Видання зареєстровані авторами шляхом самоархівування
Permanent URI for this communityhttps://devessuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/1
Browse
110 results
Search Results
Item Моделювання впливу корупції на зміну клімату на основі нечіткої когнітивної карти(Науково-освітній інноваційний центр суспільних трансформацій, 2023) Боженко, Вікторія Володимирівна; Боженко, Виктория Владимировна; Bozhenko, Viktoriia Volodymyrivna; Гончарук, Іван Григорович; Гончарук, Иван Григорьевич; Honcharuk, Ivan HryhorovychСтаття узагальнює аргументи та контраргументи в межах наукової дискусії з питання проявів корупції в сфері кліматичного фінансування. Основною метою проведеного дослідження є моделювання взаємозв’язків у ланцюзі відносин «корупція - кліматичне фінансування - кліматичні зміни» та побудови сценаріїв розвитку подій. Актуальність вирішення даної наукової проблеми обумовлена тим, що корупція руйнує зусилля міжнародної спільноти, спрямованих на фінансування інвестиційних проєктів у сфері протидії кліматичним змінам, пом’якшення наслідків та адаптацію до них. Для проведення дослідження використано інструментарій когнітивного моделювання, що дозволяє змоделювати управлінські рішення в складних динамічних умовах та формувати сценарії розвитку подій. Основою експертних думок слугували результати численних емпіричних досліджень, присвячених питанням корупції та протидії кліматичним змінам. За результатами бібліографічного аналізу побудовано нечітку когнітивну карту, яка складається з 13 ключових концептів-факторів, об’єднаних 31 причинно-наслідковими зв’язками. У статті розроблено чотири сценарії розвитку подій. У статті обґрунтовано, що найкращий ефект для скорочення викидів парникових газів досягається за умови не тільки покращення ефективності кліматичного фінансування, але й скорочення рівня корупції.Item Особливості протидії корупції в закладах вищої освіти в умовах політики доброчесності(Харківський національний університет внутрішніх справ, 2023) Бондаренко, Ольга Сергіївна; Бондаренко, Ольга Сергеевна; Bondarenko, Olha SerhiivnaСтаттю присвячено кримінологічній характеристиці особливостей протидії корупції в закладах вищої освіти в умовах політики доброчесності. Одн очасно з тим, що право на освіту належить до фундаментальних, державане зобов’язана забезпечувати всім гро-мадянам право на вищу освіту. Незважаючи на це, більшість громадян України мають одну чи навіть кілька вищих освіт. Враховуючи популярність освітніх послуг, вони не-минуче пов’язанні з різними корупційними ризиками: починаючи з процесу зарахуван-ня до закладу вищої освіти і закінчуючи одержанням освітнього ступеня на всіх рівнях. Проаналізовано позиції вітчизняних і зарубіжних учених щодо сутності і значення ака-демічної доброчесності, закріпленогов законодавстві визначення поняття «академічна доброчесність», охарактеризовано законодавчо зафіксованіформи академічної добро-чесності, а саме: академічний плагіат, самоплагіат, фабрикація, фальсифікація, спису-вання, обман, хабарництво, необ’єктивне оцінювання, надання здобувачам освіти під час проходження ними оцінювання результатів навчання допомоги чи створення пере-шкод, не передбачених умовами та/або процедурами проходження такого оцінювання, вплив у будь-якій формі. Доведено, що вони потребують корегування та уточнення, які варто зробити в окремому профільному законі. З’ясовано основні потенційні корупційні ризики у сфері вищої освіти. Зауважено, що ко-рупція взакладах вищої освіти характеризується високою латентністю через її вигід-ність обом сторонам. Вказано , що покладати відповідальність за корупційні дії виключ-но на працівників закладів освіти некоректно. Низька вмотивованість здобувачів освіти зумовлює пошук «альтернативних шляхів» для того, щоб одержати позитивну оцінку. Корупція уосвіті не завжди має грошову форму, частіше має характер переваг, пільг та послуг негрошового характеру. На основі аналізу чинного законодавства та основних корупційних ризиків у сфері дія-льності закладів вищої освіти запропоновано авторські заходи із запобігання корупціїItem Корупційні прояви в оборонному секторі в умовах воєнного стану та післявоєнний період: характеристика та заходи нівелювання.(Ужгородський національний університет, 2023) Бондаренко, Ольга Сергіївна; Бондаренко, Ольга Сергеевна; Bondarenko, Olha SerhiivnaНаціональна безпека держави завжди є пріоритетною сферою для кожної держави, особливо в умовах збройного конфлікту. Корупція в оборонному секторі є проблемою, яка становить серйозну загрозу національній безпеці, економічній стабільності та суспільній довірі. Оборонний сектор, який охоплює військову сферу, оборонні закупівлі та суміжні галузі, відіграє вирішальну роль у захисті суверенітету країни та її громадян, особливо в умовах воєнного стану. Однак, коли корупція проникає в цей сектор, це може мати далекосяжні негативні наслідки. Однією з основних проблем, пов’язаних з корупцією в оборонному секторі, є компрометація національної безпеки. Такі корупційні дії, як підкуп та розкрадання можуть послабити обороноздатність країни через погіршення якості та ефективності військового обладнання та послуг. Це, у свою чергу, ставить під загрозу життя військовослужбовців та безпеку всієї нації. Корупція також спотворює процеси оборонних закупівель, що призводить до завищених витрат, неякісного обладнання та обмеженої конкуренції. Неетичні практики, такі як «відкати» та фаворитизм, можуть підірвати справедливі та прозорі процедури торгів, перешкоджаючи вибору найбільш спроможних та економічно ефективних постачальників. У результаті обмежені ресурси розподіляються неправильно, а гроші платників податків витрачаються даремно, відволікаючи кошти від основних потреб оборони та підриваючи довіру суспільства до державних установ. Для боротьби з корупцією в оборонному секторі вкрай важливо визначали пріоритетність антикорупційних заходів і впроваджували комплексні стратегії. Це включає створення міцної законодавчої бази та регуляторних механізмів, забезпечення прозорості та розвиток напрямів міжнародного співробітництва. Доведено, що міжнародне співробітництво у сфері оборони є платформою для колективних дій, обміну знаннями та взаємної підтримки у боротьбі з корупцією. Це зміцнює доброчесність оборонних установ, сприяє прозорості процесів закупівель і створенню глобального середовища, у якому менша ймовірність процвітання корупції. Обґрунтовано, що успішність антикорупційних заходів у будь-якій сфері суттєво залежить не тільки від уміння реагувати на поточні корупційні прояви та розробляти дієві заходи протидії, а й уміння прогнозувати перспективні зміни та трансформаційні процеси у корупції та розробляти заходи протидії. Саме тому, вже зараз важливо оцінити потенційний «розвиток» корупції в обраному секторі в умовах післявоєнної відбудови.Item Роль і значення інституту старости в системі місцевого самоврядування в Україні(Маріупольський державний університет, 2023) Рєзнік, Олег Миколайович; Резник, Олег Николаевич; Rieznik, Oleh Mykolaiovych; Бондаренко, Ольга Сергіївна; Бондаренко, Ольга Сергеевна; Bondarenko, Olha SerhiivnaСтаття присвячена важливій та актуальній темі – вивченню ролі та значення інституту старости в системі органів місцевого самоврядування. У статті акцентується увага, що місцева представницька демократія сприяє розвитку громадського самоврядування. Громадяни мають можливість активно брати участь у прийнятті рішень, вносити пропозиції та ініціювати проекти, які впливають на їхнє оточення. Це сприяє зміцненню громадських організацій, розвитку місцевих ініціатив та залученню різних соціальних груп до процесів місцевого управління. Інститут старост сприяє забезпеченню стабільності та соціальної гармонії на місцевому рівні. Староста виконує роль посередника і сприяє вирішенню конфліктних ситуацій, міжгрупових та міжособистісних проблем у громаді. Вони сприяють підтримці соціальної взаємодії, врегулюванню суперечностей та сприяють зміцненню довіри між громадянами. Інститут старост, як інститут місцевого самоврядування, існує в багатьох країнах світу. Хоча назва та функції можуть відрізнятися залежно від країни, загальна ідея полягає в тому, що староста є обраною посадовою особою, що представляє та діє в інтересах своєї місцевої громади. Староста сприяє мобілізації та об’єднанню громади навколо спільних цілей та проєктів. Вони залучають мешканців до участі у розвитку громади, організації заходів та співпраці з іншими організаціями та установами. Інститут староста, як і будь-який інститут, має свої позитивні та негативні риси. Важливо збалансувати позитивні та негативні аспекти інституту старост для забезпечення його ефективності та відповідності потребам громади. Встановлено, що роль і значення старости для місцевої громади в Україні є важливими і багатогранними. Ось деякі аспекти їх ролі: представництво громади, мобілізація та співпраця, розвиток ініціатив та самодостатності, забезпечення порядку та врегулювання конфліктів, реалізація проєктів та програм.Item Науковий твір "Методика моделювання впливу цифровізації на темпи поширення корупції в економіці"(Український інститут інтелектуальної власності, 2022) Боженко, Вікторія Володимирівна; Боженко, Виктория Владимировна; Bozhenko, Viktoriia Volodymyrivna; Бойко, Антон Олександрович; Бойко, Антон Александрович; Boiko, Anton Oleksandrovych; Миненко, Сергій Володимирович; Миненко, Сергей Владимирович; Mynenko, Serhii VolodymyrovychРозроблено методику для оцінювання трансмісійних ефектів між цифровізацією, декорумпізацією та економічним зростанням шляхом побудови моделі на основі збалансованих панельних даних. Розроблена методика дозволила оцінити ступінь та характер впливу цифрових інновацій на індекс сприйняття корупції у розрізі двох груп країн світу залежно від їх обсягу валового внутрішнього доходу на душу населенняItem Medical corruption: causes and measures of combating(Universitas Swadaya Gunung Jati, 2023) Бондаренко, Ольга Сергіївна; Бондаренко, Ольга Сергеевна; Bondarenko, Olha Serhiivna; Уткіна, Марина Сергіївна; Уткина, Марина Сергеевна; Utkina, Maryna SerhiivnaПісля української кризи в Україні відбулося багато процесів оновлення. Однією з найважливіших реформ була антикорупційна. Питання медичної корупції загострилося в умовах глобальної пандемії, спричиненої COVID-19. Метою статті є кримінологічна характеристика причин та заходів протидії корупції в медичній сфері в Україні. Методологія - це сукупність підходів, принципів і конкретних методів, якими користується вчений. Ми використали саме ті елементи методології, які дозволили забезпечити послідовність та об’єктивність дослідження протидії корупції в медичній сфері в Україні. Автори окреслюють та характеризують основні причини медичної корупції в Україні. Пропонуються такі заходи щодо протидії медичній корупції: модернізація моделі фінансування медичної галузі; запровадження спеціального порядку закупівлі лікарських засобів за державні кошти; подолання корупційної складової у співпраці фармацевтичних компаній та медичних працівників; реформування системи оплати праці медичних працівників; освітня діяльність.Item The content and essence of the anti-corruption strategy as a tool to combat corruption in Ukraine(EDITORIAL PRIMMATE SAS, 2023) Odnolko, I.; Сухонос, Віктор Володимирович; Сухонос, Виктор Владимирович; Sukhonos, Viktor Volodymyrovych; Bilokin, R.; Kobko, V.; Pohoretskyi, M.Метою статті є аналіз змісту і сутності антикорупційної стратегії як інструменту протидії корупційній злочинності в Україні. Результати дослідження. Установлено, що антикорупційна стратегія має передбачати низку основних заходів щодо протидії злочинності в сфері антикорупційної діяльності. Додатково обґрунтовано позицію про те, що підготовка й санкціонування відповідного документа здійснюється на підставі кількісно-якісних показників, що належить зібрати попередньо, за визначеними критеріями та враховуючи певний проміжок часу. Практичне значення. На думку авторів, найбільшу увагу слід приділити саме практичній методиці визначення основних пріоритетів у антикорупційній політиці України та використанню стратегічного планування як основного інструменту. Цінність/оригінальність. Обґрунтовано, що стратегічне планування в державній антикорупційній політиці та конкретна форма його прояву – затвердження державних антикорупційних стратегій – значною мірою позитивно впливає на забезпечення прав і свобод людини і громадянина, результативно й ефективно сприяє функціонуванню всіх органів державної влади та становленню й розвитку демократії та правової державності в Україні.Item Координація прокуратурою діяльності правоохоронних органів у сфері протидії корупційній злочинності(Харківський національний університет внутрішніх справ, 2023) Бондаренко, Ольга Сергіївна; Бондаренко, Ольга Сергеевна; Bondarenko, Olha Serhiivna; Янішевська, Катерина Дмитрівна; Янишевская, Екатерина Дмитриевна; Yanishevska, Kateryna DmytrivnaУ статті обґрунтовано, що для правової держави завдання з протидії злочинності завжди буде відігравати колосальне значення. Запобігання злочинності – це процес, спрямований на зменшення кількості кримінальних правопорушень у певній сфері. Аналізується сутність координаційної діяльності прокуратури щодо правоохоронних органів, яка здійснюється з метою протидії корупції. Проаналізовано стан корупційної злочинності та визначено роль інституційної складової та загладженої співпраці для реалізації антикорупційної стратегії боротьби зі злочинністю. Охарактеризовано сутність та рівень фактичної реалізації форм координаційної діяльності прокуратури щодо правоохоронних органів, яка здійснюється з метою протидії корупції.Item Корупція в правоохоронних органах: причини та система заходів протидії(Ужгородський національний університет, 2023) Бондаренко, Ольга Сергіївна; Бондаренко, Ольга Сергеевна; Bondarenko, Olha SerhiivnaКорупція завжди була тим негативним явищем, що істотно деформувала інституційне призначення державних органів та органів державної влади та підривало довіру населення до них. Особливо гостро, на жаль, завжди стояло питання корупції у правоохоронних органах. Більше того, саме зараз в умовах повномасштабної війни правоохоронні органи мають стояти на захисті внутрішнього суверенітету, національної єдності держави, забезпечувати охорону та функціонування різних державних механізмів. Варто відмітити, що інституційна структура правоохоронної системи постійно змінюється, на фоні чого створюються інституції, метою яких є безпосередня профілактика корупції та корупційних діянь. Класичний підхід полягає у віднесенні конкретного органу державної влади до правоохоронних органів за фактичним виконанням правоохоронних функцій. Поза тим, пропонується врахування й компетенції, повноважень, мети, а також завдань. Обґрунтовано, необхідність та актуальність кримінологічної характеристики причин та важливість та нагальність розробки системи заходів протидії корупції у правоохоронних органах. Зазначається, що корупційні правопорушення, вчинені працівниками правоохоронних органів, найчастіше є різноманітними відхиленнями та порушеннями чинного законодавства, що регулює правоохоронну та правоохоронну діяльність цих органів. Основною причиною корупції у цій сфері ми бачимо високу латентність корупційних правопорушень; кадрові проблеми та деформування ролі та значення керівного складу. Заходи щодо протидії корупції в правоохоронних органах передбачають: оптимізацію процесу підбору кадрів; покращення внутрішніх і зовнішніх каналів зв’язку для викривачів корупції; сприяння відомчому фінансовому нагляду та контролю за побутом правоохоронців та постійне навчання та підвищення кваліфікації кожного правоохоронця, необхідність проходження щорічної психологічної атестації. Робиться висновок, що розробка заходів протидії корупції не повинна мати загального характеру. Більш ефективним є саме адресний підхід, заснований на виявлені причин та умов корупції у окремій сфері, у даному випадку сфері діяльності правоохоронних органів, та розроблені на основі цих детермінант конкретних галузево-орієнтованих, адресних заходів протидії корупції.Item Конфлікт інтересів в органах місцевого самоврядування(Сумський державний університет, 2022) Кулібаба, Є.Р.Розглядаються причини та умови, що сприяють виникненню конфлікту інтересів в органах місцевого самоврядування. Структурується механізм повідомлення службовцями виникнення особистої зацікавленості у виконанні посадових обов’язків, що призводить чи може призвести до конфлікту інтересів, пропонуються варіанти вдосконалення цього механізму. Порушуються питання організації роботи із врегулювання конфлікту інтересів та проблемні аспекти нормативного правового регулювання, а також ефективності їхньої діяльності з урахуванням практичних аспектів. Досліджується питання про альтернативні способи мінімізації прояву конфліктів у сфері органів місцевого самоврядування. Пропонуються можливі варіанти удосконалення інституту антикорупційної експертизи, а також конкурсних випробувань під час прийому на службу. Виявлено необхідність включення до нормативних правових актів положень про відповідальність за нерозгляд зауважень щодо результатів проведення антикорупційної експертизи.