Періодичні видання СумДУ

Permanent URI for this communityhttps://devessuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/69

Browse

Search Results

Now showing 1 - 10 of 49
  • Item
    Harnessing Innovation to Combat Corruption: Effective Assessment of an Official’s Propensity for Corruption
    (Sumy State University, 2024) Бойко, Антон Олександрович; Boiko, Anton Oleksandrovych; Боженко, Вікторія Володимирівна; Bozhenko, Viktoriia Volodymyrivna; Stoyanets, N.
    Одним із найважливіших завдань в управлінні діяльності державних органів є запобігання корупції серед працівників та забезпечення доброчесності при виконанні їх організаційно-розпорядчих чи адміністративних обов’язків. Центральне місце в протидії корупції посідає вивчення поведінкових патернів службових осіб, які ухвалюють рішення щодо здійснення корупційних дій при виконанні своїх професійних обов’язків. Систематизація літературних джерел та підходів до дослідження мотивів до корупції засвідчила, що основними рушійними силами корупційної поведінки є намір індивідуальних та колективних характеристик, а саме бажання отримати фінансову вигоду, незадоволеність роботою, корупційне середовище всередині організації, а також безкарність за вчинення корупційних правопорушень. У статті розроблено суб'єктно-орієнтований підхід до оцінювання схильності службової особи до корупційної практики. Особливістю розробленої методики є визначення поведінкових та особистісних характеристик службової особи під час здійснення нею професійної діяльності, а також врахування синергетичного ефекту, що виникає у випадку одночасної позитивної відповіді респондента на контрольні питання. Авторська методика для оцінювання схильності службової особи до корупційної практики містить 16 ключових запитань, які були включені до опитувальника. Важливим елементом запропонованої методика є формування «ідеальної матриці», яка містить комбінації факторів, які посилюють наміри службових осіб до корупційної практики. «Ідеальна матриця» була схвалена за результатами проведення мозкового штурму з групою експертів. Об’єктом дослідження виступили 50 службових осіб установ та організацій міста Суми (Україна) віком від 27 до 65 років. За результатами оцінювання встановлено, що третина респондентів мали високий та середній рівень схильності до корупційної діяльності. Емпіричні розрахунки засвідчили, що чоловіки є більш толерантними до корупції у порівняні з жінками та державні службовці у віці від 51-65 років мають найвищі показники схильності до корупції серед досліджуваних інших вікових груп Дана методика дозволяє латентно кількісно оцінити рівень схильності службової особи до корупційної діяльності, та відповідно запровадити комплекс заходів для раннього попередження злочинних корупційних діянь у сфері державного управління.
  • Item
    Data-Mining Modeling of Corruption Perception Patterns Based on Association Rules
    (Academic Research and Publishing UG, 2023) Боженко, Андрій Сергійович; Bozhenko, Andrii Serhiiovych; Krawczyk, D.; Hałuszko, К.; Ozarenko, V.
    Корупція є одним із багатьох викликів, з якими стикається українське суспільство. Після повномасштабної війни 89% громадян України вважають корупцію найсерйознішою проблемою для стабільного розвитку України. У статті стверджується, що ігнорування проблеми корупції в суспільстві призводить до зниження рівня довіри до органів державної влади, економічних втрат, зниження інвестиційної привабливості країни, втрати довіри з боку міжнародних партнерів, а також інші економічні та політичні турбулентності. Метою дослідження є розробка економіко-математичної моделі для визначення закономірностей сприйняття корупції в Україні на основі правил асоціації, реалізованих за допомогою методів інтелектуального аналізу даних. Бібліотека Python Numerical Python використовувалася для побудови правил асоціації. Дослідження закономірностей сприйняття корупції проаналізовано в розрізі законодавчої (на основі діяльності Верховної Ради України), судової (на основі діяльності судів) та виконавчої (на прикладі діяльності Президента України та його Управління) гілки влади. Джерелом первинних даних стали дані опитування, проведеного компанією «Приєднуйся!» Програма підтримки громадської участі спільно з проектом USAID «Підтримка організацій-лідерів у протидії корупції в Україні». Для судової системи було визначено 38 правил асоціації, серед яких найбільш інформативними наслідками були «недовіра до судової системи» та «корупція поширена в судах». Для органів виконавчої влади було створено 27 правил асоціації, де інформативним наслідком було «громадяни можуть впливати, а саме брати участь у громадських радах чи громадських слуханнях для моніторингу державних установ та їхніх рішень». Для законодавчої гілки влади було сформовано 33 правила об’єднання, де інформативним наслідком було «громадяни можуть впливати, а саме брати участь у громадських радах чи громадських слуханнях для моніторингу державних установ та їхніх рішень». Відповідно до емпіричних розрахунків виявлено закономірність, що українське суспільство є демократичним і вірить у свою силу подолати корупцію в будь-якій гілці влади, але члени суспільства не виявляють активного бажання і в критичній ситуації можливі лише революційні прояви. Верховна Рада України може використовувати результати, отримані під час удосконалення законодавства України, Кабінет Міністрів України при затвердженні Державної програми реалізації Антикорупційної стратегії та інші державні органи при розробленні антикорупційних програм на різних рівнях.
  • Item
    The global crisis, government contracts, licensing and corruption
    (Academic Research and Publishing UG, Germany, 2023) Kaya, H.D.
    This paper summarizes the arguments and counterarguments within the scientific discussion on the issue of corruption. The main purpose of the research is to examine the impact of global economic/financial crisis on corruption. We focus on manufacturing firms in the EECA region and examine their activities including bidding for government contracts, applying for an operating license, and applying for an import license. Systematization of the literary sources and approaches for solving the problem indicates that bribes got significantly smaller after the crisis ended. The relevance of this scientific problem decision is that governments’ efforts to improve the overall business environment when facing an economic/financial crisis help reduce corruption. Investigation of corruption in the paper is carried out in the following logical sequence: First, the size of bribes for securing government contracts is examined. Then, the prevalence of bribery during import license application process is examined. Finally, the prevalence of bribery during operating license application process is examined. Methodological tools of the research methods were non-parametric tests that compare the years of 2007 and 2010-2014. The research object is manufacturing firms in the EECA region because they were included in the BEEPS IV and BEEPS V manufacturing surveys. The research empirically confirms and theoretically proves that governments’ actions during an economic or financial crisis affect the size and prevalence of bribery. The research results can be useful for government officials that plan on reducing corruption in their region or country
  • Item
    Misconduct Impeding Good Governance in The South African Public Service
    (Sumy State University, 2023) Maile, K.V.; Vyas-Doorgapersad, S.
    Це дослідження має на меті вивчити корупцію як форму неправомірної поведінки, зафіксовану на державній службі Південної Африки в цілому. Систематичний аналіз літературних джерел і методів вирішення проблеми неправомірної поведінки показує, що існують причини для неправомірних дій, які перешкоджають належному врядуванню та ефективному управлінню державним сектором. Причини можуть бути соціально-економічними, політичними та інституційними. У статті чітко досліджуються інституційні причини неналежної поведінки на державній службі. У цьому дослідженні підкреслюється, що заохочення належного управління на державній службі Південної Африки залишатиметься складним, якщо повсякденні випадки правопорушень і корупції не розглядатимуться належним чином, що робить цю наукову проблему актуальною для вирішення. Дослідження в статті здійснюється в такому порядку: описується концептуальна основа державної служби Південної Африки, після чого йде обговорення контекстуальної основи та детальний розгляд інституційних причин корупції. Корупція розглядається як різновид протиправних дій, які можуть перешкоджати доброму врядуванню на державній службі. Концептуальний аналіз та аналіз документів були методологічними інструментами, використаними в процедурах дослідження. Настільний огляд доступної літератури та офіційного законодавства та нормативних документів, необхідних для дослідження, включено до методологічних інструментів процедур дослідження. Корупція як неправомірна поведінка аналізується контекстуально за допомогою підходів якісного дослідження. Результати показують, що в кожній організації та департаменті державного управління є непокірливі елементи, які протистоять порядку влади та політиці через розбіжності у поглядах чи поглядах, і якщо не вжити запобіжних чи реакційних заходів, управління може бути скомпрометовано. У висновку статті містяться пропозиції щодо модифікації політики та заходів для виправлення ситуації з урахуванням обставин Південної Африки. Незважаючи на те, що корупція не є новою проблемою, необхідно постійно обговорювати та залучати зацікавлені сторони, щоб розробити рішення, що відповідають конкретній країні.
  • Item
    Transparency and Corruption Prevention in Financing Climate Action
    (Sumy State University, 2023) Боженко, Вікторія Володимирівна; Боженко, Виктория Владимировна; Bozhenko, Viktoriia Volodymyrivna; Буряк, Анна Володимирівна; Буряк, Анна Владимировна; Buriak, Anna Volodymyrivna; Боженко, Андрій Сергійович; Боженко, Андрей Сергеевич; Bozhenko, Andrii Serhiiovych; Роєнко, Олександр Володимирович; Роенко, Александр Владимирович; Roienko, Oleksandr Volodymyrovych
    У статті узагальнено аргументи та контраргументи в рамках наукової дискусії щодо підвищення прозорості кліматичного фінансування. Основною метою цього дослідження є дослідження механізму кліматичного фінансування та визначення ключових проблем, які перешкоджають ефективній системі моніторингу кліматичного фонду. Актуальність вирішення даної дослідницької проблеми зумовлена тим, що найбільшими реципієнтами міжнародного кліматичного фінансування є країни з високими корупційними ризиками, низькими стандартами захисту прав людини, низькою довірою до правоохоронних та судових органів тощо. Тому звітність та якість підготовлених звітів про кошти, отримані за програмами міжнародної допомоги, є важливою складовою встановлення довгострокових відносин і довіри між країнами-донорами або країнами-реципієнтами. У статті розглядається питання прозорості кліматичного фінансування в такій логічній послідовності: проаналізовано наукові публікації з питань прозорості та корупції в кліматичному фінансуванні, досліджено інституційний механізм глобального кліматичного фінансування, проаналізовано масштаби кліматичного фінансування у світі та визначено основні виклики підвищення прозорості та ефективності кліматичних фондів. Дослідження проводилось із застосуванням емпіричного (спостереження, опис) та теоретичного (групування, синтез, абстрагування) методів дослідження. У документі обґрунтовується, що посилення прозорості кліматичного фінансування в країнах, що розвиваються, потребує комплексного підходу – з одного боку, покращення рівня правосуддя, судочинства, покращення роботи місцевих регуляторних органів, розробки законодавства в країнах-реципієнтах міжнародної фінансової допомоги та з іншого – удосконалення методології інтегрованого обліку та звітності щодо надходження та використання кліматичних коштів, а також відстеження ефектів реалізації проектів. Дослідження показало, що ключовими викликами, які перешкоджають формуванню ефективної системи моніторингу кліматичних фондів, є: система збору даних та звітності, система обліку та звітності та система координації.
  • Item
    The Impact of the 2008-2009 Global Crisis on Loan Applications and Access to Finance
    (Sumy State University, 2023) Kaya, H.D.
    У цьому дослідженні ми вивчаємо нові заявки на кредити, подані виробничими компаніями зі Східної Європи та Центральної Азії. Ми порівнюємо заявки на кредити до та після світової кризи. Ми виявили, що менше виробників подали заявки на новий кредит після кризи (45,89% проти 29,91%). Коли ми порівнюємо основні причини, через які виробники не звертаються за новою позикою до та після кризи, ми виявимо, що після кризи більше компаній заявили, що в позиці не було потреби. Крім того, більше компаній заявили, що процедури подання заявок були складними, відсоткові ставки несприятливими, і вони не вірили, що це буде схвалено. З іншого боку, менше виробників стверджували, що після кризи вимоги до застави були надто високими, розмір кредиту та термін погашення недостатніми, і необхідно було здійснювати неофіційні платежі (тобто корупція). Загалом наші висновки свідчать про те, що хоча деякі аспекти фінансування для виробників покращилися після кризи, інші погіршилися. Ми також виявили, що відбулося статистично значуще зниження відсотка виробників, фінансові звіти яких перевірив/сертифікував зовнішній аудитор. Нарешті, після кризи виробники вважали «доступ до фінансування» меншою перешкодою. Ми робимо висновок, що причиною того, що менше виробників зверталися за новою позикою після кризи, були не всі заходи «доступу до фінансування»; це була скоріше відсутність потреби в новому кредиті та певні аспекти «Доступу до фінансування».
  • Item
    Corruption as a threat to economic security of Ukraine
    (Sumy State University, 2022) Пігуль, Наталія Георгіївна; Пигуль, Наталья Георгиевна; Pihul, Nataliia Heorhiivna; Пігуль, Євгеній Ігорович; Пигуль, Евгений Игоревич; Pihul, Yevhenii Ihorovych
    Економічна безпека держави відіграє значну роль в процесі забезпечення подальшого економічного розвитку країни, впро-вадження ефективної соціальної політики, збільшенні рівня національної конкурентоспроможності в умовах міжнародної економічної співпраці. Здійснивши узагальнення різних підходів, автори прийшли до висновку, що в наукових колах визначення сутності економічної безпеки держави досліджують виходячи з різних базових параметрів, що і формує неоднозначність у розумінні даної категорії. На думку авторів, під економічною безпекою держави слід розуміти стан національної економіки, який дає змогу зберігати стійкість до зовнішніх та внутрішніх загроз, забезпечити її зовнішню незалежність і внутрішню стабільність, здатність підтримувати послідовну реалізацію національно-державних інтересів, стійку дієздатність суб’єктів господарювання та нормальні умови життєдіяльності населення. Трансформація умов функціонування сучасного світу формує значну кількість загроз економічній безпеці держави, серед яких ключову позицію займає корупція, процес масш-табування якої в Україні має загрозливий характер, що пов’язано із руйнуванням не лише окремих сторін життя суспільства, але й загрозою існування країни в цілому. Ґрунтуючись на нормах міжнародного законодавства, що ратифіковані Україною, в статті були наведені основні ознаки корупції; а також визначені основні класифікаційні ознаки, за якими можна надати характеристику корупції. Автори навели основні загрози корупції, що мають реальний негативний вплив на економічну без-пеку держави, а саме: зростання розмірів тіньової економіки; недостатньо ефективне використання бюджетних коштів різних рівнів; зниження рівня довіри до держави та її можливості регулювати економічні процеси; сприяння соціальній нерів-ності та збільшення розриву доходів між різними верствами населення та інші. Дані висновки були підтверджені за допомо-гою аналізу окремих даних, зокрема індексу сприйняття корупції, індикатора рівня тіньової економіки. На основі трендової моделі був зроблений розрахунок прогнозних значень індексу сприйняття корупції в Україні, які засвідчили позитивні зміни щодо питань, пов’язаних із процесами декорумпізації в країні. В статті автори зазначили, що на сучасному етапі економіч-ного розвитку, з метою зниження рівня корупції в державі, необхідно створити ефективну систему антикорупційних дій, встановити нові прозорі правила відносин суспільства, влади і бізнесу.
  • Item
    Інструменти детінізації національної економіки
    (Сумський державний університет, 2022) Сулим, Вікторія Василівна; Сулим, Виктория Васильевна; Sulym, Viktoriia Vasylivna; Самодай, К.С.
    У статті досліджено сутність поняття детінізації національної економіки, а також зарубіжний досвід боротьби з тіньовим сектором. Зокрема, узагальнено методи протидії тінізації національної економіки у таких країнах, як США, Великобританія, Франція, Польща, Німеччина, Австрія та ін. Серед найбільш поширених і дієвих інструментів детінізації економіки в досліджуваних країнах визначено такі: майнова відповідальність за скоєння економічного злочину, заборона здійснення господарської діяльності особам чи суб’єктам господарювання, що порушили податкове законодавство чи проводили експортноімпортні операції з фірмами, розміщеними в офшорних зонах, та ін. Розроблено управлінські та організаційні структурні етапи державної політики детінізації національної економіки, що включають збір статистичної інформації про рівень тінізації економіки, аналіз існуючих методів боротьби з нею та визначення її рівня, а також факторів впливу, наслідків від існування та втрат від тінізації національної економіки. Заключними структурними етапами є формування засад державної політики протидії тіньовій економіці і практична реалізація запланованих заходів. Визначено необхідність не лише пошуку нових інструментів протидії тіньовій економіці, а й імплементації перевірених світовим досвідом заходів. Перспективними векторами в державній політиці детінізації національної економіки визначено формування дієвої системи штрафних інструментів щодо протидії тіньовим заходам, комплексний моніторинг протидії щодо ухилення від сплати податків та отримання нелегальних прибутків, створення сприятливих умов для здійснення підприємницької діяльності та інші. У дослідженні проаналізовано підготовчі етапи державної політики детінізації національної економіки, необхідність регулярного збору інформації для визначення економічних факторів динаміки зміни частки тіньового сектору в національній економіці, а також визначення економічних, соціальних і екологічних наслідків тінізації національної економіки для подальшого формування дієвих і комплексних методів та інструментів детінізації економіки держави.
  • Item
    The global crisis, manufacturing firms, regulations and taxes
    (Sumy State University, 2022) Kaya, H.D.
    In this study, we focus on how regulations and taxes affect manufacturing firms in Eastern Europe and Central Asia. We examine whether overall regulations became a bigger obstacle to these firms after the 2008- 2009 Global crisis. We also examine whether tax inspections became a bigger obstacle after the Global crisis. Besides regulations and tax inspections, we also look into the prevalence of corruption related to tax officials before and after the Global crisis. Using two large datasets (i.e. the BEEPS IV and BEEPS V surveys), we are able to compare the pre-crisis period to the post-crisis period. Our results show that, in this region, post-crisis, senior managers spent more time on dealing with overall regulations which includes tax-related regulations and other types of regulations. Therefore, we can conclude that, post-crisis, regulations became a bigger obstacle to manufacturing firms’ operations. We also find that, post-crisis, there was a significant drop in the percentage of firms that had inspections or meetings with tax officials. Also, post-crisis, each firm on average, had fewer inspections or meetings with tax officials. Therefore, while overall regulations became a bigger obstacle to these firms, tax inspections became a smaller problem. When we examine corruption, we find that there was no significant change in the prevalence of bribes related to tax officials. Before and after the Global crisis, a similar percentage (8-9%) of manufacturing firms had to deal with bribe requests by tax officials. Future studies may focus on other types of regulations which include employment regulations, health and safety regulations, licensing regulations, environmental regulations, and zoning regulations, and the corruption related to these regulations.
  • Item
    Organisational ethics management to combat corruption in the South African public sector
    (Sumy State University, 2022) Vyas-Doorgapersad, S.
    The purpose of this study is to develop organisational ethics and encourage an ethical culture in the South African public sector. Systematization of the literary sources and approaches for solving the problem of corruption indicates the need to observe the principles of organizational ethics to provide and preserve the circumstances necessary to support the integrity of democratic institutions and processes. The relevance of this scientific problem decision is that this study intends to adhere to ethical principles stipulated in Section 195 of the Constitution of the Republic of South Africa, 1996, stipulating that democratic principles shall guide South Africa’s governmental administration. These goals may be achieved by implementing a strong organizational ethics management system. Investigation in the paper is conducted in the following logical sequence: an overview of corruption in the South African public sector is explored, followed by an explanation regarding the significance of organizational ethics management in reducing corruption. The methodological tools of the research methods include a desktop study of the existing literature and official legislation and regulatory documents required for the research. Organizational ethics management was theoretically and contextually analyzed utilizing qualitative research methodologies and trend analysis. The results show that although the South African government has implemented remedial procedures to address unethical behavior in the public sector, the study found that financial mismanagement and corruption continue to predominate investigations, commissions of inquiry, and the media. These occurrences also include non-compliance with laws and regulations. Furthermore, disciplinary procedures are implemented improperly, and supervision mechanisms are not properly used or enforced. Based on the research results, proposals for policy changes and a list of priority corrective measures specific to the South African situation are made. The provided practical recommendations to support an ethical environment in the South African public sector may be helpful for representatives of the public administration and other public institutions. Although the subject of corruption is not new, it still needs ongoing dialogue and participation between academics, legislators, and policymakers to come up with solutions tailored to each nation.