Факультет технічних систем і енергоефективних технологій (ТеСЕТ)
Permanent URI for this communityhttps://devessuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/25
Browse
6 results
Search Results
Item Дослідження впливу режимів різання на температурне розширення свердла та точність отворів свердлінні пакетів "вуглепластик / титановий сплав"(Луцький національний технічний університет, 2022) Колесник, Віталій Олександрович; Колесник, Виталий Александрович; Kolesnyk, Vitalii Oleksandrovych; Божко, Андрій Володимирович; Божко, Андрей Владимирович; Bozhko, Andrii Volodymyrovych; Нешта, Анна Олександрівна; Нешта, Анна Александровна; Neshta, Anna Oleksandrivna; Малимоненко, Д.Г.У цій роботі представлені та проаналізовані результати експериментального дослідження по вивченню впливу технологічних параметрів (режимів різання) на геометричну точність отворів та температурне розширення свердла в процесі свердління. Планування експерименту здійснювалось за методикою Тагучі за варіювання швидкості різання, подачі та часу відтермінування на трьох рівнях. Контрольованими параметрами була точність отворів, що вимірювалась за координатним методом на координатно-вимірювальній машині. Крім того у процесі свердління контролювався температура свердління за допомогою бездротового пристрою WICUTEM, що поєднав метод штучної термопари та технологію Bluetooth. Перевірка гіпотези про вплив температурного розширення свердла та точність отворів в залежності від технологічних параметрів здійснювалась за допомогою методу скінчених елементів.Item Дослідження впливу режимів різання на шорсткість обробленої поверхні при свердлінні отворів у пакетах "вуглепластик / титановий сплав"(Луцький національний технічний університет, 2022) Колесник, Віталій Олександрович; Колесник, Виталий Александрович; Kolesnyk, Vitalii Oleksandrovych; Лисенко, Богдан Григорович; Лысенко, Богдан Григорьевич; Lysenko, Bohdan Hryhorovych; Нешта, Анна Олександрівна; Нешта, Анна Александровна; Neshta, Anna Oleksandrivna; Забара, М.О.В даний час свердління пакетів вуглепластик / титановий сплав все ще є одним із найбільш широко використовуваних методів механічної обробки для виготовлення отворів для кріплення вузлів у цивільних літаках. Низька оброблюваність матеріалів пакету обумовлена поєднанням анізотропної структури композиційного матеріалу, високої твердості та міцності титанового сплаву. Це створює виклики у механічній обробці подібних з’єднань, що пов’язано з труднощами вибору раціональних режимів різання як для шару вуглепластику та і для шару титанового сплаву. Одним з аспектів механічної обробки пакетів вуглепластик/ титановий сплав є необхідність забезпечення задовільних параметрів шорсткості поверхні отворів. У цій роботі досліджувалися вплив технологічних факторів на шорсткість обробленої поверхні отворів. У ході експериментальне дослідження контрольованими параметрами були температура свердління та шорсткість поверхні. Вимірювання температури свердління здійснювалося у режимі реального часу за допомогою спеціально розробленого пристрою WICUTEM, що апаратно поєднує метод штучної термопари та технологію Bluetooth для бездротової передачі даних. Контроль шорсткості здійснювався за допомогою профілографічного методу на профілографі SurfCOM 5000. Експериментальна установка була реалізована на базі 5 координатного фрезерного оброблювального центру DMU 85V. Планування експерименту здійснювалося за методикою Тагучі, на основі ортогонального масиву L8, шляхом варіювання факторів швидкості різання та подачі на трьох рівнях. Результати показують, що при обробці шару вуглепластику значення аналізованих параметрів шорсткості підпорядковується тренду до збільшення параметрів при збільшенні подачі, в той час як при свердлінні шару титанового сплаву навпаки до зниження, за винятком тих що стали локальними мінімумами.Item Optimization of Surface Roughness Based on turning parameters and insert geometry(DAAAM Int., 2022) Vukelic, D.; Prica, M.; Іванов, Віталій Олександрович; Иванов, Виталий Александрович; Ivanov, Vitalii Oleksandrovych; Jovicic, G.; Budak, I.; Luzanin, O.This study is focused on dry longitudinal turning of AISI steel using CVD coated cutting inserts. The mashining was conducted at different levels of cutting speed, feed, depth of cut, corner radius, rake, inclination and approach angels.Item Erosion Modelling of Structural Materials in the Working Space of Multistage Convective Dryers(J. E. Purkyne University in Ústí nad Labem, 2022) Krmela, J.; Берладір, Христина Володимирівна; Берладир, Кристина Владимировна; Berladir, Khrystyna Volodymyrivna; Позовний, Олександр Олександрович; Позовный, Александр Александрович; Pozovnyi, Oleksandr Oleksandrovych; Артюхова, Надія Олександрівна; Артюхова, Надежда Александровна; Artiukhova, Nadiia OleksandrivnaThe application of different structural materials to manufacture basic parts of drying units of various types was analyzed. It has been established that surface erosion of materials resulting from solid par-ticles' impact is a serious problem for many industrial equipment types using multiphase flow. It is shown that the value of the erosion rate depends on the local particle impact velocity and the impact angle and can be calculated using the software Ansys Fluent 18. The basic principles and criteria for selecting materials for the manufacture of chemical equipment were substantiated. The behavior of steel and polymer material for shelf contact of the convective dryer in the conditions of erosion wear was modeled, the comparative characteristic was made, further research was planned.Item Design logical linguistic models to calculate necessity in trucks during agricultural cargoes logistics using fuzzy logic(4S go, sro, 2020) Medvediev, I.; Muzylyov, D.; Shramenko, N.; Nosko, P.; Eliseyev, P.; Іванов, Віталій Олександрович; Иванов, Виталий Александрович; Ivanov, Vitalii OleksandrovychThe study is aimed to develop the logic-linguistic models to design a number of rules for the correct calculation of the vehicles needed, taking into account the technical, technological, and weather and climate conditions of the harvesting and transport complex. The article has shown that the construction of the design of logic-linguistic models was not performed earlier to solve the problem of the agro-industrial production transportation support, considering the opportunity of forecasting size of influences of the weather and climatic factors on improving the productivity of the harvesting and transport complex elements. It is determined that the experience of applying the fuzzy logic theory in many practice situations confirms the universality of the mathematical apparatus. This toolkit provides better results than classical approaches (set theory, probability theory). This aspect indicates the expediency of the chosen mathematical apparatus for solving the tasks. The article using fuzzy logic explores the relationship and interdependence of technical, technological factors and weather and climate conditions for modeling transport support in harvesting and transport complex. Fuzzification of the parameters is carried out, based on the compiled equations using trapezoidal and triangular membership functions. The set of rules necessary for the creation of logical-linguistic models (LLM) for each factor has been arranged. LLMs were developed for dependent parameters, which will allow further modeling of the transport support of the harvesting and transport complex in the Fuzzy Logic Toolbox application of the MATLAB package.Item Logistics control of the resources flow in energy-saving projects: Case study for metallurgical industry(4S go, sro, 2020) Kiyko, S.; Druzhinin, E.; Prokhorov, O.; Іванов, Віталій Олександрович; Иванов, Виталий Александрович; Ivanov, Vitalii Oleksandrovych; Гайдабрус, Богдан Володимирович; Гайдабрус, Богдан Владимирович; Haidabrus, Bohdan Volodymyrovych; Janis, GrabisThe multilevel model for the formation and assessment of resource flows of a metallurgical enterprise is presented, which, at the logistics positions, reconcile the enterprise flow processes at all management levels, providing procedures for regulating the parameters of material and financial flows due to parametric and structural coordination in the short period of time and system coordination and adaptation of goals in the long term period. Drawing on the theory of logistics, it is possible to define the resource flow in project management as an aggregate of the enterprise’s own and attracted resources, considering in the process of interconnected and interdependent changes and movements carried out to achieve the objectives of the project. Optimization models of rational options selection for attracting additional resources, which allow implementing energy-saving projects under conditions of suspending finances at definite time periods due to a change in the project implementation schedule are described.