Періодичні видання СумДУ

Permanent URI for this communityhttps://devessuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/69

Browse

Search Results

Now showing 1 - 10 of 43
  • Item
    Talent Management Model in the Context of Coopetitive Interaction and the Knowledge Economy
    (Sumy State University, 2024) Майборода, Тетяна Миколаївна; Mayboroda, Tetyana; Карпуша, Василь Данилович; Karpusha, Vasyl Danylovych; Балагуровська, Інна Олексіївна; Balahurovska, Inna Oleksiivna
    В статті запропоновано модель управління талантами в контексті сучасної економіки знань, з урахуванням важливості коопетиційної взаємодії між бізнесом, освітою та наукою. Ефективне управління талантами є важливим фактором забезпечення розвитку організацій та інновацій в сучасних умовах. В дослідженні проаналізовано, як коопетиція - стратегічне поєднання співпраці та конкуренції – може підвищити ефективне використання інтелектуального потенціалу різних секторів, сприяючи довгостроковій конкурентоспроможності та інноваціям. Автори ретельно проаналізували наукову літературу, де досліджено основні принципи та підходи до управління талантами, що є важливими для розвитку конкурентоспроможних організацій в економіці знань. У дослідженні визначено виклики, з якими стикаються організації у процесі залучення, розвитку та утримання талантів, особливо з огляду на швидкі технологічні зміни та зростаючу складність ринку праці. Дослідники також підкреслюють необхідність міжсекторальної співпраці, тому що інтеграція бізнесу, освіти та науки є необхідною умовою для створення інноваційного середовища, де таланти можуть розвиватися. У статті увагу приділено коопетиції, що передбачає баланс між співпрацею та конкурентними стратегіями бізнесу, освітніх установ і науково-дослідних організацій. Коопетиційний підхід розглядається як спосіб максимізації інтелектуальних ресурсів, доступних в економіці знань, що сприяє ефективному розвитку креативності та інновацій. Крім того, у дослідженні розкрито питання утримання талантів, особливо в секторах з високим попитом на кваліфіковану робочу силу. Наголошено на важливості забезпечення безперервних можливостей для професійного розвитку та інтеграції інновацій. Запропонована модель управління талантами є комплексною та враховує унікальні сторони сучасного ринку праці. Модель підкреслює необхідність для організацій не тільки залучати таланти, а й створювати середовище, де працівники можуть постійно розвивати свої навички та робити внесок у інноваційні процеси організації. Практичні висновки дослідження пропонують рамкову структуру для організацій, що прагнуть впроваджувати ефективні стратегії управління талантами, які відповідають потребам економіки знань. У статті представлено детальний аналіз нової моделі управління талантами, яка сприяє конкурентоспроможності та інноваціям через коопетиційну взаємодію між бізнесом, освітою та наукою. Модель особливо актуальна в сучасній економіці знань, де здатність ефективно управляти талантами відіграє вирішальну роль у досягненні успіху організацій.
  • Item
    Формування культури особистості студента медичного внз
    (Сумський державний університет, 2023) Козаченко, Юлія Сергіївна; Козаченко, Юлия Сергеевна; Kozachenko, Yuliia Serhiivna
    У статті описано модель формування особистісної культури студента-медика. Названо три основні фундаментальні основи студента-медика. Визначено теорію холізму та терапевтичну комунікацію як основні аспекти комунікативної фундаментальної основи. Когнітивна теорія, теорія організації та критичне мислення визначені як частина мотиваційної фундаментальної основи. Елементами ціннісної основи названо соціальну ментальність і деонтологічну модель. Охарактеризовано нормативні, змістовні та процесуальні аспекти формування особистісної культури студента-медика. З’ясовано, що невід’ємною частиною нормативного елементу є основні норми та офіційні документи. Названо перелік умінь для формування мотивації, комунікативних умінь і цінностей студентів-медиків. З’ясовано, що одновимірний підхід може бути використаний для формування особистісної культури студента-медика. Дисципліна «Основи розвитку особистості» названа одним із шляхів формування та підвищення особистісної культури студента-медика. Визначено, що процесуальний аспект складається з різних прийомів, методів, принципів, засобів, форм і підходів. Визначено теоретичні основи формування особистісної культури студента-медика. Розкрито основні шляхи підвищення особистісної культури студента-медика. Дано поради щодо використання основних прийомів, методів, форм і засобів формування особистісної культури студента-медика.
  • Item
    Сутнісна характеристика моделей державно-приватного партнерства
    (Сумський державний університет, 2021) Маслов, В.О.
    Впродовж останніх років співпраця держави та приватного бізнесу є однією із передумов реалізації стратегії економічного розвитку економіки України. Виокремлення форм та моделей державноприватного партнерства в залежності від галузі, типу партнерства та форми соціально-економічної значущості проєктів забезпечуватиме створення платформи формування національної конкурентоспроможності. Метою статті є виокремлення та аналіз вітчизняних та зарубіжних моделей державно-приватного партнерства, формування перспектив, пріоритетних сфер їх впровадження та реалізації. Для досягнення визначеної мети застосовано комплекс загальнонаукових методів: теоретичного узагальнення – для визначення сутності та змісту моделей державно-приватного партнерства, метод наукової абстракції - при виокремленні сфер застосування моделей співпраці держави та бізнесу, порівняння – для визначення моделей для адаптації до вітчизняних умов розвитку, абстрактно-логічний – для теоретичного узагальнення та формулювання висновків. Під час проведеного аналізу та узагальнення моделей державно-приватного партнерства розкрито зміст їх класифікації, що запропоновано Світовим банком і враховує основні принципи розподілу ризиків між державою і приватним сектором: "Контракти на управління і оренду", "Концесії", "Проєкти "з чистого аркуша" та "Передача активів". Зауважено, що основні моделі ДПП, використовувані при реалізації інфраструктурних проєктів у країнах Європейського Союзу, дещо відрізняються від наведеної вище класифікації, здебільщого, ступенем залучення і передачі ризиків проєкту від держави приватному сектору. Проаналізовано основні моделі державно-приватного партнерства в Євросоюзі до яких згідно проведено дослідження належать: сервісний контракт; контракт на управління і експлуатацію; орендний договір; будівництво «під ключ»; проєктування, будівництво, фінансування і експлуатація. Досліджено, що і Сполучених Штатах Америки найчастіше використовуються три моделі ДПП: проєктування і будівництво; проєктування, будівництво і експлуатація/утримання; будівництво, експлуатація і передача. Доведено, що для повноти ефекту для національної економіки варто імплементувати характерні ознаки кількох із проаналізованих моделей державно-приватного партнерства. Перспективним напрямком дослідження постає питання необхідності удосконалення підходів реалізації засад державно-приватного партнерства, враховуючи вивчення структурної класифікації форм та моделей, етимологію самого поняття партнерства за динамічних економічних умов, та невизначені реалії сьогодення.
  • Item
    Управління бізнес-процесами: людський потенціал і цифрові навички
    (Сумський державний університет, 2021) Іванова, В.В.
    Прискорення цифровізації бізнес-процесів обумовлює необхідність дослідження ролі людини у нових умовах ведення бізнесу. У статті розглянуто значимість людського потенціалу, цифрових інформаційних технологій та цифрових навичок людини у забезпеченні ефективного управління бізнес-процесами, зокрема у прийнятті управлінських рішень. Показано, що активне використання для цього людського потенціалу може сприяти економії часу для отримання готового рішення. Обгрунтовано, що забезпечити таке управління можливо завдяки пріоритетності формування людського потенціалу підприємств у напрямі розвитку розумових здібностей людини, творчого мислення, збільшення знань порівняно з оволодінням навичками, зокрема цифровими. Розглянуто сучасні тенденції щодо значимості навичок у підготовці робочої сили та виявлено протилежність рівня розвитку людського інтелекту цифровим навичкам. З’ясовано, що розвиток мислення людини є нагальною проблемою та повинен мати пріоритетність у формуванні людського потенціалу, зокрема в такій його частині як знання. Запропоновано модель формування та використання людського потенціалу для прийняття рішень, яка демонструє його вплив на підвищення якості управління бізнес-процесами, що зумовлено головною роллю людини у процесі прийняття рішень як основи управління. Цифрові навички працівників визначено як підтримуючу складову в управлінні бізнес-процесами, адже вони лише дають можливість упроваджувати і використовувати цифрові інформаційні технології, а здатність творчо мислити є запорукою формування інноваційних ідей, прийняття ефективних управлінських рішень. Цифрові навички не можуть бути пріоритетом у процесі формування персоналу, тому вже на етапі його підбору перевагу доцільно надавати кандидату, який потенційно схильний розвиватися і навчатися, отримувати нові знання. Запропоновано комплекс заходів для вдосконалення формування набору навичок персоналу.
  • Item
    Determinants to Provide the Efficiency of Integrated Development of the Light Industry Enterprises
    (Sumy State University, 2020) Reshetnikova, I.; Shvydanenko, H.; Boichenko, K.
    Дана стаття узагальнює аргументи та контраргументи в межах наукового дискурсу з проблематики інтегрованості розвитку підприємств у сучасних ринкових умовах господарювання. Основною метою проведеного дослідження є формування методичного підходу до оцінювання і підвищення ефективності інтегрованого розвитку підприємств легкої промисловості України на засадах ідентифікації ключових детермінант. Для забезпечення широкого і систематичного підходу в даному дослідженні було прийнято трьохетапну методичну основу: по-перше, проведено інтерпретацію і синтез якісних даних шляхом просіювання і сортування матеріалів з ключових питань і тематики розвитку підприємств у контексті інтегрованості; по-друге, проаналізовано тенденції розвитку підприємств легкої промисловості України з метою ідентифікації ключових детермінант; по-третє, проведено оцінювання їх впливу на результативність інтегрованого розвитку підприємств. Методичним інструментарієм проведеного дослідження використано діалектичний та структурно-аналітичний, а також структурно-функціональний аналізи. Для визначення впливу ідентифікованих детермінант використано методи багатокритеріального аналізу, зокрема, розрахунок багатофакторної функції корисності і нормалізація визначених факторів.В статті наведено результати емпіричного аналізу розвитку підприємств легкої промисловості за такими ключовими детермінантами, як забезпечення власною сировиною, наявність спеціалізованого машинобудування, ремонтної бази, відповідного кваліфікованого персоналу, розвитку функціонуючих підприємств. Здійснено діагностику інтегрованого розвитку п’ятнадцяти підприємств легкої промисловості за такими визначеними основними детермінантами, як фінансове та ресурсне забезпечення, інтелектуальний та інноваційний потенціал, економічна безпека, рівень ризиків, самоінтегрованість, синергетичний ефект інтегрованих бізнес-процесів. Для визначення впливу даних детермінант використано методи багатокритеріального аналізу, зокрема, багатофакторну функцію корисності та нормалізацію індикаторів за результатами діагностики. Визначено групу підприємств, для якої на сучасному етапі рівень розвитку в контексті його інтегрованості є нижчим, ніж оцінений за методами класичної діагностики результативності діяльності. Також виокремлено компанії, на яких процеси інтегрованості є ефективними і мають перспективу розвитку. Встановлено, що впровадження інтегрованого розвитку з урахуванням повного комплексу його детермінант сприятиме підвищенню корисності та результативності функціонування досліджуваних підприємств легкої промисловості. Результати проведеного дослідження можуть бути корисними для підвищення ефективності розвитку вітчизняних підприємств на засадах інтегрованості.
  • Item
    Лінгвоемотивне моделювання епіграфів в постмодерністському тексті Джона Фаулза (на матеріалі роману The French Lieutenant’s Woman)
    (Сумський державний університет, 2020) Сторчак, М.
    У статті розглядається проблема побудови лінгвоемотивної моделі епіграфів постмодерністського тексту. Об’єктом дослідження є постмодерністський текст, а предметом дослідження виступають лінгвоемотивні моделі епіграфів в сучасному англомовному художньому дискурсі. Матеріалом дослідження слугує постмодерністський роман Джона Фаулза "Жінка французького лейтенанта" (The French Lieutenant’s Woman). Методологія дослідження базується на антропоцентричній парадигмі в рамках комунікативного напряму лінгвістики. Під моделюванням розуміється процес побудови і застосування моделей. Метою моделювання тексту є аналіз та опис процесу передачі, сприйняття та інтерпретації художнього тексту і ситуацій через вербальні й невербальні засоби. Лінгвоемотивне моделювання постмодерністського тексту характеризується фрагментарністю, неповнотою, різним рівнем узагальнення та інтерпретації. Емотивний компонент ситуації, представлений лінгвістичними засобами, розширює смисл тексту. Специфіка роману Джона Фаулза The French Lieutenant’s Woman полягає в використанні емотивно навантажених епіграфів. Взаємодія тексту і ситуації з використанням модифікованих емоціями епіграфів відображає ідиостиль автора.
  • Item
    Prerequisites for the industrial policy formation of the country in conditions of transition to the sixth technology revolution
    (Sumy State University, 2017) Карінцева, Олександра Іванівна; Каринцева, Александра Ивановна; Karintseva, Oleksandra Ivanivna; Dyachenko, A.V.; Тарасенко, Світлана Вікторівна; Тарасенко, Светлана Викторовна; Tarasenko, Svitlana Viktorivna; Харченко, Микола Олексійович; Харченко, Николай Алексеевич; Kharchenko, Mykola Oleksiiovych
    In the conditions of transition to the sixth technology revolution, it is important to determine the vector of the formation of industrial policy and the points of growth of the country, considering the specifics of its development and potential resources. For Ukraine, the choice of a niche, industry, directions that would become the mainstream of sustainable development of the country continues to be relevant. Main purpose of the article is to justify the hypothesis of the need to form a niche orientation of the industrial policy of the country in the conditions of transition to the sixth technology revolution. A classic model of industrial policy is characteristic for Ukraine. In conditions of decentralization and the need for uniform development of regions for the country, it is optimal to use a system model that initiates the diversification of production of goods and services and cost optimization. An important element in the cluster model is the definition of the main niche that unites innovative clusters of territories. In Ukraine, there is some positive dynamics of growth in value added created in the country, up to 2010. At the same time, the absolute values of the gross value-added index created in Ukraine in general are several times smaller (or even 10 times) than the created gross value added in manufacturing industry of leading countries. The country enters a new technological cycle without having a strong industrial base. This defines its low launch opportunities for introducing design innovations and further sustainable development. It is proposed to form industrial robotics as a leading niche in the country’s industry, which would become a point of growth for the export of products with high added value. This choice is due to the socio-economic progress of mankind in the 21st century and the indices of the development of industrial robotics in recent years.
  • Item
    Preconditions and perspectives of ukrainian energy market development
    (Sumy State University, 2014) Kuznietsova, K.O.
    В даній статті було розглянуто історію становлення ’єднаної енергетичної системи (ОЕС) України, визначено передумови її розвитку. Проаналізовано світовий досвід функціонування ринків електроенергії, визначено, що сучасна тенденція розвитку енергетичних ринків характеризується демонополізацією та дерегуляцією. Швидкість процесів переходу (еволюції) від монопольної до конкурентної моделі функціонування ринку електроенергії є відмінними для різних країн світу. В контексті світових інтеграційних процесів Україна має розвиватися та обрати для себе, відповідну до її можливостей та потреб, модель ринку електроенергії. Прийнятий Закон України, що регламентує функціонування ринку електроенергії передбачає перехід від моделі "єдиного покупця" до моделі двосторонніх договорів та балансуючого ринку.
  • Item
    Modern trends in the mathematical simulation of pressure-driven membrane processes
    (Sumy State University, 2020) Huliienko, S.V.; Korniienko, Y.M.; Gatilov, K.O.
    The presented article is an attempt to evaluate the progress in the development of the mathematical simulation of the pressure-driven membrane processes. It was considered more than 170 articles devoted to the simulation of reverse osmosis, nanofiltration, ultrafiltration, and microfiltration and the others published between 2000 and 2010 years. Besides the conventional approaches, which include the irreversible thermodynamics, diffusion and pore flow (and models which consider the membrane surface charge for nanofiltration process), the application of the methods the computational fluid dynamics, artificial neural networks, optimization, and economic analysis have been considered. The main trends in this field have been pointed out, and the areas of using approaches under consideration have been determined. The technological problems which have been solved using the mentioned approaches have also been considered. Although the question of the concentration polarization has not been considered separately, it was defined that, in many cases, the sufficiently accurate model cannot be designed without considering this phenomenon. The findings allow evaluating more thoroughly the development of the simulation of pressure-driven membrane processes. Moreover, the review allows choosing the strategy of the simulation of the considered processes.
  • Item
    Research on the influence of social media on generation Y consumer purchase decisions
    (Sumy State University, 2019) Davidaviciene, V.; Meidute-Kavaliauskiene, S.; Paliulis, R.
    Members from different generations create challenges for marketing specialists due to their unique behaviour specifics and in the context of constant technology development, these challenges become only harder. In the current marketing situation, there is a new challenge – outreach and interest for generation Y consumers. A question arises – which means to apply and which of them would be effective. It is a new field of research both for scientists and marketing practitioners. The article analyses the members of generation Y because in their case there are most prominent scientific discovery inquiries on their behaviour and marketing management decisions. By evaluating that, the aim of the article is to create a model of the influence of social media for generation Y consumer purchase decisions. The need to offer a new model has appeared due to the changes in the current world that are changing the habits and features of the society, constantly improving technologies are changing the lifestyle, values and needs of people. The marketing decisions that were applied before are not presenting the desired results in the current market. Previous research allows identifying the specifics of generation Y, however, due to constantly changing technology environment it is not clearly known how this generation makes the decisions to purchase something. When wishing to find the right way to sell products and services to this generation, it is necessary to understand it and to find ways to communicate with it. When creating social media content and creating added value to the customers, it is vital to understand the complexity of the external and internal factors that determine their choice to buy. To achieve the goal of this article, the theoretical part presents a complex analysis of factors that determine consumer behaviour in social media, applications of generation theory for making marketing decisions; characteristics of generation Y were identified. In this research, marketing factors that influence the consumer’s decision to buy were analysed, their effects and application in the purchase process of generation Y consumers were evaluated.