Періодичні видання СумДУ
Permanent URI for this communityhttps://devessuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/69
Browse
11 results
Search Results
Item Комерціалізація інновацій в Україні: сучасний стан(Сумський державний університет, 2022) Шевченко, К.В.; Сагер, Людмила Юріївна; Сагер, Людмила Юрьевна; Saher, Liudmyla Yuriivna; Шимошенко, А.О.Комерціалізація інновацій є фундаментальною умовою для розвитку як мікро-, так і макроекономічних аспектів у контексті їх впливу на створення конкурентних переваг та економічний розвиток. Більше того комерціалізація інновацій є, мабуть, найважливішим викликом, з яким стикаються всі компанії. інновації виходять за рамки науки або технології; це те, що здатне створити цінність за допомогою процесу комерціалізації. Комерціалізація виступає важливим «посередником» між науковотехнічною розробкою й об‘єктом купівлі продажу та являється дієвим важелем, завдяки якому новостворена інноваційна розробка приносить прибуток. Тема комерціалізації інновацій очевидно приділяла підвищену увагу останнім часом, однак цей предмет дослідження доволі фрагментований та розподілений між різними галузями дослідження та дисциплінами. Як наслідок, необхідно дослідити, упорядкувати та агрегувати різноманітні теоретичні та емпіричні висновки. Метою статті є дослідження рівня комерціалізації інновацій в Україні порівняно зі світовими тенденціями та визначення проблем зменшення кількості новаторів-підприємств. Комерціалізація являється базовою умовою успішного впровадження результатів інноваційної діяльності високотехнологічних підприємств в будь-якій країні, тому у статті досліджено рейтинг України за Глобальним інноваційним індексом та визначено світових лідерів. Було сформовано динаміку впровадження інновацій на промислових підприємствах України 2014-2020 рр. Проаналізовано рейтинг Топ5 найбільш інноваційних компаній України 2021 року. Результатом дослідження стало визначення проблем, які значно послаблюють місце новаторів-компаній України серед світових лідерів. Стаття буде корисною для фахівців та науковців у галузі інноваційного маркетингу, менеджменту, логістики, викладачів та студентів вищих навчальних закладів. Для тих, кому цікаво поглиблювати свої знання у сфері інноваційного розвитку підприємств України у контексті комерціалізації продукції.Item Дослідження факторів впливу на інтенсивність процесів поширення інноваційних технологій в енергетичному секторі(Сумський державний університет, 2022) Бондар, Тетяна Вікторівна; Бондарь, Татьяна Викторовна; Bondar, Tetiana Viktorivna; Сагер, Людмила Юріївна; Сагер, Людмила Юрьевна; Saher, Liudmyla Yuriivna; Тимощенко, В.Ю.Енергетична галузь є однією з найважливіших складових розвитку бізнесу та економіки в цілому як в Україні так й в світі. Саме це визначає в сучасних умовах важливість аналізу успішного досвіду Україною інших країн у сфері застосування інновацій в енергетичній галузі та необхідність впровадження інновацій в енергетичній сфері. Це передбачає ефективне використання наявного потенціалу всіх альтернативних джерел енергії, фундаментальний аналіз інноваційних процесів, зокрема в енергетичному секторі. Виявлення та систематизація факторів впливу на розроблення та комерціалізацію інноваційних технологій в енергетичній сфері є важливою передумовою розроблення та імплементації інноваційних економічних та енергетичних стратегій. Активізація розробки та впровадження на підприємствах інноваційних проектів в галузі енергетики буде мати позитивний вплив не тільки на підвищення конкурентоспроможності українських підприємств, а також дозволить досягти покращення показників якості життя та добробуту в країні, що в кінцевому підсумку дозволить побудувати в Україні соціально-орієнтовану систему економіки. Метою статті є виявлення та систематизація факторів впливу на інтенсивність поширення інноваційних технологій в енергетичному секторі економіки. У процесі дослідження були використані системний підхід, загальнонаукові методи (аналіз, синтез, абстрагування, конкретизація), а також ретроспективний аналіз, структурний аналіз, порівняльний аналіз, факторний та трендовий аналіз застосування інновацій в енергетичній галузі. Результатами дослідження є систематизація факторів впливу на інтенсивність процесів поширення інноваційних технологій в енергетичному секторі, виявлення основних проблем впровадження інновацій та проблем інноваційного менеджменту на вітчизняних підприємствах. Перспективними напрямами подальших досліджень є застосування методів факторного аналізу та інших методів для виявлення та вимірювання зв’язку і його характеру між компаніями енергетичного сектору та ключовими факторами інтенсивності поширення інноваційних технологій в Україні та світі. Результати дослідження можуть бути впровадження у практику роботи підприємств енергетичної сфери. Результати дослідження мають і соціальне значення, оскільки забезпечення успішності діяльності підприємств енергетичної сфери вирішує проблему забезпечення потреби в енергоспоживанні, екологічні проблеми тощо.Item Сутнісно-змістовна основа інноваційної діяльності у контексті розвитку відновлювальної енергетики(Сумський державний університет, 2022) Матвєєва, Юлiя Тагiбекiвна; Матвеева, Юлия Тагибековна; Matvieieva, Yuliia Tahibekivna; Сагер, Людмила Юріївна; Сагер, Людмила Юрьевна; Saher, Liudmyla Yuriivna; Вакуленко, Ігор Анатолійович; Вакуленко, Игорь Анатолиевич; Vakulenko, Ihor Anatoliiovych; Петрина, В.В.Погіршення екології, зміна клімату, парниковий ефект та інші негативні наслідки є ключовою проблемою людства і одним із способів боротьби з ними є розвиток відновлюваної енергетики на базі використання інноваційних технологій. Під час дослідження впливу параметрів інноваційного розвитку на відновлювальну енергетику у статті виконано бібліометричний аналіз з використанням таких програмних засобів як VOSviewer, Web of Science, Scopus Tools Analysis та Google Trends. Для аналізу була обрана вибірка робіт за 2000-2021 рр. бази даних Scopus®, що містить бібліографічні відомості про наукові публікації в рецензованих журналах, книгах та конференціях. Результати аналізу з використанням інструментів бази даних Scopus® підтвердили гіпотезу про зростаючу тенденцію публікацій, що вивчають питання інноваційної діяльності у контексті розвитку відновлювальної енергетики. За допомогою VOSviewer (версія 1.6.18), було виокремлено чотири кластери: "поновлювальні види ресурсів", "відновлювальна енергія", "сталий розвиток", "інновації". В другому кластері ("відновлювальна енергія") зосереджені поняття з найпотужнішою силою зв’язку. Встановлено, що дослідження в галузі інноваційної діяльності та розвитку відновлювальної енергетики здійснюються різними країнами, втім найбільш активно дані питання вивчаються у таких країнах: США, Китай та Велика Британія. Окрему динаміку кількості публікацій досліджено за 11 країнами, серед яких 10 країн є лідерами за кількістю публікацій. Також аналізуються данні України. Динаміка кількості публікацій кожної країни різниться. Так, наприклад в Китаї вона стрімко зростає у 2021 році. В США динаміка характеризується коливаннями. При цьому до 2021 року в країні спостерігається найбільша кількість праць серед усіх досліджуваних країн. У Великій Британії динаміка характеризується також коливаннями з суттєвим зниженням показника у 2021 році. За даними дослідження в Україні показники з’являються у 2013 році, але вже в 2021 їх кількість суттєво збільшується. За допомогою інструменту Google Trends було визначено громадській інтерес до тематики. Окремо розглянуто зацікавленість бізнесу та промисловості. Виявлено, що в першому випадку зацікавленість в більшій мірі проявляється до інновацій. бізнес та промисловість більшої уваги приділяє питанням розвитку поновлювальних джерел енергії.Item Оптимізація енергетичної системи як невід'ємна складова побудови інклюзивної економіки України(Сумський державний університет, 2021) Сагер, Людмила Юріївна; Сагер, Людмила Юрьевна; Saher, Liudmyla Yuriivna; Вакуленко, Ігор Анатолійович; Вакуленко, Игорь Анатолиевич; Vakulenko, Ihor Anatoliiovych; Колосок, Світлана Іванівна; Колосок, Светлана Ивановна; Kolosok, Svitlana IvanivnaСучасна енергетика України стоїть перед глобальними викликами, від здатності відповісти на які залежить майбутнє економіки країни, а відповідно і її соціального сектору. Висока енергоємність ВВП та все ще висока частка виробництв, які застосовують застарілі енергетичні технології та виробничі процеси, стримує економічний розвиток країни та вкрай негативно позначається на конкурентоспроможності економіки. Застосування сучасних енергоефективних технологій підвищує продуктивність енергомережі, а організаційно-економічні форми залучення споживачів енергоресурсів до енергосистеми сприяє швидкому їх поширенню. Розумні енергомережі поєднують обидві складові: енергоефективні технології та різноманітні форми залучення споживачів до участі в управлінні енергомережою. Саме тому розвиток розумних енергомереж є пріоритетним завданням в енергетиці України, яка потребує модернізації не лише енергетичної інфраструктури компаній енергетичного сектору економіки України, а також осучаснення обладнання та процесів на підприємствах усіх галузей економіки. Оптимізація енергомережі у науковій та науково-практичній літературі використовується для позначення діяльності із застосуванням техніко-технологічних заходів та інструментів для регулювання навантаження на мережу та приведення її до оптимальних технічних параметрів. Однак дана стаття фокусується на організаційно-економічних підходах для оптимізації енергомережі. Зокрема, механізмах та заходах підтримки відновлюваної енергетики як складової розумної енергомережі, яка сприяє оптимізаційним процесам в енергетичній системі, формує та підтримує ринкові механізми через які користувачі залучаються до більш активної участі в енергосистемі. У статті розглянуто показники, які характеризують сучасний прогрес у розвитку відновлюваної енергетики в Україні, а також наявні заходи, які реалізуються з цією метою у контексті технічнодосяжного потенціалу виробництва енергоносіїв з відновлюваних джерел енергії, а також альтернативних видів палива.Item Кадрове забезпечення ІТ-галузі як пріоритетного сектору економічної безпеки країни(Сумський державний університет, 2020) Сагер, Людмила Юріївна; Сагер, Людмила Юрьевна; Saher, Liudmyla Yuriivna; Росохата, Анна Сергіївна; Росохатая, Анна Сергеевна; Rosokhata, Anna SerhiivnaПитання економічної безпеки з огляду на значну кількість трансформаційних процесів у всіх сферах життєдіяльності людини надуває дедалі більшого значення. При цьому плинність трудових ресурсів є одним із факторів економічної безпеки країни. Економічна криза, соціальні потрясіння і т.д. спричиняють масштабність міграційних процесів, що формує нагальність дослідження питання особливо для категорії висококваліфікованих кадрів, до яких належать працівники ІТ-сфери. Нами було проведено дослідження особливостей міграції даної категорії працівників. Визначено, що серед факторів, які необхідно враховувати аналізуючи тенденції міграції висококваліфікованих кадрів з України спеціалістів IT галузі є те, що вони виїжджають не самі, а разом з родинами (більше 40%), що відповідно збільшує загальну кількість мігрантів. Даний факт також свідчить про те, що дані мігранти не здійснюють грошові перекази у державу, з якої виїхали, не сплачують податки, тобто ніяким чином в результаті від’їзду не здійснюють впливу на формування ВВП країни. Також від’їзд з родиною зменшує вірогідність їхнього повернення в майбутньому у країну, з якої вони мігрували. Серед перших причин виїзду фахівців якість середовища проживання (освіта, охорона здоров’я), перспективи розвитку компанії, а також доступ до іншої культури, можливість дізнатися щось про інші країни, труднощі із досягненням успіху через урядову політику, недосконалість судової, правової системи і т.д., а не фінансові питання. При цьому аналіз показників, що характеризують життєве середовище(Global Innovation Index, Ease of doing business index, Sustainable Society Index (Human, Economic, Environmental Wellbeing), The Global Peace Index, Index of Economic Freedom, Index of Happiness) показує в цілому позитивну їхню динаміку, але значно вищі показники у країн, до яких найбільше і емігрують українські ІТ-спеціалісти. Відповідна тенденція притаманна Україні за більшістю аналізованих показників, що підтверджує факт незадоволеності якістю життя висококваліфікованими фахівцями ІТ сектору. У загальному розрізі міграційних процесів можна говорити, що збільшення мобільності робочої сили сприяє економічному розвитку світу, адже дає можливість більш ефективного розподілу трудових та економічних ресурсів. Але фактично, економічні ефекти від міжнародної міграції можуть відрізнятись від теоретичних очікувань, що обумовлено низкою факторів, як для країн-донорів, так і приймаючих сторін.Item Переваги та особливості застосування аудіобрендингу в Україні(Сумський державний університет, 2021) Назаренко, А.П.; Сагер, Людмила Юріївна; Сагер, Людмила Юрьевна; Saher, Liudmyla YuriivnaУ статті висвітлено основні теоретичні аспекти аудіобрендингу як складової частини аудіомаркетингу. Аналіз проводився за допомогою інструментарію ScopusTools та дослідженню електронних ресурсів. Проаналізовані наукові дослідження стосувалися різних сфер застосування інструменту, переважно: впливу на підвищення рентабельності інвестицій, впровадження у сучасну практику брендів за допомогою аудіологотипів, вивчення перспектив розвитку обраного напрямку тощо. У процесі роботи описано основні етапи досліджень, що передують формуванню звукової ідентичності, зокрема збір маркетологами даних до початку формування аудіо-ДНК бренду. Також виділено складові частини звукового бренду, які включаються до аудіо-брендбуку: звукова ідентичність, аудіо-ДНК, аудіологотип, джинл, фонова музика, корпоративний гімн та аранжування, і вказано сфери їх застосування. Важливою частиною є безпосереднє висвітлення переваг аудіобрендингу, враховуючи приклади результатів його впровадження у діяльність різних кампаній та його ефективність з точки зору проведених наукових досліджень. Необхідно враховувати правила ліцензування та постійно вимірювати показники ефективності, визначати метрики для кожної окремої компанії, щоб не отримати зворотного ефекту. Таким чином було додано основні способи вимірювання ефективності інструменту сенсорного маркетингу та можливі шляхи ліцензування звукового продукту. Незважаючи на обмежений бюджет на фінансування подібних маркетингових кампаній більшості українських підприємств, у країни вже існує великий потенціал розвитку звукового брендингу. Саме тому в Україні активно розвиваються авторитетні аудіоагенції, які ведуть успішну співпрацю як з вітчизняними, так і іноземними замовниками. Більшість великих компаній усвідомлюють вигоди від додавання звукових елементів до бренду. Успішні вітчизняні проекти у цій сфері підтверджують ефективність такої діяльності. Тож, у результаті було проаналізовано успішний приклад впровадження аудіобрендингу до бренду Mastercard в Україні і доведено перспективи застосування цієї діяльності для українських брендів.Item Система забезпечення громадського здоров'я в умовах інклюзивного зростання регіону(Сумський державний університет, 2021) Летуновська, Наталія Євгенівна; Летуновская, Наталия Евгеньевна; Letunovska, Nataliia Yevhenivna; Сагер, Людмила Юріївна; Сагер, Людмила Юрьевна; Saher, Liudmyla Yuriivna; Назаренко, А.П.У статті досліджене поняття інклюзивного розвитку регіонів з акцентуванням уваги на вивченні питання формування та підтримки стабільного рівня громадського здоров’я в науковій літературі. Для бібліографічного аналізу використані комплексні науковометричні бази Scopus та Dimensions з аналізом сформованого за визначеними критеріями набору публікацій за допомогою програмного інструменту VOSviewer. Для наочного відображення одержаних результатів використано метод візуалізації. Пошук у наукометричних базах здійснювався за критерієм заголовку публікації, змісту її анотації та ключових слів. Здійснений аналіз показав, що основні кластери досліджень формують групи публікацій науковців з США, Великобританії, Австралії та Канади. Незначна кількість публікацій, але їх зростаюча динаміка та збільшення кількості цитувань (згідно Google Scholar) свідчить про ще недостатню вивченість тематики інклюзивного зростання регіону в системі управління громадським здоров’ям та перспективність її розвідки вченими. За результатами аналізу зацікавленість з боку науковців у вирішенні проблеми громадського здоров’я в питанні забезпечення регіонального розвитку зросла в 2020-2021 рр. Значна частина публікацій відноситься до такої галузі знань, як бізнес, менеджмент та бухгалтерський облік. До основних напрямків досліджень з проблематики громадського здоров’я в розвитку регіонів можна віднести надання медичних послуг, систему охорони здоров’я, соціальні детермінанти здоров’я, стан здоров’я населення. Навколо цих ключових слів поступово формуються наукові кластери. Одержані результати бібліографічного аналізу формують основу для кращого розуміння проблематики забезпечення громадського здоров’я, пошуку прогалин, над вирішенням яких доцільно працювати у подальших наукових дослідженнях. Окрему увагу приділено розгляду питання пандемії COVID-19 як кризоформуюючого чинника, що перешкоджає руху регіонального розвитку в перспективному напрямку та забезпеченню резільєнтності системи. Обґрунтовано, що фактор здоров’я має істотне значення в формуванні сильного людського потенціалу країни та зростанні продуктивності праці.Item Бібліометричний аналіз наукових досліджень з питання сенсорного маркетингу(Сумський державний університет, 2021) Сагер, Людмила Юріївна; Сагер, Людмила Юрьевна; Saher, Liudmyla Yuriivna; Сигида, Любов Олексіївна; Сигида, Любовь Алексеевна; Syhyda, Liubov Oleksiivna; Назаренко, А.П.У статті представлені результати аналізу публікацій із проблематики сенсорного маркетингу. Дослідження проводилось із застосуванням бібліометричного аналізу, а для наочного відображення отриманих результатів був використаний метод візуалізації. Загалом для досягнення мети цього дослідження було опрацьовано 182 публікації (статті) із наукометричної бази даних Scopus за період з 2004 по 2020 рр. Пошук у базі даних Scopus здійснювався у полі "title, abstract, keywords". Візуалізація результатів проводилася за допомогою програми VOSviewer. Проведений аналіз дозволив отримати наступні результати. По-перше, у результаті дослідження було визначено, що проблематика сенсорного маркетингу є достатньо новою і знаходиться на стадії розвитку. Загальна кількість публікацій у сфері сенсорного маркетингу, а також число цитувань поступово зростає, починаюси з 2011 р.; пік публікаційної активності припадає на 2020 рік. По-друге, третина публікацій відноситься до такої галузі знань як бізнес, менеджмент та бухгалтерський облік, по 10% публікацій стосуються таких галузей знань як економіка, економетрика і фінанси та психологічні науки. По-третє, над проблематикою сенсорного маркетингу працювати вчені з різних установ, країн та континентів. Наукова взаємодія за тематикою стає все тіснішою, що сприяє утворенню географічних кластерів, з них три найбільших об’єднуються навколо США, Великобританії та Франції. По-четверте, шість статей із аналізованих були процитовані більше 100 разів, що свідчить про їх високий науковий рівень та зацікавленість розглнутою тематикою. По-пяте, до основних «критичних» напрямків досліджень з проблематики сенсорного маркетингу належать sensory marketing, marketing, consumer behavior, color та music. Саме навколо цих ключових слів фоомуються потужні наукові кластери. Крім того, тематика досліджень значно поглибилася, перейшовши від аналізу взаємозв’язків сенсорного маркетингу та споживацької поведінки у статтях, опублікованих до 2015 року, до комплексного підходу до застосування інструментів сенсорного маркетингу, їх впливу на сприйняття продукції, запам’ятовування та ін., починаючи з 2019 р. Отримані результати аналізу та їх графічна інтерпретація є актуальними та формують основу для кращого розуміння проблематики сенсорного маркетингу, пошуку прогалин, над вирішенням яких можна працювати у подальших дослідженнях.Item Розвиток онлайн-торгівлі в умовах пандемічної кризи COVID-19(Сумський державний університет, 2020) Сагер, Людмила Юріївна; Сагер, Людмила Юрьевна; Saher, Liudmyla Yuriivna; Лазоренко, В.Є.; Шевченко, К.В.Пандемія COVID-19 здійснила значий вплив на діяльність бізнесу в Україні та світі. Так, карантин майже зупинив ряд галузей, зокрема роздрібну торгівлю (за винятком торгівлі продуктами харчування), готельний та ресторанний бізнес, авіаперевезення. Через введення карантину відчизняні підприємства заморозили інвестиційні процеси. Більшість торгових точок не були готові до різкого закриття фізичних точок збуту та неможливості продажу товарів з полиць, що спричинило необхідність швидкого переходу до онлайн-торгівлі. Відповідно саме пандемічна криза стала каталізатором елктронної торгівлі. Проте слід зазначити, що багатьом підприємствам було важко здійснити повний чи частковий перехід через відсутність досвіду і розуміння перспективних шляхів розвитку як суб’єкта ринку електронної торгівлі. Відповідно можемо говорити про перспективність і необхідність дослідження окремих питань розвитку електронної торгівлі, зокрема в Україні. Метою роботи є визначення шляхів розвитку онлайн-торгівлі в Україні під впливом пандемічної кризи. В процесі дослідження використовувались методи порівняння, систематизації і логічного узагальнення, трендовий аналіз (із використанням Google Trends), бібліометричний аналіз (із використанням VOSviewer 1.6.16). Авторами здійснено трендовий аналіз, результати якого демонтсрують поступове зростання кількості запитів до 2018 р. і стрімке зростання з 2019 року, що, високою долею ймовірності пов’язано із пандемією, коли багато магазинів зіштовхнулися з проблемами реалізації продукції. Результати бібліометричного аналізу показують зміну тенденції публікаційної активності у напрямку переходу від розкляду онлайн-торгівлі у поєднанні з питаннями управління маркетингом, інструментами трейдмаркетингу, аналізом споживацької поведінки до алгоритмізації та математичного моделювання споживчих поведінкових патернів. Спостерігається чітка тенденція до зростання суспільного та науковго інтересу до даного питання. При цьому частка відчизняних публікацій з даної тематики є незначною. На основі проведеного аналізу тенденцій у онлайн-торгівлі авторами було запропоновано перспективні шляхи її розвитку, визначено їхні переваги, недоліки та складність реалізації в Україні.Item Comparison of Ukraine and the EU on Key Indicators of a Healthy Economy(Sumy State University, 2020) Сагер, Людмила Юріївна; Сагер, Людмила Юрьевна; Saher, Liudmyla Yuriivna; Летуновська, Наталія Євгенівна; Летуновская, Наталия Евгеньевна; Letunovska, Nataliia Yevhenivna; Назаренко, А.П.Сучасні підходи до управління економікою ґрунтуються на принципах сталого розвитку, що забезпечує дотримання балансу між економічними, екологічними та соціальними таргетами державної політики, урівноваженням поточних та майбутніх інтересів суспільства. Механізмом досягнення цільових значень індикаторів сталого розвитку є формування здорової економіки. Здорова економіка забезпечує можливості стабільного зростання та мінімізує суспільні ризики, спричинені економічними проблемами. Важливість формування здорової економіки підтверджується значною кількістю наукових досліджень на дану тематику у розвинених країнах світу, зокрема, Європейському Союзі. Українська наукова спільнота фактично ігнорує дане питання. Це свідчить про різні підходи до управління економікою, визначення пріоритетних напрямків її розвитку, узгодження економічних та соціальних, стратегічних та тактичних цілей. У роботі здійснено порівняльний аналіз ключових індикаторів, за якими визначається здорова економіка. До таких індикаторів належать: ВВП, чисельність зайнятого населення та рівень інфляції. Згідно численних досліджень саме ці показники є найбільш показовими під час оцінювання економічної системи, щоб визначити, чи можна вважати її здоровою. У результаті дослідження було виявлено суттєві розбіжності за досліджуваними показниками між Україною та Європейським Союзом. На основі використання статистичної інформації було встановлено стійку тенденцію до зростання ключових показників соціально-економічного розвитку в Європейському Союзі. Натомість аналогічні показники в Україні свідчать про економічну нестабільність, яка має значний негативний вплив на подальший розвиток країни та перспективи формування здорової економіки. Таким чином, здійснений аналіз дозволяє зробити висновок, що економіка Європейського Союзу загалом відповідає визначенню здорової економіки та створює передумови для сталого розвитку Європейського Союзу. Натомість економіка України зосереджена на вирішенні тактичних проблем та в нинішньому стані не спроможна на вирішення стратегічних завдань соціально-економічного розвитку.