Видання зареєстровані авторами шляхом самоархівування
Permanent URI for this communityhttps://devessuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/1
Browse
51 results
Search Results
Item Розробка системи спрямованого вибору найбільш ефективної технології підвищення якости бабітових покриттів підшипників ковзання. Ч. 2. Математичний модель зносу бабітових покриттів. Критерії вибору технології нанесення бабітових покриттів(Інститут металофізики ім. Г. В. Курдюмова НАН України, 2022) Тарельник, В`ячеслав Борисович; Tarelnyk, Viacheslav Borysovych; Гапонова, Оксана Петрівна; Haponova, Oksana Petrivna; Коноплянченко, Є.В.; Тарельник, Наталія В'ячеславівна; Tarelnyk, Nataliia Viacheslavivna; Думанчук, М.Ю.; Пирогов, В.О.; Волошко, Т.П.; Глушкова, Д.Б.В статті розроблено систему спрямованого вибору найбільш раціональної технології нанесення бабітового покриття на вкладиші підшипників ков-зання (ПК), яка враховує як економічні, так і екологічні вимоги. На підс-таві проведених досліджень запропоновано фізично обґрунтований математичний модель процесу зносу бабітових покриттів (рівняння зносу), який дає змогу вирішувати як пряму задачу — визначати ваговий і ліній-ний зноси за відомою роботою тертя, так і обернену — знаходити необхід-ну роботу тертя для одержання потрібної величини вагового чи то ліній-ного зносів. Зі знанням часу досягнення певної величини зносу уможлив-люється більш раціональна експлуатація виробів із своєчасним призна-ченням часу ремонту й унеможливленням катастрофічного зносу поверх-ні тертя. В процесі виконання досліджень розроблено методику визна-чення констант рівняння зносу: енергії активації (ЕА), а також максима-льного вагового (Δmб.п.н) і лінійного (Δhб.п.н) зносів, які можуть бути вико-ристані як критерії вибору найбільш раціональної технології нанесення бабітового покриття.Item Дослідження структури та властивостей антифрикційних покриттів на сталевих поверхнях, отриманих методом електроіскрового легування(Сумський державний університет, 2024) Кошельник, О.О.Кваліфікаційна робота магістра складається з 69 сторінок, які містять 2 таблиці, 8 рисунків, список із 67 використаних джерел на 8 сторінках. Під час експлуатації машини її деталі, вузли та агрегати так чи інакше піддаються тертю і, надалі, зносу. Це призводить до зменшення ефективності роботи трибосполучень і суттєвих енергетичних втрат під час експлуатації. У сучасній техніці необхідно застосовувати більш прогресивні матеріали під час виготовлення пар, що труться. Це зумовлено зростанням питомих навантажень, яких зазнають вироби, збільшенням швидкостей переміщення трибопар одна відносно одної, необхідністю експлуатації машин в агресивному середовищі та за підвищених температур. У зв'язку з цим досить актуальним є питання збільшення надійності трибопар, підвищення їхньої довговічності та зменшення енерговитрат, що витрачаються на тертя. Втрати на тертя в сучасних машинах і устаткуванні сягають 30 % споживаної ними енергії, а витрати на усунення наслідків їхнього зносу в розвинених промислових країнах становлять до 2 % валового національного продукту. Для зниження витрат на тертя розроблені та успішно застосовуються різні покриття, починаючи від зносостійких з керамічною основою та закінчуючи композиційними на основі металокераміки. Області їх застосування досить великі, але при контакті в режимі сухого тертя, подібні покриття мають високий коефіцієнт тертя. Це призводить до значних енергетичних витрат та небажаного місцевого нагрівання в області контакту трибосполучення. Крім цього, через високий коефіцієнт тертя у цьому випадку суттєво зростає знос трибопари. Надійність і довговічність більшості виробів сучасної техніки значною мірою залежить від працездатності та терміну служби численних вузлів тертя (трибосистем) різних систем і механізмів машин та їхніх агрегатів. Процеси руйнування деталей машин у переважній більшості випадків починаються з поверхневих зон. У зв'язку з цим величезну значущість мають роботи з розроблення принципово нових антифрикційних матеріалів, зокрема покриттів з антифрикційними властивостями, які б забезпечували безперебійну роботу важконавантажених виробів. Отже, розробка нових видів антифрикційних матеріалів, у тому числі покриттів, призначених для забезпечення безперебійної роботи важконавантажених деталей, є вкрай актуальним завданням. Мета роботи – встановлення закономірностей формування антифрикційних покриттів на стальній підкладці методом електроіскрового легування, що забезпечують зменшення коефіцієнту тертя в трибопарі. Для досягнення поставленої мети необхідно вирішити такі завдання: 1. Провести аналіз відомих методів поверхневого модифікування залізовуглецевих сплавів, що забезпечують зміну їх структури, забезпечення механічних та триботехнічних властивостей, та визначити напрямок досліджень у роботі. 2. Дослідити мікроструктуру і хімічний склад покриття та електродів залежно від параметрів електроіскрового легування. 3. На основі експериментальних досліджень розробити практичні рекомендації щодо призначення оптимальних технологічних режимів електроіскрового легування, що забезпечують функціональні властивості пар тертя. Методи дослідження: експериментальні дослідження мікроструктури методами оптичної й електронної мікроскопії, визначення мікротвердості та отримання її розподілу в модифікованих поверхнях. Об’єкт дослідження – процеси одержання на залізовуглецевих сплавах антифрикційних покриттів. Предмет дослідження – закономірності формування структури та складу антифрикційних покриттів, отриманих методом ЕІЛ. Практичне значення одержаних результатів. Результати дослідження можуть бути покладені в основу отримання антифрикційних покриттів поверхонь на залізовуглецевих сплавах, шляхом електроіскрового легування.Item Aтoмiстичне мoделювaння декopувaння двoвимipнoгo кapбiду титaну сpiбними нaнoчaстинкaми(Сумський державний університет, 2024) Мойсеєнко, А.І.В кваліфікаційній роботі було розроблено алгоритми для комп’ютерного моделювання та проведена серія експериментів з числового моделювання процесів нанесення aтoмiв сpiблa нa поверхню двoвимipнoгo кapбiду титану з тpьoмa piзними значеннями площі пoвеpхнi зростання, a також poзглянутo випадки з гiдpoфoбним тa гiдpoфiльним типом пoвеpхнi.Item Дослідження структури та властивостей корозійностійких сталей після хіміко-термічної обробки(Сумський державний університет, 2024) Піменов, О.О.Наукова робота направлена на аналіз сучасної технології термічної та хіміко-термічної обробки сталей 14Х17Н2 і 15Х16К5Н2МВФАБ-Ш. Розглянутий в роботі метод полягає в одночасному насиченні азотом і вуглецем корозійностійких сталей. Процес реалізовували при температурі насичення 580 0 С, час ізотермічної витримки становив 9 годин. Двокомпонентне дифузійне насичення виконували на сучасному обладнанні в умовах виробничих. У результаті карбонітрації сталей 14Х17Н2 і 15Х16К5Н2МВФАБ-Ш сформувалися захисні покриття. Склад і структура отриманих покриттів забезпечує підвищення твердості поверхні, зносостійкості. Даний тип покриття можна розглядати як перспективну та просту у впровадженні виробничу технологію.Item Дослідження особливостей модифікації поверхні алюмінієвих сплавів методом електроіскрового легування(Сумський державний університет, 2024) Лободюк, М.Б.Кваліфікаційна робота магістра складається з 80 сторінок, які містять 6 таблиць, 9 рисунків, список із 47 використаних джерел на 6 сторінках. Алюмінієві сплави широко застосовують у машинобудуванні завдяки своїм властивостям: малій густині, високій питомій міцності, високій корозійній стійкості та технологічності при виготовленні деталей. Алюмінієві сплави добре штампуються і легко обробляються різанням. Алюміній – найпоширеніший метал у природі, тому сировинні ресурси для його виробництва практично не обмежені та його застосування надалі лише розширюватиметься. Однак подальшому розширенню його застосування перешкоджають низькі твердість і зносостійкість поверхні деталей з алюмінієвих сплавів. Усунення цих недоліків пов'язане з поліпшенням кількості поверхневих шарів алюмінієвих деталей шляхом нанесення покриттів, які відповідають вимогам високої зносостійкості та не потребують складного і дорогого обладнання, приладів і витратних матеріалів. З відомих нині способів отримання товстошарових покриттів на алюмінієвих сплавах (аргонно-дугове наплавлення, мікродугове оксидування, іонна імплантація тощо) електроіскрове легування має незаперечні переваги перед описаними вище способами: простота як самого технологічного процесу, так і апаратного оформлення, висока адгезія, локальність обробки, екологічність процесу. Мета роботи – встановлення закономірностей формування зносостійких покриттів на алюмінієвій підкладці методом електроіскрового легування, що забезпечують підвищення твердості та зносостійкості. Для досягнення поставленої мети необхідно вирішити такі завдання: 1. Провести аналіз відомих методів поверхневого зміцнення алюмінієвих сплавів, що забезпечують модифікацію їх структури, підвищення механічних та триботехнічних властивостей, та визначити напрямок досліджень у роботі. 2. Дослідити мікроструктуру і хімічний склад покриття та електродів залежно від параметрів електроіскрового легування. 3. На основі експериментальних досліджень розробити практичні рекомендації щодо призначення оптимальних технологічних режимів електроіскрового легування, що забезпечують зносостійкість пар тертя. Методи дослідження: експериментальні дослідження мікроструктури методами оптичної й електронної мікроскопії, визначення мікротвердості та отримання її розподілу в модифікованих поверхнях. Об’єкт дослідження – процеси одержання на алюмінієвих поверхнях покриттів для підвищення зносостійкості. Предмет дослідження – закономірності формування структури та складу зносостійких покриттів, отриманих методом ЕІЛ. Практичне значення одержаних результатів. Результати дослідження можуть бути покладені в основу отримання зносостійких покриттів поверхонь з алюмінієвих сплавів, шляхом електроіскрового легування.Item Електрохімічні особливості методу плазмової електрооксидації(Сумський державний університет, 2024) Муквич, В.Ю.Бакалаврська кваліфікаційна робота складається зі вступу, 3 розділів і загальних висновків. Загальний обсяг роботи 44 сторінки, зокрема 14 рисунків, 2 таблиці, 29 літературних джерел. Предметом бакалаврської роботи є електрохімічні особливості методу PEO, включаючи процеси окиснення-відновлення, вплив різних параметрів процесу на формування та властивості утворених оксидних покриттів. Робота складається з трьох частин: 1. Огляд літературних джерел; 2. Матеріали та методика експерименту; 3. Визначення закономірностей процесу плазмової електрооксидації. Об’єктом дослідження є метод плазмової електролітичної оксидації, що використовується для модифікації поверхонь металевих матеріалів. Головною метою цієї кваліфікаційної роботи є дослідження поверхні матеріалів, які були оброблені методом плазмової електролітичної оксидації та визначення зміни в морфології, структурі, хімічному складі та фізичних властивостях цих поверхонь після застосування методу. У роботі виконано дослідження методу плазмової електрооксидації, впливу попередньої обробки зразку та прикладеної сили струму на морфологію утвореного покриття.Item Investigation of the phase and chemical compositions of complex carbide coatings(Інститут металофізики ім. Г. В. Курдюмова НАН України, 2015) Дегула, Андрій Іванович; Dehula, Andrii Ivanovych; Говорун, Тетяна Павлівна; Hovorun, Tetiana Pavlivna; Харченко, Надія Анатоліївна; Kharchenko, Nadiia Anatoliivna; Хижняк, Віктор Гаврилович; Khyzhniak, Viktor Havrylovych; Карпець, М.В.; Мисливченко, Олександр Миколайович; Myslyvchenko, Oleksandr Mykolaiovych; Сметанін, Р.С.В роботі досліджено фазовий і хемічний склади сталей 20, 45, У8А, Х12М при комплексному дифузійному насиченні поверхні хромом і титаном, хромом і ванадієм. Встановлено раціональні температурно-часові умови виконання процесу хромотитанування і хромованадіювання сталей, а також оптимальний склад реаґентів наситної суміші.Item Дослідження припрацювальних покриттів на сталевих поверхнях, отриманих методом електроіскрового легування(Сумський державний університет, 2023) Молдован, Б.А.За останні десятиліття інженерія поверхні набуває все більш вагоме значення у більшості галузей сучасного машинобудування. Її інноваційний характер розвитку охоплює комплекс наукових напрямків різних наук і знань, об'єднує методи цілеспрямованої зміни фізико-хімічних властивостей поверхневих шарів матеріалів шляхом модифікування, нанесення плівок, покриттів, захисних шарів різними методами та їх комбінаціями. Одним з актуальних напрямків технологій зміцнення є метод електроіскрового легування (ЕІЛ), який дозволяє покращувати механічні, термічні, електричні, термоемісійні та інші властивості робочих поверхонь за рахунок модифікування їх структури, що сприяє підвищенню фізико-механічних властивостей. Переваги цього методу полягають у можливості формування локальних покриттів з високою адгезією до основи; низькій енергоємності процесу; простоті здійснення обробки; екологічній чистоті та інше. Розглянуто вплив електроіскрового легування на структуроутворення покриттів на сталевих поверхнях. Структура покриття залежить від параметрів режиму легування та швидкості охолодження після обробки. Мікроструктурний аналіз покриттів Al-C-B показав, що поверхневий шар складається з кількох ділянок, кількість і параметри яких визначаються енергетичними режимами процесу ЕІЛ . Мікрорентгеноспектральний аналіз отриманих покриттів свідчить про те, що в процесі електроіскрового легування відбувається насичення поверхневих шарів алюмінієм, бором і вуглецем. Зона дифузії збільшується зі збільшенням енергії розряду. Вуглець і алюміній дифундують глибше з поверхні.Item Структуроутворення борвмісних покриттів, отриманих методом електроіскрового легування, на конструкційних сталях(Сумський державний університет, 2023) Новітченко, А.І.На сьогодні розроблені різноманітні методи підвищення зносостійкості деталей вузлів тертя. Найбільшої актуальності набувають технології отримання зносостійких та зміцнених покриттів високоенергетичною обробкою. Кожен із відомих в даний час методів мають свої переваги та недоліки, що обмежують сферу їх застосування. Тому розробка ефективного, досить простого для освоєння в промисловому виробництві та економічного методу підвищення зносостійкості залишається актуальним науковим та практичним завданням. Мета роботи – встановлення закономірностей формування зносостійких покриттів на сталевій підкладці методом електроіскрового легування, що забезпечують підвищення зносостійкості сталевих деталей вузлів тертя. Для досягнення поставленої мети необхідно вирішити такі завдання: 1. Провести аналіз відомих методів поверхневого зміцнення конструкційних сталей та сплавів, що забезпечують модифікацію їх структури, підвищення механічних та триботехнічних властивостей, та визначити напрямок досліджень у роботі. 2. Провести експериментальне дослідження впливу матеріалів вихідних матеріалів та режимів електроіскрового легування на структуру та хімічний склад покриттів.. 3. Дослідити залежності мікротвердості покриттів від енергетичних режимів електроіскрового легування. 4. На основі експериментальних досліджень розробити практичні рекомендації щодо призначення оптимальних технологічних режимів електроіскрового легування, що забезпечують максимально високу зносостійкість пар тертя. Методи дослідження: експериментальні дослідження мікроструктури методами оптичної й електронної мікроскопії, визначення мікротвердості та отримання її розподілу в модифікованих поверхнях. Об’єкт дослідження – процеси одержання на сталевих поверхнях покриттів для підвищення зносостійкості. Предмет дослідження – закономірності формування структури та складу зносостійких покриттів, отриманих методом ЕІЛ. Практичне значення одержаних результатів. На основі дослідження структуроутворення зносостійких покриттів системи Al-C-B запропоновані режими електроіскрового легування сталевих поверхонь відповідальних деталей машин.Item Дослідження морфології та фазового складу TiAlNb та (TiAlNb)N покриттів отриманих методом вакуумно-дугового осадження(Сумський державний університет, 2023) Гудзь, В.Д.У першому розділі розглянуто функціональні, нітридні, оксинітридні та металідні покриття, а також основи методу вакуумно-дугового осадження. У другому розділі описано методологію дослідження покриттів, а саме методом вакуумно дугового осадження з використанням установки «Булат-6», процес дослідження морфології поверхні, а також описано процеси фазового та рентгеноструктурного аналізів. Третій розділ присвячено дослідженню морфології та фазового складу TiAlNb та (TiAlNb)N покриттів.