результати перевірок, дозволили провести процедури симуляції з використанням автоматизованої системи фінансового моніторингу фінансових трансакцій клієнтів банку. Графічну карту бізнес-процесу створено у програмного продукті «Bizagi Studio» з використанням компоненти «Model Process».Item Оцінювання ризику легалізації кримінальних доходів при здійсненні фінансових операцій на основі нечіткої логіки(Сумський державний університет, 2021) Кобушко, Ігор Миколайович; Кобушко, Игорь Николаевич; Kobushko, Ihor Mykolaiovych; Гриценко, Костянтин Григорович; Гриценко, Константин Григорьевич; Hrytsenko, Kostiantyn Hryhorovych; Гриценко, А.К.При здійсненні банком фінансового моніторингу використовуються визначені банком індикатори підозрілості фінансових операцій, що переважно мають якісний характер. Для побудови експертної системи оцінювання ризику легалізації кримінальних доходів при здійсненні фінансових операцій з рахунком клієнта банку, використано алгоритм нечіткого логічного виведення Мамдані. Розглянутий підхід до побудови нечіткої експертної системи оцінювання ризику є універсальним і може бути використаний при вирішенні різних практичних задач фінансового моніторингу.Item International indices in reducing the shadow economy level(Financial and credit activity: problems of theory and practice, 2019) Дехтяр, Надія Анатоліївна; Дехтярь, Надежда Анатольевна; Dekhtiar, Nadiia Anatoliivna; Дейнека, Ольга Валеріївна; Дейнека, Ольга Валерьевна; Deineka, Olha Valeriivna; Пігуль, Наталія Георгіївна; Пигуль, Наталья Георгиевна; Pihul, Nataliia HeorhiivnaДосліджено теоретичні та практичні аспекти оцінювання системи організації фінансового моніторингу. На основі проведеного аналізу наявного методичного інструментарію оцінювання результативності системи протидії відмиванню грошей країни було встановлено низку недоліків в організації національного фінансового моніторингу, основними з яких є: брак установленого на законодавчому рівні переліку індикаторів, обмеженість статистичної бази та аналітичних даних для аналізу. Обґрунтовано доцільність використання як додаткових індикаторів ефективності функціонування системи фінансового моніторингу сукупність міжнародних індексів, таких як: Індекс глобального тероризму, Індекс сприйняття корупції, Індекс протидії відмиванню грошей та рівень тіньової економіки. Установлено, що використання цих показників сприятиме формуванню орієнтирів для розроблення основних засад стратегії боротьби з відмиванням грошей, отриманих злочинним шляхом, а також визначення результативності діяльності уповноважених державних органів і спеціально створених державних установ у системі детінізації економіки. Проведений аналіз міжнародних критеріїв дозволив визначити позиції кожної країни, обраної для дослідження, у міжнародному і глобальному середовищі, та здійснити їхнє ранжування (у межах кожного показника) залежно від заходів, які були вжиті для зменшення тіньової економіки. Результати групування значень міжнародних індексів дозволили систематизувати держави, які були обрані для аналізу, за рівнем ефективності організації фінансового моніторингу на країни, що характеризуються високою, середньою, низькою і недосконалою системою фінансового моніторингу. Застосування міжнародних індексів як індикаторів рівня організації фінансового моніторингу слід розглядати як складову експресдіагностики рівня відмивання брудних грошей і фінансування тероризму і рівня корупції. Упровадження цих показників посилить керівні принципи для визначення ефективності роботи уповноважених державних спеціалізованих інститутів.Item Організація та ефективність системи фінансового моніторингу в банківській системі України(Сумський державний університет, 2021) Діденко, К.В.У даній роботі було визначено, що фінансовий моніторинг ¬– це сукупність заходів, що пов’язані із контролем за рухом грошових коштів, що відбуваються у фінансовій системі, з ціллю ідентифікації їх походження та класифікації згідно з законодавчими вимогами та правилами, для того, щоб вчасно виявити та протидіяти відмиванню коштів/легалізації доходів. Завдяки методиці, розробленій Д’яконовій І. І. та Шиян Д. В., у другому розділі роботи було розраховано інтегральний показник ефективності фінансового моніторингу у банківській системі. На основі проведених розрахунків можна спостерігати неоднозначну тенденцію показника ефективності фінансового моніторингу в Україні, що спричинено соціально-економічними та політичними факторами. Проте у 2020 ефективність фінансового моніторингу у банківській сфері досягла найвищого результату за досліджуваний період.Item Моделювання впливу цифровізації та Covid-19 на вибір сценаріїв реформування системи фінансового моніторингу за допомогою методів Data-mining(Сумський державний університет, 2021) Саєнко, Д.І.У роботі досліджено вплив цифровізації та пандемії COVID-19 на вибір сценаріїв реформування систем фінансового моніторингу. Здійснено кластеризацію країн світу за сценаріями реформування системи фінансового моніторингу. Для з’ясування впливу цифровізації та COVID-19 на сценарії реформування системи фінансового моніторингу, проведено кластеризацію країн світу з урахуванням індикаторів COVID-19 та цифровізації. Проведена формалізація портретів кластерів країн за допомогою застосування дерев класифікації. Розрахунки виконані з використанням методів Data-Mining.