Видання зареєстровані авторами шляхом самоархівування

Permanent URI for this communityhttps://devessuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/1

Browse

Search Results

Now showing 1 - 10 of 187
  • Item
    Wikipedia-based projects as real-world tasks in English language
    (Sumy State University, 2025) Marchenko, Y.
    Problem Statement. In the current context of Ukraine's foreign policy transformation and gradual integration into the European space, the need for English language (EL) proficiency as a means of international communication and access to global educational, scientific, and cultural resources is steadily increasing. The Law of Ukraine “On the Use of the English Language in Ukraine” (Article 1) defines English as the language of international communication, thereby emphasizing its priority in the system of language training. According to the EF English Proficiency Index 2024, Ukraine ranks 40th out of 116 countries in terms of English language proficiency, which indicates the need for a qualitative update of teaching approaches. In this regard, the search for effective teaching methods that can ensure the practical value of acquired knowledge and the development of language competence in an authentic context becomes increasingly relevant. One such approach is the implementation of Wikipedia-based projects, which serve as examples of tasks oriented toward real-world communicative situations. These projects not only align with the goals of modern education and national priorities, but also promote active student engagement in the global information environment [1, с. 13, 33–37, 90–100].
  • Item
    Фідбек у формувальному оцінюванні на онлайн-уроці англійської мови у 5 класі ЗЗСО
    (Класичний фаховий коледж Сумського державного університету, 2025) Білашенко, Н.Ю.
    Постановка проблеми. У сучасних умовах дистанційного навчання особливої актуальності набуває питання організації формувального оцінювання як важливого засобу підтримки навчальної діяльності учнів на онлайн-уроці англійської мови у закладах загальної середньої освіти (далі – ЗЗСО). Одним із ключових його інструментів є фідбек, тобто зворотний зв’язок, що сприяє мотивації, саморефлексії та поступовому поліпшенню навчальних результатів учнів. Завдяки фідбеку вчитель має змогу відстежувати навчальний процес кожного учня, своєчасно виявляти труднощі в опануванні матеріалу та вчасно на них реагувати, надавати кожному індивідуальну підтримку, а також формувати в учнів навички саморегуляції та саморефлексії. Особливої уваги ці аспекти набувають у роботі з учнями п’ятого класу, які перебувають на етапі переходу від початкової до базової середньої освіти та мають потребу в чітких орієнтирах і дружньому педагогічному супроводі. В умовах онлайн-навчання у ЗЗСО виникає потреба в адаптації форм і стратегій зворотного зв’язку з урахуванням вікових особливостей учнів молодшого підліткового віку та специфіки цифрового середовища. У результаті формувальне оцінювання набуває не лише ролі інструменту для перевірки знань, а й стає важливим механізмом розвитку основних навчальних компетентностей та забезпечення принципів якісної, доступної освіти, яка відповідає потребам учнів.
  • Item
    Technology-enhanced english learning for sustainability
    (Sumy State University, 2025) Pysana, О.; Міхно, Світлана Василівна; Mikhno, Svitlana Vasylivna
    English plays a key role not only as a means of international communication, but also as a tool for promoting sustainable development in today’s digital age of increasing global interdependence. Digital tools open up limitless possibilities for accessible and effective language learning, and integrating sustainability into learning processes builds critical thinking and global responsibility in learners, competencies that are essential for building a sustainable future.
  • Item
    The role of Еnglish for students majoring in History
    (Sumy State University, 2025) Dikhtyarenko, Y.
    History is the study of the human past. Historians study records of the past events and prepare new records based on their research. These records are commonly can be called “history”. History as a branch of knowledge that deals with the recording, analyzing, and correlating of past events. History is continuous methodical record of public events; study of growth of nations, it’s a science dealing with the development of human society. History is an ancient science. The past has left many traces, including traditions, folk tales, works of art, archaeological objects, and the books and other written records. Historians use all these sources, but they mainly study the past as it has been recorded in written documents. Historians study all aspects of past human life-social and cultural conditions as well as political and economical events [1]. The aim is to analyze the role of English language for students majoring in History.
  • Item
    The importance of learning English in a globalised world
    (Sumy State University, 2025) Bilovodska, V.
    In the 21st century, English has emerged as a global communication tool, serving as a universal medium in various fields such as science, technology, business, and culture. According to the British Council, over 1.5 billion people worldwide study English as a second language, and more than 80% of scientific publications are written in English (Graddol, 2006). This linguistic dominance places new demands on individuals’ language skills as well as on educational and professional institutions. In contemporary academic practice, English serves as the lingua franca of the scientific community. Hyland (2015) notes that approximately 98% of publications in the natural sciences appear in English-language journals. This trend requires scientists, regardless of their country of origin, to master professional English terminology. Additionally, participating in international conferences, grant programs, and scientific collaborations is nearly impossible without proficiency in English.
  • Item
    Integrating environmental education into a genre-based English foreign language writing class
    (Sumy State University, 2024) Помогайбо, Юлія Василівна; Pomohaibo, Yuliia Vasylivna
    Many fields of study are increasingly promoting awareness of the need to protect the ecosystem by thinking and acting “green,” the concept of environmental education actually has a long history. Considering the ambitious objectives of environmental education, increasing students’ awareness of environmental problems and possible solutions is a challenging task. This article suggests practical activities for integrating environmental education into English language teaching (ELT) based on the experiences of different authors, who added environmentally related elements to an English as a foreign language (EFL) writing class. Since the general EFL teaching and learning process in our context applies the genre-based approach (GBA), this article also discusses how environmental issues can be incorporated using that approach, especially for teaching the productive skills. With the number of challenges facing our planet, it is critical to raise students’ environmental awareness and teach them environmental values. Connecting environmental concerns with language instruction (1) increases students’ interest in significant current issues, (2) educates them on how to make the planet more healthy, and (3) offers real contexts for language learning and authentic interaction. Because environmental awareness has increased all over the world, there is a wider availability of appropriate materials, and environmentally themed topics are found in numerous resources.
  • Item
    Collection of assignments for practical lessons on the disciplines "Foreign language", "Foreign language of professional direction"
    (Sumy State University, 2024) Левенок, Інна Сергіївна; Levenok, Inna Serhiivna
    Збірник навчально-методичних завдань до практичних занять з іноземної мови (англійська) для студентів спеціальностей з вивчення історії та археології покликана допомогти студентам вищих навчальних закладів установ для вдосконалення своїх мовних і лексико-граматичних навичок. Збірник містить завдання для підвищення рівня сформованості іншомовної компетенції в читанні та встановлення рівня лексико-граматичних компетенцій. Його використання сприятиме підвищення рівня володіння іноземною мовою раніше досягнутого та до формування навичок виконання відповідних завдання з галузі історії та археології.
  • Item
    Features of English dialects in the UK
    (Sumy State University, 2024) Selyukova, S.
    The United Kingdom is known for its linguistic diversity, which is reflected in the variety of English dialects spoken across different regions. Standard English serves as a formal mode of communication and represents the grammatical and pronunciation standards that are taught in educational institutions and used in official contexts across the country. Cockney English, which originated in the working-class communities of London's East End, is characterized by a distinct pronunciation that involves dropping the "h" sound and the use of rhyming slang. Estuary English, on the other hand, evolved from the areas surrounding the River Thames and is considered more mainstream. It features a softened accent and vocabulary that share similarities with Cockney English. Welsh English includes phonological, grammatical, and lexical peculiarities that are unique to Wales and blend with the conventions of Standard English. Scottish English encompasses an array of dialects that have distinct features in pronunciation, vocabulary, and grammar, shaped by regional nuances. Irish English reflects the historical and linguistic heritage of Ireland and features variations across the country. It integrates elements from the Irish Gaelic language alongside its distinctive grammatical structures and vocabulary [4]. The UK hosts a multitude of regional variations beyond these notable dialects, each with its unique flavor shaped by historical, cultural, and geographical influences. These 9 dialects are widespread in the UK, and in our research, we will analyze them in detail.
  • Item
    In-person participation in TESOL 2024 International Convention & Expo: discovering new trends in the TESOL field
    (Sumy State University, 2024) Коробова, Юлія Володимирівна; Korobova, Yuliia Volodymyrivna
    From the 20th to the 23rd of March, 2024, I was honored to attend the in-person international conference “TESOL-24 International Convention & Expo” in Tampa, Florida (USA) as an exchange participant of the Methods of Training Pre-Service English Teachers exchange program sponsored by the U.S. Department of State’s Bureau of Educational and Cultural Affairs Office of English Language Programs through the English Access Microscholarship Program. The Convention is the largest professional development event in the TESOL field. This year it united thousands of leading specialists in teaching English from different parts of the world with hundreds of education sessions, and more than 60 exhibitions. It offers professional development opportunities to English language educators at all levels from around the world. In lively interactive sessions, educators develop a global perspective through the exchange of ideas and practices. Participants integrate knowledge of current trends in the field while developing a professional network.
  • Item
    Роль принципів комунікативного методу навчання англійської мови в Новій українській школі
    (Сумський державний університет, 2024) Коробова, Юлія Володимирівна; Korobova, Yuliia Volodymyrivna; Андрієвська, В.
    Актуальність дослідження. На сучасному етапі проведення реформи шкільної освіти «Нова українська школа» (НУШ) важливо враховувати ключові компоненти модернізації освітнього процесу та підготовки учнів до успішної комунікації в сучасному світі, зокрема під час навчання іноземної мови (ІМ). Використання комунікативного методу навчання ІМ залучає учнів до вирішення значущих і досяжних завдань, успішне виконання яких викликає задоволення та підвищує їх впевненість у собі. В наукових працях дослідників G. Brumfit, J. Harmer, K. Johnson, W. Littlewood, A. Wesley, G. Widdowson проаналізовано різні аспекти використання комунікативного підходу в навчанні ІМ. Проте особливості застосування цього підходу в ЗЗСО України на сучасному етапі вимагає його подальшого вивчення та актуалізації. Мета даної роботи полягає в аналізі особливостей застосування принців комунікативного методу навчання іноземної мови в сучасному освітньому процесі в ЗЗСО, зокрема в межах реформи «Нова українська школа» (НУШ).