Періодичні видання СумДУ

Permanent URI for this communityhttps://devessuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/69

Browse

Search Results

Now showing 1 - 10 of 78
  • Item
    Volunteering As A Factor In The Implementation of a Sustainable Development at Sumy State University
    (Sumy State University, 2024) Бойко, Ольга Петрівна; Boiko, Olha Petrivna; Зякун, Алла Іванівна; Ziakun, Alla Ivanivna; Повалій, Тетяна Леонідівна; Povalii, Tetiana Leonidivna; Котенко, Олександр Олександрович; Kotenko, Oleksandr Oleksandrovych; Сірик, Олександр Анатолійович; Siryk, Oleksandr Anatoliiovych
    На сучасному етапі, в умовах повномасштабної війни в Україні, ситуація характеризується соціально-економічною нестабільністю, зниженням рівня життя, появою нових специфічних категорій населення, зокрема ветеранів, інвалідів, їх сімей. За таких умов зростає потреба у фахівцях, які можуть надати добровільну допомогу людям старшого віку, молоді, дітям, особам із інвалідністю та які опинилися в складних життєвих обставинах. Враховуючи вищезазначену ситуацію виникає потреба в обґрунтуванні волонтерського руху як інструменту розбудови суспільства сталого розвитку, що здатний захистити різні верстви населення від наслідків війни. Мета дослідження. Метою дослідження є аналіз ролі волонтерства в кризових ситуаціях, а саме, під час повномасштабної війни в Україні, у вищому навчальному закладі Сумський державний університет (Україна), а також характеристика практик організації волонтерського руху в Сумському державному університеті.
  • Item
    Культурно-освітня робота у виправно-трудовій системі УСРР в 1926-1930 роках
    (Сумський державний університет, 2024) Ісаков, П.М.
    Висвітлено стан культурно-освітньої роботи з ув’язненими і засудженими до позбавлення волі в УСРР в 1926-1930-х рр. на основі аналізу архівних та тогочасних нормативно-правових документів. Введено в науковий обіг раніше невідомі цікаві важливі факти з досліджуваного питання.
  • Item
    Adapting leadership: a literature review of effective management styles in modern educational settings
    (Sumy State University, 2024) Воронцова, Анна Сергіївна; Vorontsova, Anna Serhiivna; Дахарі, Лімор; Dakhari, Limor
    Зростаюча складність освітнього середовища вимагає ефективних стилів управління та лідерства для забезпечення успіху та якості освітніх установ. Оскільки глобалізація, технологічний прогрес та суспільні зміни продовжують впливати на освітні системи по всьому світу, стає необхідним досліджувати та впроваджувати стилі управління, які можуть адаптуватися до цих еволюційних вимог та надавати відповідні стратегічні та тактичні бачення для майбутнього розвитку. Це дослідження спрямоване на вивчення різних стилів управління, які застосовуються в освітніх установах, з метою виявлення тих, що суттєво впливають на освітні результати. Використано змішані методи, включаючи бібліометричний аналіз літератури для виявлення динамічних трендів та напрямів досліджень, зосереджених на ефективних стилях управління, а також глибинний тематичний аналіз, що виявляє ключові фактори, що впливають на освітнє керівництво та управління. Бібліометричний аналіз виявив значне зростання академічного інтересу до управлінських практик в освітніх установах, більшість досліджень зосереджена в галузях соціальних наук, медицини та економіки, що підкреслює міждисциплінарний характер та широке значення досліджень управління освітою. Виявлені тематичні напрями досліджень, такі як трансформаційне лідерство, розподілене лідерство та інструкційне лідерство, підкреслюють різноманітні підходи, які досліджують вчені для покращення якості та успіху освіти. Висновки підкреслюють важливу роль лідерства в організаційній продуктивності та розвитку. Розвиток лідерських здібностей директорів шкіл є необхідним для підвищення ефективності установи. Дослідження також наголошує на важливості інтеграції управлінських та лідерських аспектів у ролі директорів шкіл. Ефективні директори балансують адміністративні обов'язки з візійним керівництвом, сприяючи співпраці та залученню в межах шкільної спільноти. У висновку дослідження підкреслює важливість ефективного керівництва для підвищення якості та успіху освіти. Воно пропагує розвиток сильних лідерських здібностей у директорів шкіл і підкреслює необхідність інтегрованих управлінських та лідерських практик. Ці висновки сприяють глибшому розумінню того, як оптимізувати керівництво в освітніх контекстах, підтримуючи динамічний та еволюційний ландшафт освіти.
  • Item
    Attitudes Towards New Career Approaches among Working Students: A Comparative Analysis with Nonstudent Employees
    (Sumy State University, 2024) Ozturk, U.; Yildirim, E.
    Це дослідження спрямоване на вивчення нових підходів в організації праці серед студентів, які поєднують навчання та роботу. Був проведений порівняльний аналіз зі співробітниками, які не навчаються, щоб всебічно зрозуміти новітні кар'єрні пріоритети студентів-працівників. Неоліберальна епоха трансформувала традиційні підходи до організації праці. Відповідно з’явились нові форми та підходи в організації праці такі як без кордонний, багатогранний, суб'єктивний успіх та калейдоскопічний. Ці нові парадигми відповідають новим формам зайнятості, що з’явились внаслідок соціально-економічних трансформацій. Окрім того, в усе більш лібералізованому світі зростання вартості освіти та збільшення частки платної освіти спонукають студентів поєднувати навчання та роботу. Слід зазначити, що студенти, які поєднують навчання та роботу набувають цінного практичного досвіду, формуючи майбутню пропозицію на ринку праці. Це дослідження мало на меті оцінити ефективність нових підходів в організації праці для майбутніх працівників. Для аналізу дослідження використовувались шкали відношення до без кордонної та професійної форми організації праці. Набір даних дослідження згенеровано на основі опитування 521 студента-працівника та 374 співробітників, які не навчаються. Опитування було проведено в Стамбулі – найбільшому місті Туреччини у якому навчається найбіліша кількість студентів. Для аналізу даних використано кількісні методи дослідження: описова статистика, факторний аналіз, кореляційний аналіз та незалежні t-тести. Результати показали, що студентипрацівники продемонстрували значно більшу орієнтованість на без кордонну кар'єру, організаційну мобільність, без кордонний менталітет та ціннісно орієнтовані ставлення до кар'єрного зростання, ніж їхні колеги, які не є студентами. Висновки цього дослідження можуть стати цінним доповненням до існуючої теоретичного ландшафту з теорії управління трудовими ресурсами. Результати дослідження можуть бути використані при формулюванні та впроваджені політик управління людськими ресурсами в компаніях, які залучають студентів до роботи. Висвітлюючи досвід, виклики та потенційні напрями вдосконалення в цьому контексті, дослідження прагне інформувати та підвищити ефективність стратегій управління людськими ресурсами, орієнтованих на студентів-працівників.
  • Item
    Інтеграція комуністичної пропаганди в систему освіти СРСР в 1920-х роках: історико-політологічний аспект
    (Сумський державний університет, 2023) Гриценко, А.П.; Мозговий, О.С.
    У статті авторами досліджується вплив комуністичної пропаганди на систему освіту в СРСР. Аналізується роль системи освіти в поширенні комуністичної пропаганди з метою формування нового, радянського типу людини. В ході аналізу встановлено, що в основі поширення пропаганди через систему освіти лежить конфлікт між баченням комуністичної революції Марксом та Леніним. Маркс вважав, що комуністична революція має відбутися в індустріально-розвиненій країні з численним робітничим класом, в той час як Ленін прагнув здійснити революцію в Росії, яка під критерії Маркса не підпадала. Тому Ленін прагнув компенсувати це масованою пропагандою, яка мала додати населенню Росії революційного запалу, і освіті тут відводилась першочергова роль.
  • Item
    Gender Inequality in Higher Education and Research
    (Academic Research and Publishing UG, 2023) Bhowmik, D.
    Значні економічні та соціальні відмінності в умовах життя та праці чоловіків і жінок, структурні зміни в суспільстві актуалізують необхідність дослідження передумов і наслідків існування гендерної нерівності в країні. Метою статті є дослідження причин та природи гендерної нерівності в довгостроковій перспективі. Об’єктом дослідження є сфера освіти і науки окремих країн Європи та Америки, Південно-Східної Азії, Близького Сходу та Північної Африки. Основною гіпотезою дослідження є припущення про взаємозв’язок між гендерною нерівністю у сфері освіти та показниками соціального розвитку країни (індекс людського розвитку та рівень освіти). Методичним інструментарієм проведеного дослідження є методи трендового та структурного аналізу. Інформаційною базою дослідження є дані Організації економічного співробітництва та розвитку, Всесвітнього економічного форуму та ООН, період дослідження 1950-2021 рр. Результати аналізу індексу гендерної рівності протягом 1950-2000 рр. за його чотирма параметрами (здоров'я, соціально-економічні ресурси, гендерна диспропорція в домогосподарствах і гендерна диспропорція в політиці) довели наявність значного гендерного розриву в деяких країнах. світ: країни Східної та Західної Європи більш розвинені порівняно з іншими регіонами світу (Південна та Південно-Східна Азія, Близький Схід і Північна Африка). За результатами емпіричних розрахунків доведено залежність між рівнем людського розвитку та гендерною нерівністю: чим вищий рівень людського розвитку країни, тим нижча нерівність в освіті. Вивчення гендерної нерівності у сфері наукових досліджень проводилося на основі аналізу публікацій у 50 міжнародних журналах, книгозбірнях Бенгальської економічної асоціації, Індійської економічної асоціації та інших професорів відомих установ Індії та за кордоном. За результатами аналізу було зроблено висновок, що видавнича активність жінок нижча, ніж чоловіків: опубліковано лише 22,07% публікацій у національних та міжнародних журналах, 23,65% обсягів книгозбірні та 27,90% розділів книг. жінками. До причин низької активності жінок у сфері наукових досліджень належать: низькі можливості відвідування сайтів науково-дослідних установ, польові дослідження або лабораторні роботи; обмежені можливості навчання та підвищення кваліфікації на семінарах і заняттях; дефіцит часу для здійснення дослідницької діяльності; дискримінація за особистими інтересами та гендерними упередженнями; значно менший інтерес до регулярних досліджень через соціальні, психологічні та фізичні причини; надмірне сімейне навантаження тощо.
  • Item
    Educational reform for middle-income trap under digitalization: Culprits, challenges, and strategies in the Philippines
    (Academic Research and Publishing UG, 2023) Hara, M.
    The concept of the middle-income trap (MIT) asserts that economies with middle-income levels often struggle to progress to higher income levels, which is particularly evident in Southeast Asia. Escaping the MIT has been a significant concern, with various factors like governance, infrastructure, and labor markets identified as contributors. Education is a crucial element for developing human capital and driving economic growth. Despite efforts to enhance education, the Philippines has a historical challenge of being stuck in the lower-middle-income trap (LMIT). Limited research on effective education reform strategies to overcome the LMIT in the Philippines is available in government plans and existing studies. The research utilized a mixed method involving both qualitative and quantitative approaches. In the initial qualitative phase, the analysis drew from the Murdoch School’s critical political economy and strategic management framework. It revealed that insufficient funding for education, unequal allocation of resources between urban and rural areas, and unfavorable home learning environments are significant factors hindering progress. To address these issues and escape the LMIT, a development strategy was proposed, combining formulation and execution into a unified concept. By tackling problems like misaligned investment priorities, improper resource distribution, lack of mobile infrastructure, and unsupportive learning environments, collaboration among private sectors and universities as cluster networks could drive educational reforms. This, in turn, would lead to societal transformation and economic growth by aligning with societal needs and market demands. Focusing on relevant skills in the digital age is a suitable approach, where skill-oriented education could serve as a cornerstone of the reform efforts.
  • Item
    Knowledge Economy, Innovation and the Universities' Education Role in Saudi Arabia: A Study of Academicians’ Perspectives at the University of Hail
    (Sumy State University, 2023) Thomran, M.; Alshammari, Ali Essa A.
    На ринку праці спостерігається значне збільшення попиту на здобуття нових навичок в таких галузях, як наука про дані, штучний інтелект та машинне навчання, які є однією з найбільш визначальних рис нової промислової революції. Університети відіграють важливу роль в економіці знань та інноваціях, оскільки вони генерують і поширюють знання через дослідження, освіту та творчість. Економіка знань (ЕЗ) та інновації є ключовими каталізаторами економічного зростання, сприяють інноваціям, продуктивності та конкурентоздатності, створюють нові галузі та робочі місця, що потребують висококваліфікованих працівників. Слабкість та неадекватність освітньодослідницької системи вважаються однією з головних проблем в Саудівській Аравії. Метою цього дослідження є визначення ролі університетів у ЕЗ та інноваціях в Саудівській Аравії з точки зору викладачів Університету Граду. Метод аналізу, використаний у дослідженні, - структурне рівняння моделювання (SEM) з частково найменшими квадратами (PLS). Для збору даних використовувалось опитування з використанням п’ятибальної шкали Лайкерта. Обсяг вибіркової вибірки дослідження становив 83 викладачі, які були обрані за допомогою простого випадкового відбору. Для перевірки надійності та валідності результатів використано тести Альфа-Кронбаха, композитної надійності та критерій Форнелла-Лакера. Результати дослідження засвідчили, що навчальна програма, освітня політика, інфраструктура та наукові дослідження мають статистично значущий вплив на розвиток ЕЗ та інновацій, в той час, як результати методів навчання не мали значущого впливу на ЕЗ та інновації. Для збереження конкурентоспроможності в постійно змінному економічному оточенні менеджменту університетів Саудівської Аравії потрібно приділяти більше уваги розробці навчальних програм, інфраструктурі, методам навчання, зосереджуючись на науці, технологіях та інноваціях. Крім того, університети повинні акцентувати увагу на розвитку навичок своїх випускників для відповідності вимогам ринку праці. Цього можна досягти за допомогою стажувань та навчання на практиці, а також наданням тренінгів для розвитку софт скілс, таких як комунікація, робота в команді та розв'язання проблем.
  • Item
    Management of Digitisation Processes in the Field of Social Services
    (Sumy State University, 2023) Rahmanov, F.; Salahov, R.; Hashimova, A.
    Завдяки цифровим технологіям соціальні сфери стають все більш мобільними та стійкими до трансформаційних процесів. Сучасне суспільство потребує отримання якісних соціальних послуг у цілодобовому форматі. Важливо розуміти, що цифровізація має бути більш соціально нейтральною. З одного боку, цифрові технології надають суспільству нові перспективи, можливості та рішення, а з іншого – можуть спричинити виникнення різноманітних ризиків. Управління процесами цифровізації соціальних послуг передбачає не лише впровадження цифрових інновацій, а й оцінку наслідків для суспільства та держави. Таким чином, дана стаття має на меті проаналізувати сучасні тенденції цифровізації у сфері соціальних послуг та розробити науково-методичний підхід, який дозволить формалізувати функціональні зв’язки цифровізації зі сферами освіти, охорони здоров’я та соціального захисту. У статті ці твердження підтверджуються бібліометричним аналізом співпоширеності ключових слів. Це дало змогу виділити ключові вектори серед досліджень цифровізації у сфері соціальних послуг: освіта, охорона здоров’я та соціальний захист, які передбачають зміну самої суті цифровізації через призму різних наукових підходів. У зв’язку з цим дана стаття присвячена вивченню взаємозв'язку цифровізації та критичних показників освіти, охорони здоров’я та соціального захисту за допомогою методу головних компонент, канонічного кореляційного аналізу та множинного регресійного моделювання. Дослідження здійснювалось на основі вибірки з 35 європейських країн у 2020-2022 роках. Було побудовано три канонічні моделі, кожна з яких тестувала функціональний зв’язок між показниками цифровізації досліджуваних країн (відсоток сектору ІКТ у ВВП, відсоток персоналу ІКТ у загальній зайнятості, відсоток зміни доданої вартості на сектор ІКТ у поточних цінах) та обрані показники освіти, охорони здоров’я та соціального захисту. У результаті було виявлено, що в цілому розвиток цифрових технологій позитивно впливає на соціальні послуги. Та все ж найсуттєвіший зв'язок спостерігається між показниками цифровізації та сферою освіти та охорони здоров’я.
  • Item
    Export of high-tech goods in the context of innovation transfer for social-economic development: factor analysis
    (Sumy State University, 2023) Habenko, M.
    The purpose of the study is to determine factors that have the greatest influence on the growth of export of high-tech goods in the context of innovation transfer for social-economic development. Factor analysis tools, including principal component analysis and the Varimax rotation (orthogonal transformation) method in Statgraphics software, are used to identify the most significant indicators of the impact on export of high-tech goods, as a key determinant characterizing the quality of scientific and educational potential, and to determine the latent signs of their interaction. A modified logistic function is used to normalize input data for 11 investigated factors in a sample of 28 countries. Ten linear combinations of variables are obtained, which explain most of the data variability. The first four components have eigenvalues greater than or equal to 1.0. Together, they account for 88.520% of the variability of the original data. After orthogonal transformation by the Varimax method, the factor load matrix is obtained. The econometric models, which describes the influence of independent indicators on the export of high-tech goods, are represented. Next, the four most influential indicators from the 11 investigated factors are revealed, namely: the country’s research and development expenditure, GDP in current prices, research staff and researchers in the sector of business enterprises, the percentage of ICT staff from total employment. They are taken to develop multiple linear regression models, which describes the influence of independent indicators on the effective export of high-tech goods. The quality results of the factor analysis are confirmed using the Kaiser-Meier-Olkin test and the Bartlett test. Regression analysis with strict screening of non-significant variables using the Backward Stepwise Selection tool confirms the significance of the indicator of scientific research personnel and researchers in the sector of business enterprises, which has the greatest impact on the export of high-tech goods. A pair regression model is obtained, and it is confirmed that increase of research staff and researchers in the sector of business enterprises by 1% causes increase of export of high-tech goods in average by 0,73%.