Періодичні видання СумДУ

Permanent URI for this communityhttps://devessuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/69

Browse

Search Results

Now showing 1 - 3 of 3
  • Item
    Integration of health-preserving technologies in English language lessons at general secondary education institutions
    (Sumy State University, 2024) Молгамова, Лілія Олексіївна; Molhamova, Liliia Oleksiivna; Budko, V.
    Сучасні умови війни значно підвищують навантаження на психоемоційний стан учнів і актуалізують важливість інтеграції здоров’язбережувальних технологій в освітній процес для підвищення рівня фізичного та емоційного здоров’я учнів, що є ключовим чинником їх успішної соціалізації зараз та самовизначення у майбутньому. Мета дослідження полягає у визначенні теоретичних та методичних основ інтеграції здоров’язбережувальних технологій в навчальний процес на уроках англійської мови в загальних закладах середньої освіти (ЗЗСО). Дослідження охоплює аналіз психолого-педагогічних передумов формування здоров’язбережувальної компетентності; експериментальну розробку та обґрунтування здоров’язбережувальних технік в навчальному процесі. Результати можуть бути використані в педагогічній практиці вчителів різних предметів для оптимізації освітнього процесу. Стаття є вкладом в реалізацію трьох Цілей сталого розвитку (ЦСР) ООН: здоров’я та благополуччя (3-тя Ціль), якісна освіта (4-та Ціль) та партнерство заради сталого розвитку (17-та Ціль). Розроблення та інтеграція здоров’язбережувальних технологій в освітній процес спрямовані на підтримку фізичного та емоційного здоров’я учнів, що є ключовим для їх успішної соціалізації та самовизначення. Це відповідає глобальним зусиллям з покращення здоров’я та благополуччя на всіх етапах життя. Окрім того, стаття акцентує увагу на важливості якісної освіти, яка інтегрує здоров’язбережувальні практики, роблячи навчання більш ефективним та змістовним. Врешті-решт, підкреслюючи важливість педагогічного експерименту та наукових досліджень у цій сфері, стаття відкриває шлях для партнерства та співпраці у сфері освіти та охорони здоров’я, сприяючи тим самим досягненню сталого розвитку.
  • Item
    Perpetuation of memory as a manifestation of the socio-cultural dimension of the concept of death in monuments of art
    (Sumy State University, 2023) Молгамова, Лілія Олексіївна; Molhamova, Liliia Oleksiivna
    Thе article examines an important sociocultural aspect of the linguistic concept DEATH through the prism of monumental art. It examines how this concept is reflected in various art forms, such as sculpture, painting, and other media forms. Special attention is paid to the transmedia approach, which allows analyzing the concept of DEATH through different artistic languages and understanding how art affects the perpetuation of memory and common cultural heritage. Scientific intelligence is based on an associative experiment, which proves the importance for respondents to remain in people`s memory. The study reveals how monumental art reflects the socio-cultural dimension of the concept of DEATH and how it affects our understanding and reproduction of this mysterious subject in the modern world. The analysis traces the development of various images and symbols of death in art, which contributes to a better understanding of changes in the perception of this concept throughout history. The article highlights the importance of art in creating shared cultural heritage and memory, and how monumental art serves as a medium to express our attitudes towards life and death. It encourages readers to think about how art can influence our worldview and contribute to the memory of those we have lost, as well as how this theme has evolved in contemporary art and society in general. The article is designed to expand the understanding of the importance of art in perpetuating memory and common cultural heritage, as well as shed light on how monumental art affects our perception of the concept of DEATH and affects our lives in this context. The research was carried out within the framework of the scientific project of NFRU 2022.01/0073 “Digital archiving of monuments as objects of public memorialization for the preservation of the cultural heritage of Ukraine”.
  • Item
    Роль концептуальної метафори в профілюванні концепту
    (Сумський державний університет, 2022) Молгамова, Лілія Олексіївна; Молгамова, Лилия Алексеевна; Molhamova, Liliia Oleksiivna
    У статті систематизовано основні методологічні аспекти дослідження концептуальної метафори. Увагу зосереджено на вирішенні таких завдань: розкрити сутність поняття "концептуальна метафора", визначити різновиди концептуальної метафори, систематизувати методологічні аспекти дослідження концептуальної метафори. Стверджується, що метафора – когнітивний засіб, який дозволяє представити абстрактний складний для осмислення концепт через інший більш емпірично досліджений концепт. У статті метафора розглядається крізь призму когнітивно-лінгвістичного погляду, згідно якого метафора працює на трьох рівнях: надіндивідуальному, індивідуальному і субіндивідуальному. Надіндивідуальний рівень відповідає тому, як дана мова і культура відображає деконтекстуалізовані метафоричні закономірності, співвідноситься з рівнем доменів і фреймів. Індивідуальний рівень відповідає метафоричній когнітивній системі, що використовується окремими носіями мови, співвідноситься з використанням психічних процесів у ментальному просторі, коли універсальні аспекти значення метафоричного виразу у певній комунікативній ситуації містить найбільш специфічну інформацію, що переходить з досвідом. Субіндивідуальний рівень відповідає універсальним аспектам різного роду втілення, відповідає рівню образ-схем, узагальнюючі моделі яких допомагають пояснювати значення абстрактних понять. Концептуальні метафори пов’язують абстрактні поняття з фізичними (заснованими на сприйнятті), в результаті чого концептуальна система стає втіленою, наскрізь заснованою на сприйнятті. Зроблено висновок, що концепти складаються з метафоричних структур, які ми маємо в довготривалій пам’яті і які забезпечують концептуальний субстрат значення загалом і значення в конкретній мові зокрема. Образ-схеми, домени та фрейми, разом узяті, становлять зміст концептів, який отримує емоційне забарвлення в ментальному просторі кожного окремого носія мови.