Видання зареєстровані авторами шляхом самоархівування

Permanent URI for this communityhttps://devessuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/1

Browse

Search Results

Now showing 1 - 2 of 2
  • Item
    Методичні аспекти реалізації принципу історизму у навчанні фізики в базовій школі
    (Сумський державний університет, 2025) Голіцин, З. І.
    Актуальність обраної теми зумовлена низкою важливих проблем. По-перше, результати міжнародних досліджень якості освіти (PISA, TIMSS), які показують недостатній рівень природничо-наукової грамотності українських школярів, їх нездатність застосовувати наукові знання в реальних життєвих ситуаціях. Використання принципу історизму може сприяти подоланню цих недоліків шляхом формування глибшого розуміння природи науки та її ролі в житті людини і суспільства. Мета кваліфікаційної роботи полягає в розробці та науковому обґрунтуванні методичних рекомендацій щодо реалізації принципу історизму у навчанні фізики в базовій школі. Під час виконання роботи були використані такі теоретичні методи, як аналіз психолого-педагогічної, науково-методичної та історико-наукової літератури з проблеми дослідження з метою вивчення стану розробленості питань реалізації принципу історизму в навчанні фізики; систематизація і узагальнення теоретичних положень для визначення засад використання історичного матеріалу в освітньому процесі; моделювання навчального процесу для розробки методичних прийомів реалізації принципу історизму; порівняльний аналіз різних підходів до використання історичного матеріалу в навчанні природничих дисциплін. А також емпіричні методи, такі як: спостереження навчально-виховного процесу з фізики для вивчення особливостей використання історичного матеріалу вчителями; анкетування учнів і вчителів з метою з'ясування ставлення до історичного компоненту в навчанні фізики та виявлення проблем у його використанні; бесіди з педагогами для виявлення перешкод та труднощів у реалізації принципу історизму; контент-аналіз навчальних програм і підручників з фізики щодо представленості історичного матеріалу; педагогічний експеримент для перевірки ефективності розроблених методичних рекомендацій; тестування для вимірювання рівня знань учнів і сформованості їх уявлень про науку. Та статистичні: методи математичної6 статистики для обробки експериментальних даних, визначення статистичної значущості отриманих результатів, порівняння показників експериментальних і контрольних груп. У результаті проведеного дослідження теоретичних і практичних аспектів реалізації принципу історизму у навчанні фізики в базовій школі було підтверджено, що принцип історизму є важливим дидактичним принципом навчання фізики, який сприяє формуванню наукового світогляду учнів та розумінню природи наукового знання. Встановлено, що історичний матеріал має високий мотиваційний потенціал, особливо при врахуванні вікових особливостей учнів базової школи. Проведений аналіз показав недостатню реалізацію принципу історизму в сучасній українській школі. Навчальна програма з фізики містить лише загальні рекомендації без конкретизації змісту та методів. Результати дослідження впроваджені у навчальний процес закладів загальної середньої освіти Сумської області та можуть бути рекомендовані для широкого використання у вітчизняній системі освіти.
  • Item
    Формування екологічної компетентності учнів у процесі навчання фізики в основній школі
    (Сумський державний університет, 2025) Зеленська, Д. В.
    У кваліфікаційній роботі досліджено шляхи формування екологічної компетентності учнів основної і старшої школи в процесі вивчення фізики. Актуальність теми зумовлена потребою сучасної освіти у підготовці екологічно свідомих громадян, здатних застосовувати фізичні знання для аналізу та розв’язання екологічних проблем на локальному й глобальному рівнях. Мета роботи полягає у теоретичному обґрунтуванні та практичній реалізації методичних підходів до формування екологічної компетентності в шкільному курсі фізики. У теоретичній частині проаналізовано сутність поняття «екологічна компетентність», її структуру, складові та можливості інтеграції екологічного компонента в навчання фізики. Практична частина присвячена розробці та впровадженню навчальних завдань з екологічним змістом, проєктної діяльності, а також міжпредметних і контекстуальних підходів до екологізації фізичної освіти. У роботі представлено приклади задач з тем енергоефективності, альтернативної енергетики, теплового забруднення, а також детально описано тематику й організацію навчальних проєктів на екологічну тематику. Обґрунтовано методи оцінювання таких завдань та проєктів з урахуванням вікових особливостей учнів, а також акцентовано на виховному потенціалі екологічно орієнтованого фізичного навчання. Практичне значення роботи полягає у створенні прикладного методичного інструментарію для вчителів фізики, який сприятиме екологізації навчального процесу та розвитку в учнів активної життєвої позиції щодо збереження довкілля.