Видання зареєстровані авторами шляхом самоархівування

Permanent URI for this communityhttps://devessuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/1

Browse

Search Results

Now showing 1 - 10 of 169
  • Item
    A bibliometric analysis of the economic effects of using artificial intelligence and ChatGPT tools in higher education institutions
    (LLC “Consulting Publishing Company “Business Perspectives”, 2025) Воронцова, Анна Сергіївна; Vorontsova, Anna Serhiivna; Тарасенко, Світлана Вікторівна; Tarasenko, Svitlana Viktorivna; Duranowski, W.H.; Durasiewicz, A.; Soss, J.; Bilovol, A.V.
    Одним із головних викликів в управлінні вищою освітою є складність оптимізації ресурсів та збільшення обсягів даних, що обмежує ефективність і точність прийняття рішень. Застосування штучного інтелекту може вирішити ці проблеми. Метою дослідження є виявлення ключових тенденцій, прогалин в знаннях і можливостей подальших досліджень економічних ефектів використання штучного інтелекту та інструментів ChatGPT у вищій освіті. Проведено бібліометричний огляд для ідентифікації та відбору наукових статей, пов’язаних із темою дослідження, які індексувалися в Web of Science і Scopus за період з 1986 по 2024 рік. Визначено основних учасників наукових досліджень за регіонами (Сполучені Штати, Китай та Індія); зроблено висновок, що відповідні дослідницькі центри перебувають на ранніх етапах свого розвитку. На основі бібліометричних кластерів виділено три основні напрями досліджень: застосування штучного інтелекту в освіті для прийняття рішень; автоматизація процесів і цифрова трансформація в освітніх установах; технології штучного інтелекту та їх застосування в освіті. Дослідження підкреслює основні економічні ефекти використання штучного інтелекту та інструментів ChatGPT у вищій освіті, включаючи зниження адміністративних витрат, заощадження часу для викладачів і студентів, а також підвищення якості та доступності освітнього процесу.
  • Item
    SWOT-аналіз міжнародної конкурентоспроможності закладів вищої освіти України
    (Сумський державний університет, 2024) Юрченко, М.Г.; Тарасенко, Світлана Вікторівна; Tarasenko, Svitlana Viktorivna
    Високий рівень кваліфікації викладачів, низька вартість навчання, участь у міжнародних проєктах та розвиток фундаментальної науки є основними перевагами українських закладів вищої освіти на міжнародному ринку. Для мінімізації загроз (демографічні проблеми, зростання конкуренції з боку закордонних ЗВО, військові загрози та відсутність довгострокових стратегій розвитку освіти) необхідно розробляти та впроваджувати стратегії, які передбачають підтримку викладачів та науковців, розвиток інституціональної спроможності закладів вищої освіти, та активне залучення бізнесу до освітнього процесу.
  • Item
    Технологія розвитку життєстійкості науково-педагогічних працівників
    (Сумський державний університет, 2024) Супрунова, Н.А.
    Робота присвячена вивченню та розробці технології розвитку життєстійкості науково-педагогічних працівників. У роботі розглянуто основні підходи науковців до вивчення проблем життєстійкості. Розглянута психологічна сутність і структура поняття життєстійкості, описані внутрішні та зовнішні чинники, що впливають на її формування. Висвітлена роль життєстійкості у професійній діяльності науково-педагогічних працівників, розкриті основні теоретичні положення життєстійкості особистості з точки зору відомих теоретичних концепцій.
  • Item
    Цифровий маркетинг закладів вищої освіти
    (Сумський державний університет, 2024) Трейтяк, М.М.
    Актуальність теми роботи полягає в необхідності адаптації закладів вищої освіти до цифрової ери, щоб підвищити свою конкурентоспроможність, залучити абітурієнтів та створити стійкий бренд на ринку освітніх послуг. Метою кваліфікаційної роботи є дослідження, аналіз та розробка ефективних стратегій використання цифрового маркетингу для підвищення конкурентоспроможності та привабливості закладів вищої освіти серед абітурієнтів, студентів та стейкхолдерів. Завдання роботи: дослідити теоретичні основи цифрового маркетингу та його особливості у сфері освітніх послуг; проаналізувати сучасний стан цифрового маркетингу у діяльності Сумського державного університету та його конкурентів; визначити основні інструменти цифрового маркетингу Сумського державного університету та їхню ефективність у просуванні освітніх послуг; розробити рекомендації та стратегії для впровадження цифрового маркетингу з метою підвищення популярності закладу, залучення абітурієнтів та створення сильного бренду. Об’єктом дослідження є цифрові канали комунікації Сумського державного університету. Предметом дослідження є сукупність теоретичних, методичних та практичних аспектів використання цифрових маркетингових інструментів для просування освітніх послуг та формування бренду закладів вищої освіти. Методи дослідження – бібліометричний аналіз, статистичний аналіз, методи економіко-математичного моделювання, структурний і порівняльний аналіз. Наукова новизна дослідження полягає в розробці та обґрунтуванні сучасних підходів, інструментів та стратегій використання цифрового маркетингу для підвищення ефективності діяльності Сумського державного університету. Практична значущість дослідження полягає у формуванні маркетингової стратегії, що сприятиме підвищенню ефективності маркетингової діяльності Сумського державного університету, дозволить адаптуватися до сучасних тенденцій цифрового середовища. У першому розділі розглянуто сутність, визначення та основні поняття цифрового маркетингу, його роль та значення у сучасних умовах цифрової трансформації, досліджуються специфічні особливості застосування цифрового маркетингу для закладів вищої освіти та визначаються переваги та виклики використання цифрових технологій у залученні абітурієнтів і підвищенні впізнаваності університетів. У другому розділі досліджено поточні інструменти цифрового маркетингу, які використовує Сумський державний університет: офіційний сайт, соціальні мережі, відеоконтент, email-розсилки, реклама тощо, розглядаються переваги та недоліки цих інструментів, проведено порівняльний аналіз цифрового маркетингу Сумського державного університету та його основних конкурентів та надана оцінка ефективності використання цифрових платформ, а також сильні та слабкі сторони університету у цифровому середовищі. У третьому розділі виконано детальний аналіз результатів маркетингових кампаній університету за допомогою інструментів веб-аналітики, виявлено прогалини та проблеми у реалізації цифрових стратегій, розроблено конкретні рекомендації та стратегії для вдосконалення існуючих інструментів.
  • Item
    Міжкультурна компетентність як частина професійних навичок та компетенцій студентів-випускників орієнтованих на працевлаштування
    (ТОВ "ДКС-центр", 2024) Щербина, Тетяна Володимирівна; Shcherbyna, Tetiana Volodymyrivna; Замора, Оксана Михайлівна; Zamora, Oksana Mykhailivna; Серпенінова, Юлія Сергіївна; Serpeninova, Yuliia Serhiivna; Винниченко, Наталія Володимирівна; Vynnychenko, Nataliia Volodymyrivna
    У статті досліджується значення міжкультурної компетентності як невід'ємної частини орієнтованих на працевлаштування професійних навичок, які необхідні у сучасному глобалізованому світі. Автори аналізують основні компоненти міжкультурної компетентності, такі як когнітивний, афективний, поведінковий та мотиваційний аспекти, які разом сприяють ефективній взаємодії в умовах культурного різноманіття. Особлива увага приділяється ролі вищої освіти у розвитку цих навичок через інтеграцію міжнародних програм обміну, експериментальне навчання, міжкультурні тренінги та семінари. Результати підкреслюють, що розвиток міжкультурної компетентності є критичним для успішної кар'єри на глобальному ринку праці, де культура та комунікація стають важливими факторами. Також відзначається необхідність подальших досліджень, які допоможуть вдосконалити стратегії формування міжкультурної компетентності в академічних програмах, що сприятиме кращій підготовці студентів до роботи в мультикультурних середовищах.
  • Item
    Cyber security in higher education
    (Sumy State University, 2024) Usatyi, D.
    Computer security is a set of issues in the field of telecommunications and informatics related to the assessment and control of risks arising from the use of computers and computer networks, considered from the point of view of confidentiality, integrity, and availability is increasingly becoming an actual topic of the modern world. Actuality of the problem is determined the choice of the topic. With the deepening of digitalization in all areas of society, including education, the demand for effective measures to ensure network security is increasing. Higher education is no exception, as universities and colleges have a large amount of sensitive information that needs to be protected, from student personal data to research papers.
  • Item
    Value orientations of higher education in the context of the concept of sustainable development
    (Сумський державний університет, 2024) Пилипенко-Фріцак, Наталія Анатоліївна; Pylypenko-Fritsak, Nataliia Anatoliivna; Magalov, A.Y.
    Purpose of the Study. The primary purpose of this study is to explore the value orientations of higher education institutions in the context of sustainable development and to identify strategies for promoting sustainability values among students, faculty, and staff. Higher education institutions are fundamental agents of societal transformation, shaping the values, skills, and perspectives of future generations. In the 21st century, the concept of sustainable development has gained prominence as a framework for addressing pressing global challenges, including climate change, poverty, and inequality. Sustainable development encompasses the simultaneous pursuit of economic prosperity, social equity, and environmental conservation to meet the needs of the present without compromising the ability of future generations to meet their own needs [3]. As such, it requires a fundamental shift in human values and behaviors towards more inclusive, equitable, and environmentally responsible practices. Having studied this issue, we can state the following: Higher education institutions are uniquely positioned to advance the principles of sustainable development through their academic, research, and operational activities. By integrating sustainability into curricula across disciplines, universities can equip students with the knowledge, skills, and values necessary to address sustainability challenges in their future careers and communities. Moreover, research conducted within universities can generate innovative solutions to sustainability problems while contributing to the global knowledge base. Additionally, universities can serve as living laboratories for sustainability by implementing green campus initiatives and promoting environmentally responsible practices. One of the primary ways in which higher education institutions can promote sustainable development is by integrating sustainability principles into their curricula. This involves incorporating topics such as climate change, biodiversity conservation, social justice, and responsible consumption into existing courses across disciplines. Interdisciplinary approaches that emphasize systems thinking and holistic problem-solving are particularly effective in addressing the complex nature of sustainability challenges. Furthermore, experiential learning opportunities, such as service-learning projects, internships, and field experiences, enable students to apply sustainability concepts in real-world contexts, fostering deeper understanding and engagement. Research conducted within higher education institutions plays a crucial role in advancing sustainable development goals. Universities can prioritize funding and support for multidisciplinary research projects that address pressing sustainability issues, such as renewable energy, sustainable agriculture, urban planning, and environmental justice. Collaboration across disciplines and with external stakeholders, including government agencies, NGOs, and industry partners, can enhance the impact and relevance of sustainability research. Moreover, universities can promote open access to research findings and encourage knowledge sharing to accelerate progress towards sustainability objectives. In addition to academic and research endeavors, higher education institutions can demonstrate their commitment to sustainability through campus operations and management practices. This includes reducing energy and water consumption, minimizing waste generation, promoting sustainable transportation options, and enhancing the resilience of campus infrastructure to climate change impacts. By implementing sustainability policies and engaging with campus stakeholders, universities can create a culture of environmental stewardship and in spire broader societal change. Furthermore, investments in green buildings, renewable energy systems, and sustainable procurement practices can yield long-term cost savings while reducing ecological footprints.
  • Item
    Академічна доброчесність в Україні та країнах Європейського Союзу: порівняльно- правовий аналіз
    (Спеціалізоване видавництво «ЮНЕСКО СОЦІО», 2022) Миргород-Карпова, Валерія Валеріївна; Myrhorod-Karpova, Valeriia Valeriivna; Руденко, Людмила Дмитрівна; Rudenko, Liudmyla Dmytrivna; Шлапко, Тетяна Вікторівна; Shlapko, Tetiana Viktorivna
    Стаття присвячена визначенню сутності поняття «академічна доброчесність» на підставі аналізу зарубіжного досвіду та чинного вітчизняного законодавства та з’ясування особливостей нормативного регулювання академічної доброчесності як одного з елементів системи забезпечення якості освіти. У статті висвітлено чималу кількість проєктів з розвитку наукової етики та академічної доброчесності, крізь призму як вітчизняного, так і закордонного досвіду, визначено актуальність та сучасність постановки проблеми з приводу академічної доброчесності, аргументовано сутність терміна «академічна доброчесність». Охарактеризовано українські та зарубіжні підходи щодо трактування академічної чесності, виділено ключові принципи академічної доброчесності та різновиди академічної нечесності. Підтверджено фактами, що доброчесність – це процес формування особистості, який залежить від самообмеження під час наукової діяльності та який є неодмінним для започаткування єдиного академічного середовища, яке б додержувалося загальних засад академічної доброчесності та було б доступним для кожної людини. Окремо ставиться акцент на прогалинах у законодавстві визначення й використання інституту «академічна відповідальність» як фактор гарантування «академічної доброчесності». Розкрито головні шляхи щодо забезпечення академічної свободи та академічної доброчесності в рамках покращення якості освіти закладів вищої освіти в Україні.
  • Item
    Prospects of mechanisms of international exchange in higher education during the war
    (Черкаський національний університет ім. Богдана Хмельницького, 2023) Щербаченко, Вікторія Олексіївна; Shcherbachenko, Viktoriia Oleksiivna; Артюхов, Артем Євгенович; Artiukhov, Artem Yevhenovych; Teslyk, A.V.; Krmela, J.; Krmelova, V.; Артюхова, Надія Олександрівна; Artiukhova, Nadiia Oleksandrivna
    Наслідок кожної війни полягає у порушенні звичного суспільного порядку – зокрема це простежується у можливих труднощах у забезпеченні населення освітою, через що постають завдання зменшити вплив збройної агресії на навчальний процес. Як одне з рішень мінімізації шкоди війни для вищої освіти є сенс розглядати програми академічної мобільності, стажування та грантові програми. Саме тому мета цієї статті полягає у окресленні можливостей академічної мобільності та оцінці перспектив розвитку механізмів міжнародного обміну у вищій освіті під час воєнного стану. Для реалізації поставленої мети було опрацьовано низку наукових публікацій, які були присвячені інтернаціоналізації вищої освіти шляхом посилення ролі мобільності, особливостям розвитку офлайн та онлайн академічних обмінів із урахуванням сучасник умов та специфіці функціонування механізмів програм мобільності у рамках збройної агресії. У результаті аналізу було визначено значущу роль міжнародної діяльності для країн, які зіткнулися з воєнними діями. Звернуто увагу на різноманітність доступних програм академічної мобільності: обмінів, стажувань та грантів, розширено характеризуючи їхні відмінності. Визначено взаємопов’язані наслідки війни та основні завдання, що стоять перед системою вищої освіти в повоєнний період. Згадано про Програму Фулбрайта у контексті намагання реалізувати ідею подолання географічних кордонів для науковців та студентів за допомогою налагодження взаєморозуміння. Вперше було запропоновано механізми реалізації програм академічного обміну в умовах повномасштабної російсько-української війни, а також проаналізовано тенденції розвитку академічних обмінів в Україні. Було зазначено про використання інструменту молодіжного обміну для стабілізації міжкультурної ситуації у регіоні Західних Балках, ініціатором чого був Регіональний офіс молодіжної співпраці (RYCO). До того ж, було визначено діяльність Сумського державного університету (СумДУ) як прикладом реалізації можливостей міжнародних програм для забезпечення достатнього рівня освіти під час воєнного стану. Було звернуто увагу на короткострокові та довгострокові перспективи, що полягають в обміні досвідом та навичками задля безперервного розвитку. Зазначено, що міжнародна академічна мобільність сприяє підвищенню конкурентоспроможності здобувачів освіти як на внутрішньому, так і на зовнішньому ринку праці та впливає на покращення якості освіти і науки в країні.
  • Item
    Recommendations on compulsory online learning for educational institutions during wartime on the basis of the best international practices
    (Дніпропетровський державний університет внутрішніх справ, 2023) Щербаченко, Вікторія Олексіївна; Щербаченко, Виктория Алексеевна; Shcherbachenko, Viktoriia Oleksiivna; Sliusarenko, A.D.; Артюхов, Артем Євгенович; Артюхов, Артем Евгеньевич; Artiukhov, Artem Yevhenovych
    Мета цієї статті полягає у дослідженні та узагальненні найкращого міжнародного досвіду для розробки рекомендацій щодо вимушеного онлайн-навчання в Україні. Для досягнення зазначеної мети було проведено детальний аналіз ряду наукових публікацій, що присвячені вивченню передових практик дистанційного навчання серед країн, які зіткнулися зі схожими викликами через військові конфлікти або глобальну пандемію. Було досліджено різні аспекти, включаючи структуру та зміст дистанційного навчання, розробку технологічних платформ для освітнього процесу, забезпечення фізичної та психологічної безпеки учасників навчального процесу, а також розробку інноваційних підходів до навчання та розвитку компетенцій учнів та студентів. У результаті проведеного аналізу було визначено ключові аспекти та напрямки, які можуть сприяти успішній реалізації поставленої мети. Досліджено досвід таких передових країн як Ізраїль, Південна Корея, Сінгапур, Фінляндія та Естонія. Виявлено напрямки, за якими можна покращити процес вимушеного онлайн-навчання та майбутнього освітнього процесу в Україні в цілому. На основі вивченого матеріалу надано рекомендації, щодо можливих майбутніх впроваджень в систему освіти України. Необхідність комплексного підходу до забезпечення виявлених аспектів навчання потребує інвестицій у будівництво захисних споруд, укріплень наявної інфраструктури та створення безпечних просторів для освітньої діяльності. Також, було зазначено про необхідність оснащення технічної інфраструктури для ефективного впровадження дистанційного навчання. Це включає розробку та підтримку освітніх платформ, забезпечення доступу до Інтернету, створення онлайн-ресурсів та доступність інструментів для навчання. Була окреслена важливість створення центрів психологічної та професійної підтримки для студентів та вчителів. Створення освітніх та управлінських платформ могло б спростити адміністративні складнощі для працівників сфери освіти та налагодити зв’язок між різними стейкхолдерами у сфері освіти, у тому числі учнями, батьками, вчителями та вищим керівництвом. Також було зазначено важливість впровадження предмету кібербезпеки в освітній процес змалечку. На рівні вищої освіти стає очевидною потреба поступового зміщення підходу, орієнтованого на викладача до підходу, орієнтованого на студента, з акцентом на розвитку практичних компетенцій і навичок у студентства, необхідних для життя у реальному світі.