Періодичні видання СумДУ

Permanent URI for this communityhttps://devessuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/69

Browse

Search Results

Now showing 1 - 10 of 22
  • Item
    Project Management is a tool of functional areas and a systematic procedure to implement a weeding event: A case study
    (Sumy State University, 2023) Farok, G.
    This paper summarizes the arguments and counterarguments within the scientific discussion on the issue of a chronological step which leads to the phase or status change in the project management. The main purpose of the research is the wedding event in the start to the end of the activities and the event is represented by a node in the network. Systematization of the literary sources and approaches for solving the problem that an event is a specific instant of time which makes the start or end of an activity and event consumes neither time nor resources. It indicates that an activity is the actual performance of the task and requires time and resources for its completion. The relevance of this scientific problem decision is that project management is a tool of functional areas. Investigation of the topic a systematic procedure to implement a weeding event in the paper is carried out in the following logical sequence on project management: Methodological tools of the research methods were a couple of years of research. The object of research is the chosen company that carried out the processes of a wedding project at Toronto Metropolitan University, Canada, because namely they derived this event as a project. The paper presents the results of an empirical analysis on mathematical calculations which showed that were perfect in graphically. The research empirically confirms and theoretically proves that it is the work required to complete a couple of specific tasks: determine your event goals and objectives, visualize the event, draw up a budget, develop a timeline, put the plan into action, double-check the project plan, evaluate the event. The results of the research can be useful for a wedding event cycle consists of five stages: plan, organize measure, analyze and share.
  • Item
    Network Leadership is a Promising Direction in Management Science
    (Sumy State University, 2023) Балагуровська, Інна Олексіївна; Балагуровская, Инна Алексеевна; Balahurovska, Inna Oleksiivna
    Підвищення конкурентоспроможності компанії та забезпечення її фінансової стійкості вимагає постійного удосконалення компетенцій її працівників та розвиток їх лідерських якостей. Соціальні особливості лідерства та його вплив на розвиток організацій є важливою та актуальною тематикою досліджень науковців з ефективного менеджменту. Така тенденція пов’язана з необхідністю дослідження практичних управлінських інструментів, які менеджери використовують для підвищення ефективності функціонування керованої системи. Слід зазначити, що результати дослідження свідчать, що мережеве лідерство є одним зінноваційних механізмів розвитку компетенцій працівників компанії. У статті використано інструментарій бібліометричного аналізу наукових публікацій з тематики мережеве лідерство. Вихідну базу досліджень згенеровано з науково метричної бази даних Scopus. На основі результатів бібліометричного аналізу наукових праць з даної тематики визначено специфіку мережевого процесу та практичність його використання в соціальному феномені лідерства. Автором обґрунтовано логічні закономірності між широким управлінським поняттям «лідерство» та соціальними особливостями ідеї «мережевого лідерства». При цьому встановлено, що фокус керівника на покращення умов соціального ресурсу в керованій системі є висхідним базисом розвитку компанії та забезпечення її конкурентоспроможності. У статті проаналізовано та систематизовано теоретичні концепції, що пов’язують категорію нетворкінг з феноменом мережевого лідерства в організаціях, де менеджери зосереджуються на соціальній складовій керованої організаційної системи – соціальному капіталі. Дослідження сприяє систематизації наукових напрацювань у вивченні проблематики лідерства та його значення у забезпеченні конкурентоспроможності компанії. Отримані результати можуть бути використані керівниками компаній та організацій, які прагнуть підвищити ефективність функціонування шляхом розвитку професійного потенціалу трудового колективу.
  • Item
    Visibility profession: managing the position, communication or the public?
    (Sumy State University, 2022) Beyi, W.A.
    Technical mutations offer possibilities of interactions in new models or contracts of trust with the new conjuncture of crises of trust in mediations. With these changes, the question of the identity of journalism and the management of the journalist arises with the model of communication or the relationship with the public in the management of information. The meaning of information takes its meaning in the extent that communication and the current context of journalism destroys its function and its place in the public space. The debate comes into place on the postulates of the meaning of practices and presupposed evolutions of management in the institution of journalism inevitably linked to the new profile of the public who are familiar with the technical seals. Taking this context of position, employment, uses and practices into account, we have grasped the meaning of the new management of the contingencies of journalism with technological seals: the management reversed on media institutions. In the search for answers to the various questions of the study, it clearly appears that the social dynamic creates a direct link between the journalist and the public. At the level of the media with strong popular support and interaction on the platforms, the reason for the link may be the availability of the journalist or their obvious access, while at the level of the highly institutionalized media, the processes alienate the journalists and their public, erase them even in their representations. Beyond all this, there are characteristic features of mediation: humanization of the journalist-public relationship. And it recreates the perspective of the functions of language in the relation of information processes in social environments and the transformation of these information processes into communication processes in order to guarantee the human, less artificial nature of the environment of interactions. The identity crisis of the journalist, his post and his public constitute contingencies and crises of transformation that the management of media institutions and the approach to managing relations with the public must take into account. It is fundamentally the reading of the characteristic features of the new function of communication of the journalist that the spaces of arrangement of the relationship are located.
  • Item
    Analysis of stakeholder interaction patterns in implementing the third mission of universities as an element of leadership strategy development
    (Sumy State University, 2022) Швіндіна, Ганна Олександрівна; Швиндина, Анна Александровна; Shvindina, Hanna Oleksandrivna; Петрушенко, Юрій Миколайович; Петрушенко, Юрий Николаевич; Petrushenko, Yurii Mykolaiovych; Balahurovska, I.; Onopriienko, K.
    Сучасні українські університети знаходяться на етапі інтеграційних змін, які викликані формуванням єдиного європейського освітнього простору. Процеси гуманізації суспільства, які активно відбуваються в сучасному світі, потребують створення умов для формування розвинутого та освіченого соціуму. Саме ці умови створюються в університетах, які виконують три місії: надання якісної освіти, проведення наукових досліджень та сприяння розвитку соціально-економічної сфери життя суспільства. Третя місія університету покликана формувати та постійно вдосконалювати суспільство, яке прагне до отримання нових знань та навичок. Завдяки такому суспільству стає можливим стабільний економічний і соціальний розвиток в державі. Стаття присвячена вивченню зовнішніх стейкхолдерів та особливостей їх взаємодії з закладами освіти в ході реалізації третьої місії університетів. Дослідження показує, що аналіз зовнішніх зацікавлених сторін та їх властивостей дає змогу ефективно взаємодіяти з ними. На основі такого аналізу можливо сформувати результативні моделі взаємодії університету із зовнішніми стейкхолдерами при реалізації третьої місії. Запропоновані моделі мають практичну цінність. В роботі описано ключовий зовнішній стейкхолдер університетів при виконанні третьої місії – держава, а також представлені основні зовнішні стейкхолдери університетів, які є організаціями різних форм власності. Проаналізовано особливості та характеристики досліджуваних зовнішніх зацікавлених сторін університетів з огляду на актуальність реалізації третьої місії. Досліджені стейкхолдери університетів є поширеними в українській практиці взаємодії освітніх закладів з ними. В дослідженні наведені ефективні патерни взаємодії університетів із зовнішніми стейкхолдерами при виконанні третьої місії. Описано процес управління взаємовідносинами між закладами освіти і зовнішніми зацікавленими сторонами при реалізації третьої місії. В запропонованій статті розглянуті лідерські якості керівників університетів різних рівнів менеджменту, які сприяють формуванню ефективних способів взаємодії з зовнішніми зацікавленими сторонами. Підкреслено необхідність університетів ефективно комунікувати із зовнішніми стейкхолдерами для точного розуміння їх потреб з метої їх задоволення.
  • Item
    The Impact of Setting up a Cloud Computing Solution on Small and Medium Organization’s Management: A Qualitative Study
    (Sumy State University, 2022) Djamila, T.A.; Abdelatif, M.
    As we know, organizations are systems that affect their surrounding environment and get involved with their environment. Any changes can impact the outcome of any operation and decision in the organization, no matter how small it is or how irrelevant, from the most straightforward operation or process to the most complicated functions and strategic decisions. Migrating to cloud computing is one of the most important enterprise goals. This technology impacts the use of information and communication profoundly. Its main goal is to provide data storage and net computing services that are secure, rapid, and convenient. In this sense, the small and medium enterprise is the most interested since initial investments are avoided, and the technology allows gradual implementation. The present study aims to introduce the advantages of implementing cloud computing in small and medium enterprises. This paper studies cloud computing and its impact on the organization, which was carried out using a qualitative methodology to show the elements that may get impacted the most and the consequences of its adoption. By interviewing 13 managers and experts from four small and medium companies. Qualitative content analysis and open coding were used to analyze the data. Subsequently, five sub-themes were extracted from the central theme of the impact of cloud implementation on operational management in organizations. The sub-themes included information access, communication, collaborative work, and customer and supplier relationships. We found out that migrating into the cloud for organizations is primarily beneficial, with some exceptions, of course, any system or any technology has flaws, but in the case of the cloud technology, the benefits are more cover the flaws, especially if the implementation was well planned and well maintained, and we provide all the conditions needed for the good functioning of this technology.
  • Item
    Network Leadership Theory: A New Research Agenda
    (Sumy State University, 2022) Швіндіна, Ганна Олександрівна; Швиндина, Анна Александровна; Shvindina, Hanna Oleksandrivna; Balahurovska, I.; Heiets, I.
    As a social phenomenon and a mechanism for influencing others, leadership always has interested scientists. Literary reviews on the theoretical foundations, types of classifications, and prospects for leadership development are an essential element of careful study of this concept. Today, the systematization of types of leadership on various grounds is a necessary component for understanding the nature of this phenomenon. The paper analyzes 2,000 published research papers from the Scopus database, identifying critical terms related to leadership. Establishing links between leadership and related concepts creates the most accurate picture for further research on this topic. The study is devoted to studying the theoretical and practical experience of scientists worldwide who research management as a critical aspect in building an effective organization. Systematization of such data is the basis for identifying current and fundamentally new directions of effective leadership. The keyword in the described bibliometric analysis was the concept of “leadership”. New clusters have been formed with the most influential definitions of transformational leadership, communication, and shared leadership. The combination of quantitative and qualitative research methods determined the future directions of study in the further search for effective leadership tools. The content analysis of the most cited scientific works was carried out in the research, which reveals the essence of tools for the development of effective leadership and the need for timely diagnosis of the negative behavior of managers. Bibliometric analysis and analysis of the development of leadership theory reveal the need to implement the principles of Network Leadership Theory in modern organizations, which are the basis of the state’s economic development as a whole.
  • Item
    Improving company communication activity amidst the СOVID-19 restrictions
    (Sumy State University, 2021) Бондар, Тетяна Вікторівна; Бондарь, Татьяна Викторовна; Bondar, Tetiana Viktorivna; Kyslyy, V.; Kabluchko, Ye.; Lieonov, H.
    This study aimed to consider the essence and significance of the company communication activities and identify modern communications tools amidst the COVID-19 quarantine restrictions. The study object is the Like Center LLC communication activity. In the study frameworks, the company organizational structure, the staff list, and the job responsibilities were analyzed. Besides, the SWOT analysis was conducted to disclose the company organization’s activities features.
  • Item
    The Communication in the Algerian Company: is a Technical Tool or a Managerial Practice? Case of the Internal Communication in a Financial Company of BADR
    (Sumy State University, 2021) Ibtissem, G.; Radia, B.
    The topic was chosen due to the role that communication plays which is growing gradually in all forms of organization. It’s a part of strategic perspective and is gained through diverse relational acts that are establishing with external environment and within organization, between the structures, between groups or between individuals, organization needs the internal communication in the situation of organisational change, conflicts, creativity. We are focusing in this study on two sides, the tools established which can improve the internal communication and the top down communication which can create a healthy climate gives a solid foundation upon of transparency and confidence inside furthermore it reflect the good reputation and image of the company outside.
  • Item
    Modeling of the meteorological balloon-cube with LoRabased ground station
    (Sumy State University, 2020) Rastinasab, V.; Weidong, H.
    Every day 80,000 weather balloons are launched to the Earth's upper atmosphere with meteorology payloads to provide accurate meteorological data. Meteorological data could be used for airport stations and weather stations. Meanwhile, there are many remote sensing satellites above the Earth’s atmosphere, but balloons are still essential due to increased weather prediction accuracy. Many balloons launch into the atmosphere daily, but it would be a one trip tripe because this balloon goes to the atmosphere then transmits the meteorological data to the ground segment, and that is all no one looks to recycle it, on the other hand, if the balloon could be recycled there would be many financial benefits. This project presents a high altitude meteorological balloon-Cube relative to measuring atmosphere humidity, temperature, air pressure, and a photography payload for surface imaging that ascended up to 20Km altitude Cube reach this altitude will eject box on the ground. The telemetry data are transmitted to the ground station through two communication applications, first using a LoRa based transceiver at which it receives a command from the LoRa ground station and the second one, and payload transmits the data by an SMS in 5min after it lands on the ground. Therefore, it could be recycled. This paper presents a Cube-Balloon fabrication and flight test information to acknowledge this Cube's feasibility for real meteorological projects.
  • Item
    Assessment and influence of afamily physician on the health status of the population of amalgamated territorial communities
    (Sumy State University, 2020) Поцелуєв, Володимир Іванович; Поцелуев, Владимир Иванович; Potseluiev, Volodymyr Ivanovych
    Вступ. Первинна медична допомога є найважливішою ланкою системи охорони здоров’я. Сімейні лікарі, як представники даної ланки, виступають ключовими фігурами, на яких покладено ряд зобов’язань щодо профілактики, діагностики, лікування як дорослих так і дітей. Показником результативності їхньої роботи є рівень задоволення громадян якістю обслуговування. Для розуміння ефективності впровадження реформи автори оцінили діяльність сімейного лікаря та його вплив на стан здоров’я громадян, які проживають на підпорядкованій йому території. Метою дослідження є емпіричний аналіз критеріїв вибору, частоти та причин звернень населення до сімейного лікаря в об’єдниних територіальних громадах Сумської області. Матеріали та методи. В процесі дослідження використовувалися методи системного підходу, порівняльного аналізу. Форма дослідження – опитування. Розрахунки та обробка статистичної інформації проводилась за допомогою програми «ОСА». Результати дослідження та обговорення. В статті обговорюються стан первинної ланки медичної допомоги в результаті реформи системи охорони здоров’я. Соціологічне опитування щодо роботи сімейних лікарів в об’єднаних територіальних громадах стосувалося критеріїв вибору сімейного лікаря, частоти звернень за медичною допомогою, причин звернень, зокрема в профілактичних цілях. Аналіз показав, що відсоток підписання декларацій досить високий, але відслідковується певна формальність цього процесу так як значний відсоток громадян, які підписали декларацію не знають свого сімейного лікаря. Результатом є той показник, що за медичною допомогою громадяни звертаються частіше не в амбулаторії на території об’єднаної територіальної громади, а в профілактичних цілях майже не звертаються зовсім. Причинами не звернення з метою профілактики зі слів респондентів є відсутність потреби. Висновок. Високий відсоток жителів об’єднаних територіальних громад підписали декларації з сімейними лікарями. Проте аналізуючи дані опитування можемо говорити про досить формальне відношення до даної процедури, так значна частина мешканців звертаються за медичними послугами в інші медичні заклади. Це є наслідком недостатньої ефективності проведення реформи первинної ланки медичної допомоги та недостатня увага з боку органів місцевого самоврядування до забезпечення амбулаторій фахівцями відповідного рівня. Виникає необхідність проведення роз’яснювальної роботи щодо важливості профілактичних мір.