Періодичні видання СумДУ

Permanent URI for this communityhttps://devessuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/69

Browse

Search Results

Now showing 1 - 10 of 54
  • Item
    Strategic Decision-Making for Integrating Green Energy Innovation into Sustainable Urban Infrastructure
    (Sumy State University, 2025) Нєшева, Анастасія Дмитрівна; Niesheva, Anastasiia Dmytrivna; Смоленніков, Денис Олегович; Smolennikov, Denys Olehovych; Коробова, Світлана Павлівна; Korobova, Svitlana Pavlivna
    Дана наукова стаття присвячена аналізу впровадження інновацій у сфері зеленої енергетики в сталу міську інфраструктуру. Хоча міські території стикаються зі значними бар’єрами на шляху впровадження таких технологій, перехід до них має вагомий потенціал та узгоджується з глобальними рамками сталого розвитку, зокрема Цілями сталого розвитку ООН та Зеленим курсом ЄС. Дослідження базується на теоріях стратегічного управління, прийняття рішень і сталості та спирається на методологію, що включає теоретичний аналіз і огляд відповідної літератури. У дослідженні наведено стратегічну модель прийняття рішень, яка допомагає міським адміністраціям здійснювати перехід до зелених енергетичних систем задля розвитку територій, зменшуючи залежність від викопних видів пального. Представлена модель складається з восьми взаємопов'язаних етапів: ідентифікація проблеми, аналіз навколишнього середовища, збір та аналіз даних, генерація альтернатив, застосування моделей прийняття рішень, оцінка та вибір, впровадження, моніторинг та зворотний зв'язок. Уповноважені органи часто нехтують важливістю структурованого підходу до прийняття рішень, що може обмежувати їхню здатність інтегрувати комплексні підходи, які враховують довгострокову стійкість, технологічний прогрес і соціальну справедливість. Відсутність методологічної строгості часто призводить до розрізнених політик, неоптимального використання ресурсів та втрачених можливостей для впровадження інноваційних рішень, таких як зелена енергетика, у міські системи. Науковий внесок дослідження полягає в підкресленні важливості використання стратегічного управлінського підходу для подолання цієї прогалини та розробленні теоретичної моделі, що забезпечує більш узгоджене та цілеспрямоване прийняття рішень у сфері сталого розвитку міст. Практична значущість роботи полягає в наданні містам простої та ефективної моделі прийняття рішень, яку вони можуть використовувати для полегшення переходу до сталих енергетичних систем, підвищення стійкості та сприяння економічному зростанню. Дослідження підкреслює необхідність структурованого багатофазного процесу прийняття рішень для ефективного подолання викликів і використання можливостей у досягненні сталого міського розвитку.
  • Item
    The Role Of Banks In Implementing Ukraine's Investment Strategy
    (Sumy State University, 2025) Kasych, A.; Tarasenko, I.; Filipov, D.
    У статті досліджено вплив банківської системи на реалізацію інвестиційної стратегії України. Повоєнне відновлення України буде залежати від змісту інвестиційної стратегії, важливою умовою реалізації якої є активне долучення до цих процесі в банків. Банківська система як важливий елемент економічної системи має значний вплив на процеси відтворення та зростання, здійснюючи кредитування реального сектора економіки. Інвестиційне кредитування є однією з найважливіших функцій банків, однак і до війни банківська система не мала достатнього обсягу фінансових ресурсів для цього. Спроможність банків спрямовувати ресурси на інвестиції залежить від дії багатьох чинників та потребує відповідного рівня стійкості розвитку. Процес залучення банками фінансових ресурсів є складним, як і їх подальше використання. Інвестиції не є пріоритетом для банків, однак має стратегічне значення для розвитку економіки. Стійкість банківської системи автори розглядають як їх спроможність формувати та ефективно використовувати фінансові ресурси, а з позицій повоєнного відновлення України стійкість банків набуває особливого значення як умова реалізації інвестиційної стратегії. В ході аналізу впливу банків на інвестиційну стратегію досліджено показники, які характеризують інвестиційні процеси, зокрема величину інвестицій, частку інвестицій у ВВП; показники, які розкривають тенденції розвитку банківської системи (кількість банків, величина їх активів, величина кредитів та структура кредитного портфеля). Війна суттєво вплинула як на діяльність банків, так і на інвестиційні процеси. Рівень інвестиційної активності в Україні був і залишається не просто низьким, а таким, що критично не відповідає потребам відновлення та економічного зростання. Кількість банків за роки війни зменшилась, скоротився кредитний портфель, зменшилась ресурсна база, однак в цілому банківська система забезпечила стабілізацію макроекономічних процесів. Таким чином, в Україні банківська система має низький рівень залучення до фінансування інвестицій. Зміна ситуації залежить від підвищення рівня стійкості банківської системи та чіткого обґрунтування змісту інвестиційної стратегії. Серед пріоритетних напрямів реалізації інвестиційної стратегії, які будуть залежати від стану банківської системи, є відновлення інфраструктури, модернізація та інноватизація економіки – це ті напрями, які потребуватимуть залучення потужних кредитних ресурсів.
  • Item
    TOPSIS method for optimization of an apparatus for water and soil treatments
    (Sumy State University, 2025) Javanbakht, T.
    The article focuses on the design and application of a new apparatus for water and soil treatments and its optimization with the technique for order of preference by similarity to the ideal solution (TOPSIS). Achieving sustainability required developing experience with new devices, which improved the water and soil treatment outputs. Essential principles, including the irradiation process, treatment capability, and industrial development, were discussed. Water and soil treatments with new nanocomposites based on biocompatible and natural materials were also discussed. A well-implemented approach requires the consideration of creative design. The article addressed these issues by representing the apparatus characteristics of reliable decontamination of drinking water, wastewater, seawater, and soil. A user-centered design approach for apparatus development was also considered. The design for its industrial development was presented and discussed, emphasizing this approach’s commercial viability. The novelty of the proposed apparatus is in decreasing light reflection due to the oxygen uptake, which could be affected by water or soil extraction decontamination. The Fourier transform infrared spectroscopy showed the characteristic peak intensities of superparamagnetic iron oxide nanoparticles and silk fibroin nanoparticles. The predicted theoretical and experimental decrease in light reflection due to nanoparticle oxygen uptake was determined. Moreover, the analysis of the removal of water contaminants using the inductively coupled plasma mass spectrometry analysis showed a concentration decrease of 48 % for Cd and 50 % for Zn after water treatment with nanoparticles. The optimization results using the TOPSIS method showed that the choice of parameters corresponding to the designed apparatus (contaminants separation due to water treatment and experiment duration) and their weights could impact the candidates’ ranks. Moreover, the ranking could be changed due to improved water and soil treatment procedures. The designed apparatus based on the presented optimization can improve water and soil treatments and further applications in environmental science.
  • Item
    Sustainable Clothing Buying Behavior of Generations X and Y
    (Sumy State University, 2024) Vrablikova, M.; Ubreziova, I.; Kubickova, M.; Skodova, L.
    У статті досліджується споживча поведінка поколінь X та Y при купівлі одягу з урахуванням принципів сталого розвитку. Метою дослідження є аналіз ключових особливостей цієї поведінки та надання рекомендацій щодо маркетингових заходів для компаній у сфері моди. Теоретична база дослідження спирається на наукові публікації, індексовані у WOS та Scopus, а також джерела, що висвітлюють основні тенденції у корпоративній соціальній відповідальності, сталому розвитку та споживчих уподобаннях в індустрії моди. Методологія дослідження охоплювала кілька етапів: створення анкети, вибір респондентів покоління X та Y у Словацькій Республіці, обробку відповідей за допомогою описової статистики та перевірку гіпотез методами індуктивної статистики. Анкета складалася з 11 питань і була заповнена 139 респондентами. Анкети включала питання щодо ідентифікації покоління, статі, доходу респондентів, а також місць покупок, типів одягу, факторів вибору, частоти покупок та рівня обізнаності про принципи сталого розвитку. Гіпотези дослідження були спрямовані на вивчення взаємозв’язку між прихильністю до принципів сталого розвитку та приналежністю до певного покоління, впливу цих принципів на споживчу поведінку, а також рівня раціональності під час вибору одягу. Результати показали, що бренди можуть ефективно використовувати концепцію slow fashion та залучати покоління X та Y через інфлюенсер-маркетинг у соціальних мережах. Обмеження дослідження пов'язані з різними підходами до визначення меж поколінь (років народження) та можливими когнітивними упередженнями респондентів при заповненні анкет. Подальші дослідження можуть бути зосереджені на порівнянні споживчої поведінки в регіонах із різним рівнем розвитку креативних індустрій, а також на дослідженні ірраціональних чинників, що впливають на споживчі рішення, в контексті поведінкової економіки. Дослідження робить вагомий внесок у розвиток економіки, збереження довкілля та покращення суспільного благополуччя.
  • Item
    Екологічність як складова культури мовлення сучасного українця
    (Сумський державний університет, 2023) Бондаренко, Олена Євгенівна; Bondarenko, Olena Yevhenivna; Сидоренко, Ольга Павлівна; Sydorenko, Olha Pavlivna; Бондаренко, Ю.
    У статті розкрито зміст поняття «екологічність мовлення» як одного з компонентів культури мовлення. Осмислено важливість культурного екологічного мовлення та правильного використання лексичних норм. Застосування комплексної методики дослідження, основою якої є статистичний аналіз, елементи описового й структурного методів, що зумовлено багатством залученого до дослідження матеріалу, котрий покликаний слугувати досягненню глибшого розкриття теми, сприяло з’ясуванню того, як слова та вчинки впливають на роботу мозку та фізіологічний стан людей, наскільки шкідливим для мозку є агресивне середовище та токсичні, негативно забарвлені слова. Емпіричним матеріалом дослідження стали найбільш уживані сучасною молоддю слова та вирази з негативним значенням. З’ясовано їхнє значення та походження, доречність використання у спілкуванні. Окреслено основні принципи уникнення руйнівної лексики в мовленні.
  • Item
    Responsible leadership actions and achievement of societal purpose: Perspectives from the Kenyan health NGO sector
    (Academic Research and Publishing UG, 2023) Ng’etich, A.C.; Mang’unyi, E.E
    The primary goal of this study was to provide empirical evidence to improve understanding of how responsible leadership actions drive the societal purpose of health non-governmental organisations (NGOs). What impact have such efforts had on organizational performance in terms of achieving societal goals? Although researchers continue to investigate the domain of responsible leadership, none have focused on the health NGO sector, particularly in developing countries, and with a focus on providing evidence-backed adaptation practices for the future. A cross-sectional mixed study approach was applied, with positivist and constructivist phenomenological viewpoints being incorporated. The study respondents were sustainable health system experts working in health NGOs on a national and international scale as well as the health ministry. The perspectives of 33 randomly selected respondents were gathered using a cross-sectional questionnaire survey and 10 purposively selected key informants using open-ended interview questions were empirically and thematically analysed respectively. The findings indicate that responsible leadership embedded on organisational purpose benefits the organisation and adds value to society. Responsible leaders in the studied organisations built trust, used open communication, mindful actions and collective consciousness to positively and effectively engage with their employees. The prospection and future-orientation of responsible leaderships of health NGOs could stimulate adaptive responses in postmodern society, allowing them to deepen sustainable value for society. Leadership actions are an essential component of these NGO adaptation to change. That must be taken into account by managers for smooth adjustments to the changing context, allowing these NGOs to remain relevant and authentic to their organisations’ societal purpose. Despite the fact that researchers are continuing to investigate the domain of responsible leadership, no one has focused on the health NGO sector in developing countries like Kenya. The empirical evidence in this article shows that responsible purpose-driven leadership, combined with responsible actions, has an impact on organisations’ adaptation to contextual changes.
  • Item
    The Impact of Applying Sustainable Leadership Principles on Achieving the Characteristics of a Smart Organisation: A Field Study
    (Academic Research and Publishing UG, 2023) Ben Yahia, N.
    Важливість сталого розвитку та захисту навколишнього середовища є одними з найважливіших основ сучасних бізнес-організацій, які називають розумними. Ми покладаємо першочергову відповідальність за це на керівництво організації, оскільки саме воно може підтримувати питання сталого розвитку та вважає їх частиною своєї робочої етики. Тому метою нашого дослідження є визначення найважливіших принципів сталого лідерства, які можуть сприяти досягненню характеристик розумної організації. Особливо в державних лікарнях Алжиру, оскільки вони є найважливішими закладами обслуговування в країні. Крім того, інтелект бізнес-організацій не означає прискорення в придбанні та розвитку інформаційно-комунікаційних технологій. Однак він також включав екологічні, соціальні та економічні стандарти. Щоб досягти мети дослідження, ми переглянули найважливішу інтелектуальну літературу, яка стосується двох змінних (стійке лідерство та розумна організація), на додаток до розробки анкети для збору інформації, розділеної на три основні осі. Він був розповсюджений серед вибірки працівників державних лікарень у Джельфі (Алжир). Ми використовували статистичні програми (SPSS, smart pls) для обробки даних з анкети. Тести показали кілька важливих результатів, зокрема принцип збереження та соціальної справедливості. має важливий вплив на досягнення характеристик розумних організацій у державних лікарнях Джельфи. Це вказує на те, що керівництво лікарень надає великого значення цим двом принципам. Воно прагне зберегти ресурси, що використовуються шляхом розумного використання. Воно також вважає, що соціальна справедливість серед членів суспільства є одним із його пріоритетів, особливо тому, що ми знаємо, що ці лікарні є державними та доступними, орієнтованими на всіх громадян без винятку Кілька важливих рекомендацій, серед яких необхідність підтримки зусиль збереження та соціальної справедливості для лікарень для забезпечення продовження прийняття характеристик розумних організацій.Вони також повинні переглянути втілення принципів сталого лідерства, працюючи над поглибленням стійкості та консолідацією її серед лідерів, а потім експортуючи свої ідеї всередині та за межі організації.
  • Item
    Innovations in Marketing Communication in the Hospitality Business in Slovakia During the COVID-19 Pandemic
    (Sumy State University, 2023) Lincenyi, M.; Svejnova Hoesova, K.; Fabus, M.
    Основною метою статті є визначення факторів, що впливають на діяльність готельного бізнесу в Словацькій Республіці в період з 2001 по 2020 роки та визначення економічних наслідків заходів, пов'язаних із пандемією COVID-19 у 2020 році. Крім того, за допомогою обраних маркетингових інструментів, у статті досліджено інноваційні маркетингові інструменти, які використовувались у готельному бізнесі під час пандемії та їх вплив на ефективність його функціонування. Авторами використано статистичний метод порівняння для визначення трендів розвитку готельного бізнесу Словацької Республіки. На першому етапі дослідження оброблено динаміку внутрішніх та зарубіжних відвідувачів готелів, а також їх місткості. На другому етапі проведено контрольовані структуровані інтерв'ю. Результати були оброблені через пояснювальний факторний аналіз, на основі якого оцінено силу впливу маркетингових інструментів на ефективність функціонування готельного бізнесу в Словацькій Республіці. У статті зазначено, що заходи, пов'язані із коронавірусом COVID-19, суттєво вплинули на економічні показники функціонування готельного бізнесу в Словацькій Республіці, оскільки у 2020 році кількість зарубіжних відвідувачів впала до 20-річних мінімумів. Результати дослідження засвідчили, що вплив заходів в рамках пандемії COVID-19 суттєво вплинув на кількість відвідувачів, обсяги доходів та кількість готельних закладів у країні. Результати структурованих інтерв'ю з керівниками готельних закладів засвідчили, що використання або невикористання маркетингових заходів (веб-сайти, PPC реклама, соціальні медіа) суттєво вплинуло на зменшення їх доходів. Емпіричні результати підтверджують, що послаблення економічних заходів протидії коронавірусу COVID-19 у влітку 2020 року призвело до збільшення кількості внутрішніх відвідувачів, ніж у той же період 2019 року, але не було збільшення кількості зарубіжних відвідувачів. Авторами наголошено, що якщо ефективне управління заходами щодо протидії епідемії COVID-19 дозволяє нарощувати обсяг відвідувачів готелів і, отже, зростання їх доходів. У разі, якщо словацькі менеджери готелів у майбутньому більше використовуватимуть інноваційні маркетингові інструменти у спілкуванні з потенційними клієнтами, є велика ймовірність, що їхні потенційні збитки будуть нижчими в наступній кризі.
  • Item
    Attitudes and Actual Buying Behaviour of Sustainable Clothes from the Perspective of Female Generations in Slovakia
    (Sumy State University, 2023) Taborecka, J.; Rajic, T.; Vinczeova, M.; Kaputa, V.
    Мейнстрімом сучасної економіки є розв'язання проблеми вичерпності природних ресурсів в належно функціонуючій системі цін. При цьому механізм цін працює на принципі дефіциту – якщо природний ресурс стає дефіцитним, його використання зменшується (збільшення попиту призводить до підвищення ціни на ресурс). Слід зазначити, що сутність економічного розвитку полягає в тому, що світовий ринок природних ресурсів все ще пропонує виробникам привабливі вхідні ціни. Саме таким чином ми досягаємо світового економічного зростання, але також спостерігаємо величезне збільшення проблем навколишнього середовища. Функціонування промисловості з виробництва одягу супроводжуються нарощуванням негативного навантаження на навколишнє природне середовище. Крім того, нарощування обсягів виробництва у цій галузі супроводжується зростанням попиту споживачів. Зокрема, швидка мода являти собою постійний цикл покупок та відмови від одягу, що призводить до значної кількості текстильного відходу. Споживачі своїми рішеннями та виборами можуть бути частиною рішення, але для цього необхідно знати їхню модель поведінку. Метою статті є визначення, чи існують різниці серед чотирьох жіночих поколінь в Словаччині щодо їхнього ставлення до екологічного одягу та їхньої реальної купівельної поведінки. Вибірку дослідження сформовано на основі результатів опитування з 428 респондентів. Для виявлення різниці між всіма віковими групами використовувалася однофакторна ANOVA модель. Емпіричні результати постхок тесту Тьюкі виявив, що: (1) покоління Y та Z мали значно більш позитивне ставлення до екологічного одягу порівняно зі старшим поколінням, і (2) покоління X та Y мали більший обсяг покупок екологічного одягу порівняно зі старшим та Z поколіннями. Крім того, встановлено, що не було значущих різниць у фактичних покупках екологічного одягу між поколіннями X та Y, а також між старшим та Z поколіннями. Найстарші та наймолодші покоління не відрізняються між собою, але купують значно менше екологічного одягу порівняно з поколіннями X та Y. Загалом всі покоління виявили позитивне ставлення до екологічного одягу, особливо молодше покоління. Старше та Z покоління мають тенденцію не купувати екологічний одяг, а покоління X та Y байдуже до цього питання. Отримані результати можуть бути використані компаніям у галузі моди при формуванні стратегії концентрації на конкретних сегментах, відповідним чином коригувати стратегії комунікації, з урахуванням споживчої поведінки. Для ефективного розв'язання цього питання розуміння різних груп споживачів може бути дуже корисним, надаючи цінні відомості про їхні патерни поведінки. Це допомагає виокремити практики, які мотивують споживачів до покупок екологічного одягу.
  • Item
    Effects of Innovation Capabilities on Organisational Sustainability: Evidence from an Emerging Economy
    (Sumy State University, 2023) Esen, S.; Saygili, M.; Ates, C.
    Роль бізнесу в забезпеченні сталого розвитку набуває дедалі більшого значення разом зі зростанням швидкості технологічного прогресу, а також економічними наслідками зміни клімату, пандемій, катастроф і воєн. Спроможність підприємств адаптуватися до умов навколишнього середовища, ефективно використовувати свої ресурси та перетворювати їх на виробничі результати вважається критично важливим фактором у досягненні стійкої конкурентної переваги. Тому метою даного дослідження було визначити вплив маркетингових, процесних, організаційних та продуктових інноваційних можливостей підприємств на корпоративну стійкість. Вибірку дослідження сформовано на основі опитування керівників 452 малих та середніх підприємств в країнах з перехідною економікою (Туреччині) з використанням методу невипадкової квотної вибірки. Під час збору даних було проведено опитування виробничих фірм, що працюють у провінціях Коджаелі, Сакарья, Дюзче, Ялова та Болу в регіоні TR42 у Східному Мармуровому регіоні, який є важливим промисловим регіоном Туреччини. У статті використано програмний продукт SPSS для визначення описової статистики, а також AMOS – для отримання вивідних економіко-математичних результатів. У цьому контексті для перевірки причинно-наслідкових зв'язків організаційної стійкості зі змінними, що становлять інноваційну спроможність, було використано коваріаційне моделювання структурних рівнянь (SEM). Отримані результати свідчать про те, що маркетингова, процесна, корпоративна та продуктова інноваційна спроможність має вплив на підвищення організаційної стійкості. Крім того, результати вказують на те, що маркетингова інноваційна спроможність має більший вплив на організаційну стійкість, ніж інші складові інноваційної спроможності. Це дослідження пропонує важливі інтерпретації та висновки для підприємств, які працюють в економіці, що розвивається, на рівні малих та середніх підприємств, щоб покращити свої цілі сталого розвитку з точки зору ефективності використання ресурсів, спроможності та адаптації до навколишнього природнього середовища.