Періодичні видання СумДУ

Permanent URI for this communityhttps://devessuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/69

Browse

Search Results

Now showing 1 - 10 of 10
  • Item
    Innovation-Oriented HR Strategy Transformation and Business Model Reengineering: Empirical Insights from Ukrainian Agribusiness
    (Sumy State University, 2025) Stehnei, M.; Irtyshcheva, I.; Kramarenko, I.; Ishchenko, O.; Irtyshchev, O.
    Ця стаття узагальнює аргументи та контраргументи в межах наукової дискусії з питань напрямів трансформації інноваційно-орієнтованої HR-стратегії та здійснення реінжинірингу бізнес-моделі аграрних підприємств України в умовах зростання цифрової економіки. У цьому контексті особливого значення набуває застосування інтегральної парадигми стратегування та використання моделі Терещенко, яка дозволяє поєднати цифрові, ціннісні та поведінкові вектори розвитку підприємства в єдину HR-бізнесову архітектуру. Методичним інструментарієм проведеного дослідження став факторний аналіз оцінки необхідності оптимізації бізнеспроцесів за такими групами показників: інтегральний вектор продуктивності ресурсів підприємства (земля, праця, засоби виробництва), що відображає ефективність використання ресурсів сільськогосподарських підприємств; інтегрований вектор прибутковості бізнес-процесів; інтегрований фінансовий вектор і вектор ефективності бізнес-моделі. Запропонована система інтегральних показників дозволяє забезпечити комплексну оцінку системної ефективності аграрного підприємства з урахуванням не лише операційних результатів, а й стратегічних, організаційних та культурних аспектів його функціонування. Сформована методологія є метааналітичним каркасом, що забезпечує синергетичне поєднання HR-стратегії, ресурсного менеджменту та інноваційного розвитку підприємства. Визначено, що перевагою використання моделі Терещенко в агробізнесі України у контексті трансформації інноваційно-орієнтованої HR-стратегії полягає в її здатності системно поєднувати бізнес-модель, культуру, ресурси та поведінкову динаміку працівників. Це особливо актуально в умовах постконфліктного відновлення, цифрової трансформації та демографічного виклику, з якими стикається український агросектор. Результати проведеного дослідження дозволяють удосконалити кадрову стратегії сільськогосподарських підприємств шляхом прогнозування та планування трудових ресурсів з використанням технологій штучного інтелекту; цифровий рекрутинг (чат-боти, онлайн-опитування, цифрові платформи); впровадження HRM-систем для автоматизації кадрових функцій. Ці кроки спрямовані на адаптацію людського капіталу до нових умов ведення бізнесу та підтримку впровадження оновленої бізнес-моделі.
  • Item
    Sharing Economy Business Models (SEBMs): A Study of Global Archetypes and from Local Industries in Georgia
    (Academic Research and Publishing UG, 2023) Zhghenti, T.
    This paper discusses the mapping model tools for Sharing Economy Business Models (SEBMs) and summarises the arguments and counterarguments within the scientific discourse. The main purpose of the research is to provide a comprehensive analysis of the SEBMs of local companies, contrasting them with global archetypes as defined by Curtis and Mont (2020). Systematisation of the literary sources and approaches for solving the problem indicates that local companies exhibit unique attributes in their SEBMs when compared to their global counterparts. The relevance of this scientific problem decision is that understanding these differences provides valuable insights into how local contexts and conditions shape SEBMs. Investigation of the SEBMs in the paper is carried out through detailed comparisons with global models. Methodological tools of the research methods were studying the companies’ models by exploring all available information on the web during the year of observation, 2023. The research object is the local companies because they offer insights into how local contexts and conditions shape SEBMs. The paper presents the results of an empirical analysis which reveals differences in areas such as governance model, price mechanism, and revenue streams. The research empirically confirms and theoretically proves that these variations could be attributed to local market conditions, consumer preferences, or strategic choices made by the companies. The research results can be useful for practitioners and academic researchers in the sharing economy, offering insights into local variations in SEBMs and their potential impact on business strategy
  • Item
    The impact of the innovation on the economy: an empirical analysis for Azerbaijan
    (Sumy State University, 2022) Zeynalli, L.; Huseynli, G.; Huseynli, M.
    Innovation is a basic and important element of economic success. Innovation is seen as a significant factor in boosting product competitiveness in both domestic and global markets, replacing outdated manufacturing equipment, and creating demand for highly skilled workers. It is commonly acknowledged that for the state to develop an effective scientific and technical policy, an information base that depicts the status, scale, and direction of innovation activities throughout the economy is required. Therefore, it is critical to consider both the decimal and descriptive aspects of the information. In short, creating the groundwork for an innovative economy is critical to achieving good outcomes in the country’s socioeconomic growth. The study’s major goal is to examine the economic effect of innovative development in Azerbaijan. The State Statistics Committee of the Republic of Azerbaijan provided the study with statistical information for the years 2000–2021. To begin, the study performed a literature review of various scholars on the issue, and the initiatives adopted by the state in different years to promote creative growth in Azerbaijan were analyzed. Furthermore, indicators such as GDP, the number of people employed in the economy, fixed assets, and innovation costs were utilized to estimate the impact of innovations on economic growth. When coefficients represented in individual variables in the generated model are compared, it is clear that the influence of innovation costs (0.877 or 87.7%) on the amount of activity in the economy is bigger than the effect of fixed assets (0.292 or 29.2%) and the number of employees (0.020 or 2%). At the 0.05 level of significance, the t-statistics and their probabilities associated with the coefficients show that the number of employees has a negative effect on GDP, whereas production funds and expenditure on innovations have statistically significant positive effects on GDP. The estimated F-Statistic and its probability imply that the cumulative result of innovation expenditure on GDP is statistically significant. The study claims a connection between innovation spending and GDP, and that the former has a major influence on the latter. The research also demonstrates that the model’s explanatory variables account for about 98.4% of the changes in the explained variable. This suggests that, in the framework of the model, spending on innovation accounted for about 98.4% of the variation in GDP over the study period. This study, therefore, contributes to the expanding amount of evidence indicating that expenditure on innovation is related to and has a significant impact on GDP. The results of the model also show that an increase in production funds of 1% generates a rise in GDP of 29.3%, a rise in employee numbers of 1% causes a boost in GDP of 2%, and an expansion in innovation expenditures of 1% causes a GDP rise of 87.7%. In this regard, it is thought appropriate to raise innovation costs, particularly during the digital economy transition.
  • Item
    Conceptualization and Measuring the Digital Economy
    (Sumy State University, 2022) Melnyk, M.; Kuchkin, M.; Blyznyukov, A.
    With the rapid development of digital technology, a wide range of academic fields is devoting an increasing amount of attention to the study of “digital citizen building”, often known as “DC”. Despite the widespread use of the word, academics are free to define DC in any way they think proper. The primary emphasis of this extensive inquiry is an in-depth examination of every book that has ever been written about DC themes and values. Journal articles that other researchers have evaluated made up 114 of the total. The topic of education is mentioned in more than half of the entries on the list. Even while each major DC notion was welcomed by its specific disc method, they all had one thing in common: a storm. Concerns raised by participants and prior research on the DC study were considered in these outcomes. The difficulty is that there is a significant shortage of research information on young children, as well as a deficiency in the use of conventional methods of research that are relevant to developmental cohesion. According to the findings of the current integrated study, collaboration across different racial groups is necessary to solve both policy and operational challenges in the District of Columbia research community.
  • Item
    The Impact of Digitalization on the Transparency of Public Authorities
    (Sumy State University, 2022) Миненко, Сергій Володимирович; Миненко, Сергей Владимирович; Mynenko, Serhii Volodymyrovych; Люльов, Олексій Валентинович; Люлев, Алексей Валентинович; Liulov, Oleksii Valentynovych
    Transparency of public power is one of the main aspects of civil society. The actions of public administration bodies must be transparent, open, and ensure citizens’ legitimate rights and interests. Large-scale digitalization of society also affects public authorities, opening up new opportunities for improving the transparency of public administration and creating risks at various levels of public administration. The study is devoted to the issue of transparency of public authorities under the influence of digitalization. The normative legal acts of Ukraine, the Strategy of digital development, scientific achievements of domestic and foreign scientists are analyzed. The main elements of transparency of public authorities are identified: transparency, openness, and publicity. The level of digitalization penetration into the bodies of legislative, executive and judicial branches of power is characterized. The main functions that digitalization can perform in relation to public authorities are identified. The main achievements of Ukraine in terms of the public power digitalization, which has increased its transparency level, are described. They include a network of web portals of legislative, executive and judicial authorities, which provide public information in the form of messages, files, open data sets, photo and video information. Another important achievement is the service of providing services online and the introduction in Ukraine of full-fledged digital documents, which are analogs of physical. The main indicators of digitalization and characteristics of public authorities are identified: Digital Development Level, IMD World Digital Competitiveness Ranking, ICT goods exports, ICT goods imports, ICT service exports, Voice and Accountability, Political Stability and Absence of Violence/Terrorism, Government Effectiveness, Regulatory Quality, Rule of Law, Control of Corruption. A canonical analysis of digitalization impact on the transparency of public authorities quantitatively shows that public authorities are closely linked to digitalization and influenced by it.
  • Item
    Sharing Economy Platforms in Georgia: Digital Trust, Loyalty and Satisfaction
    (Sumy State University, 2022) Zhghenti, T.; Gedenidze, G.
    У статті досліджено складні процеси та виклики сучасного світу, які безпосередньо пов’язані з розвитком бізнес-моделей шерінгової економіки та цифрових платформ. Авторами визначено основні особливості та принципи шерінгової економіки в контексті умов функціонування бізнес-середовища у Грузії. Грузія – країна, що розвивається, де процес формування цифрової довіри розпочався протягом останніх кількох років. Пандемія COVID-19 вплинула на цифровий бізнес, збільшивши кількість транзакцій через Інтернет, що створює величезні можливості для розвитку платформ шерінгової економіки. У статті систематизовано проблеми залучення до шерінгової економіки та перешкоди, які прямо чи опосередковано заважають суб’єктам, які беруть участь в шерінговій економіці. У статті досліджено досвід споживачів від використання шерінгових платформ, а також визначено напрями їх подальшого розвитку. Авторами наголошено, що поєднання споживчих цінностей є дилемою, яка потребує дослідження, щоб забезпечити успішне функціонування послуг платформ шерінгової економіки. Таким чином, результати дослідження заповнюють прогалину, пов’язану з поведінкою споживачів на локальних цифрових платформах шерінгової економіки. Для визначення поведінкових характеристик споживачів, у статті досліджено мотиваційні фактори (технічні, клієнтські, засновані на довірі), які впливають на задоволеність і намір знову використовувати платформу в одноранговому (P2P) розміщенні. Вихідною базою дослідження стали результати онлайн-опитування 259 респондентів, які активно користуються послугами цифрових платформ шерінгової економіки на місцевому рівні в Грузії. Емпіричні результати свідчать, що технічні характеристики, атрибути споживчих цінностей, рівень довіри до платформи, позитивно пов’язані з рівнем задоволеності та лояльності клієнтів. Крім того, результати дослідження дозволили зробити висновок, що рівень задоволення споживачів позитивно корелює з майбутніми їх намірами. Авторами зазначено, що отримані результати можуть бути використані науковою спільнотою для вивчення процесу створення цифрової довіри та аналізу складної природи ринків шерігнгової економіки.
  • Item
    Literature Review on Social and Organizational Acceptance of Digital Transformation
    (Sumy State University, 2021) Skrynnyk, O.
    Enterprise digitization continues to drive the transformation of business processes and the content of human work. Despite the diachronic nature of these changes, social and organizational acceptance is not clearly determined. Therefore, the importance of researching the social attitudes in organizations towards digitalization arises. The relevance of the decision of this scientific problem consists in the increased digitalization and automation of all areas of the company.
  • Item
    Digital Innovations in Taxation: Bibliometric Analysis
    (Sumy State University, 2021) Lagodiienko, N.; Yakushko, I.
    Активний глобальний розвиток цифровізації змінює чинний режим функціонування фактично всіх сфер людської діяльності. Процеси цифровізації здійснюють особливий вплив на розвиток економічних систем. Сьогодні впровадження нових інформаційних технологій у господарські відносини є нормою та об’єктивно необхідним процесом для забезпечення конкурентоспроможні національних економік, реформування податкових систем. Метою даної статті є бібліографічний аналіз наукових напрацювань у сфері диджиталізації податкових систем для визначення сучасних тенденцій наукових розробок у даній сфері. Результати систематизації наукових джерел та підходів до розв'язання проблеми цифровізації сфери оподаткування свідчать про незначну кількість наукових напрацювань, присвячених досліджуваній тематиці. Таким чином, актуальним є нарощення кількості наукових досліджень в даній сфері з метою поглиблення розуміння сучасних тенденцій впровадження нових інноваційних технологій з теоретичної, методичної та практичної сторін. Методичним інструментарієм проведеного дослідження стали методи бібліографічного та компаративного аналізу. Інформаційною базою для проведення дослідження є наукометрична база даних Scopus. Емпіричне дослідження проведено з використанням бібліометричного підходу, відомого як «аналіз спільних слів», та застосуванням програмного забезпечення VOSviewer. У рамках дослідження проаналізовано актуальність вивчення податків та диджиталізації як окремих наукових категорій. Результати дослідження засвідчили, що протягом останніх п’яти років відбулося значне зростання інтересу різногалузевих науковців до дослідження питань диджиталізації як об’єктивного процесу. У рамках даної статті проаналізовано категоріальний взаємозв’язок між науковими напрацюваннями, які індексують за ключовими словами «податки» та «диджиталізація». Отримані результати дозволили виділити наступні напрямки наукових досліджень, присвячених питанням цифровізації податкової системи: 1) особливості розвитку міжнародної торгівлі, оподаткування у сфері онлайн-торгівлі; 2) оподаткування суб’єктів господарювання, які не мають фізичного місця розташування в країнах, де здійснюють діяльність; 3) менеджмент підприємств, розвитку управління підприємствами в цифрову епоху; 4) реформування податкових систем, впровадження інновацій у податкові системи.
  • Item
    Enhancing Online Business Sector: Digital Trust Formation Process
    (Sumy State University, 2021) Zhghenti, T.; Chkareuli, V.
    Впровадження широкомасштабного локдауну через пандемію COVID-19 у 2020-2021 роках сприяло стрімкій цифровізації бізнес-процесів у всьому світі. Головною детермінантою нарощування обсягів онлайн-транзакцій стає довіра споживачів. Авторами зазначено, що тривале перебування Грузії у складі Радянського Союзу сформувало стереотип негативного ставлення до нововведень та недовіру до них серед суспільства, формальних та неформальних організацій. Тому розвиток онлайн-бізнесу у Грузії вимагає подолання пострадянської свідомості та розвиток цифрових компетенцій серед суспільства. Попри те, що трансформація економічної системи Грузії від централізовано-планової (пострадянська спадщина) до ринкової сприяє поступовому зростанню довіри до інституцій, актуальною залишається проблема недовіри до бізнес-сектору. У рамках даного дослідження проаналізовано процес формування цифрової довіри та виявлено основні перешкоди цифровізації бізнесу в Грузії. Авторами зазначено, що довіра є залежною змінною, на яку впливають цифрові та фізичні операції. Так, науково-технічний прогрес забезпечує низку інструментів для підвищення рівня задоволеності та довіри клієнтів, що сприяє підвищенню рівня їх лояльності. Однак, проблема цифрової безграмотності та низького рівня цифрової безпеки піддають сумніву надійність онлайн-бізнесу. Таким чином, дослідження питань довіри в цифровій економіці є актуальним серед науковців та практиків. Основною метою дослідження є визначення головних проблем при цифровізації бізнесу в Грузії на основі аналізу процесу формування цифрової довіри. Для досягнення поставленої мети застосовано стекову модель довіри для аналізу трьох етапів формування довіри, а саме: довіра до ідеї, довіра до онлайнплатформи та особистості. Відповідно до результатів дослідження виявлено поточні проблеми у формуванні цифрової довіри та завдання для їх подолання. Авторами наголошено, що результати дослідження можуть бути узагальнені для більшості країн, де цифрова трансформація є на порядку денному та особливо країн, які розвиваються та пройшли етап економіко-політичної трансформації.
  • Item
    Internet of Things in Marketing: Bibliometric Analysis
    (Sumy State University, 2020) Miskiewicz, R.
    Систематизація наукових джерел та підходів щодо дослідження особливостей стрімкого проникнення Інтернету речей в життя свідчить про значний внесок науковців у вирішення даного питання. У статті узагальнено аргументи та контраргументи в рамках наукової дискусії щодо особливостей трансформації маркетингових процесів в умовах швидкого розвитку Інтернету речей. Головною метою дослідження є аналіз структури та динаміки наукових публікацій, присвячених тематиці розвитку Інтернету речей з маркетингової точки зору. Гіпотеза дослідження полягає в аналізі наукового доробку, представленого у базі даних Scopus, щодо взаємозв'язку між розвитком Інтернету речей та маркетингом. Об'єктом дослідження є низка наукових публікацій в різних предметних областях, які індексуються у базі даних Scopus за ключовими словами "Internet of Things" та "Marketing". Пошук ключових слів здійснено у заголовках статей, їх анотаціях та ключових словах. Періодом дослідження обрано 2008-2020 роки. Практична реалізація усіх етапів даного дослідження здійснена за допомогою інструментарію програмного забезпечення VOSviewer та Scopus. У ході емпіричного аналізу визначено динаміку публікаційної активності, висвітлено найбільш впливові статті та журнали з означеної тематики. Відповідно до мети дослідження проведено бібліометричний аналіз обраних публікацій за критеріями спільної появи ключових слів та співавторства за країнами. Отримані результати дозволили зробити висновок про актуальність подальших досліджень питань щодо кібербезпеки фінансових та персональних даних, управління даними, смарт-виробництва, сталого розвитку, доповненої реальності, штучної нейронної мережі тощо. Результатами бібліометричного аналізу свідчать про тісну співпрацю між науковцями з 1) США, Гонконгу та ЄС; 2) Китаю, Японії, Малайзії, В’єтнаму, Тайвані, Індонезії тощо; 3) Південної Америки, Ізраїлю та країн Европи; 4) Австралії та Таїланду та пострадянських країн. Автори зазначили, що результати проведеного дослідження мають науковий внесок у подальший розвиток маркетингових процесів під впливом Інтернету речей.