Видання зареєстровані авторами шляхом самоархівування

Permanent URI for this communityhttps://devessuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/1

Browse

Search Results

Now showing 1 - 10 of 133
  • Item
    Економіко-математичне моделювання впливу цифровізації економіки на корупційні процеси в Україні
    (Сумський державний університет, 2025) Маланюк, В.М.
    Актуальність теми дипломної роботи полягає у популяризації питання мінімізації корупційних ризиків шляхом впровадження цифрових технологій у контексті глобальних цифрових трансформацій економіки. Цифровізація відкриває нові можливості для підвищення прозорості управлінських процесів, оптимізації державних послуг та автоматизації контролю за дотриманням законодавства, що, у свою чергу, сприяє зменшенню рівня корупції. Для України, яка на шляху до інтеграції в європейське співтовариство, побудова ефективної антикорупційної системи є одним із ключових пріоритетів державної політики. У цьому контексті економіко-математичне моделювання виступає дієвим інструментом для аналізу, прогнозування та оцінки ефективності впливу цифрових технологій на корупційні процеси. Метою дослідження є розробка економіко-математичної моделі впливу цифровізації економіки на корупційні процеси в Україні. Під час реалізації мети дослідження були використані такі методи, як узагальнення – для визначення поняття корупції та цифровізації економіки, індукції та дедукції, синтезу та аналізу – для оцінки корупційних тенденцій в Україні, метод головних компонент – для відбору релевантних показників цифровізації економіки та корупції, кореляційний аналіз – для оцінки зв’язків між сегментами, структурний аналіз – для оцінки впливу цифровізації економіки та технологій як основи цифровізації на корупційні процеси в Україні. Результати дослідження можуть бути корисні Державним органам влади, зокрема Міністерству цифрової трансформації та Національному агентству з питань запобігання корупції – для прийняття обґрунтованих управлінських рішень на основі прогнозних моделей впливу цифрових інструментів на зниження корупційних ризиків; аналітичним центрам та неурядовим організаціям, що займаються питаннями прозорості, антикорупційної діяльності та електронного урядування, для моніторингу ефективності цифрових реформ та адвокації політики відкритості; розробникам цифрових платформ (зокрема систем електронного документообігу, відкритих державних реєстрів, платформ е-закупівель) – для вдосконалення архітектури систем з урахуванням антикорупційних функцій; науковцям та дослідникам — як база для подальших досліджень з моделювання впливу цифровізації на соціально-економічні процеси, зокрема на корупцію, та оцінки результативності державної політики; публічному сектору та громадськості – для підвищення обізнаності щодо важливості цифрових трансформацій у боротьбі з корупцією та формування довіри до інституцій
  • Item
    Прозоре управління як умова сталого екологічного розвитку: взаємозв’язок корупції та «зеленої» економіки
    (Ужгородський національний університет, 2025) Горобець, Надія Сергіївна; Horobets, Nadiia Serhiivna; Рєзнік, Олег Миколайович; Rieznik, Oleh Mykolaiovych
    Cтаття присвячена встановленню взаємозв’язку між рівнем прозорості державного управління, проявами корупції та ефективністю реалізації політики «зеленої економіки», визначенню правових та інституційних механізмів, здатних забезпечити сталий екологічний розвиток країни. З’ясовано, що «зелена» економіка є невід’ємною складовою стратегії сталого розвитку. Наведено доктринальний та нормативний зміст понять «зелена» економіка та корупція. Встановлено, що «зелена» економіка як модель екологічно збалансованого розвитку потребує ефективного, прозорого та доброчесного управління. Розкрито провідну роль держави у розвитку «зеленої» економіки через забезпечення розробки та реалізацію відповідної державної політики, координацію між інституціями та ефективний розподіл фінансових ресурсів. Зазначено, що корупція, незважаючи на зусилля держави щодо її мінімізації, залишається серйозним бар’єром, що істотно гальмує екологічні реформи, спотворює реалізацію кліматичних ініціатив, підриває довіру громадян до органів державної та місцевої влади і перешкоджає досягненню сталого зростання. Акцентовано увагу на крайніх дослідженнях результати яких свідчать про негативний вплив корупції на реалізацію державних програм, підвищення вартості проєктів, спотворення ринкових умов, зниження довіри до влади, гальмування розвитку відновлюваної енергетики тощо. Вказано на доцільність зміцнення прозорості, відкритості та підзвітності органів влади, разом із посиленням антикорупційної політики, як необхідних умов для досягнення сталого екологічного зростання та реалізації ефективної «зеленої» трансформації економіки країни. Запропоновано прийняти національну стратегію «зеленої» економіки України як першочергову умову для створення ефективної антикорупційної політики у цій сфері. Зроблено висновок, що «зелена» економіка та корупція взаємопов’язані між собою: корупція стримує впровадження «зелених» технологій, тоді як «зелена» економіка вимагає прозорості, відкритості та довіри, відповідно «зелена» трансформація зміцнює доброчесне управління.
  • Item
    Етика публічного службовця як засіб запобігання та протидії корупції
    (Сумський державний університет, 2025) Лук’яненко, C.С.
    У сучасних умовах розбудови правової держави, демократизації суспільного життя та європейської інтеграції України особливого значення набуває питання формування етичної культури публічних службовців. З огляду на високий рівень корупції, що залишається однією з найбільших загроз для національної безпеки та ефективного функціонування органів державної влади, надзвичайно актуальним постає вивчення етики публічного службовця як інструменту запобігання та протидії цьому негативному явищу. Етична поведінка працівників публічного сектору є запорукою формування довіри громадян до держави, прозорості управлінських рішень, підвищення рівня професійної відповідальності. Саме тому обрана тема дослідження має вагоме практичне та суспільне значення.
  • Item
    Оцінка індикаторів макроекономічної стабільності: європейський кейс
    (Миколаївський національний аграрний університет, 2024) Єфіменко, Аліна Юріївна; Yefimenko, Alina Yuriivna; Нейман, Є.В.
    Макроекономічна стабільність є ключовим фактором для стійкого економічного розвитку, інвестиційної привабливості та соціального благополуччя країни. Метою дослідження є оцінка індикаторів макроекономічної стабільності європейських країн. Інформаційно-аналітичною базою є статистичні дані 34 європейських країн протягом 2010-2022 років. Розрахунки проводяться на основі вхідних індикаторів Світового банку за допомогою програмного забезпечення StataSE 18. Під час розрахунків було використано наступні показники макроекономічної стабільності: обсяг валового внутрішнього продукту, рівень інфляції, рівень безробіття, індекс Джині та ріст валового національного доходу. У ході проведення дослідження застосовано методи порівняння і узагальнення для аналізу ключових показників макроекономічного середовища, аналіз часових рядів та розрахунок описових статистик для визначення найбільш варіативних показників. На основі побудованих графіків визначено, що за обсягом ВВП лідерами протягом 2010-2022 років були Люксембург та Норвегія, за низькими рівнями інфляції та безробіття, індексом Джині – Швейцарія, Швеція, Норвегія та Фінляндія, за рівнем росту ВНД – Ісландія. На противагу цьому, попри впровадження стабілізаційних заходів, низькі обсяги ВВП виявлені в Україні, Сербії та Молдові, найвищі рівні інфляції – в Україні, рівня безробіття – в Іспанії, Сербії, та в Україні, а найвищі значення індексу Джині – у Болгарії та Сербії. З огляду на отримані значення описових статистик найбільш варіативним виявився обсяг валового внутрішнього продукту, що підтверджується мінімальними та максимальними значеннями показника. Отримані результати щодо оцінки показників макроекономічної стабільності є надзвичайно актуальними та важливими для урядів та інших стейкхолдерів під час прийняття обґрунтованих рішень, прогнозування майбутніх тенденцій та ефективного реагування на зовнішні виклики.
  • Item
    Evolving HR management models in response to Ukraine's socio-political challenges
    (ТОВ «ДКС Центр», 2024) Рекуненко, Ігор Іванович; Rekunenko, Ihor Ivanovych; Борсук, Ігор Дмитрович; Borsuk, Ihor Dmytrovych; Павленко, Олена Олексіївна; Pavlenko, Olena Oleksiivna
    The article examines the impact of socio-political factors on HR management in Ukraine from 2019 to 2023, focusing on how political instability, corruption, and economic conditions influence HR practices and effectiveness. The purpose of this research is to explore and analyze the evolving HR management models in response to the socio-political challenges in Ukraine. By examining the strategies and practices adopted by organizations, this study aims to provide insights into how HR management can contribute to organizational resilience and employee well-being in a volatile socio-political environment. By addressing these objectives, research questions, and hypotheses, the study aims to provide a comprehensive analysis of the evolving HR management models in Ukraine, offering valuable insights for both academics and practitioners in the field of HR management. Utilizing an econometric model, the research analyzes secondary data to assess the relationships between these socio-political challenges and HR management outcomes. The findings reveal that political instability and corruption significantly affect HR management practices, leading to reduced effectiveness in employee satisfaction and retention. Organizations that have adapted their HR strategies to address these challenges show improved stability and employee well-being. The study highlights the importance of flexible and resilient HR management models and provides evidence that best practices in HR can enhance organizational resilience in volatile environments. The research contributes to the field of HR management by offering empirical insights into how recent socio-political developments in Ukraine shape HR practices and providing practical recommendations for both organizations and policymakers. Future research could expand on these findings by incorporating primary data, conducting comparative studies across different countries, and exploring long-term trends. This research underscores the critical role of adaptive HR management strategies in navigating socio-political challenges and offers a foundation for further exploration in this area.
  • Item
    Аналіз реформування органів прокуратури в країнах ЄС: уроки для України
    (Аналітик, 2024) Горбань, Олександр Павлович; Horban, Oleksandr Pavlovych; Баєва, Л.В.; Лівак, А.П.
    У статті акцентовано на особливостях реформування органів прокуратури в країнах ЄС. Проаналізовано й розкрито характерні особливості функціонування прокуратури в різних державах та на основі цього визначено деякі уроки для України. Робота містить погляди вітчизняних науковців-процесуалістів на удосконалення діяльності органів прокуратури. Застосовуючи зарубіжний досвід адміністративно-правового забезпечення діяльності прокуратури, важливо враховувати, що зовнішні стандарти можуть впливати на внутрішню модель національної прокуратури й призводити до підміни її специфічних особливостей на користь загальних зовнішніх стандартів, які відповідають загальній динаміці глобалізації.
  • Item
    Взаємозв’язок корупції та фінансово-економічної безпеки України: аналіз причинно-наслідкового зв’язку
    (Запорізький національний університет, 2024) Бондаренко, Ольга Сергіївна; Bondarenko, Olha Serhiivna; Куліш, Анатолій Миколайович; Kulish, Anatolii Mykolaiovych
    Стаття «Взаємозв’язок корупції та фінансово-економічної безпеки України: аналіз причинно-наслідкового зв’язку» пропонує глибокий аналіз проблеми корупції та її вплив на фінансово-економічну безпеку України. Автори проводять аналіз факторів, що обумовлюють зростання корупції та розглядають його наслідки для економіки країни. У статті доведено, що спрямовані на ефективний контроль та попередження корупційних практик заходи мають включати в себе подальше ефективне реформування правового середовища, впровадження дієвих механізмів контролю та спостереження за використанням публічних коштів, а також активне впровадження технологій е-управління та електронного контролю, що різко зменшить людський фактор та можливості для корупції. Стаття акцентує увагу на важливості розуміння причинно-наслідкового зв’язку між цими явищами та розробці ефективних стратегій подолання корупції для забезпечення стабільності фінансово-економічного сектору. Автори висвітлюють різноманітні аспекти проблеми, включаючи вплив корупції на інвестиційний клімат, рівень довіри до інституцій, та загрози для фінансової стійкості. Вони детально аналізують роль корупції у втраті державним бюджетом значних коштів та негативний вплив на соціально-економічний розвиток. Дослідження також звертає увагу на важливість впровадження ефективних антикорупційних стратегій та політик для створення умов фінансової стабільності та забезпечення сталого економічного розвитку. Робота визначає конкретні виклики, з якими стикається Україна у боротьбі з корупцією, особливо в умовах воєнного стану, та надає пропозиції щодо удосконалення сучасних стратегій з протидії цьому негативному явищу. Таким чином, стаття слугує цінним ресурсом для вчених, політиків та громадян, які зацікавлені в розвитку ефективних механізмів протистояння корупції та зміцненні фінансово-економічної безпеки України.
  • Item
    Економіко-математичне моделювання впливу корупції на економіку України
    (Сумський державний університет, 2024) Косик, Д.Б.
    В роботі описані основні підходи до розуміння корупції, визначено сучасний стан корупції в Україні. Побудована економіко-математична модель впливу корупції на економіку України на основі множинної регресії. Проведена верифікація моделі та визначена її якість.
  • Item
    Економіко-математичне моделювання рівня корупції в країні
    (Сумський державний університет, 2024) Харченко, Д.М.
    Основною метою дослідження є розробка економіко-математичної моделі рівня корупції в країні. Розроблено три економіко-математичні моделі, які дозволяють спрогнозувати рівень корупції в країні. Запропоновано рекомендації щодо зниження рівня корупції, зокрема через удосконалення законодавчої бази, підвищення прозорості державних процесів та покращення антикорупційної освіти
  • Item
    Економіко-математичне моделювання державних закупівель через систему Prozorro засобами Data Mining
    (Сумський державний університет, 2024) Штефан, А.В.
    Державні закупівлі включають широке коло товарів, послуг і робіт, від будівництва і ремонту до постачання медичного обладнання, комп'ютерів, транспорту, послуг з управління тощо. Органи, що здійснюють державні закупівлі, повинні дотримуватися процедур, визначених законом, таких як публікація оголошень про торги, забезпечення рівного доступу до інформації для всіх учасників, проведення відкритих торгів або конкурсів, оцінка тендерних пропозицій та укладання договорів з переможцями. Реалізація тендерів відбувається через електронну систему публічних закупівель Prozorro. Однак повномасштабне вторгнення РФ в Україну висвітлило проблеми, пов’язані із нездатністю забезпечити максимально ефективне використання бюджетних коштів. Джерелами цих проблем є як складність моніторингу тисяч тендерів, що з’являються у системі щодня, так і повільний темп розвитку громадянського суспільства і, як наслідок, відсутність належного громадського контролю у цій сфері протягом великого періоду часу. Тому, на даному етапі розвитку України та сфери її публічних закупівель, важливим фактором є часткова автоматизація та укрупнення моніторингу суспільних потреб, що виражаються через цю сферу, зниження рівня ризиків корупційних проявів у процесі здійснення закупівельної діяльності тощо. Для цього пропонується використовувати методи інтелектуального аналізу текстових даних (Text Data Mining). У цій роботі запропоновано спосіб застосування економіко-математичного моделювання одного з них – тематичного моделювання (Topic Modelling). Пошук оголошень, які суперечать принципам чесних та прозорих торгів згідно Закону України «Про публічні закупівлі», в ручному режимі має низький ступінь корисності, оскільки щодня владними органами оголошуються тисячі тендерів. Крім того, відсутність систематичного нагляду за цим процесом з боку Департаменту сфери публічних закупівель та конкурентної політики, антикорупційних органів, сприяє зростанню впливу людського фактору у вигляді недобросовісності та зловживань службовим становищем. Крім того, необхідно відмітити, що не дивлячись на об’єми збитків, яких зазнає економіка України внаслідок недоцільних витрат коштів через деякі тендерні закупівлі, інтерес до даної проблеми, з боку української громадськості, показує невтішну тенденцію. Це є проявом згаданого раніше процесу повільної розбудови громадянського суспільства. Таким чином, необхідність розробки нових, принаймні, тимчасових підходів до моніторингу та адміністрування оголошуваних тендерів стає ще більш очевидною. З огляду на те, що їх поява набуває масового характеру навіть у межах однієї доби, зрозумілою є важливість повної або часткової автоматизації обробки оголошень. Саме у цьому виражається актуальність тендерних досліджень на сьогодні. Із зазначеного вище випливає, що метою цього дослідження була побудова та демонстрація доцільності використання тематичних моделей для аналізу державної закупівельної діяльності. Об’єктом проведеного дослідження є соціально-економічні відносини, що виникають між учасниками процесу публічних закупівель в Україні. Предметом дослідження виступали економіко-математичні методи та моделі державних закупівель, оголошувані відповідними органами влади через онлайн-платформу системи Prozorro. У результаті виконання роботи було побудовано та продемонстровано доцільність використання тематичних моделей для аналізу державної закупівельної діяльності: мети дослідження досягнуто. Було виявлено, що модель на основі алгоритму BERTopic придатна для пошуку маркерів, які можуть вказувати на корупційні прояви чи використання державних коштів з низьким рівнем корисності для суспільства. Також встановлено, що модель LDA може використовуватися для аналізу потреб у межах галузей національної економіки України, соціально-економічної системи країни. У ході виконання наукової роботи було досягнуто поставлених завдань: ⎯ Описано передумови та актуальність тендерних досліджень; ⎯ Проведено бібліометричний аналіз релевантних наукових досліджень у сфері державних закупівель; ⎯ Представлено обробку природної мови (NLP) як метод моніторингу діяльності у сфері публічних закупівель; ⎯ Сформовано базу тендерів за допомогою інтерфейсу прикладного програмування Prozorro; ⎯ Сформовано припущення дослідження; ⎯ Реалізовано концептуальне моделювання алгоритмів тематичного моделювання, таких як латентне розміщення Діріхле та BERTopic; ⎯ Побудовано NLP-моделі та інтерпретовано отримані результати. Методи дослідження: синтез; аналіз відповідних публікацій представників наукової спільноти, фахівців у сфері інтелектуального аналізу даних; бібліометричний аналіз; тематичне моделювання, кластерний аналіз. Джерелом забезпечення даними для побудови моделей була база даних системи електронних закупівель Prozorro. Джерелом знань щодо алгоритмізації збору даних, очистки даних та моделювання в коді стала документація мови програмування Python та її модулів, бібліотек. Середовище написання коду – інтегроване середовище розробки Spyder. Наукова та суспільна цінність дослідження полягає у пришвидшеному та укрупненому способі моніторингу та аналізу сфери державних закупівель, що базується на підходах машинного навчання. Це дозволить ефективніше перерозподіляти кошти державного, місцевого бюджетів, результативніше проводити заходи щодо антикорупційної боротьби тощо. Перспективним напрямком подальших досліджень може бути моделювання за асоціативними правилами для встановлення зв’язків з іншими змінними, включених у збирані дані з Prozorro. Також, для полегшення роботи з такими моделями, доцільною є розробка повноцінного додатку, в основі якого лежатимуть методи тематичного моделювання. Для вивчення можливостей автоматизації контролю закупівельної діяльності доцільно інвестувати у машинне навчання, штучний інтелект. Наукове дослідження було виконано в межах науково-дослідної роботи за замовленням МОН України «Моделювання механізмів детінізації та декорумпізації економіки для забезпечення національної безпеки: вплив трансформації фінансових поведінкових патернів», № держреєстрації: 0122U000783. Результати кваліфікаційної роботи бакалавра оприлюднені у статті «Financial Fraud Detection on Social Networks Based on a Data Mining Approach» у фаховому журналі «Financial Markets, Institutions and Risks (FMIR)».