Періодичні видання СумДУ

Permanent URI for this communityhttps://devessuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/69

Browse

Search Results

Now showing 1 - 10 of 18
  • Item
    Attitudes Towards New Career Approaches among Working Students: A Comparative Analysis with Nonstudent Employees
    (Sumy State University, 2024) Ozturk, U.; Yildirim, E.
    Це дослідження спрямоване на вивчення нових підходів в організації праці серед студентів, які поєднують навчання та роботу. Був проведений порівняльний аналіз зі співробітниками, які не навчаються, щоб всебічно зрозуміти новітні кар'єрні пріоритети студентів-працівників. Неоліберальна епоха трансформувала традиційні підходи до організації праці. Відповідно з’явились нові форми та підходи в організації праці такі як без кордонний, багатогранний, суб'єктивний успіх та калейдоскопічний. Ці нові парадигми відповідають новим формам зайнятості, що з’явились внаслідок соціально-економічних трансформацій. Окрім того, в усе більш лібералізованому світі зростання вартості освіти та збільшення частки платної освіти спонукають студентів поєднувати навчання та роботу. Слід зазначити, що студенти, які поєднують навчання та роботу набувають цінного практичного досвіду, формуючи майбутню пропозицію на ринку праці. Це дослідження мало на меті оцінити ефективність нових підходів в організації праці для майбутніх працівників. Для аналізу дослідження використовувались шкали відношення до без кордонної та професійної форми організації праці. Набір даних дослідження згенеровано на основі опитування 521 студента-працівника та 374 співробітників, які не навчаються. Опитування було проведено в Стамбулі – найбільшому місті Туреччини у якому навчається найбіліша кількість студентів. Для аналізу даних використано кількісні методи дослідження: описова статистика, факторний аналіз, кореляційний аналіз та незалежні t-тести. Результати показали, що студентипрацівники продемонстрували значно більшу орієнтованість на без кордонну кар'єру, організаційну мобільність, без кордонний менталітет та ціннісно орієнтовані ставлення до кар'єрного зростання, ніж їхні колеги, які не є студентами. Висновки цього дослідження можуть стати цінним доповненням до існуючої теоретичного ландшафту з теорії управління трудовими ресурсами. Результати дослідження можуть бути використані при формулюванні та впроваджені політик управління людськими ресурсами в компаніях, які залучають студентів до роботи. Висвітлюючи досвід, виклики та потенційні напрями вдосконалення в цьому контексті, дослідження прагне інформувати та підвищити ефективність стратегій управління людськими ресурсами, орієнтованих на студентів-працівників.
  • Item
    Gender Inequality in Higher Education and Research
    (Academic Research and Publishing UG, 2023) Bhowmik, D.
    Значні економічні та соціальні відмінності в умовах життя та праці чоловіків і жінок, структурні зміни в суспільстві актуалізують необхідність дослідження передумов і наслідків існування гендерної нерівності в країні. Метою статті є дослідження причин та природи гендерної нерівності в довгостроковій перспективі. Об’єктом дослідження є сфера освіти і науки окремих країн Європи та Америки, Південно-Східної Азії, Близького Сходу та Північної Африки. Основною гіпотезою дослідження є припущення про взаємозв’язок між гендерною нерівністю у сфері освіти та показниками соціального розвитку країни (індекс людського розвитку та рівень освіти). Методичним інструментарієм проведеного дослідження є методи трендового та структурного аналізу. Інформаційною базою дослідження є дані Організації економічного співробітництва та розвитку, Всесвітнього економічного форуму та ООН, період дослідження 1950-2021 рр. Результати аналізу індексу гендерної рівності протягом 1950-2000 рр. за його чотирма параметрами (здоров'я, соціально-економічні ресурси, гендерна диспропорція в домогосподарствах і гендерна диспропорція в політиці) довели наявність значного гендерного розриву в деяких країнах. світ: країни Східної та Західної Європи більш розвинені порівняно з іншими регіонами світу (Південна та Південно-Східна Азія, Близький Схід і Північна Африка). За результатами емпіричних розрахунків доведено залежність між рівнем людського розвитку та гендерною нерівністю: чим вищий рівень людського розвитку країни, тим нижча нерівність в освіті. Вивчення гендерної нерівності у сфері наукових досліджень проводилося на основі аналізу публікацій у 50 міжнародних журналах, книгозбірнях Бенгальської економічної асоціації, Індійської економічної асоціації та інших професорів відомих установ Індії та за кордоном. За результатами аналізу було зроблено висновок, що видавнича активність жінок нижча, ніж чоловіків: опубліковано лише 22,07% публікацій у національних та міжнародних журналах, 23,65% обсягів книгозбірні та 27,90% розділів книг. жінками. До причин низької активності жінок у сфері наукових досліджень належать: низькі можливості відвідування сайтів науково-дослідних установ, польові дослідження або лабораторні роботи; обмежені можливості навчання та підвищення кваліфікації на семінарах і заняттях; дефіцит часу для здійснення дослідницької діяльності; дискримінація за особистими інтересами та гендерними упередженнями; значно менший інтерес до регулярних досліджень через соціальні, психологічні та фізичні причини; надмірне сімейне навантаження тощо.
  • Item
    Educational reform for middle-income trap under digitalization: Culprits, challenges, and strategies in the Philippines
    (Academic Research and Publishing UG, 2023) Hara, M.
    The concept of the middle-income trap (MIT) asserts that economies with middle-income levels often struggle to progress to higher income levels, which is particularly evident in Southeast Asia. Escaping the MIT has been a significant concern, with various factors like governance, infrastructure, and labor markets identified as contributors. Education is a crucial element for developing human capital and driving economic growth. Despite efforts to enhance education, the Philippines has a historical challenge of being stuck in the lower-middle-income trap (LMIT). Limited research on effective education reform strategies to overcome the LMIT in the Philippines is available in government plans and existing studies. The research utilized a mixed method involving both qualitative and quantitative approaches. In the initial qualitative phase, the analysis drew from the Murdoch School’s critical political economy and strategic management framework. It revealed that insufficient funding for education, unequal allocation of resources between urban and rural areas, and unfavorable home learning environments are significant factors hindering progress. To address these issues and escape the LMIT, a development strategy was proposed, combining formulation and execution into a unified concept. By tackling problems like misaligned investment priorities, improper resource distribution, lack of mobile infrastructure, and unsupportive learning environments, collaboration among private sectors and universities as cluster networks could drive educational reforms. This, in turn, would lead to societal transformation and economic growth by aligning with societal needs and market demands. Focusing on relevant skills in the digital age is a suitable approach, where skill-oriented education could serve as a cornerstone of the reform efforts.
  • Item
    Knowledge Economy, Innovation and the Universities' Education Role in Saudi Arabia: A Study of Academicians’ Perspectives at the University of Hail
    (Sumy State University, 2023) Thomran, M.; Alshammari, Ali Essa A.
    На ринку праці спостерігається значне збільшення попиту на здобуття нових навичок в таких галузях, як наука про дані, штучний інтелект та машинне навчання, які є однією з найбільш визначальних рис нової промислової революції. Університети відіграють важливу роль в економіці знань та інноваціях, оскільки вони генерують і поширюють знання через дослідження, освіту та творчість. Економіка знань (ЕЗ) та інновації є ключовими каталізаторами економічного зростання, сприяють інноваціям, продуктивності та конкурентоздатності, створюють нові галузі та робочі місця, що потребують висококваліфікованих працівників. Слабкість та неадекватність освітньодослідницької системи вважаються однією з головних проблем в Саудівській Аравії. Метою цього дослідження є визначення ролі університетів у ЕЗ та інноваціях в Саудівській Аравії з точки зору викладачів Університету Граду. Метод аналізу, використаний у дослідженні, - структурне рівняння моделювання (SEM) з частково найменшими квадратами (PLS). Для збору даних використовувалось опитування з використанням п’ятибальної шкали Лайкерта. Обсяг вибіркової вибірки дослідження становив 83 викладачі, які були обрані за допомогою простого випадкового відбору. Для перевірки надійності та валідності результатів використано тести Альфа-Кронбаха, композитної надійності та критерій Форнелла-Лакера. Результати дослідження засвідчили, що навчальна програма, освітня політика, інфраструктура та наукові дослідження мають статистично значущий вплив на розвиток ЕЗ та інновацій, в той час, як результати методів навчання не мали значущого впливу на ЕЗ та інновації. Для збереження конкурентоспроможності в постійно змінному економічному оточенні менеджменту університетів Саудівської Аравії потрібно приділяти більше уваги розробці навчальних програм, інфраструктурі, методам навчання, зосереджуючись на науці, технологіях та інноваціях. Крім того, університети повинні акцентувати увагу на розвитку навичок своїх випускників для відповідності вимогам ринку праці. Цього можна досягти за допомогою стажувань та навчання на практиці, а також наданням тренінгів для розвитку софт скілс, таких як комунікація, робота в команді та розв'язання проблем.
  • Item
    Management of Digitisation Processes in the Field of Social Services
    (Sumy State University, 2023) Rahmanov, F.; Salahov, R.; Hashimova, A.
    Завдяки цифровим технологіям соціальні сфери стають все більш мобільними та стійкими до трансформаційних процесів. Сучасне суспільство потребує отримання якісних соціальних послуг у цілодобовому форматі. Важливо розуміти, що цифровізація має бути більш соціально нейтральною. З одного боку, цифрові технології надають суспільству нові перспективи, можливості та рішення, а з іншого – можуть спричинити виникнення різноманітних ризиків. Управління процесами цифровізації соціальних послуг передбачає не лише впровадження цифрових інновацій, а й оцінку наслідків для суспільства та держави. Таким чином, дана стаття має на меті проаналізувати сучасні тенденції цифровізації у сфері соціальних послуг та розробити науково-методичний підхід, який дозволить формалізувати функціональні зв’язки цифровізації зі сферами освіти, охорони здоров’я та соціального захисту. У статті ці твердження підтверджуються бібліометричним аналізом співпоширеності ключових слів. Це дало змогу виділити ключові вектори серед досліджень цифровізації у сфері соціальних послуг: освіта, охорона здоров’я та соціальний захист, які передбачають зміну самої суті цифровізації через призму різних наукових підходів. У зв’язку з цим дана стаття присвячена вивченню взаємозв'язку цифровізації та критичних показників освіти, охорони здоров’я та соціального захисту за допомогою методу головних компонент, канонічного кореляційного аналізу та множинного регресійного моделювання. Дослідження здійснювалось на основі вибірки з 35 європейських країн у 2020-2022 роках. Було побудовано три канонічні моделі, кожна з яких тестувала функціональний зв’язок між показниками цифровізації досліджуваних країн (відсоток сектору ІКТ у ВВП, відсоток персоналу ІКТ у загальній зайнятості, відсоток зміни доданої вартості на сектор ІКТ у поточних цінах) та обрані показники освіти, охорони здоров’я та соціального захисту. У результаті було виявлено, що в цілому розвиток цифрових технологій позитивно впливає на соціальні послуги. Та все ж найсуттєвіший зв'язок спостерігається між показниками цифровізації та сферою освіти та охорони здоров’я.
  • Item
    Export of high-tech goods in the context of innovation transfer for social-economic development: factor analysis
    (Sumy State University, 2023) Habenko, M.
    The purpose of the study is to determine factors that have the greatest influence on the growth of export of high-tech goods in the context of innovation transfer for social-economic development. Factor analysis tools, including principal component analysis and the Varimax rotation (orthogonal transformation) method in Statgraphics software, are used to identify the most significant indicators of the impact on export of high-tech goods, as a key determinant characterizing the quality of scientific and educational potential, and to determine the latent signs of their interaction. A modified logistic function is used to normalize input data for 11 investigated factors in a sample of 28 countries. Ten linear combinations of variables are obtained, which explain most of the data variability. The first four components have eigenvalues greater than or equal to 1.0. Together, they account for 88.520% of the variability of the original data. After orthogonal transformation by the Varimax method, the factor load matrix is obtained. The econometric models, which describes the influence of independent indicators on the export of high-tech goods, are represented. Next, the four most influential indicators from the 11 investigated factors are revealed, namely: the country’s research and development expenditure, GDP in current prices, research staff and researchers in the sector of business enterprises, the percentage of ICT staff from total employment. They are taken to develop multiple linear regression models, which describes the influence of independent indicators on the effective export of high-tech goods. The quality results of the factor analysis are confirmed using the Kaiser-Meier-Olkin test and the Bartlett test. Regression analysis with strict screening of non-significant variables using the Backward Stepwise Selection tool confirms the significance of the indicator of scientific research personnel and researchers in the sector of business enterprises, which has the greatest impact on the export of high-tech goods. A pair regression model is obtained, and it is confirmed that increase of research staff and researchers in the sector of business enterprises by 1% causes increase of export of high-tech goods in average by 0,73%.
  • Item
    Assessing the impact of quality of education on the knowledge economy: evidence from Algeria
    (Sumy State University, 2023) Benrouina, M.; Malki, O.
    This research was focused on Algeria and looked at how education quality affected the knowledge economy. Two indicators of the knowledge economy—the number of fixed line subscribers and the number of internet subscribers—were examined for their effects on Algeria’s educational system. The theoretical anchor was the endogenous or new growth hypothesis. The study used an ex-post facto research design. Secondary sources were used to get panel-structured data that spanned 48 provinces and 22 years (1999–2020). The equations were estimated using the fixed-random effect model and Hausman test. The Kao (Engle Ganger-based) cointegration test proved that the series did indeed have a long-run connection. The findings indicated that the knowledge economy was boosted by a rise in students’ Baccalaureate and Intermediate test success rates. This is due to the fact that a rise in exam success rates indicates that individuals at various educational levels are now receiving education of a higher caliber, and the economy depends on this caliber of education. The rise in students and professors is a sign that there are more knowledgeable people and specialized educators accessible to fuel the knowledge economy. As more educated citizens pass their exams and graduate from college, they are hired from the labor market into industries as significant production factors whose skills, values, and knowledge acquired through specialized training are expected to promote machine handling and coordination of other human and nonhuman production factors to fuel the knowledge economy. Teachers should be provided with ongoing professional development opportunities to help them provide instruction at all educational levels, according to a recommendation. This would improve their ability to educate and inspire students and help them do better on their intermediate and baccalaureate exams. To make it easy for instructors and academics to participate, the training should be offered as sandwich courses, seminars, conferences, workshops, and even full-time training programs.
  • Item
    Status of Algerian women: between public policies and social practices
    (Sumy State University, 2022) Guedjali, A.
    For more than fifty years the place and role of women in Algeria have undergone profound changes. The political changes of the 1990s consolidated and strengthened the existing gains, in a new dynamic of women’s rights. All the institutional arrangements put in place and the action programs implemented since the beginning of the 2000s have resulted in significant changes in the situation of women, both in the field of education, health and living conditions and in participation in economic and public life. Aware that education favors the integration of women into active life, the enrolment of girls in school appears to be the main factor behind this progress and is the powerful means that has had a positive influence on the development of women’s advancement. It should also be noted that, since independence, women have gradually entered all fields of study, particularly scientific and technological ones. In higher education, the female student presence is globally dominant, with girls representing more than 60% of enrolments over several consecutive years. In addition, the labour code has enshrined non-discrimination and eliminated inequalities in all sectors since independence. The methodological tools of the research are the description by statistical tools, in order to describe and explain phenomena through historical data in the form of measurable variables. The results of the analysis show that this process of schooling and access to employment, for both boys and girls, is undoubtedly bringing about social change in Algerian society. The gap between male and female activity has been slowly narrowing in recent years. Moreover, these changes in female employment and in participation in economic activity have not kept pace with the rise in women’s level of education. Indeed, despite all these significant changes, the labour market still shows a strong gender division. Statistics on the gender and occupational distribution of the labour force show that women are concentrated in activities that are an extension of their status as mothers and wives, such as education, health, and services (administration). This article will highlight the main indicators of the evolution of Algerian women with regard to the public policies initiated by the state, which have allowed for a slow but present social change. This process of schooling and access to employment, for both boys and girls, is undoubtedly bringing about social change in Algerian society. The gap between male and female activity has been slowly narrowing in recent years. Moreover, these changes in female employment and in participation in economic activity have not kept pace with the rise in women’s level of education. Indeed, despite all these significant changes, the labour market still shows a strong gender division. Statistics on the gender and occupational distribution of the labour force show that women are concentrated in activities that are an extension of their status as mothers and wives, such as education, health, and services (administration). This article will highlight the main indicators of the evolution of Algerian women about the public policies initiated by the state, which have led to a social change that is certainly slow but very present.
  • Item
    International Inequity Patterns in Youth and Young Adults Related to COVID-19: Advancing Sustainable Development Goals on Well-Being, Education, and Employment
    (Sumy State University, 2022) MacNei, P.; Khare, A.; Jugdev, K.
    COVID-19 has threatened physical and mental health and reduced overall wellbeing. Wellbeing has declined significantly since the pandemic, particularly within younger sub-populations aged 15-29. Past disasters and current crises indicate that decreased wellbeing can have serious long-term health, social, and financial effects for the individual and society. This is particularly concerning for younger people whose lives and livelihoods are developing. Research indicates that supports put in place at younger ages typically lead to multiple gains in growth and development. Our objective was to use a scoping review spanning 2020-2021 to map the patterns of international inequity on young people in terms of education, employment, and mental health. As educators, we note the special capacity within the United Nations sustainable development goals to address these challenges. With its inherent focus on wellbeing, the sustainable development goals framework can be used to guide the strategic processes to address wellbeing, especially in these vulnerable subpopulations. The review enabled us to identify preliminary steps for strategy development related to policy and for educators to consider in supporting youth and young adults. Many universities have established processes for advancing sustainable development goals. Educators’ expertise and capacity to effect change can be harnessed to improve mental health and wellbeing locally while contributing to longer-term sustainable development within society. The authors stated that wellbeing is a beacon for the future. Monitoring wellbeing and taking steps to address its decline, especially in the young, must be a priority as they are the future leaders of society. Youth and young adults will also bear the brunt of the economic and social burden due to the pandemic. By investing in the wellbeing of today’s youth and young adults there are opportunities to «pay it forward» so that better outcomes may be realized in the future.
  • Item
    Public Investment in Human Capital and Economic Growth in Algeria: An empirical study using ARDL approach
    (Sumy State University, 2022) Ramli, M.; Boutayeba, F.; Nezai, A.
    The main aim of this research paper is to examine empirically the link between public investment in human capital and economic growth in Algeria over the period 1990-2017. In fact, public authorities spend annually considerable funds to make both education and health available for all citizens as they are vital elements for a better life. This political action which is well understood from social perspective should have also some economic benefits especially in terms economic growth. Scholars strongly argued the crucial importance of investing in human capital to spur growth. In this context, the current paper tends to assess the impact of public spending devoted to human capital components on economic growth in Algeria. To do so, the study used annual time series data of government expenditures on these two sectors ranged from 1990 to 2017, and employs for estimation the autoregressive distributed lag (ARDL) approach. The main finding of this paper is that there is no cointegrating relationship between these two variables in the long run. This result is in line with many previous studies in Algeria as well as in other developing countries. This basically supports the idea that spending on education and health would not inevitably lead to growth. The lessons learnt from the experience of emerging economies denote that there are a series of preliminary conditions that should be set up to make the association between public investment in human capital and growth possible. Government spending alone cannot induce economic growth if corruption prevails and resources are inefficiently allocated. Also, it is the quality of health and education that matters. In Algeria, despite of the considerable funding of education and health sectors, the quality of service offered inside schools and hospitals is still poor. Thus, increasing numbers of doctors leave the country because they believe that work conditions are not suitable. Many Patients also prefer to join foreign hospitals because they believe that local medical service is somewhat unsatisfactory. Likewise, a great number of university students choose to join foreign universities to pursue their higher studies because they consider the quality of local universities is poor. Based on this evidence, policymakers are invited to take into consideration these conditions among others in order to strengthen the impact of public investment in human capital on economic growth in the future.