Періодичні видання СумДУ

Permanent URI for this communityhttps://devessuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/69

Browse

Search Results

Now showing 1 - 10 of 62
  • Item
    Формування конкурентного середовища у освітньому просторі: роль освітніх провайдерів
    (Сумський державний університет, 2022) Лукаш, Ольга Анатоліївна; Лукаш, Ольга Анатольевна; Lukash, Olha Anatoliivna; Дерев`янко, Юрій Миколайович; Деревянко, Юрий Николаевич; Derevianko, Yurii Mykolaiovych; Васильєва, Тетяна Анатоліївна; Васильева, Татьяна Анатольевна; Vasylieva, Tetiana Anatoliivna; Танащук, М.С.
    У статті досліджено стан розвитку конкурентного середовища освітньої галузі. Більшість досліджень поточного та майбутнього стану вищої освіти сходяться на кількох висновках. Одним із таких висновків є те, що ділова етика та практика стають прийнятними у вищій освіті. Багато тенденцій, з якими стикається освітня галузь, наразі добре відомі та мають прямі стратегічні наслідки (наприклад, необхідність збереження принципу суспільного блага як важливого компонента місії університету, необхідність прийняти стратегії формування бюджету, щоб збалансувати зменшення державного фінансування), кілька інших тенденцій мають багатогранний вплив на вищу освіту. Детальний аналіз сильних і слабких сторін, можливостей і загроз, свідчить про те, що сектор вищої освіти повинен відповісти на основні сучасні виклики, які було проаналізовано. Основний фокус освітніх провайдерів зосереджений на підтримці інституційної репу-тації та наданні послугах суспільству. Заклади освіти повинні стати підприємливими, а менеджери повинні керуватися бізнес-мисленням у своїй діяльності, діяти як лідери та збалансовувати престиж та ринкові принципи у своїх рішеннях. Конкуренція між дослідницькими університетами не тільки здебільшого спрямована на дослідження, але й торкається широкого кола питань: конкуренція за студентів, гранти, відкриття, патенти, науковців, державні та приватні ресурси тощо. Креативність та інновації мають важливе значення у вищій освіті та науці, а отже, в центрі уваги вчених і прак-тиків управління, можна виокремити чотири проблеми, які необхідно вирішувати і актуальність яких поступово зростає: зростаюча напруженість між конкуренцією та спільнотою (суспільством); навантаження на окремих осіб (науковці, викладачі, менеджери) та ЗВО, що виникає через численні конкурентні змагання; зміна відносин між організацією діяль-ності ЗВО та окремими дослідниками (працівниками); вплив рейтингів та статусної конкуренції на загальну інноваційну здатність системи освіти.
  • Item
    Системний підхід до оцінки стану та розвитку системи охорони здоров’я метрополії м. Львова
    (Сумський державний університет, 2022) Корнійчук, О.П.
    В умовах російсько-української війни та COVID-пандемії існує потреба у розгортанні науково-експертних дискусій щодо створення конкурентоспроможних метрополійних просторів, які матимуть здатність інтегрувати країну. Насамперед це стосується сфери охорони здоров’я для суттєвого покращення доступності і якості медичної допомоги. У статті розкрито стан системи охорони здоров’я метрополії в контексті сучасних викликів. Розглянуто методичні підходи для аргументу-вання системних бачень щодо перспектив її розвитку в м. Львові. Запропоновано підхід до оцінки метрополійного простору м. Львова у сфері охорони здоров’я, який охоплює інфраструктуру закладів охорони здоров’я в трьох зонах метрополійного тяжіння. Визначено, що до першої зони з радіусом 15 км. входить громада м. Львова. До сфери її відповідальності відне-сена організація надання первинної медичної допомоги. До другої зони з радіусом 60 км відноситься територія Львівського району, який організовує надання вторинної медичної допомоги. Третя зона охоплює 300 км з метою надання високоспе-ціалізованої медичної допомоги. До неї входять Львівська, Закарпатська, Івано-Франківська, Чернівецька, Тернопільська, Хмельницька, Волинська, Рівненська та частково Вінницька області. Встановлено, що починаючи з 2010 р. для м. Львова характерне помітне зростання викликів екстреної та невідкладної медичної допомоги. При цьому для більшості областей метрополійного регіону мають місце зворотні тенденції щодо зменшення цих викликів. Крім цього має місце зростання у місті більш ніж на половину кількості хворих на інсульт. На фоні зростання чисельності сімейних лікарів у розрахунку на 10 тис. населення це певним чином вказує на недостатні темпи реформування первинної медичної допомоги в м. Львові. Акту-ально дослідження викликана потребою захисту держави і суспільства в умовах сучасних викликів.
  • Item
    Розроблення стратегії управління промислового підприємства на основі збалансованої системи показників
    (Сумський державний університет, 2021) Рекуненко, Ігор Іванович; Рекуненко, Игорь Иванович; Rekunenko, Ihor Ivanovych; Кобушко, Яна Володимирівна; Кобушко, Яна Владимировна; Kobushko, Yana Volodymyrivna; Рибальченко, Світлана Миколаївна; Рыбальченко, Светлана Николаевна; Rybalchenko, Svitlana Mykolaivna; Марин, М.
    Дана стаття присвячена дослідженню особливостей розроблення стратегії управління промислового підприємства. Аналіз основних показників діяльності підприємств є передумовою прийняття ефективних управлінських рішень та визначення стратегічних напрямків розвитку в цілому. Актуальним завданням для сучасних суб'єктів господарювання постає формування збалансованої системи показників з метою її імплементації в стратегію управління підприємством. Визначено перешкоди у запровадженні збалансованої системи показників на українських підприємствах. У той же час серед іноземних компаній, які інтегрували систему збалансованих показників, є представники як приватного, так і державного секторів: Volkswagen, Ford Motor Company, Wells Fargo, Citibank, TD Canada Trust, Apple, Microsoft Latin America, Veriz, Veolia Water, Philips Electronics, City of Charlotte, Defence Logistics Agency, Federal Bureau of Investigations (FBI), University of Virginia. Система збалансованих показників сприяє формалізації і обґрунтуванню стратегічних орієнтирів у відповідності до місії компанії у кількісні та якісні параметри, а також конкретизує дії та зусилля співробітників компанії, закріплення їх відповідальності при досягненні визначених стратегічних результатів у системі мотивації персоналу. Це дає можливість пов’язати винагороду персоналу з досягненням показників діяльності компанії, на які вони мають безпосередній вплив. У статті систематизовано алгоритм розроблення стратегії управління, етапи формування збалансованої системи показників. Визначено ключові завдання, які є необхідними для досягнення заданих результативних показників за встановленими блоками аналізу: клієнти, бізнес-процеси, навчання та кар’єрне зростання і фінанси. Розкрито актуальність та важливість ланцюга причинно-наслідкових зв’язків, що впливає на всі складові збалансованої системи показників за вертикальним вектором. Наведено у загальному вигляді збалансовану систему показників розвитку промислового підприємства.
  • Item
    Аналіз ринку лакофарбових матеріалів на міжнародному та національному рівні у сфері промислового сектору економіки
    (Сумський державний університет, 2021) Кіріл’єва, А.В.
    У статті визначено актуальність дослідження промислового сектору української економіки. Промисловість є ключовою детермінантою сталого розвитку України та визначення іміджу країни на міжнародній арені світових відносин. Потужний промисловий сектор дозволяє ефективно вести вітчизняну та міжнародну економічну політику та позиціонувати себе як конкурентоспроможного суб’єкта господарської діяльності. З’ясовано, що сучасний етап розвитку світогосподарських зв'язків в Україні характеризується розширенням усіх форм міжнародних економічних відносин на основі швидкого росту продуктивних сил, який обумовлений прискоренням науково-технічного прогресу. Наслідком цього є постійно зростаюча концентрація виробництва й укрупнення його розмірів, що підсилює тенденцію до інтернаціоналізації господарського життя, яке сприяє розвитку міжнародної спеціалізації і кооперації виробництва. Розглянуто український ринок лакофарбової продукції, як перспективної галузі діяльності. Лакофарбова промисловість – галузь хімічної промисловості, в результаті якого підприємство виробляє різноманітні декоративно-захисні вироби, затверджувачі, прискорювачі, смоли для синтетичних лаків, інші види пігментів тощо. Асортимент виробництва та виготовлення фарб станом на 2021 рік є досить розгалуженим, проте існує безліч варіантів вдосконалення та розробки нових рецептур. Визначено, що ринок ЛФМ є розвинутим та конкурентоспроможним порівняно з іншими галузями хімічної промисловості. Рівень імпортованих продуктів лакофарби значно менший від частки вітчизняних товарів на українському ринку. Така тенденція дозволяє констатувати конкурентоспроможність ЛФМ на національному рівні. Зберігати та покращувати свої позиції українські виробники зможуть за умов модернізації виробничого процесу, оснащенню новітнім обладнанням цехи та підвищення кваліфікації працівників підприємства. Аналіз буде корисним для потенційних інвесторів у галузь лакофарбових матеріалів України, оскільки остання є досить привабливою для розвитку та має перспективи до майбутнього розгалуження економічної діяльності. Основними конкурентними перевагами розвитку підприємств лакофарбової індустрії є наявна ресурсна база та можливість підготовки та розвитку людського капіталу для даних підприємств.
  • Item
    Оцінка інвестиційного потенціалу України з урахуванням інфраструктурних змін
    (Сумський державний університет, 2021) Кобушко, Ігор Миколайович; Кобушко, Игорь Николаевич; Kobushko, Ihor Mykolaiovych; Чухно, Р.Ю.
    Дана стаття присвячена визначенню сутності та оцінці стану інвестиційного потенціалу України за 2017-2019 років. Для правильного розуміння дефініції "інвестиційного потенціалу" було розглянуто взаємодію двох термінів: "інвестиції" та "потенціал", що дозволило суттєво підвищити правильність його оцінки. Було узагальнено складові інвестиційного потенціалу країни, а також визначено фактори впливу на його стан. Формування і використання інвестиційного потенціалу є головними чинником у процесі забезпечення конкурентоспроможності та економічної безпеки країни, адже він відображає можливості економіки України робити фінансові внески у процеси, які пов’язані зі стабілізацією, відновленням, підтримкою та зростанням національного багатства; зі створенням та оновлення основних виробничих фондів та нематеріальних активів; генерацією нових ідей; розвитку наукового, інформаційного і освітнього потенціалу. Тому, для оцінки рівня інвестиційного потенціалу країни, потрібно застосовувати нові підходи або вдосконалювати вже існуючі, адже з плином часу фактори впливу на стан інвестиційного потенціалу змінюються – може збільшуватись або зменшуватись їх вагомість. В даній роботі для оцінки стану інвестиційного потенціалу була застосована модель Олександренко І.В., але в ній не було враховано такий вагомий показник, як інфраструктурні ресурси. На нашу думку, врахування даного показника дасть змогу більш точно оцінити рівень інвестиційного потенціалу України, адже існує пряма залежність між наявністю розвиненої інфраструктури та досягненням економічних, соціальних, а також політичних цілей. На основі розрахунків інтегральних показників забезпеченості країни трудовими, фінансовими, виробничими, природними та інфраструктурними ресурсами, було визначено інвестиційний потенціал України. Попри поступове зростання інвестиційного потенціалу в Україні існує ряд наявних проблем, які впливають на стан та розвиток економіки країни та погіршують рівень інвестиційного потенціалу. Відповідно до цього було запропоновано шляхи покращення стану інвестиційного потенціалу та визначено, що в Україні є необхідність застосовувати на державному рівні дієві заходи щодо створення єдиної цілісної системи процесів державного управління для формування та реалізації інвестиційного потенціалу.
  • Item
    Реформи української освіти як превентивний засіб трансформації світоглядних позицій українського суспільства
    (Сумський державний університет, 2015) Логвиненко, Ю.; Мазуренко, В.
    У статті розглянуто виклики, що стоять перед українською системою освіти та громадянським суспільством. Показано кореляційну залежність між розвитком освіти та реформуванням держави. Зроблено аналіз документів, де подаються перспективні напрями розвитку освіти України, що мають на меті змінити світогляд українського суспільства. Визначено значення реформ, змін системи освіти і постаті сучасного вчителя на розвиток України.
  • Item
    Розвиток онлайн-торгівлі в умовах пандемічної кризи COVID-19
    (Сумський державний університет, 2020) Сагер, Людмила Юріївна; Сагер, Людмила Юрьевна; Saher, Liudmyla Yuriivna; Лазоренко, В.Є.; Шевченко, К.В.
    Пандемія COVID-19 здійснила значий вплив на діяльність бізнесу в Україні та світі. Так, карантин майже зупинив ряд галузей, зокрема роздрібну торгівлю (за винятком торгівлі продуктами харчування), готельний та ресторанний бізнес, авіаперевезення. Через введення карантину відчизняні підприємства заморозили інвестиційні процеси. Більшість торгових точок не були готові до різкого закриття фізичних точок збуту та неможливості продажу товарів з полиць, що спричинило необхідність швидкого переходу до онлайн-торгівлі. Відповідно саме пандемічна криза стала каталізатором елктронної торгівлі. Проте слід зазначити, що багатьом підприємствам було важко здійснити повний чи частковий перехід через відсутність досвіду і розуміння перспективних шляхів розвитку як суб’єкта ринку електронної торгівлі. Відповідно можемо говорити про перспективність і необхідність дослідження окремих питань розвитку електронної торгівлі, зокрема в Україні. Метою роботи є визначення шляхів розвитку онлайн-торгівлі в Україні під впливом пандемічної кризи. В процесі дослідження використовувались методи порівняння, систематизації і логічного узагальнення, трендовий аналіз (із використанням Google Trends), бібліометричний аналіз (із використанням VOSviewer 1.6.16). Авторами здійснено трендовий аналіз, результати якого демонтсрують поступове зростання кількості запитів до 2018 р. і стрімке зростання з 2019 року, що, високою долею ймовірності пов’язано із пандемією, коли багато магазинів зіштовхнулися з проблемами реалізації продукції. Результати бібліометричного аналізу показують зміну тенденції публікаційної активності у напрямку переходу від розкляду онлайн-торгівлі у поєднанні з питаннями управління маркетингом, інструментами трейдмаркетингу, аналізом споживацької поведінки до алгоритмізації та математичного моделювання споживчих поведінкових патернів. Спостерігається чітка тенденція до зростання суспільного та науковго інтересу до даного питання. При цьому частка відчизняних публікацій з даної тематики є незначною. На основі проведеного аналізу тенденцій у онлайн-торгівлі авторами було запропоновано перспективні шляхи її розвитку, визначено їхні переваги, недоліки та складність реалізації в Україні.
  • Item
    Сучасні тренди розвитку соціально-економічних систем
    (Сумський державний університет, 2020) Мельник, Леонід Григорович; Мельник, Леонид Григорьевич; Melnyk, Leonid Hryhorovych
    Досліджуються зміст та сфери застосування понять "тренд" та "тенденція" щодо розвитку соціально-економічних систем. Формулюється визначення зазначених термінів. У широкому розумінні трендом необхідно вважати відносно стійке спрямування розвитку певного явища. В економічних системах зазначене спрямування реалізується через динаміку: сукупності співвідношень (між окремими частинами систем), властивостей (притаманних системам), показників доходів і витрат, попиту та пропозиції, ознак споживчих потреб та уподобань користувачів, параметрів технологічної основи та ін. Визначаються класифікаційні ознаки та взаємні відносини різних видів трендів, зокрема, метатренду, мегатренду, соціокультурного тренду, тренду споживання та бізнес-тренду. Критеріальною основою віднесення до певного виду тренду є виміри (умовні сфери), на які впливає тренд. До таких вимірів віднесені: продуктовий, ринковий, соціокультурний, економічний, технологічний, цивілізаційний, природний. Показані процеси еволюції трендів. Зокрема, тренд споживання (який охоплює продуктовий, ринковий та соціокультурний виміри) може розвинутися у соціокультурний тренд (який на додачу охоплює ще й економічний вимір). Останній же тренд може перерости у мегатренд (що включає вплив також на технологічний вимір). Коли мегатренди починають також впливати на цивілізаційний і природний вимір, вони переростають у метатренди. Такий шлях, зокрема, пройшли мегатренди: індустріалізації, електрифікації, автомобілізації, комп’ютеризації, цифровізації та ін. Сьогодні таким шляхом слідують мегатренди: альтернативної енергетики, адитивних технологій, Інтернету речей, штучного інтелекту, кібергізації, хмарних технологій, індустріального агровиробництва та ін. Зазначається, що наразі людство переживає епохальний тренд фазового переходу до нової соціально-економічної формації, який реалізується в ході одночасно трьох промислових революцій: Третьої, Четвертої і П’ятої.
  • Item
    Принципи формування "зеленого" інвестування країни, роль та значення для конкурентоспроможності
    (Сумський державний університет, 2020) Хомутенко, Людмила Іванівна; Хомутенко, Людмила Ивановна; Khomutenko, Liudmyla Ivanivna; Кіріл’єва, А.В.
    У статті розглянуто основні принципи формування та розвитку "зеленого" інвестування в країні, що ключовим елементом у створенні конкурентоспроможного середовища. Метою дослідження є аналіз принципів формування "зеленого" інвестування країни, визначення ролі та значення для розвитку. Визначено, що кожній країні притаманні власні особливості, обумовлені рівнем розвитку країни, її географічним розташуванням, наявністю природних багатств і специфікою використовуваних концепцій, моделей та інструментів розвитку, що відповідають національним пріоритетам і накопиченому досвіду, а тому перехід до "зеленої" економіки для різних держав відбуватиметься за різними сценаріями. У ході дослідження даної теми було з’ясовано, що послідовна та ефективна реалізація принципів "зеленого" інвестування, як і "зеленого" розвитку загалом, можлива лише в регуляторному середовищі, прозорому і справедливому, що розвивається відповідно до принципу верховенства права, з незалежними судовими процедурами, за участі незалежних регуляторів ринку, що діють відповідно до національних інтересів, дотримуючись прав інвесторів і споживачів. З іншого боку, для їх принципів імплементації життєво важливу роль відіграє соціально відповідальна поведінка бізнесу, одним з ключових індикаторів наявності якої є ставлення бізнесу до екологічних питань, ефективності використання ресурсів та енергоефективності, розкриття соціально значущої нефінансової інформації. Зазначено, що в Україні кліматична та інвестиційна політика функціонують окремо одна від одної, а іноді їх цілі є взаємосуперечливими, що запобігає або уповільнює інвестиції у розвиток "зеленої" інфраструктури. Інтеграція кліматичної та інвестиційної політики в єдиних межах може сприяти налагодженій співпраці різних суб’єктів для досягнення спільної мети розвитку, де серед пріоритетів – зниження рівнів викидів CO2 , захист довкілля, "зелений" розвиток. Для ефективного переходу до "зеленої" економіки у країні мають бути створені дієві політичні рамки, що передбачають розробку та впровадження стратегій розвитку "зеленої" економіки на основі комплексного та інтегрованого підходу, з охопленням усіх сфер суспільного життя та принципів їх діяльності.
  • Item
    Проблеми розроблення стратегії розвитку для операторів крафтової продукції (на прикладі пивоварної галузі України)
    (Сумський державний університет, 2019) Швіндіна, Ганна Олександрівна; Швиндина, Анна Александровна; Shvindina, Hanna Oleksandrivna; Стрига, В.Д.; Лапін, Євген Васильович; Лапин, Евгений Васильевич; Lapin, Yevhen Vasylovych
    У статті розглянуто та проаналізовано фактори, які впливають на пивоварну галузь в Україні, зокрема розглянуто взаємозв’язок між розвитком крафтової продукції та продукції масового виробництва. У США і країнах ЄС виробництво крафтового пива зростає і стає привабливим для інвесторів, однак в Україні цей сектор знаходиться під загрозою ліквідації. Через регулюючі заходи, які були недавно введені в дію, величезна конкуренція з великими корпораціями і зниження реальних доходів населення змушує малих виробників пива стикатися з проблемою продовження функціонування. Культура споживання пива є ще однією проблемою в Україні, в той час як в Чехії або Бельгії виробництво пива є шанованим бізнесом, що підтримується місцевими органами влади. Ще однією тенденцією, яка може бути перспективною з точки зору розвитку виробництва крафтового пива, є збільшення споживання безалкогольного пива. Ринок має великий потенціал для зростання, і він може стати стратегічним вікном для місцевих виробників. У статті аналізуються соціальні, економічні фактори для розроблення стратегії. Серед основних факторів значну роль зіграла втрата виробничих потужностей на сході країни, скасування ринкових взаємодій з Російською Федерацією, а також пошук нових партнерів. Більш того, за останні роки законодавство кілька разів змінювалося, і одним з найбільш значних змін стали зміни в політиці ліцензування та просування. У цих умовах міні-виробники, включаючи виробників пива, повинні переглянути свої ринкові стратегії і дії на ринку. Розглянуто сучасні тенденції та можливі шляхи подальшого розвитку, запропоновані деякі зміни в стратегії розвитку. Автори припустили, що для пивоварів існують дві основні траєкторії: реактивна стратегія і проактивна стратегія. І якщо для реалізації обрана проактивний стратегія, цей сценарій може бути реалізований за допомогою підходів до розробки стратегій Бартлет-Гошал. Мультидомашня стратегія може бути ефективною реакцією на ринкові зміни і стратегічні вікна, що відкрилися в 2018 році (зміни в законодавстві).