Факультет електроніки та інформаційних технологій (ЕлІТ)

Permanent URI for this communityhttps://devessuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/20

Browse

Search Results

Now showing 1 - 2 of 2
  • Item
    On the Formation of “Soft Skills” as the Equivalent of Professional Competencies: A Forecast of Educational Trends
    (Publisher. North American Business Press, 2022) Vykhliaiev, Yu.; Bannikova, K.; Базиль, Олена Олександрівна; Базиль, Елена Александровна; Bazyl, Olena Oleksandrivna; Voichenko, O.; Trinko, O.
    Автори статті досліджують формування загальних кометентностей у рамках професійних компетенцій. Метою статті є сформулювати характеристику soft skills, її складові, а також проаналізувати методи і прийоми навчання та перспективи розвитку soft skills в умовах світової глобалізації, технічного прогресу, економічних і політичних змін. Для цього використано такі методи: аналіз наявних наукових публікацій на тему «soft skills» в освітньому просторі та їх співвідношення з професійними компетенціями. Порівняльний метод використано при аналізі формування навичок м’якого навчання української та європейської практик. При аналізі окремих компонентів soft skills було використано індуктивний метод. Результати дослідження привели до розуміння перспективи soft skills як фундаментальної вимоги на сучасному ринку праці. Загальні навички є універсальними потребами сучасної освіти.
  • Item
    Educational trends 2022: essence and innovation potential
    (EDITORIAL PRIMMATE SAS, 2022) Gumennykova, T.; Ilchenko, P.; Базиль, Олена Олександрівна; Базиль, Елена Александровна; Bazyl, Olena Oleksandrivna; Ilchenko, A.; Vydrych, O.
    The paper aims to analyze the educational trends of the year 2022 and determine whether they are relevant in the future, whether they are a response to the challenges of the present. Also, attention is paid to the method of SWOT-analysis, with the help of which the strengths and vulnerabilities of distance learning are identified. The results analyze the future of distance education, in particular, special attention is paid to the experience of implementing hybrid education as a likely promising direction of further learning. Another aspect is the introduction of STEM education, media education (as a counteraction to intentional propaganda), and Education for Sustainable Development as important elements of the modern learning process in the United States and European countries. In conclusion, it is concluded that these areas of educational activities will be trends in the next decade in the recurrence of the crisis. The scientific novelty of the work consists in the fact that for the first time at the synthetic level modern educational trends were studied, their prospects and risks of use were characterized.