Видання, зареєтровані у фондах бібліотеки

Permanent URI for this communityhttps://devessuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/56

Browse

Search Results

Now showing 1 - 10 of 60
  • Item
    Про виконання завдань Перспективного плану розвитку наукового напряму «Суспільні науки» Сумського державного університету
    (Сумський державний університет, 2024) Васильєва, Тетяна Анатоліївна; Vasylieva, Tetiana Anatoliivna; Тютюник, Інна Володимирівна; Tiutiunyk, Inna Volodymyrivna; Винниченко, Наталія Володимирівна; Vynnychenko, Nataliia Volodymyrivna; Бойко, Антон Олександрович; Boiko, Anton Oleksandrovych; Люта, Ольга Василівна; Liuta, Olha Vasylivna; Самойлікова, Анастасiя Вiкторiвна; Samoilikova, Anastasiia Viktorivna; Криклій, Олена Анатоліївна; Kryklii, Olena Anatoliivna; Койбічук, Віталія Василівна; Koibichuk, Vitaliia Vasylivna; Артюхов, Артем Євгенович; Artiukhov, Artem Yevhenovych; Позовна, Ірина Вікторівна; Pozovna, Iryna Viktorivna; Миргород-Карпова, Валерія Валеріївна; Myrhorod-Karpova, Valeriia Valeriivna; Височина, Аліна Володимирівна; Vysochyna, Alina Volodymyrivna; Самусевич, Ярина Валентинівна; Samusevych, Yaryna Valentynivna; Думчиков, Михайло Олександрович; Dumchykov, Mykhailo Oleksandrovych; Уткіна, Марина Сергіївна; Utkina, Maryna Serhiivna; Янішевська, Катерина Дмитрівна; Yanishevska, Kateryna Dmytrivna; Пахненко, Олена Михайлівна; Pakhnenko, Olena Mykhailivna; Люльов, Олексій Валентинович; Liulov, Oleksii Valentynovych; Пімоненко, Тетяна Володимирівна; Pimonenko, Tetiana Volodymyrivna; Яровенко, Ганна Миколаївна; Yarovenko, Hanna Mykolaivna; Єфіменко, Аліна Юріївна; Yefimenko, Alina Yuriivna; Топтуненко, Дмитро Едуардович; Toptunenko, Dmytro Eduardovych; Петренко, К.Ю.; Могильна, К.О.
    Метою даної роботи є встановлення закономірностей соціально-економічних трансформацій в умовах цифровізації суспільних відносин. Методи дослідження: метод панельного регресійного моделювання, тести Шапіро-Вілка, Дікі-Фуллера, тести на коінтеграцію Педроні, Вестерлунда та Као, метод багатофакторної (багатовимірної) сплайн адаптивної регресії, метод нейромережевого моделювання. Результати роботи. В роботі узагальнено теоретичні основи трансформації соціально-економічних відносин в країні в умовах цифровізації економіки, досліджено змістовно-контекстуальні та еволюційно-просторові закономірності впливу цифровізації економіки на реформування соціально-економічних відносин в країні, удосконалено методичний інструментарій оцінювання інтегрального рівня цифровізації суспільних відносин. За допомогою економіко-математичного моделювання формалізовано вплив цифровізації на індикатори соціально-економічного розвитку країни: соціальний розвиток та зайнятість населення, рівні освіти у науки у сфері НДДКР, досягнення цілей сталого розвитку, забезпечення якості вищої освіти. На основі отриманих результатів були визначені найбільш впливові цифрові драйвери підвищення якості публічного управління та надання державних послуг населенню, удосконалено адміністративно-правовий механізм цифрового захисту населення в умовах збройної агресії та гібридної війни.
  • Item
    Про виконання завдань Перспективного плану розвитку наукового напряму «Суспільні науки» Сумського державного університету
    (Сумський державний університет, 2022) Васильєва, Тетяна Анатоліївна; Vasylieva, Tetiana Anatoliivna; Тютюник, Інна Володимирівна; Tiutiunyk, Inna Volodymyrivna; Лєонов, Сергій Вячеславович; Lieonov, Serhii Viacheslavovych; Кузьменко, Ольга Віталіївна; Kuzmenko, Olha Vitaliivna; Бойко, Антон Олександрович; Boiko, Anton Oleksandrovych; Люта, Ольга Василівна; Liuta, Olha Vasylivna; Самойлікова, Анастасiя Вiкторiвна; Samoilikova, Anastasiia Viktorivna; Каща, Марія Олексіївна; Kashcha, Mariia Oleksiivna; Койбічук, Віталія Василівна; Koibichuk, Vitaliia Vasylivna; Артюхов, Артем Євгенович; Artiukhov, Artem Yevhenovych; Діденко, Ірина Вікторівна; Didenko, Iryna Viktorivna; Миргород-Карпова, Валерія Валеріївна; Myrhorod-Karpova, Valeriia Valeriivna; Височина, Аліна Володимирівна; Vysochyna, Alina Volodymyrivna; Самусевич, Ярина Валентинівна; Samusevych, Yaryna Valentynivna; Завгородня, Владислава Миколаївна; Zavhorodnia, Vladyslava Mykolaivna; Кисельова, Олена Іванівна; Kyselova, Olena Ivanivna; Славко, Анна Сергіївна; Slavko, Anna Serhiivna; Яценко, Валерій Валерійович; Yatsenko, Valerii Valeriiovych
    Метою даної роботи є економіко-математичне моделювання, розроблення економічних та правових засад реформування системи менеджменту спорту з урахуванням їх соціальних та фінансово-економічних детермінант, а також впливу на рівень громадського здоров’я та якості життя населення. Методи дослідження: методи бібліометричного та трендового аналізу, методи економіко-математичного моделювання, метод порівняльного аналізу, методів Дікі–Фуллера, Йохансена, VEC- та VAR-моделювання, інструментарію ARDL моделювання. Результатом роботи є математичні моделі, які формалізують та кількісно описують існуючі в Україні взаємозв’язки економічних та правових засад реформування системи менеджменту спорту з урахуванням їх соціальних та фінансових-економічних детермінант, а також впливу на рівень громадського здоров’я населення та якості життя населення.
  • Item
    Коопетиція «бізнес – освіта – наука»: інституційно-економічні моделі трансферу інновацій для національної безпеки та сталого розвитку
    (Сумський державний університет, 2022) Майборода, Тетяна Миколаївна; Mayboroda, Tetyana; Самойлікова, Анастасiя Вiкторiвна; Samoilikova, Anastasiia Viktorivna; Швіндіна, Ганна Олександрівна; Shvindina, Hanna Oleksandrivna; Шкарупа, Олена Василівна; Shkarupa, Olena Vasylivna; Артюхов, Артем Євгенович; Artiukhov, Artem Yevhenovych; Койбічук, Віталія Василівна; Koibichuk, Vitaliia Vasylivna; Криклій, Олена Анатоліївна; Kryklii, Olena Anatoliivna; Дегтярьова, Ірина Борисівна; Dehtyarova, Iryna Borysivna; Опанасюк, Юлія Анатоліївна; Opanasiuk, Yuliia Anatoliivna; Воронцова, Анна Сергіївна; Vorontsova, Anna Serhiivna; Скринник, Олена Вікторівна; Skrynnyk, Olena Viktorivna; Габенко, М.М.; Герасименко, В.В.
    Об’єкт дослідження – система коопетиційної взаємодії між бізнесом та освітньо-науковою спільнотою в процесі створення та трансферу інновацій, їх матеріалізації та комерціалізації в реальному секторі економіки для нівелювання загроз національній безпеці та забезпечення сталого розвитку. Мета роботи полягає у розробленні фундаментальних засад нової теорії коопетиційної акселерації ефективного трансферу інновацій для переходу до економіки знань на основі моделювання мультиаспектних відносин та коопетиційної взаємодії в системі «бізнес – освіта – наука» задля національної безпеки та сталого розвитку. Методи дослідження: бібліометричний, аналітичний, графічний, компаративний, статистичний, факторний, кластерний, регресійний та кореляційний аналіз; моделювання; метод Уорда; тести Шапіро-Вілка, Грейнджера, Кайзера-Майєра-Олкіна та Бартлетта; діаграма Санкі. Використано інструментарій Google Trends, VosViewer, Bibliometrix, мови програмування R, STATA, Statgraphics Centurion. Результатом роботи є сформовані кластери міждисциплінарних досліджень, знайдені їх точки перетину та альтернативи розвитку; проаналізовані існуючі проблемні вузли трансферу інновацій та коопетиційної акселерації у системі «бізнес-освіта-наука»; виявлені казуальні зв’язки та реакції з урахуванням конгруентності цілей сталого розвитку; модель оцінки впливу коопетиції «бізнес – освіта – наука» на сталий розвиток; удосконалені методологічні підходи до ідентифікації технологічних розривів, визначення сценаріїв керування та тригерів підвищення ступеня керованості трансфером інновацій; модель оцінки впровадження нових наукових продуктів.
  • Item
    Процес формування нових екологічно безпечних добрив пролонгованої дії на основі сировини фосфоритових родовищ
    (Сумський державний університет, 2022) Яновська, Ганна Олександрівна; Yanovska, Hanna Oleksandrivna; Вакал, Сергій Васильович; Vakal, Serhii Vasylovych; Артюхов, Артем Євгенович; Artiukhov, Artem Yevhenovych; Вакал, Вікторія Сергіївна; Vakal, Viktoriia Serhiivna; Школа, Вікторія Юріївна; Shkola, Viktoriia Yuriivna; Зеленський, Анатолій Миколайович; Zelenskyi, Anatolii Mykolaiovych; Скляр, Василь Іванович; Skliar, Vasyl Ivanovych; Рудавіна, Наталія Михайлівна; Rudavina, Nataliia Mykhailivna
    Глобальні кліматичні зміни, які відбуваються в світі, вже призводять до необхідності перегляду підходів до функціонування аграрного сектору в Україні і номенклатури туків, що можуть забезпечити стале вирощування сільськогосподарських культур. Слід зазначити, що для подолання глобальної продовольчої кризи виробництво зерна в Україні та інших країнах необхідно збільшити за рахунок впровадження інноваційних технологій ведення сільського господарства, спрямованих на підвищення родючості землі та врожайності сільськогосподарських культур за зменшених викидів CO2, зниження антропогенного навантаження на довкілля, а також ефективне виробництво добрив на основі переходу до зеленої енергетики та альтернативних джерел енергії [1, 2, 3, 4, 5, 6, 7]. У зв’язку з цим широке застосування традиційних азотних добрив потребує підвищення коефіцієнта використання поживних речовин. Одним із варіантів вирішення цієї проблеми є уповільнення швидкості розчинення гранул азоту і, відповідно, більш повноцінне живлення рослин шляхом їх капсулювання полімерними та фосфоровмісними оболонками. Останнім часом, у тому числі авторським колективом, уже розроблено низку органо-мінеральних добрив, які дозволили підвищити на 20–30 % урожайність досліджуваних культур і вміст гумусу в ґрунті, зменшити непродуктивні втрати азоту під час їх виробництва та використання. Такого ефекту вдалося досягти шляхом введення в фосфоровмісне покриття азотного ядра гранули мікроелементів, гуматів натрію, калію, кальцію, а також біовугілля. Водночас, збільшення посушливих днів у період вегетації рослин не дозволяє розкрити потенціал капсульованих добрив пролонгованої дії, що веде до суттєвих втрат врожаю і економічних збитків. Нагальною потребою сьогодення є розробка рецептур добрив, що дозволяють посилити механічну міцність рослин, забезпечити їх стійкість до різноманітних негативних факторів. Одним із шляхів вирішення зазначеного протиріччя є розробка органо-мінеральних комплексів пролонгованої дії, в якому доцільно застосовувати натуральні мінерали та сполуки. Такий підхід стимулює зусилля дослідників на розробку складу покриття, яке буде за рахунок пористості зберігати вологу в ґрунті й уміст корисних речовин. Поживні властивості вивчених раніше фосфат-глауконітових концентратів пропонується посилити таким сорбентом, як діатоміт, який є осадовою гірською породою. Відмінною особливістю цього компоненту є його пориста структура й високий уміст кремнієвих сполук, які мають біогеохімічну активність і покращують обмін азоту й фосфору в тканинах рослин. Дрібнодисперсний діатоміт знаходить також самостійне застосування як натуральний біоінсектицид. Отримані методом окатування капсульовані добрива містять 22 % N, 7 % P2O5, 5,5 % SiO2. Статична міцність 1,72 МПа. Мікроскопічні дослідження наведених зразків дрібнодисперсного діатоміту та капсульованого карбаміду, виконані на скануючому електронному мікроскопі, показують, що порошок діатоміту є частинками переважно розміром не більше 20 мкм. При цьому на окремих частках є пори розміром не більше 600 нм. Спектральний аналіз зразка показує, що основним елементом є силіцій. Дослідження поверхні фосфатовмісного покриття гранули дозволило визначити, що включення до складу покриття дрібнодисперсного діатоміту формує щільнішу пористу структуру. Наявність пористих частинок діатоміту по всій товщині капсульного шару дозволяє створити розвинену пористу поверхню не тільки для пролонгуючого ефекту дії азотного ядра на гранули, але і для акумуляції вологи ґрунту, що дає можливість у поєднанні з кремнієвими сполуками, які знаходяться в складі покриття, підвищити стресостійкість рослин у засушливий період вегетації. Наявність кремнієвих сполук у складі гранул знижує небезпеку пошкодження посівів, підвищує стійкість рослин до дії шкідливих речовин і хвороб, а також зменшує накопичення важких металів у сільськогосподарській продукції. Проведені розрахунки показників оцінки відповідності нового виду добрива інтересам усіх суб’єктів ринку свідчать про прийнятність виробництва та виведення на ринок нового виду добрива. Запровадження нового виду добрива у сферу виробництва та споживання сприятиме зростанню безпеки не лише виробника та споживача, а й сприятиме підвищенню рівня національної безпеки, глобальної конкурентоспроможності країни, інклюзивному та «зеленому» зростанню економіки, прискоренню досягнення Цілей сталого розвитку та кліматичної нейтральності.
  • Item
    Конвергенція економічних та освітніх трансформацій у цифровому суспільстві: моделювання впливу на регіональну та національну безпеку
    (Сумський державний університет, 2022) Васильєва, Тетяна Анатоліївна; Vasylieva, Tetiana Anatoliivna; Петрушенко, Юрій Миколайович; Petrushenko, Yurii Mykolaiovych; Криклій, Олена Анатоліївна; Kryklii, Olena Anatoliivna; Дерев`янко, Юрій Миколайович; Derevianko, Yurii Mykolaiovych; Дуванова, Оксана Сергіївна; Duvanova, Oksana Serhiivna; Балагуровська, Інна Олексіївна; Balahurovska, Inna Oleksiivna; Скринник, Олена Вікторівна; Skrynnyk, Olena Viktorivna; Лєонов, Сергій Вячеславович; Lieonov, Serhii Viacheslavovych; Артюхов, Артем Євгенович; Artiukhov, Artem Yevhenovych; Малишенко, Ю.П.
    Об’єктом роботи виступають організаційно-економічні відносини, які виникають в ланцюзі «економіка – освіта – національна безпека – цифровізація» на рівні регіонів та національної економіки в цілому. Предметом роботи є методологічні засади та методичний інструментарій виявлення оптимальних патернів взаємодії економічних суб’єктів, органів влади та закладів освіти, що забезпечують зростання економічної, соціальної та інформаційної безпеки країни та регіонів в умовах цифровізації суспільства. Методологічною основою дослідження є синергетична теорія самоорганізації соціально-економічних систем, моделювання поведінки відкритих стаціонарних систем, економетрики, сучасні концепції біхевіористики, розробки вітчизняних та закордонних вчених у сфері забезпечення національної безпеки, модернізації системи освіти, конвергенції освітніх та економічних трансформацій, цифровізації суспільства. У ході виконання другого етапу реалізації проекту було отримано такі наукові та прикладні результати: 1) визначено ефективні патерни взаємодії стейкхолдерів при виконанні третьої місії університетів; 2) розроблено науково-практичні підходи до використання імерсійних цифрових технологій як інструменту стимулювання трансферу інновацій від закладів освіти в реальний сектор економіки; 3) запропоновано інтегрований підхід до впровадження імерсивного навчання в університеті; 4) розроблено модель синхронізації економічних та освітніх трансформацій із компонентами національної безпеки; 5) вдосконалено методичні засади дослідження регіонального аспекту економічних, освітніх і цифрових трансформацій; 6) запропоновано дорожню карту регуляторних інтервенцій для масштабування моделі інституційного партнерства провайдерів освітніх послуг з метою підвищення резільєнтності місцевого/регіонального соціально-економічного розвитку; 7) удосконалено методологію формування коопетиційної моделі реалізації концепції «місто, що навчається» за мережевим принципом з виділення її основних напрямів, переваг та недоліків. Практичне значення одержаних результатів полягає у тому, що вони впровадженні у навчальний процес Сумського державного університету при викладанні дисциплін: «Управління міжнародними проєктами» та «Крос-культурні відносини», що підтверджується актами впровадження від 21 грудня 2021 року. Основні наукові положення першого етапу НДР доведено до рівня методичних розробок і практичних рекомендацій, які можуть бути використані органами законодавчої та виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, закладами освіти та профільними громадськими об’єднаннями. Результати НДР частково використані при виконання 5 господарчих договорів на замовлення громадської організації «Центр освіти впродовж життя» обсягом 45,000 тис. грн, а також впроваджені в освітню діяльність цієї організації (Довідка про впровадження №1 від 08.12.2022 р., Додаток А). Отримано листи підтримки від Європейської асоціації маркетингу та менеджменту (Лист від 08.12.2022 р., Додаток Б) та Лондонської академії науки і бізнесу (Лист від 02.12.2021 р., Додаток В). Отримано і виконується 15 міжнародних наукових грантів.
  • Item
    Реформування системи освіти впродовж життя в Україні для запобігання трудовій еміграції: коопетиційна модель інституційного партнерства. Т.1.
    (Сумський державний університет, 2022) Лєонов, Сергій Вячеславович; Lieonov, Serhii Viacheslavovych; Швіндіна, Ганна Олександрівна; Shvindina, Hanna Oleksandrivna; Петрушенко, Юрій Миколайович; Petrushenko, Yurii Mykolaiovych; Воронцова, Анна Сергіївна; Vorontsova, Anna Serhiivna; Боженко, Вікторія Володимирівна; Bozhenko, Viktoriia Volodymyrivna; Майборода, Тетяна Миколаївна; Mayboroda, Tetyana; Васильєва, Тетяна Анатоліївна; Vasylieva, Tetiana Anatoliivna; Єльнікова, Юлія Василівна; Yelnikova, Yuliia Vasylivna; Рубанов, Павло Миколайович; Rubanov, Pavlo Mykolaiovych; Пудрик, Д.В.; Білан, Юрій Валентинович; Bilan, Yurii Valentynovych; Давліканова, Олена Борисівна; Davlikanova, Olena Borysivna; Артюхов, Артем Євгенович; Artiukhov, Artem Yevhenovych
    Об‘єктом роботи є економічні відносини, що виникають у процесі реформування системи освіти впродовж життя в Україні з метою запобігання трудовій еміграції. Предметом роботи є процеси узгодження інтересів та формування коопетиційної моделі інституційного партнерства між стейкхолдерами системи освіти впродовж життя, спрямованої на запобігання трудовій еміграції. Методологічні засади наукової роботи складають фундаментальні положення державного регулювання економіки, міжнародних та державних фінансів, інвестування, а також наукові праці, присвячені проблемам реформування системи освіти впродовж життя в Україні з метою запобігання трудовій еміграції. В роботі застосовано комплекс підходів до економіко-математичного моделювання та обробки статистичних даних, FCM-аналіз, бібліометричний аналіз, кореляційний аналіз, logit- / probit-моделювання, кластерного аналізу, імітаційне моделювання. У ході виконання першого етапу "Ретроспективний аналіз освітнього, демографічно-міграційного та соціально-трудового середовища України" та другого етапу реалізації проєкту "Формалізація параметрів моделі гальмування відтоку кваліфікованих кадрів та витоку компетенцій в контексті реформування системи освіти впродовж усього життя", розроблено: 1) дескриптивну модель верифікації основних чинників функціонування освітнього, демографічно-міграційного та соціально-трудового середовищ та інституційних чинників, що зумовлюють динаміку трудової еміграції населення; 2) науково-методичний підхід до ідентифікації системи факторів, що сприяють та перешкоджають відтоку кваліфікованих кадрів та витоку компетенцій; 3) ретроспективне оцінювання досвіду передових країн щодо реалізації комплексних програм та проектів з реформування системи освіти для запобігання трудовій еміграції; 4) пропозиції щодо зниження трудової еміграції; 5) вперше розроблено науково-методичний підхід до визначення обсягу попиту та пропозиції на компетенції на ринку праці шляхом побудови звичайної та дистрибутивно-лагової регресійної моделі; 6) удосконалено наукові засади сценарного прогнозування динаміки чистого міграційного приросту населення залежно від характеру змін рівнів грамотності населення, його залученості до неформальної освіти шляхом використання регресійного аналізу та імітаційного моделювання; 7) вперше розроблено науково-методичний підхід до оцінювання впливу освіти на обсяги міграційних процесів на основі дворівневого підходу; 8) удосконалено методологію дослідження трендів та структури еміграційного потоку у контексті таргетування регуляторних інтервенцій державної міграційної політики за допомогою сценарного прогнозування (модель авторегресії і розподіленого лага).
  • Item
    Реформування системи освіти впродовж життя в Україні для запобігання трудовій міграції: коопетиційна модель інституційного партнерства. Т.2.
    (Сумський державний університет, 2022) Лєонов, Сергій Вячеславович; Lieonov, Serhii Viacheslavovych; Петрушенко, Юрій Миколайович; Petrushenko, Yurii Mykolaiovych; Воронцова, Анна Сергіївна; Vorontsova, Anna Serhiivna; Криклій, Олена Анатоліївна; Kryklii, Olena Anatoliivna; Дуванова, Оксана Сергіївна; Duvanova, Oksana Serhiivna; Васильєва, Тетяна Анатоліївна; Vasylieva, Tetiana Anatoliivna; Артюхов, Артем Євгенович; Artiukhov, Artem Yevhenovych; Барвінок, Вероніка Юріївна; Barvinok, Veronika Yuriivna; Малишенко, Ю.П.
    Об’єктом дослідження виступають організаційно-економічні відносини, які виникають в процесі реформування системи освіти впродовж життя в Україні з метою запобігання трудовій еміграції. Мета роботи – розробка коопетиційної моделі інституційного партнерства, спрямованої на формування в Україні дієвої системи освіти впродовж життя для запобігання трудовій еміграції. У процесі дослідження застосовувалися методи бібліометричного й трендового аналізів (з використанням інструментаріїв VOSviewer v.1.6.10), методи економіко-математичного моделювання (SVN моделювання, коллабораційне мапування, кореляційний аналіз, кластерного аналізу, імітаційне моделювання). При виконанні третього етапу НДР "Створення дорожньої карти реформування системи освіти впродовж життя в Україні на основі коопетиційної моделі інституціонального партнерства", були отримані наступні нові наукові та прикладні результати: 1) побудовано стратегічну мапу стейкхолдерів, що дозволить сформувати можливі сценарії їх взаємодії у сфері вищої освіти на основі системи збалансованих показників (BSC) та коллабораційного мапування; 2) розроблено якісну модель побудови та оцінки освітніх кластерів на основі SVN аналізу, що дозволяє здійснити комплексну оцінку стейкхолдерів для типового ЗВО; 3) запропоновано систему критеріїв стимулювання масштабування коопетиційної моделі основних інституцій в сфері освіти для реплікації на державному рівні; 4) сформовано дорожню карту впровадження освітньої реформи на базі коопетиційної моделі інституційного партнерства, що на відміну від наявних ґрунтуються на теорії коопетиції, передбачають створення коопетиційної моделі інституційного партнерства, в якому внаслідок розвитку ринково-когерентних (залучені суб’єкти блоку "інфраструктура та технології") та суспільно-когерентних взаємодій (залучені провайдери освітніх послуг та науково-академічне середовище) забезпечується гармонізація щодо досягнення цілей реформування ринку освітніх послуг за визначеними в стратегії реформування таргетами.
  • Item
    Конвергенція економічних та освітніх трансформацій у цифровому суспільстві: моделювання впливу на регіональну та національну безпеку
    (Сумський державний університет, 2023) Васильєва, Тетяна Анатоліївна; Vasylieva, Tetiana Anatoliivna; Петрушенко, Юрій Миколайович; Petrushenko, Yurii Mykolaiovych; Криклій, Олена Анатоліївна; Kryklii, Olena Anatoliivna; Курбатов, Сергій Володимирович; Kurbatov, Serhii Volodymyrovych; Дерев`янко, Юрій Миколайович; Derevianko, Yurii Mykolaiovych; Дуванова, Оксана Сергіївна; Duvanova, Oksana Serhiivna; Єременко, Ольга Олексіївна; Yeremenko, Olha Oleksiivna; Балагуровська, Інна Олексіївна; Balahurovska, Inna Oleksiivna; Скринник, Олена Вікторівна; Skrynnyk, Olena Viktorivna; Лєонов, Сергій Вячеславович; Lieonov, Serhii Viacheslavovych; Артюхов, Артем Євгенович; Artiukhov, Artem Yevhenovych; Єльнікова, Юлія Василівна; Yelnikova, Yuliia Vasylivna; Яровенко, Ганна Миколаївна; Yarovenko, Hanna Mykolaivna; Височина, Аліна Володимирівна; Vysochyna, Alina Volodymyrivna; Воронцова, Анна Сергіївна; Vorontsova, Anna Serhiivna; Москаленко, Богдан Андрійович; Moskalenko, Bohdan Andriiovych; Давліканова, Олена Борисівна; Davlikanova, Olena Borysivna; Хоменко, Лілія Миколаївна; Khomenko, Liliia Mykolaivna; Новіков, Владислав Володимирович; Novikov, Vladyslav Volodymyrovych; Костецький, Павло Васильович; Kostetskyi, Pavlo Vasylovych; Жученко, Світлана Василівна; Zhuchenko, Svitlana Vasylivna; Сідельник, Наталія Юріївна; Sidelnyk, Nataliia Yuriivna; Лаврик, Євгенія Ігорівна; Lavryk, Yevheniia Ihorivna; Кіріл'єва, А.В.; Шаповал, Владислав Юрійович; Shapoval, Vladyslav Yuriiovych; Малишенко, Ю.П.; Журавка, А.Ф.; Джобава, Е.Г.
    Об’єктом роботи є організаційно-економічні відносини, які виникають в ланцюзі "економіка – освіта – національна безпека – цифровізація" на рівні регіонів та національної економіки в цілому. Предметом роботи є методологічні засади та методичний інструментарій виявлення оптимальних патернів взаємодії економічних суб’єктів, органів влади та закладів освіти, що забезпечують зростання економічної, соціальної та інформаційної безпеки країни та регіонів в умовах цифровізації суспільства. Методологічною основою дослідження є синергетична теорія самоорганізації соціально-економічних систем, моделювання поведінки відкритих стаціонарних систем, економетрики, сучасні концепції біхевіористики, розробки вітчизняних та закордонних вчених у сфері забезпечення національної безпеки, модернізації системи освіти, конвергенції освітніх та економічних трансформацій, цифровізації суспільства.
  • Item
    Коопетиція "бізнес – освіта – наука": інституційно-економічні моделі трансферу інновацій для національної безпеки та сталого розвитку
    (Сумський державний університет, 2023) Майборода, Тетяна Миколаївна; Mayboroda, Tetyana; Самойлікова, Анастасiя Вiкторiвна; Samoilikova, Anastasiia Viktorivna; Швіндіна, Ганна Олександрівна; Shvindina, Hanna Oleksandrivna; Артюхов, Артем Євгенович; Artiukhov, Artem Yevhenovych; Койбічук, Віталія Василівна; Koibichuk, Vitaliia Vasylivna; Яровенко, Ганна Миколаївна; Yarovenko, Hanna Mykolaivna; Колотіліна, Олена Василівна; Kolotilina, Olena Vasylivna; Тютюник, Сергій Анатолійович; Tiutiunyk, Serhii Anatoliiovych; Півень, Дарина Андріївна; Piven, Daryna Andriivna; Габенко, М.; Харченко, Д.
    Під час виконання звітного етапу проєкту одержано результати контент-аналізу системи коопетиції "бізнес-освіта-наука" і трансферу інновацій для забезпечення сталого розвитку, що дозволило виявити явні і неявні бар’єри, когнітивні упередження та ефекти в системі "бізнес-освіта-наука". Поглиблено методологічні засади зменшення ризиків трансферу та впровадження інновацій в системі коопетиційної взаємодії, що відрізняються від існуючих поєднанням методів детермінованого і стохастичного моделювання. Формалізовано параметри просторово-часових координат коопетиційної взаємодії у процесі трансферу інновацій за допомогою структурного моделювання. Розроблено аналітичні матеріали щодо зменшення ризиків інноваційної діяльності. Сформовано фундаментальні основи коопетиційної взаємодії стейкхолдерів в системі "бізнес-освіта-наука", що на відміну від існуючих охоплюють поведінкові моделі з урахуванням нелінійної поведінки, соціо-економіко-екологічних конфліктів на стадіях життєвого циклу інновацій. Визначені конкурентні, коопераційні та коопетиційні патерни. Удосконалено науково-методичні підходи до тестування системи якості трансферу знань, що зробило можливим виявлення значень абсорбційної здатності окремих елементів системи "бізнес-освіта-наука" на основі адаптованої моделі “black box – gray box – white box”. Основні наукові положення, висновки та рекомендації є практично орієнтованими, носять характер методичних розробок.
  • Item
    Управління якістю освітньо-наукової діяльності в системі державного регулювання національної економіки
    (Сумський державний університет, 2024) Артюхов, Артем Євгенович; Artiukhov, Artem Yevhenovych
    Дисертаційна робота присвячена розробленню теоретико-методологічного підґрунтя, та науково-методичного інструментарію управління якістю освітньо-наукової діяльності в системі державного регулювання національної економіки. У дисертаційній роботі сформовано методологію управління якістю освітньо-наукової діяльності в діаді «підприємницький заклад вищої освіти – державне регулювання національної економіки» з урахуванням того, що система забезпечення якості освітньо-наукової діяльності є відкритою та здатною до самонавчання і самовдосконалення. У цій діаді запропоновано комбіноване застосування державних (регуляторних) та локальних (на рівні закладу вищої освіти) управлінських (менеджерських і координаційних) механізмів в рамках американської моделі управління якістю освітньо-наукової діяльності, яка поєднує внутрішні та зовнішні системи управління якістю із урахуванням автономії закладу освіти у виборі оптимальних шляхів своєї діяльності. Розгляд системи управління якістю освітньо-наукової діяльності як безперервного технологічного процесу та технічної системи дозволяє впровадити підходи до тестування, застосовуючи аналогії із гнучкими методами тестування програмного забезпечення. Проаналізовано ландшафт наукових досліджень, які спрямовані на формування ефективної системи управління якістю освітньо-наукової діяльності з виділенням основних індикаторів, які чинять визначний вплив на процеси забезпечення якості в освіті і науці. Результати аналізу засвідчили необхідність удосконалення політики забезпечення якості освітньо-наукової діяльності у відповідь на виклики, пов’язані із обмеженістю державного фінансування освіти і науки та необхідністю формування концепції трансформації закладів освіти в навчально-науково-виробничі хаби. Цей процес вимагає збалансованої пріоритезації регуляторних інтервенцій, а також обґрунтованого опису і оцінювання наслідків цієї політики для соціально-економічного розвитку держави та методів оптимізації механізмів її реалізації. Запропоновано методичний підхід до оцінювання рівня технічної ефективності вищої освіти як індикатора її якості та підґрунтя для створення державних регуляторних механізмів. Встановлено, що на якість вищої освіти найбільший вплив мають капітальні й поточні витрати на фінансування вищої освіти, кількість залучених викладачів та чисельність дорослого населення, що здобуває вищу освіту, а також частка населення, що здобуває вищу освіту, в його загальній кількості. За результатами моделювання визначено країни з дуже високим, високим, задовільним і низьким рівнями технічної ефективності. Показано, що в Україні на даний час не спрацьовує ланцюговий механізм впливу вхідних параметрів (індикатори ресурсного забезпечення та масштабу) на вихідні (частка робочої сили з вищою освітою відповідних рівнів) з урахуванням параметрів контексту (зайнятість населення, ВВП на душу населення) і необхідним є впровадження успішних кейсів країн з дуже високим та високим рівнями технічної ефективності. В дисертації створено наукове підґрунтя для дослідження каузальних зв’язків, які виникають між цифровізацією економіки та ключовими детермінантами якості вищої освіти як елементами регулювання національної економіки. Рівень цифровізації національної економіки оцінено часткою зайнятих у сфері інформаційно-комунікаційних технологій у загальній зайнятості населення, часткою товарів та послуг у ВВП, що продукуються в цій сфері. Визначено освітні індикатори, які мають різний ступінь впливу на цифровізацію економіки та пов’язані серед іншого із співвідношенням кількості студентів та викладачів, державної підтримки навчання студентів, частка робочої сили з вищою освітою та рівень освідченості населення, тривалість здобуття освіти. В дисертаційній роботі запропоновано методичні засади дослідження ролі та місця якості наукової діяльності у забезпечення соціально економічного прогресу та розвитку національної економіки. Визначено, що наукова діяльність чинить статистично значущий вплив на соціально економічний розвиток країни. Для дослідження обрано показники рівня якості наукової діяльності, економічного та соціального прогресу. В роботі показано, що вплив наукової діяльності на рівень соціального прогресу є більш значним, ніж вплив на рівень економічного прогресу. Результати кластеризації масиву досліджуваних країн показали, що Україна має найнижчий рівень якості наукової діяльності (четвертий кластер) та повинна використати досвід країн з першого, другого та третього кластерів для підвищення ефективності державного регулювання якості наукової діяльності в контексті розвитку національної економіки. Розроблено науковий базис державного стимулювання трансферу інновацій через вибір оптимальної моделі взаємодії «наука – бізнес». Покроковий алгоритм вибору оптимальної моделі взаємодії враховує особливості підприємства, яке потенційно буде здійснювати трансфер інновацій, пошук критеріїв ухвалення рішення про визначений варіант взаємодії, економічні показники, що визначають перспективи співпраці в різних моделях взаємодії та експертне оцінювання ефективності обраної моделі трансферу інновацій. В результаті реалізації алгоритму відбувається вибір варіанту взаємодії у вигляді купівлі бізнесом розробленого науковцями продукту та його адаптації відповідно до своїх вимог або спільного розроблення інноваційного продукту. Запропоновано методичні основи державного стимулювання трансферу інновацій на основі комплексної моделі сибору стратегії виходу інновації на ринок та оцінювання стану її готовності до впровадження в реальний сектор економіки. Рівень технологічної та інноваційної готовності наукового продукту до впровадження в реальний сектор національної економіки визначає вибір стратегії виходу на ринок, а також вибір шляху комерціалізації наукового продукту на ринок у вигляді ініціативної пропозиції («технологічний по штовх») або відповіді на потреби ринку («ринкова тяга»). Визначено методичні основи реалізації комплексної програми (державної політики) переходу закладів вищої освіти до моделі підприємницького університету з пріоритетним фінансуванням його діяльності за рахунок спеціального фонду. Моделювання процесу переходу до парадигми підприємницького університету було проведено для університетів – лідерів міжнародних рейтингів. За результатами моделювання запропоновано оптимізаційну модель підвищення співвідношення «спеціальний фонд / загальний фонд» з прогнозуванням оптимальної моделі фінансування для кожного університету в умовах зменшення державного фінансування та запровадження комплексної програми стимулювання переходу закладів вищої освіти до моделі підприємницького університету як елементу управління якістю освітньо-наукової діяльності в контексті регулювання національної економіки. Запропоновано методичні основи врахування результатів акредитації освітніх програм в процесі державного регулювання національної економіки введенням композитного індикатору результатів акредитації освітніх програм до формули фінансування закладів вищої освіти. Результати акредитації освітніх програм були враховані при розрахунку прогнозного фінансування закладів вищої освіти, які мають лідуючі рейтингові позиції в національних та міжнародних рейтингах. Спрогнозовано, що частина закладів вищої освіти за рахунок успішної акредитації отримають додаткове державне фінансування, а для частини університетів внаслідок задовільного або незадовільного рівня акредитації частини освітніх програм державне фінансування буде зменшено. Створено наукове підґрунтя для визначення обсягів базового фінансування з урахуванням результативності трансферу наукових досягнень у підготовку кваліфікованого випускника. Модель враховує ефективність впровадження наукових досліджень за рахунок зовнішнього та внутрішнього оцінювання якості освітньо-наукової діяльності. Для реалізації державної політики регулювання динамічної системи «управління якістю освітньо-наукової діяльності» показник зовнішнього оцінювання може стати основою для рейтингування університетів за галузями знань, а показник внутрішнього оцінювання – для стимулювання розвитку галузей знань за рахунок спеціального фонду, виділеного на ці потреби в межах автономії закладу вищої освіти. В дисертації запропоновано концепцію «чорної», «сірої» та «білої» скринь для опису механізмів управління якістю освітньо-наукової діяльності в системі державного регулювання національної економіки. Кожна скриня описується набором параметрів, наявність або відсутність яких дозволяє від нести систему до того чи іншого виду. Концепцію скринь використано для опису еволюції системи управління якістю освітньо-наукової діяльності від 1991 року до цього часу. Концепція скринь застосована на макро-, мезо- та мікрорівнях, від наднаціональних політик до локальних політик університетів. Показано зв'язок типів скринь на різних рівнях та встановлено, наприклад, що детермінованість системи управління якістю освітньо-наукової діяльності у вигляді «білої» скрині на вищому рівні не є умовою формування концепції «білої» скрині на нижчому рівні. Концепція скринь дозволяє ви значити ефективність системи забезпечення якості освітньо-наукової діяльності для конкретного закладу вищої освіти за умови затвердженого державою переліку однозначних критеріїв. Розроблено наукове підґрунтя розгляду процесу управління якістю освітньо-наукової діяльності як технічної системи та безперервного технологічного процесу. Виділено чотири технологічні операції цього процесу, що дозволяють розглянути систему «якість освітньо-наукової діяльності» як динамічний процес з «двигуном» (індикатори роботи системи», «робочим органом» (вагомі та найбільш релевантні індикатори впливу), «передавальним механізмом» (причинно-наслідкові зв’язки між релевантними індикаторами впливу та якістю освітньо-наукової діяльності) та ланки регулювання (регуляторні та управлінські механізми в межах індикатора якості освітньо-наукової діяльності). За результатами такого технічного підходу до опису нематеріальної системи з’являється вдосконалений механізм державної підтримки з визначенням каталізаторів та інгібіторів процесу забезпечення якості освітньо-наукової діяльності та політика державного регулювання діяльності закладів вищої освіти щодо зменшення впливу інгібіторів та підсилення ступеню вагомості каталізаторів. Запропоновано методичний базис тестування систем забезпечення якості освітньо-наукової діяльності як регуляторного інструменту на основі аналогій з розробленням та тестуванням програмного забезпечення. На відміну від традиційного підходу «водоспад» тестування системи забезпечення якості освітньо-наукової діяльності відбувається за допомогою гнучкого алгоритму «тестування ефективності релевантних індикаторів – контроль якості – забезпечення якості». Такий підхід дозволяє забезпечити розроблення держав них регуляторних інструментів забезпечення якості освітньо-наукової діяльності з тестуванням на всіх етапах впровадження та внесенням необхідних змін до алгоритмів на проміжних етапах без очікування повного завершення процесу імплементації управлінського та регуляторного механізму.