Видання зареєстровані авторами шляхом самоархівування
Permanent URI for this communityhttps://devessuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/1
Browse
Search Results
Item Забезпечення активізації розумової діяльності на уроках фізики(Сумський державний університет, 2025) Мороз, В.М.У кваліфікаційній роботі розглянуто питання активізації розумової діяльності учнів на уроках фізики в основній школі. Актуальність теми зумовлена необхідністю формування в учнів умінь самостійно мислити, аналізувати, робити висновки та застосовувати здобуті знання на практиці. Метою дослідження є аналіз педагогічних підходів і методичних прийомів, спрямованих на розвиток пізнавальної активності та мислення учнів у процесі вивчення фізики. У роботі використано теоретичні та емпіричні методи, аналіз психолого-педагогічної літератури, узагальнення педагогічного досвіду, спостереження та аналіз результатів навчання. У результаті встановлено, що застосування проблемного навчання, дослідницьких завдань, евристичних бесід, інтерактивних методів і STEMелементів сприяє розвитку логічного мислення, творчості та пізнавального інтересу учнів. Матеріали дослідження можуть бути використані вчителями фізики для вдосконалення навчального процесу, створення мотиваційного середовища та забезпечення глибшого засвоєння навчального матеріалу.Item Сучасні наукові відкриття у шкільному курсі фізики(Сумський державний університет, 2025) Фонталін, Д.С.Актуальність теми пов'язана зі стрімким розвитком сучасної фізичної науки. Впровадження новітніх фізичних відкриттів у шкільний курс фізики може сприяти активному залученню здобувачів освіти до предмету, підвищенню мотивації та покращенню якості освіти. Мета кваліфікаційної роботи полягає в розкритті фізичної сутності деяких сучасних фізичних ефектів та виявленні оптимальних підходів та методик інтеграції новітніх наукових відкриттів та сучасних технологій для покращення якості навчання, підвищення мотивації учнів та формування їхнього наукового світогляду. У результаті аналізу літературних джерел досліджено досвід та перспективи впровадження сучасних тем у шкільному курсі фізики. Показано, що українська освітня система вже робить кроки до інтеграції новітніх досягнень, зокрема успішно впроваджуються елементи нанотехнологій та наноелектроніки. У результаті проведених досліджень установлено, що залучення відповідних факультетів університетів до освітнього процесу через екскурсії, майстер-класи та наукові проекти є надзвичайно важливим для поглиблення інтересу учнів, надання їм доступу до сучасного обладнання та ознайомлення з реальною науковою діяльністю. Розроблено методичні рекомендації для інтеграції деяких тем у шкільну програму, запропоновано конкретні методичні підходи.Item Сучасні підходи до вивчення оптики в курсі фізики закладів загальної середньої освіти(Сумський державний університет, 2025) Бортнік, Д.А.Актуальність теми зумовлена необхідністю модернізації викладання фізики в умовах Нової української школи, зокрема розділу «Оптика», який є складним для засвоєння, але надзвичайно важливим для формування наукового світогляду учнів. Упровадження сучасних педагогічних підходів, інтерактивних методик та цифрових технологій сприяє підвищенню ефективності навчального процесу, розвитку ключових компетентностей і зацікавленості школярів до фізики. Мета кваліфікаційної роботи полягає в дослідженні сучасних підходів до викладання оптики у школі, аналізі труднощів засвоєння теми учнями та розробці практичних методичних рекомендацій для ефективного впровадження інноваційних засобів навчання. У результаті дослідження встановлено, що застосування компетентнісного підходу, STEM-елементів, цифрових ресурсів (симуляцій, віртуальних лабораторій, доповненої реальності), а також діяльнісних методів навчання істотно підвищує рівень засвоєння знань з оптики, формує пізнавальний інтерес, самостійність та співпрацю учнів. Розроблені уроки й апробовані методики можуть бути використані вчителями фізики під час викладання теми «Оптика» у 11 класах. Вони сприяють реалізації принципів сучасної освіти та покращують якість навчального процесу.Item Методичні аспекти реалізації принципу історизму у навчанні фізики в базовій школі(Сумський державний університет, 2025) Голіцин, З. І.Актуальність обраної теми зумовлена низкою важливих проблем. По-перше, результати міжнародних досліджень якості освіти (PISA, TIMSS), які показують недостатній рівень природничо-наукової грамотності українських школярів, їх нездатність застосовувати наукові знання в реальних життєвих ситуаціях. Використання принципу історизму може сприяти подоланню цих недоліків шляхом формування глибшого розуміння природи науки та її ролі в житті людини і суспільства. Мета кваліфікаційної роботи полягає в розробці та науковому обґрунтуванні методичних рекомендацій щодо реалізації принципу історизму у навчанні фізики в базовій школі. Під час виконання роботи були використані такі теоретичні методи, як аналіз психолого-педагогічної, науково-методичної та історико-наукової літератури з проблеми дослідження з метою вивчення стану розробленості питань реалізації принципу історизму в навчанні фізики; систематизація і узагальнення теоретичних положень для визначення засад використання історичного матеріалу в освітньому процесі; моделювання навчального процесу для розробки методичних прийомів реалізації принципу історизму; порівняльний аналіз різних підходів до використання історичного матеріалу в навчанні природничих дисциплін. А також емпіричні методи, такі як: спостереження навчально-виховного процесу з фізики для вивчення особливостей використання історичного матеріалу вчителями; анкетування учнів і вчителів з метою з'ясування ставлення до історичного компоненту в навчанні фізики та виявлення проблем у його використанні; бесіди з педагогами для виявлення перешкод та труднощів у реалізації принципу історизму; контент-аналіз навчальних програм і підручників з фізики щодо представленості історичного матеріалу; педагогічний експеримент для перевірки ефективності розроблених методичних рекомендацій; тестування для вимірювання рівня знань учнів і сформованості їх уявлень про науку. Та статистичні: методи математичної6 статистики для обробки експериментальних даних, визначення статистичної значущості отриманих результатів, порівняння показників експериментальних і контрольних груп. У результаті проведеного дослідження теоретичних і практичних аспектів реалізації принципу історизму у навчанні фізики в базовій школі було підтверджено, що принцип історизму є важливим дидактичним принципом навчання фізики, який сприяє формуванню наукового світогляду учнів та розумінню природи наукового знання. Встановлено, що історичний матеріал має високий мотиваційний потенціал, особливо при врахуванні вікових особливостей учнів базової школи. Проведений аналіз показав недостатню реалізацію принципу історизму в сучасній українській школі. Навчальна програма з фізики містить лише загальні рекомендації без конкретизації змісту та методів. Результати дослідження впроваджені у навчальний процес закладів загальної середньої освіти Сумської області та можуть бути рекомендовані для широкого використання у вітчизняній системі освіти.Item Формування екологічної компетентності учнів у процесі навчання фізики в основній школі(Сумський державний університет, 2025) Зеленська, Д. В.У кваліфікаційній роботі досліджено шляхи формування екологічної компетентності учнів основної і старшої школи в процесі вивчення фізики. Актуальність теми зумовлена потребою сучасної освіти у підготовці екологічно свідомих громадян, здатних застосовувати фізичні знання для аналізу та розв’язання екологічних проблем на локальному й глобальному рівнях. Мета роботи полягає у теоретичному обґрунтуванні та практичній реалізації методичних підходів до формування екологічної компетентності в шкільному курсі фізики. У теоретичній частині проаналізовано сутність поняття «екологічна компетентність», її структуру, складові та можливості інтеграції екологічного компонента в навчання фізики. Практична частина присвячена розробці та впровадженню навчальних завдань з екологічним змістом, проєктної діяльності, а також міжпредметних і контекстуальних підходів до екологізації фізичної освіти. У роботі представлено приклади задач з тем енергоефективності, альтернативної енергетики, теплового забруднення, а також детально описано тематику й організацію навчальних проєктів на екологічну тематику. Обґрунтовано методи оцінювання таких завдань та проєктів з урахуванням вікових особливостей учнів, а також акцентовано на виховному потенціалі екологічно орієнтованого фізичного навчання. Практичне значення роботи полягає у створенні прикладного методичного інструментарію для вчителів фізики, який сприятиме екологізації навчального процесу та розвитку в учнів активної життєвої позиції щодо збереження довкілля.Item Використання прикладних програмних засобів у навчанні астрономії(Сумський державний університет, 2025) Латишева, В. О.Актуальність теми "Використання прикладних програмних засобів у навчанні астрономії" зумовлена зростаючою роллю цифрових технологій у сучасному освітньому процесі. Астрономія як наука є досить складною для сприйняття через абстрактність багатьох понять і явищ, які важко уявити без спеціальних візуалізацій. Використання прикладних програм, таких як Stellarium, WorldWide Telescope, Hubblesite, , Nasa`s Eyes, Planisphere, Solar System Scope та інших, дає можливість зробити навчання більш наочним, доступним і інтерактивним. Це сприяє не лише глибшому засвоєнню знань, а й підвищенню мотивації учнів до вивчення предмета. Особливо важливим є застосування програмних засобів у дистанційній та змішаній формах навчання, де традиційні методи виявляються недостатньо ефективними. Крім того, інтеграція інформаційних технологій в освітній процес відповідає сучасним вимогам до підготовки учнів, формує в них навички самостійного дослідження, критичного мислення та роботи з цифровими ресурсами. Таким чином, використання прикладних програмних засобів у навчанні астрономії є необхідною умовою модернізації освіти, що забезпечує її якість, ефективність і відповідність викликам часу. Мета кваліфікаційної роботи полягає в теоретичному обґрунтуванні й розробці методики навчання астрономії з використанням прикладних програмних засобів навчального призначення. Під час виконання роботи були використані такі методи, як аналіз стану навчання астрономії у закладах загальної середньої освіти, з’ясування труднощів у засвоєнні її змістових компонентів, виявлення рівня забезпеченості навчального процесу засобами наочності; виокремлення актуальних проблем упровадження спеціалізованих програмних засобів упроцес навчання астрономії; спостереження за освітнім процесом під час вивчення астрономії. У результаті проведених спостережень установлено, що використання прикладних програмних засобів має позитивний відгук серед вчителів та учнів. Отримані результати можуть бути використані у навчальному процесі астрономії під час пояснення нового матеріалу й практичних робіт.