Видання зареєстровані авторами шляхом самоархівування

Permanent URI for this communityhttps://devessuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/1

Browse

Search Results

Now showing 1 - 8 of 8
  • Item
    Artificial intelligence technologies in banking: challenges and opportunities for anti-money laundering in the context of EU regulatory initiatives
    (Emerald Publishing Limited, 2025) Горобець, Надія Сергіївна; Horobets, Nadiia Serhiivna; Рєзнік, Олег Миколайович; Rieznik, Oleh Mykolaiovych; Maliyk, V.; Vyhivskyi, I.; Bobrishova, L.
    Purpose AI capabilities enable banks for more effective anti-money laundering (AML). Regulatory initiatives, including the Sixth Anti-Money Laundering Directive (AMLD6) and the AI Act, impose various requirements on AI-systems developers and users. Therefore, this paper aims to discuss the challenges banks face in the AML framework when implementing AI-systems, as well as the need to balance legal compliance with AI’s technological potential. Design/methodology/approach The discussion on the challenges of AI adoption in banking, considering regulatory initiatives and the search for balance between legal constraints and AI’s technological capabilities, is based on a critical approach. Findings The AI Act provides developers and users with clear requirements and obligations to minimize the negative consequences of AI development. The rapid pace of digital transformation underscores the need for effective global AML standards. Despite ongoing advancements in AI regulation and AML efforts, the challenge of aligning legal requirements – particularly in terms of explainability, confidentiality, impartiality and data security of AI-systems – with the AI’s technological capabilities in the banking sector remains unresolved. The necessity for the EU to develop specific regulations for AI use in finance has been emphasized. Originality/value The paper highlights the key challenges in balancing regulatory compliance with the AI’s technological capabilities used by banks to detect transactions potentially related to money laundering. The focus is placed on current regulatory initiatives, as well as the experience of leading countries in implementing AI-based AML tools.
  • Item
    CBDC як вид фінансового моніторингу
    (Сумський державний університет, 2024) Устинова, І.П.
    Діджиталізація у фінансовій сфері як механізм демократизації суспільства є актуальний реформаторський крок сучасної України. Серед інших проектів , в перспективним і цікавим є e-hryvnia.Новий формат цифрової валюти CBDC (central bank digital currency), незабаром стане новим офіційним засобом платежу, захищеним державою.
  • Item
    Tackling Illicit Financial Flows and Cyberattacks for Enhancing National Security
    (Centre of Sociological Research, 2021) Кузьменко, Ольга Віталіївна; Кузьменко, Ольга Витальевна; Kuzmenko, Olha Vitaliivna; Яровенко, Ганна Миколаївна; Яровенко, Анна Николаевна; Yarovenko, Hanna Mykolaivna; Боженко, Вікторія Володимирівна; Боженко, Виктория Владимировна; Bozhenko, Viktoriia Volodymyrivna
    Метою даної монографії є виявлення тенденцій і моделі фінансових послуг у контексті кібербезпеки та розробити концепцію конвергенції фінансового моніторингу та системи кібербезпеки
  • Item
    Розроблення інтерфейсу користувача модуля автоматизованого внутрішнього фінансового моніторингу на підґрунті UML-методології
    (Видавничий дім «Гельветика», 2021) Кузьменко, Ольга Віталіївна; Кузьменко, Ольга Витальевна; Kuzmenko, Olha Vitaliivna; Яровенко, Ганна Миколаївна; Яровенко, Анна Николаевна; Yarovenko, Hanna Mykolaivna; Койбічук, Віталія Василівна; Койбичук, Виталия Васильевна; Koibichuk, Vitaliia Vasylivna
    Бурхливий розвиток мов об’єктно-орієнтованого програмування наприкінці XX ст. сприяв розвитку уніфікованих мов моделювання для графічного опису розроблення програмного забезпечення, системного проєктування, відображення організаційних структур відповідної сфери призначення та моделювання бізнес-процесів фінансово-економічного середовища. В умовах сьогодення такими мовами широкого профілю є нотації IDEF0, IDEF3, DFD, UML, які дають змогу здійснювати ефективне визначення, візуалізацію, проєктування, документування автоматизованих програмних модулів та систем. У статті розроблено моделі комунікації між основними користувачами системи і модулем автоматизованого внутрішнього фінансового моніторингу для виявлення якості фінансових транзакцій та упередження легалізації кримінальних доходів на основі UML-діаграм. Запропоновані діаграми візуалізують усі етапи перевірки фінансової операції, визначають напрям руху обміну повідомленнями між задіяними модулями (службами) внутрішнього фінансового моніторингу та службами державного фінансового моніторингу.
  • Item
    Автоматизація процесу фінансового моніторингу легалізації коштів, отриманих незаконним шляхом
    (Видавництво Національного університету «Острозька академія», 2019) Кузьменко, Ольга Віталіївна; Кузьменко, Ольга Витальевна; Kuzmenko, Olha Vitaliivna; Яровенко, Ганна Миколаївна; Яровенко, Анна Николаевна; Yarovenko, Hanna Mykolaivna; Левченко, В.П.; Миненко, Сергій Володимирович; Миненко, Сергей Владимирович; Mynenko, Serhii Volodymyrovych
    У статті розроблено та описано алгоритм прототипу автоматизованого модулю системи фінансового моніторингу, що базується на оцінюванні ризиків використання фінансових установ з метою легалізації коштів, отриманих незаконним шляхом та через фінансування тероризму. Візуалізація запропонованого алгоритму реалізована за допомогою блок-схем. Методичним інструментарієм дослідження стали такі загальнонаукові методи: аналіз і синтез, узагальнення, моделювання та проектування. Результатом дослідження є алгоритм прототипу автоматизованого модулю фінансового моніторингу, призначений для виявлення в режимі реального часу фінансових операцій, що підпадають під ознаки фінансового моніторингу, та здійснення класифікації клієнтів банку на ризикових та не ризикових. У статті описані етапи роботи цього алгоритму, основними з яких є: 1) формування вхідного масиву даних в розрізі фізичних та юридичних осіб (адреси, імені, засновників, інформація про статутний капітал та фінансовий стан клієнта); 2) оцінка ризикованості клієнта (перевірка на відповідність фінансового стану кількості працівників юридичної особи, перевірка, чи строк функціювання юридичної особи більше 3 місяців); 3) оцінка ризикованості фінансової операції (перевірка частоти здійснення операцій, перевірка на перевищення суми, встановленої законодавстом, перевірка на ризиковість призначення платежу, перевірка на відповідність суми операції фінансовому стану клієнта); 3) запис у базу даних інформації про ризикованість клієнта та операції. У дослідженні вперше було використано аналіз публічних державних реєстрів для оцінки клієнта фінансової установи. Цей алгоритм може бути використаний у комерційних банках для виявлення операцій, що підлягають під ознаки фінансового моніторингу, та державними регуляторами з метою удосконалення національної системи протидії легалізації коштів, отриманих незаконним шляхом та через фінансування тероризму.
  • Item
    Relationships’ formalization of the aml relevant factors’ dynamic stability: VAR-analysis
    (Сумський державний університет, 2021) Васильєва, Тетяна Анатоліївна; Васильева, Татьяна Анатольевна; Vasylieva, Tetiana Anatoliivna; Кузьменко, Ольга Віталіївна; Кузьменко, Ольга Витальевна; Kuzmenko, Olha Vitaliivna; Бондаренко, Євгенія Костянтинівна; Бондаренко, Евгения Константиновна; Bondarenko, Yevheniia Kostiantynivna; Доценко, Тетяна Віталіївна; Доценко, Татьяна Витальевна; Dotsenko, Tetiana Vitaliivna
    Global transformation processes, the spread of global economic ties and the introduction of new technologies in the financial sphere significantly increase the overall level of the international financial system’s vulnerability. One of the major threats to any national economy is the problem of combating money laundering.
  • Item
    Правові засади здійснення фінансового моніторингу в Україні
    (Сумський державний університет, 2022) Уткіна, Марина Сергіївна; Уткина, Марина Сергеевна; Utkina, Maryna Serhiivna
    Успішність фінансово-економічного благополуччя кожної країни можна репрезентувати через певні покажчики її розвитку. Зокрема, сюди слід віднести якісний та стабільний рівень функціонування дійсної дієвої фінансово-економічної системи. У свою чергу, активні реформаційні та глобалізаційні процеси, що мають місце, удосконалення вже існуючих та поява нових технологій дозволяють пришвидшити та певною мірою спростити фінансові операції. Проте, в такому контексті підвищуються ризики та загрози для фінансово-економічної безпеки, зокрема – нові прояви легалізації доходів, одержаних злочинним шляхом. З урахуванням цього, заходи в контексті протидії легалізації так званих злочинних доходів, мають мати абсолютно нову сутність та відповідати вимогам сьогодення. Тому, Україна встала на шлях вдосконалення процедури здійснення фінансового моніторингу як одного із дієвого засобів в системі протидії легалізації, зокрема – врахування міжнародних стандартів.
  • Item
    Strengthening the economic security of the country: optimization of the financial monitoring procedure
    (Centre of Sociological Research, 2021) Лєонов, Сергій Вячеславович; Леонов, Сергей Вячеславович; Lieonov, Serhii Viacheslavovych; Бойко, Антон Олександрович; Бойко, Антон Александрович; Boiko, Anton Oleksandrovych; Койбічук, Віталія Василівна; Койбичук, Виталия Васильевна; Koibichuk, Vitaliia Vasylivna
    Монографія містить результати в розрізі трьох площин: економіко-політичного забезпечення процедур фінансового моніторингу для протидії відмивання кримінальних доходів та організації кібербезпеки фінансово-інформаційної сфери; економіко-аналітичного забезпечення щодо визначення рівня фінансової безпеки для 102 країн світу; інформаційного забезпечення процедур фінансового моніторингу (на прикладі України). Узагальнюючий аналіз діючих систем фінансового моніторингу для протидії відмивання кримінальних доходів та передбачення кібершахрайств представлено для країн-членів Європейського Союзу, а також Сполучених Штатів Америки, України. З метою визначення рівня фінансовиї безпеки в роботі проведено комплексний аналіз значень окремих індикаторів, що здійснють вплив на прозорість фінансової системи та характеризують можливість використання соціально-економічних об’єктів, особливо таких, як банківські установи, фінансові установі, бізнес-організації, компанії для відмивання кримінальних доходів. А також сформовано інтегральний рейтинговий показник, який відображає рівень безпеки конкретної країни (дуже високий, високий, середній, низький, дуже низький). З метою детального аналізу фінансових транзакцій та дослідження особливостей фінансових систем між групами країн світу, здійснено кластерний аналіз, результатами якого є розподіл 102 країн світу, які досліджуються групою розробки фінансових заходів боротьби з відмивання грошей (FATF), на 10 груп, статистично підтверджений інструментами дисперсійного аналізу та протоколом агломерації. В розрізі інформаційної площини розроблено автоматизований модуль для внутрішнього фінмоніторингу економічних агентів відповідно до діючого законодавства України за допомогою програмного забезпечення Bizagi Studio та нотації BPMN 2.0. Модуль містить моделі бізнес-процесів для виявлення ознак залучення у процеси легалізації коштів, здобутих злочинним шляхом: 1) багатьох параметрів діяльності різних економічних агентів; 2) платежів через систему «Клієнт-Банк» (передбачає блокування користувача у випадку відсутності джерела доходів та документів, які підтверджують законність транзакції); 3) операцій фінпосередників (перевірка за критеріями, регламентованими загальнодержавними нормативними актами, рекомендаціями FATF або визначеними самим суб’єктом фінмоніторингу); 4) осіб, які здійснюють фінансові операції (автоматизована ідентифікація та верифікація клієнтів щодо здійснення ними незаконних операцій, зміни ними наданих даних, достовірності наданої ними інформації тощо). Алгоритмічне забезпечення цієї інформаційної системи створено із використання елементів машинної бізнес-логіки, структури бази-даних, псевдокоду, блок-схем роботи програм. Крім того, розроблений модуль передбачає інтеграцію результатів внутрішнього моніторингу із автоматизованою системою державного фінансового моніторингу.