Періодичні видання СумДУ
Permanent URI for this communityhttps://devessuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/69
Browse
5 results
Search Results
Item Corruption as a threat to economic security of Ukraine(Sumy State University, 2022) Пігуль, Наталія Георгіївна; Пигуль, Наталья Георгиевна; Pihul, Nataliia Heorhiivna; Пігуль, Євгеній Ігорович; Пигуль, Евгений Игоревич; Pihul, Yevhenii IhorovychЕкономічна безпека держави відіграє значну роль в процесі забезпечення подальшого економічного розвитку країни, впро-вадження ефективної соціальної політики, збільшенні рівня національної конкурентоспроможності в умовах міжнародної економічної співпраці. Здійснивши узагальнення різних підходів, автори прийшли до висновку, що в наукових колах визначення сутності економічної безпеки держави досліджують виходячи з різних базових параметрів, що і формує неоднозначність у розумінні даної категорії. На думку авторів, під економічною безпекою держави слід розуміти стан національної економіки, який дає змогу зберігати стійкість до зовнішніх та внутрішніх загроз, забезпечити її зовнішню незалежність і внутрішню стабільність, здатність підтримувати послідовну реалізацію національно-державних інтересів, стійку дієздатність суб’єктів господарювання та нормальні умови життєдіяльності населення. Трансформація умов функціонування сучасного світу формує значну кількість загроз економічній безпеці держави, серед яких ключову позицію займає корупція, процес масш-табування якої в Україні має загрозливий характер, що пов’язано із руйнуванням не лише окремих сторін життя суспільства, але й загрозою існування країни в цілому. Ґрунтуючись на нормах міжнародного законодавства, що ратифіковані Україною, в статті були наведені основні ознаки корупції; а також визначені основні класифікаційні ознаки, за якими можна надати характеристику корупції. Автори навели основні загрози корупції, що мають реальний негативний вплив на економічну без-пеку держави, а саме: зростання розмірів тіньової економіки; недостатньо ефективне використання бюджетних коштів різних рівнів; зниження рівня довіри до держави та її можливості регулювати економічні процеси; сприяння соціальній нерів-ності та збільшення розриву доходів між різними верствами населення та інші. Дані висновки були підтверджені за допомо-гою аналізу окремих даних, зокрема індексу сприйняття корупції, індикатора рівня тіньової економіки. На основі трендової моделі був зроблений розрахунок прогнозних значень індексу сприйняття корупції в Україні, які засвідчили позитивні зміни щодо питань, пов’язаних із процесами декорумпізації в країні. В статті автори зазначили, що на сучасному етапі економіч-ного розвитку, з метою зниження рівня корупції в державі, необхідно створити ефективну систему антикорупційних дій, встановити нові прозорі правила відносин суспільства, влади і бізнесу.Item Інструменти детінізації національної економіки(Сумський державний університет, 2022) Сулим, Вікторія Василівна; Сулим, Виктория Васильевна; Sulym, Viktoriia Vasylivna; Самодай, К.С.У статті досліджено сутність поняття детінізації національної економіки, а також зарубіжний досвід боротьби з тіньовим сектором. Зокрема, узагальнено методи протидії тінізації національної економіки у таких країнах, як США, Великобританія, Франція, Польща, Німеччина, Австрія та ін. Серед найбільш поширених і дієвих інструментів детінізації економіки в досліджуваних країнах визначено такі: майнова відповідальність за скоєння економічного злочину, заборона здійснення господарської діяльності особам чи суб’єктам господарювання, що порушили податкове законодавство чи проводили експортноімпортні операції з фірмами, розміщеними в офшорних зонах, та ін. Розроблено управлінські та організаційні структурні етапи державної політики детінізації національної економіки, що включають збір статистичної інформації про рівень тінізації економіки, аналіз існуючих методів боротьби з нею та визначення її рівня, а також факторів впливу, наслідків від існування та втрат від тінізації національної економіки. Заключними структурними етапами є формування засад державної політики протидії тіньовій економіці і практична реалізація запланованих заходів. Визначено необхідність не лише пошуку нових інструментів протидії тіньовій економіці, а й імплементації перевірених світовим досвідом заходів. Перспективними векторами в державній політиці детінізації національної економіки визначено формування дієвої системи штрафних інструментів щодо протидії тіньовим заходам, комплексний моніторинг протидії щодо ухилення від сплати податків та отримання нелегальних прибутків, створення сприятливих умов для здійснення підприємницької діяльності та інші. У дослідженні проаналізовано підготовчі етапи державної політики детінізації національної економіки, необхідність регулярного збору інформації для визначення економічних факторів динаміки зміни частки тіньового сектору в національній економіці, а також визначення економічних, соціальних і екологічних наслідків тінізації національної економіки для подальшого формування дієвих і комплексних методів та інструментів детінізації економіки держави.Item Кращі практики використання цифрових технологій та штучного інтелекту для боротьби з корупцією(Сумський державний університет, 2022) Боженко, Вікторія Володимирівна; Боженко, Виктория Владимировна; Bozhenko, Viktoriia Volodymyrivna; Петренко, К.Ю.Застосування комп’ютерних автоматизованих програмних засобів і алгоритмів штучного інтелекту є найефективнішим інструментом спрощення адміністративних процесів, контролю прозорості діяльності компанії, органів влади. Цифровізація бюрократичних процедур зменшує кількість задіяних осіб, а отже, і можливості для хабарництва. Штучний інтелект усуває людський фактор у процесах прийняття рішень та здатен відслідкувати загрозу правопорушень без втручання людини. Метою дослідження є проаналізувати передовий світовий досвід впровадження цифрових технологій та штучного інтелекту для зменшення проявів корупції в суспільстві. Протягом останніх п’яти років кількість публікацій у науковометричній базі Scopus з даної проблематики збільшилися майже вдвічі – з 279 публікацій у 2021 році до 198 публікацій у 2017 році, що засвідчує актуальність обраного напрямку дослідження у світовому масштабі. Половина наукового доробку, присвяченого питанням впливу цифровізації на протидію корупції, належить науковцям з чотирьох країн світу (США, Китай, Індія, Великобританія). У роботі визначено ключові причини виникнення корупції в Україні. Авторами проаналізовано актуальні цифрові інструменти для протидії корупції в Україні, досліджено світовий досвід використання штучного інтелекту для боротьби з корупцією. Лідером по з впровадження цифрових інформаційних технологій в економіку серед країн Європейського Союзу є Естонія. У роботі проаналізовано залежність індексу сприйняття корупції від таких індикаторів як рівня розвитку цифрових технологій та рівня електронного урядування. Об’єктом дослідження виступили 28 країн Європейського Союзу. Джерелом первинних даних виступили дані Transparency International (Corruption Perceptions Index), European Commission (Digital Economy and Society Index) та United Nations (egovernment development index). За результататми проведеного кореляційного аналізу встановлено: поперше, зворотній лінійний зв’язок між рівнем цифровізації та корупції: чим більше рівень розвитку цифрових технологій, тим менше значення індексу сприйняття корупції в країні; по-друге, зменшення рівня корупції зі збільшенням рівня цифровізації процесів державного сектору. Результати дослідження мають практичну цінність для органів державної влади для удосконалення системи протидії корупції в національній економіці за рахунок інноваційних інформаційних технологій.Item Спортивне право на сучасному етапі змін та реформ чинного законодавства України(Сумський державний університет, 2020) Кобзєва, Тетяна Анатоліївна; Кобзева, Татьяна Анатольевна; Kobzieva, Tetiana Anatoliivna; Куліш, І. О.Рівень розвитку спорту завжди є у світі показником розвитку країни на міжнародній арені, здоров’я нації та її духовним і патріотичним наповнювачем. Сьогодні спортивне право в країні тільки починає свій розвиток і становлення, але вже можна побачити, що майже кожна провідна юридична фірма в країні окремо надає послуги і у галузі спортивного права.Item Причини формування тіньової економіки України(Сумський державний університет, 2020) Нікітченко, Євген Олександрович; Бухтіарова, Аліна Геннадіївна; Бухтиарова, Алина Геннадьевна; Bukhtiarova, Alina Hennadiivna; Никитченко, Евгений Александрович; Nikitchenko, Yevhen OleksandrovychТіньова економіка є незмінною частиною життя суспільства з початку економічних відносин, але з кожним етапом розвитку суспільства вона стає все більшою проблемою і несе все більш деструктивні наслідки. Зрозуміло, що повне подолання тінізаційних процесів є утопічною ідеєю, але все ж контроль над даним явищем повинний бути якісним. Основною метою дослідження, є висвітлення основних чинників тінізації для ефективного формування інструментарію боротьби з тіньовою економікою. При розгляді матеріалу було структуровано та виявлено причинно-наслідковий зв’язок за тематикою та розроблені методика нормалізації тіньової економіки. Було з’ясовано, що тіньова економіка – це результат, певна соціально-економічна відповідь на некоректну економічну політику. Також встановлено, що саме податковий тягар є одним з визначних факторів переходу частини діяльності компанії в тінь. Некоректний розподіл податкового навантаження дуже сильно знижує конкурентоспроможність малого та середнього бізнесу на ринку товарів та послуг. Також отримано висновок, що тіньова економіка є певним амортизатором соціальної нерівності, а саме великої прогалини між бідними та заможними верствами населення, так тіньова економіка надає товари з нижчою ціною, що є більш доступними для блідних прошарків населення. Крім того встановлено що корупція відіграє також високу роль в даному питані, і провокує тіньову економіку як ефект на соціально-правову нерівність та часто неможливість виживання підприємства без зв’язків з адміністративним апаратом. Встановлено, що тіньова економіка є реакцією на недосконалу антимонопольну політику, коли малий бізнес є менш конкурентним та часто взагалі не може вийти на ринок. Також розроблено та запропоновано методи стабілізування рівня тіньової економіки країни.