Факультет технічних систем і енергоефективних технологій (ТеСЕТ)

Permanent URI for this communityhttps://devessuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/25

Browse

Search Results

Now showing 1 - 4 of 4
  • Item
    Wear Resistance Improvement of Linear Block-Polyurethanes Under Conditions of Liquid Friction
    (Sciendo, 2021) Panda, A.; Anisimov, V.M.; Anisimov, V.V.; Дядюра, Костянтин Олександрович; Дядюра, Константин Александрович; Diadiura, Kostiantyn Oleksandrovych
    A significant disadvantage of parts made of linear block polyurethanes under conditions of friction contact in the presence of an aqueous medium is the intensification of hydrolysis processes and decrease in volume strength. It was proposed to slow down the hydrolysis of polyurethanes in three ways: by directed changes in chemical struc-ture, by electromagnetic radiation of different intensities and by creation of composite materials, based on the principle of additional intermolecular crosslinking at the manufacturing and hot processing stages. The conditions for the formation of a smooth wear-resistant surface that protects the material from rapid destruction are re-vealed.
  • Item
    Increasing of wear resistance of linear block-polyurethanes by thermal processing methods
    (MM Science Journal, Czech Republic, 2021) Panda, A.; Anisimov, V.M.; Anisimov, V.V.; Дядюра, Костянтин Олександрович; Дядюра, Константин Александрович; Diadiura, Kostiantyn Oleksandrovych; Pandova, I.
    A significant imperfection of parts made from linear block polyurethanes under conditions of friction contact in the presence of water medium is an intensification of hydrolysis processes and reduction of bulk strength. In order to slow down the hydrolysis process, samples of the polyurethanes were subjected to three types of thermal impacts: thermal processing during some time, infrared and laser irradiation. It has been established that processing in thermal fields of different intensity allows 5-10 times increase of wear resistance of these materials during friction in water medium.
  • Item
    About wear resistance of linear block-polyurethanes
    (MM Publishing, 2020) Anisimov, V.M.; Anisimov, V.V.; Panda, A.; Pandova, I.; Дядюра, Костянтин Олександрович; Дядюра, Константин Александрович; Diadiura, Kostiantyn Oleksandrovych
    Linear block-polyurethanes (BPU) are finding more and more practical applications in industry, and their recipe range is rapidly expanding. It is shown that the evaluation of the tribotechnical characteristics of BPU depending on hardness, as suggested by ISO 16365-1:2014 P1, is inaccurate and requires further research to establish the relationship between structure and properties of polyurethanes, taking into account their chemical structure and the type of initiaal components. The dependences of the tribotechnical characteristics of linear block-polyurethanes under friction with steel without external lubrication and in the liquid on the parameters of structural organization of the polymer were studied: at the molecular level (oligooethers, oligoesters), at the topological level (change in the molecular weight of oligomers from 500 to 2000), at supramolecular level (influence of crystallinity), at the morphological level (content of hard phase). The change in the roughness of steel counterbody during friction of polyurethanes with the content of hard blocks 20%, 50%, and 70% was also studied. A method is proposed for increasing the wear resistance of polyurethanes by thermal diffusion saturation of the surface with silicon carbide particles.
  • Item
    Дослідження закономірностей формування структури та експлуатаційних властивостей зносостійких композиційних матеріалів
    (Сумський державний університет, 2017) Дядюра, Костянтин Олександрович; Дядюра, Константин Александрович; Diadiura, Kostiantyn Oleksandrovych; Прийменко, Б.Ю.
    Важливим завданням для підвищення надійності деталей машин і механізмів є вибір і створення конструкційних матеріалів, що мають стабільно високі фізико-механічними властивості. Інтенсивне зношування деталей машин і механізмів, які традиційно виготовляються зі зносостійких сталей і чавунів, призводить до значних втрат матеріалів та енергетичних і економічних ресурсів. Тому проблема зміцнення таких деталей або розроблення більш зносостійких матеріалів для їх виготовлення є досить актуальною. Особливо актуальним це питання є для зносостійких композиційних матеріалів, оскільки в процесі тертя на робочих поверхнях виникають проміжні структури, що здійснюють суттєвий вплив на механізми зношування, а отже, і на експлуатаційну придатність матеріалів.