Please use this identifier to cite or link to this item: http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/66130
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title The impact of parents' technology readiness and their susceptibility to interpersonal influence on adolescents' participation in parental decision making to purchase technological products
Other Titles Вплив технологічної готовності батьків та їхня схильність до міжособистісного впливу на участь підлітків в батьківських рішеннях придбання технологічних продуктів
Воздействие технологической готовности родителей и их склонность к межличностным влияниям на участие подростков в родительских решениях на приобретение технологических продуктов
Authors Dikcius, V.
Pikturniene, I.
Pakalniskiene, V.
Seimiene, E.
Kavaliauske, M.
Reardon, J.
ORCID
Keywords child
діти
дети
purchase decision
рішення про покупку
решение о покупке
consumer behaviour
поведінка споживачів
поведение потребителей
technology readiness
технологічна готовність
технологическая готовность
susceptibility to interpersonal influence
схильність до міжособистісних впливів
склонность к межличностным влияниям
Type Article
Date of Issue 2017
URI http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/66130
Publisher Sumy State University
License
Citation The impact of parents' technology readiness and their susceptibility to interpersonal influence on adolescents' participation in parental decision making to purchase technological products [Текст] = Вплив технологічної готовності батьків та їхня схильність до міжособистісного впливу на участь підлітків в батьківських рішеннях придбання технологічних продуктів / V. Dikcius, I. Pikturniene, V. Pakalniskiene [et al.] // Маркетинг і менеджмент інновацій. – 2017. – № 3. – C. 126-134. – DOI: 10.21272/mmi.2017.3-12.
Abstract Scholarly literature provides sufficient evidence on children’s participation in parents’ purchase decision depending on product type, decision-making stages, demographic profiles of parents and children, but a few studies have been carried out in terms of the influence of parental psychological characteristics. Current research fulfils the gap by providing evidence on how parents’ technology readiness and their susceptibility to interpersonal influence predict adolescents’ participation in parental purchase decision making with regard to technological products: products for family use and products for child’s use. A survey of 345 parents with children aged from 12 to 18 years old was performed by a research company using the internet panel. The findings provide evidence that parental technology readiness is a strong predictor of child’s participation into the family purchase decision making process. Parental susceptibility to interpersonal influence is a predictor of child’s participation depending on the decision stage and type of product. Findings open the room for contributions about effects of other parental psychographics, on children’s psychographics, and even on interaction among both for the better understanding of purchase decision in the family.
Наукова література дає достатні докази участі дітей в ухваленні рішення батьків про покупку залежно від типу продукту, етапів ухвалення рішень, демографічних профілів батьків і дітей, але тільки кілька досліджень були проведені з точки зору впливу батьківських психологічних характеристик. Здійснене дослідження усуне цю прогалину, надаючи докази того, як технологічна готовність батьків і їхня схильність до міжособистісних впливів пророкують участь підлітків у батьківських рішеннях про покупку технологічних продуктів: продуктів для всієї родини і товарів для дітей. Дослідження 345 батьків з дітьми у віці від 12 до 18 років було проведено дослідницькою компанією, що використовує інтернет-панель. Отримані дані свідчать про те, що технологічна готовність батьків є сильним предиктором участі дитини в процесі ухвалення рішень про покупку. Батьківська сприйнятливість до міжособистісного впливу є предиктором участі дитини залежно від стадії ухвалення рішення і типу продукту. Висновки відкривають простір для вкладів стосовно ефектів інший батьківської психографії, дитячої психографії і навіть взаємодії між ними як для кращого розуміння рішення про покупку в сім'ї.
Научная литература дает достаточные доказательства участия детей в принятии решения родителей о покупке в зависимости от типа продукта, этапов принятия решений, демографических профилей родителей и детей, но только несколько исследований были проведены с точки зрения влияния родительских психологических характеристик. Осуществленное исследование устранит этот пробел, представляя доказательства того, как технологическая готовность родителей и их склонность к межличностным влияниям предсказывают участие подростков в родительских решениях о покупке технологических продуктов: продуктов для всей семьи и товаров для детей. Исследование 345 родителей с детьми в возрасте от 12 до 18 лет было проведено исследовательской компанией, использующей интернет-панель. Полученные данные свидетельствуют о том, что технологическая готовность родителей является сильным предиктором участия ребенка в процессе принятия решений о покупке семьи. Родительская восприимчивость к межличностному влиянию является предиктором участия ребенка в зависимости от стадии принятия решения и типа продукта. Выводы открывают пространство для вкладов в отношении эффектов другой родительской психографии, детской психографии и даже взаимодействия между ними как для лучшего понимания решения о покупке в семье.
Appears in Collections: Маркетинг і менеджмент інновацій (Marketing and Management of Innovations)

Views

Australia Australia
1
Brazil Brazil
1
Canada Canada
3420
China China
9086734
Colombia Colombia
1
Germany Germany
1
Greece Greece
1
Ireland Ireland
27367
Lithuania Lithuania
13681
New Zealand New Zealand
106903
Spain Spain
1
Sweden Sweden
1
Ukraine Ukraine
784237
United Kingdom United Kingdom
525105
United States United States
6841776
Unknown Country Unknown Country
784236

Downloads

Canada Canada
1
Colombia Colombia
106900
Germany Germany
13684
Hong Kong SAR China Hong Kong SAR China
1
India India
1
Lithuania Lithuania
27363
Malaysia Malaysia
48
Nepal Nepal
1
Philippines Philippines
1
Ukraine Ukraine
2351860
United Kingdom United Kingdom
13683
United States United States
54731
Unknown Country Unknown Country
2351862

Files

File Size Format Downloads
Dikcius_Pikturniene_Pakalniskiene_mmi_2017_3_126_134.pdf 465,72 kB Adobe PDF 4920136

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.