Періодичні видання СумДУ
Permanent URI for this communityhttps://devessuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/69
Browse
62 results
Search Results
Item Книга «Українська дума і пісня в світі» і навколо неї (З архіву Григорія Нудьги)(Сумський державний університет, 2025) Вертій, О.У пропонованій до опублікування першій частині матеріалів з архіву Григорія Нудьги подано початок нелегкої історії підготовки до видання книги «Українська дума і пісня в світі», яка, подолавши всі перешкоди на шляху до свого читача, вийшла у світ уже по смерті її автора лише в 1997 (перша книга) та 1998 (друга книга), хоча роботу над нею він започаткував публікацією статті «Українська пісня за кордоном» в11 числі часопису «Вітчизна»за 1958 рік.Item «Медіаестетика» як університетська освітня компонента(Сумський державний університет, 2025) Дюжева, К.У статті йдеться про університетську навчальну дисципліну «Медіаестетика», розкривається проблема формування та вдосконалення уявлень здобувачів освіти про загальні закони естетичної діяльності та естетичного освоєння світу, обґрунтовується потреба окреслити специфіку соціальної природи краси, мистецтва як механізму соціалізації людини, естетичної інформації як невід’ємної складової мас-медіа.Актуальність і мета. Вивчення естетики медіа в університеті є актуальним через необхідність аналізу естетичних аспектів медіаматеріалів, особливо у воєнний час. Медіаестетика тісно пов’язана з поняттями культурних та соціальних цінностей, етики, гармонії. Розвиток соціальних медіа та штучного інтелекту повинен підтримувати людський фактор, в якому естетика відіграє важливу роль. Метою дослідження є висвітлення важливості медіаестетики для розвитку критичного мислення, розуміння естетичних принципів та професійної діяльності у сфері соціальних комунікацій. Медіаестетика розвиває креативність, адаптивність, гнучкість мислення та художній смак здобувачів освіти.Методологія. Серед методів дослідження було використано аналіз науково-методичного матеріалу з естетики та журналістики, узагальнення досвіду викладацької роботи, інтерпретацію результатів дослідження.Результати. Аналізуються особливості викладання навчальної дисципліни «Медіаестетика», зокрема тематичне наповнення, наближення естетичних теорій до новітніх сучасних медіатехнологій. Розкривається питання становлення уявлень студентства про закони та категорії етики та естетики, що є основоположним для світосприйняття та комунікації зі світом. У дослідженні обґрунтовується важливість освітньої компоненти для формування навички розуміти специфіку природи краси, культури та мистецтва у процесі соціалізації людини. Йдеться про естетичну інформацію як невід’ємну складову медійного простору.Висновки. Реалізовано поставлені у статті завдання: розглянуто медіаестетику як освітню компоненту; розкрито проблему рівня розвитку медіаестетики в інформаційному просторі як проекцію базової підготовки медіафахівців; обґрунтовано потребу у вдосконаленні журналістської майстерності в аспекті специфіки естетичної інформації. Обґрунтовано, що освітня компонента «Медіаестетика» у межах навчального процесу допомагає сформувати та розвинути гнучкість мислення, креативні здібності майбутніх медійників на основі естетичних категорій, спонукає до самореалізації фахівців, активізує пізнавальні інтереси у поєднанні зі сформованими естетичним смаками, етичним рівнем розвитку, реалізує евристичні здібності як визначальні для формування професійної майстерності та конкурентоздатності сучасного фахівця медіасфери.Item Позитивні медіапідходи до створення ефективної мобілізаційної комунікації в Україні(Сумський державний університет, 2025) Шульська, Н.; Сушкова, Олена Миколаївна; Sushkova, Olena Mykolaivna; Гундерук, О.; Римар, Н.; Бойко, Є.В умовах російсько-української війни увага медійників привернена до соціально чутливого контенту. Редакції щодня зіштовхуються з трагедіями й людськими стражданнями, піднімають суспільно важливі теми, борються з російськими дезінформаційними вкидами. Мобілізація і діяльність ТЦК та СП – надзвичайно гостра тема в очах українського суспільства. Це пов’язано з відсутністю ефективної мобілізаційної комунікації. Актуальність і мета. У статті проаналізовано позитивні медіапідходи до створення ефективної мобілізаційної комунікації в Україні. Подано рекомендації щодо професійного медіависвітлення через підтеми, які найбільше хвилюють суспільство. Мета – на матеріалі публікацій українських інтернет-видань проаналізувати позитивні медіапідходи до створення ефективної мобілізаційної комунікації в Україні в умовах війни.Методологія. Матеріалом дослядження слугували журналістські публікації, зокрема заголовки з українських онлайнових медіа, що демонструють позитивну практику представлення теми мобілізації в інфопросторі, а також визначають настрій українців в умовах війни. Об’єктивність і всеохопність дослідження забезпечило використання низки методів: описового, контекстуального та комунікативно-прагматичного аналізу, моніторингу. Результати. Із урахуванням досліджень Інституту масової інформації, рекомендацій Комісії з журналістської етики, а також власних спостережень визначено основні медіапід-ходи до створення ефективної мобілізаційної комунікації в умовах російсько-української війни: мотивація до виконання громадянського обов’язку й добровільний вступ до лав ЗСУ, дотримання законодавчих норм, прав мобілізованих, справедливість ухвалення рішень, ефективна взаємодія ТЦК та СП із підрозділами ЗСУ. Прикладами позитивної практики є людиноцентричність і висвітлення історій, що мають мотиваційний характер, показують приклади успішної мобілізації.Висновки. Мобілізаційна комунікація мала б давати відповіді на суспільні запити. Журналісти мають робити фокус на правовій і моральній відповідальності, наголошуючи на тому, що це не примус, а обов’язок кожного громадянина у воєнний час, це справа колективної безпеки України й потреба для оборони та майбутньої перемоги.Item Символічний простір як колективна ідентичність територіальних громад(Сумський державний університет, 2024) Чорнобут, О.Стаття присвячена дослідженню впливу символічного простору територіальних громад України на підвищення ефективності місцевого самоврядування в умовах децентралізації та військового стану. Актуальність і мета. В умовах децентралізації символічний простір територіальних громад виступає ключовим фактором у формуванні колективної ідентичності та сприяє зміцненню культурної спадщини, що формується новими об’єднаними територіями. Він забезпечує інтеграцію на локальному рівні та відіграє центральну роль у збереженні історичних цінностей громад. Мета дослідження полягає у визначенні ролі символічного простору в розвитку територіальних громад у контексті соціокомунікаційних зв’язків, що забезпечують посилення національної ідентичності. Методологія. У дослідженні застосовано низку методів, серед яких: аналіз наукових джерел, аналіз та синтез термінології. Застосовано метод проектування складових символічного простору територій. Здійснено аналіз семіотичних ідентичностей та каналів комунікації в громадах для виявлення стратегічних засобів взаємодії та їхнього впливу на соціальну комунікацію та позиціонування громади. Результати. У статті аналізуються аспекти проєктування символічного простору на соціокомунікаційні зв’язки в територіальних громадах України з огляду на його структуру та складники. Під час дослідження визначено такі аспекти: по-перше, аналіз показує динамічну природу символічного простору та його трансформацію в межах громади; по-друге, у статті охарактеризовано компоненти символічного простору з урахуванням їхніх функцій та взаємодії між ними; по-третє, здійснено розподіл цього простору на складники, що дозволяє перетворити символічний простір на систематизовану та керовану структуру. Висновки. Вплив символічного простору на колективну ідентичність територіальних громад є вагомим та стабілізуючим засобом в умовах децентралізації та військового стану. Під час проведення дослідження досягнуто поставленої мети, шляхом аналізу ролі символів для розвитку національної ідентичності територіальних громад. Вважаємо, що роль символів є рушійним засобом активізації соціальної згуртованості та громадянської мобільності у комунікативних відносинах громад. Сформовано ключові компоненти символічного простору, які сприяють інтеграції громад, зміцненню культурної спадщини та збереженню історичних цінностей. Завдання дослідження вдалося досягти через систематизацію структури символічного простору, який консолідує населення навколо спільних цінностей, що важливо для ефективної взаємодії між різними соціальними групами.Item Медіаобраз міста Суми (на матеріалі онлайн-видання «Цукр»)(Сумський державний університет, 2024) Черниш, Анна Євгеніївна; Chernysh, Anna YevheniivnaМедіаобраз міста зумовлений комплексом чинників медіатизації та широкою мережею медіа, що презентують його. Формується він із урахуванням історії, архітектури, «упізнаваності» за визначними постатями, місцями, брендами, бізнес-стратегіями, комерційною складовою, громадською думкою тощо. Актуальність та мета. Врахування зазначених складових дає можливість висновувати про магістральну роль засобів масової інформації у житті громади. Аналіз медійного контенту регіональних інформаційних джерел сприяє формуванню уявлення про образ міста, яким воно постає у реципієнтів. У фокус наукового зацікавлення потрапило сумське онлайн-видання «Цукр», чиє інформаційне наповнення викликає інтерес задля встановлення позитивного медіаобразу міста. Мета статті – означити медійний образ міста Суми на прикладі контенту сумського онлайн-видання «Цукр». Методологія. Для реалізації дослідження використано загальнонаукові методи аналізу та синтезу, систематизації та узагальнення матеріалу, контент-аналізу, залучені окремі аспекти дискурсивної та наративної методології. Дослідження побудоване на принципах об’єктивності та академічної доброчесності. Результати. Медіа вагомо формують образи різних просторів. За допомогою медіатехнологій та активного процесу диджиталізації творяться іміджі міст, селищ, осередків. Процес медіатизації міського простору дозволяє зосередитися на ключових факторах формування його образу, що є складовими геокультурної та урбаністичної іміджології, серед яких найвизначальнішими є регіональні друковані та онлайн-видання, розвинена система теле- та радіокомунікації, його історична та культурна презентація у медійному середовищі, активні процеси медіаконвергенції. У запропонованій студії обрано фокусаналіз контенту сумського видання «Цукр», що інформує про події у межах визначеного локусу / регіону / території, є спільним комунікативним простором для сумчан і засобом зворотного зв’язку між ними. Висновки. Аналіз контенту видання «Цукр» доводить, що нлайн-платформа є одним із найвпливовіших інформаційних засобів міста Суми, що активно генерує образ успішного, економічно стабільного, перспективного, культуроцентричного міста.Item Брендинг міст як інструмент формування конкурентоспроможності територій(Сумський державний університет, 2023) Ясніковські, Адам Маріан; Yasnikovski, Adam MarianВ сучасних умовах бренд міста представляє сукупність думок, почуттів і очікувань, які формують характер, репутацію систему цінностей території. Створення сильного і впізнаваного бренд міста та регіону буде забезпечувати зростання конкурентоспроможності, підвищення привабливості для стейкхолдерів, компаній, туристів та населення. Метою статті є дослідження теоретичних та прикладних засад брендингу міст та територій, як складової формування їх конкурентоспроможного розвитку. Авторами досліджено динаміку та особливості наукових публікацій у базі даних Scopus з тематики брендингу міст за допомогою інструментарію Scopus Analytics, що дозволило проаналізувати динаміку публікаційної активності та основні предметні галузі досліджень. Динаміка кількості публікацій свідчить про суттєве зростання наукового інтересу до питань брендування міст та територій: у порівнянні з 2004 роком кількість публікацій більше ніж у тридцять разів. Проаналізовані предметні галузі досліджень свідчать про домінування соціально-економічного напрямку досліджень, зокрема, соціальних наук, бізнесу, менеджменту і бухгалтерського обліку, економіки, економетрики та фінансів, наук про навколишнє середовище. В рамках дослідження наукових підходів щодо брендингу місць та територій авторами виокремлено ключові компоненти системи його формування: досвід місця, ідентичність місця, імідж місця, пропозиція продукту, спроєктовані наративи та туризм. Систематизація стратегій брендингу міст та територій, які будуть забезпечувати конкурентоспроможний розвиток регіонів, дозволила вокремити стратегії збереження відчуття міста, розробку знакових проєктів, організацію знакових заходів, розвиток креативної економіки, створення засобами масової інформації образів міст та територій. В рамках дослідження прикладних аспектів формування бренду міст авторами досліджено успішні приклади реалізації брендингу розвинутих міст, зокрема, Нью-Йорку, Стокгольму, Дубай.Item Крос-культурні комунікації в цифрову епоху: актуальність в журналістській діяльності(Сумський державний університет, 2023) Лашкіна, М.; Христокін, Г.; Васильченко, В.У статті розглядається проблематика крос-культурних комунікацій, яка детермінована глобалізацією в економіці, культурі, бізнесі, дипломатії тощо з середини минулого сторіччя. Інформаційний простір в умовах розвитку інформаційних технологій стає все більш непередбачуваним, кількість різного роду дезінформації та неперевіреної інформації збільшується. Це стає загрозою не тільки для формування викривленого світосприйняття дійсності, але й ескалації конфліктів всередині країни. Війна росії проти України має екзистенціальне коріння, глибоко пов’язана з історичними наративами та культурними кодами, тому важливість адекватного висвітлення нинішніх подій є все більш важливим. Україна – це країна з багатонаціональним населенням, що має значну кількість міжкультурних зв’язків. Журналістика як суспільно важлива професія має висвітлювати всі процеси, що відбуваються в багатокультурному, багатонаціональному середовищі з урахуванням крос-культурної взаємодії.Item Ситуативна комунікація брендів харчових продуктів(Сумський державний університет, 2023) Антонова, О.; Соловйова, Ю.; Фєдотова, Н.; Лелека, О.Стаття присвячена ситуативній комунікації брендів харчової промисловості під час воєнного стану на прикладі аналізу зміни назви продукції. Прояв громадянської позиції через найменування товару виробниками харчових продуктів активізувався з початком повномасштабного російського вторгнення на територію України. З огляду на це, вважаємо актуальним вивчити структуру творення ситуативних прагматонімів, а також акцентувати на доцільності створеної назви товару. Мета – дослідити вияв патріотичної позиції бренду через ситуативну зміну прагматонімів харчових продуктів, виокремити чинники, які спонукають бренди до перейменування продукції, та доцільність зміни упакування для комплексного впливу вербального й невербального компонентів як елементів семіотичного утворення.Item Project Management is a tool of functional areas and a systematic procedure to implement a weeding event: A case study(Sumy State University, 2023) Farok, G.This paper summarizes the arguments and counterarguments within the scientific discussion on the issue of a chronological step which leads to the phase or status change in the project management. The main purpose of the research is the wedding event in the start to the end of the activities and the event is represented by a node in the network. Systematization of the literary sources and approaches for solving the problem that an event is a specific instant of time which makes the start or end of an activity and event consumes neither time nor resources. It indicates that an activity is the actual performance of the task and requires time and resources for its completion. The relevance of this scientific problem decision is that project management is a tool of functional areas. Investigation of the topic a systematic procedure to implement a weeding event in the paper is carried out in the following logical sequence on project management: Methodological tools of the research methods were a couple of years of research. The object of research is the chosen company that carried out the processes of a wedding project at Toronto Metropolitan University, Canada, because namely they derived this event as a project. The paper presents the results of an empirical analysis on mathematical calculations which showed that were perfect in graphically. The research empirically confirms and theoretically proves that it is the work required to complete a couple of specific tasks: determine your event goals and objectives, visualize the event, draw up a budget, develop a timeline, put the plan into action, double-check the project plan, evaluate the event. The results of the research can be useful for a wedding event cycle consists of five stages: plan, organize measure, analyze and share.Item Network Leadership is a Promising Direction in Management Science(Sumy State University, 2023) Балагуровська, Інна Олексіївна; Балагуровская, Инна Алексеевна; Balahurovska, Inna OleksiivnaПідвищення конкурентоспроможності компанії та забезпечення її фінансової стійкості вимагає постійного удосконалення компетенцій її працівників та розвиток їх лідерських якостей. Соціальні особливості лідерства та його вплив на розвиток організацій є важливою та актуальною тематикою досліджень науковців з ефективного менеджменту. Така тенденція пов’язана з необхідністю дослідження практичних управлінських інструментів, які менеджери використовують для підвищення ефективності функціонування керованої системи. Слід зазначити, що результати дослідження свідчать, що мережеве лідерство є одним зінноваційних механізмів розвитку компетенцій працівників компанії. У статті використано інструментарій бібліометричного аналізу наукових публікацій з тематики мережеве лідерство. Вихідну базу досліджень згенеровано з науково метричної бази даних Scopus. На основі результатів бібліометричного аналізу наукових праць з даної тематики визначено специфіку мережевого процесу та практичність його використання в соціальному феномені лідерства. Автором обґрунтовано логічні закономірності між широким управлінським поняттям «лідерство» та соціальними особливостями ідеї «мережевого лідерства». При цьому встановлено, що фокус керівника на покращення умов соціального ресурсу в керованій системі є висхідним базисом розвитку компанії та забезпечення її конкурентоспроможності. У статті проаналізовано та систематизовано теоретичні концепції, що пов’язують категорію нетворкінг з феноменом мережевого лідерства в організаціях, де менеджери зосереджуються на соціальній складовій керованої організаційної системи – соціальному капіталі. Дослідження сприяє систематизації наукових напрацювань у вивченні проблематики лідерства та його значення у забезпеченні конкурентоспроможності компанії. Отримані результати можуть бути використані керівниками компаній та організацій, які прагнуть підвищити ефективність функціонування шляхом розвитку професійного потенціалу трудового колективу.