Періодичні видання СумДУ

Permanent URI for this communityhttps://devessuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/69

Browse

Search Results

Now showing 1 - 2 of 2
  • Item
    Competency Assessment Based on Fuzzy Logic and Artificial Intelligence Mechanism: A Study of Competency Assessment Document for the Algerian SEROR Company
    (Academic Research and Publishing UG, 2023) Sahnouni, M.; Benghebrid, R.
    Вирішення питання про те, як автоматизація кількісної оцінки компетенцій через документ оцінки компетенцій привела до виведення процесу оцінювання з описової сторони та спроби запропонувати нову модель, узгоджену з сучасними вимогами управління. Оцінка компетенції вважається одним із найважливіших показників для управління компетенціями в організаціях, оскільки вона дає цінну інформацію про сильні та слабкі сторони людських ресурсів, що є важливим для стратегічного планування. Організації активно шукають економічно ефективну та точну систему, яка прагне мінімізувати вплив суб’єктивних упереджень у процесі оцінювання. Крім того, існує потреба в рішенні, яке полегшить швидку оцінку великої робочої сили, зрештою зменшуючи загальні витрати. Для задоволення цих вимог у поточному дослідженні використовується механізм нечіткої логіки та штучного інтелекту для розробки сучасної та точної моделі оцінки. Дослідження, у якому аналізувалися дані оцінки компетенцій від алжирської компанії SEROR, продемонструвало можливість створення складної кількісної моделі оцінки компетенцій за допомогою нечіткої логіки та механізму штучного інтелекту. Результати свідчать про те, що заклад має потенціал для застосування передового та перспективного підходу, підвищення об’єктивності, особливо у роботі зі складними системами. Розробка кількісної моделі оцінки компетенції вимагає комплексної бази даних, яка включає відповідні фактори в процесі оцінювання, охоплюючи деталі про посаду, навички, знання та досвід кожного працівника. У дослідженні підкреслюється, що створення кількісної моделі за допомогою нечіткої логіки та механізму штучного інтелекту є дуже досяжним, причому прикладне дослідження вказує на 85% успіху моделі.
  • Item
    Telework: What is impact on the Algerian employee?
    (Academic Research and Publishing UG, 2023) Benghebrid, R.; Sahnouni, M.
    In a knowledge-based global economy, where technological progress has become the crucial link for achieving economic development, many Algerian institutions inevitability faced of the developing of their managing methods of work based on the integration of information and communication technologies (ICT). The telework is one of the growing patterns in this context it has been widely used in recent years as a new conception of work and jobs, especially during the pandemic that afflicted many countries, including Algeria. However, adopting this method of organizing work raises many problems related to its effects, especially on the individual level, namely on the employee’s quality of life, which is what the current study tries to answer. In order to do so, the writings and the basics related to telework were reviewed and discussed in the first part. While the second part was devoted to presenting the methodological framework used at field level. Based on a quantitative approach that included 142 employees from various sectors of activity, the results of the research included in the third part revealed that telework gives employees flexibility and independence in organizing their work schedule. It also contributes to reducing expenses related to the budget for transportation, meals, and childcare. In addition, telework enables employees to reorganize their social time (work time, family time) and thus, better match work and private activities, as well as reduce exhaustion resulting from various movements. It constitutes an opportunity to rest and reorganize, which in turn helps to raise productivity, according to most of the employees questioned. However, this does not negate the fact that this working method produces some undesirable effects, which are often perceived as negative consequences, as the results revealed the telework may be a source of social isolation and extension of working hours. Furthermore, the flexibility that telework gives to employees in organizing and managing working hours may lead to irregular schedules, which would blur the boundaries between family and professional lifestyle.