Please use this identifier to cite or link to this item: http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/66587
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Stakeholder approach to the value-based management of the enterprise innovation activity
Other Titles Стейкхолдерський підхід до вартісно-орієнтованого управління інноваційною діяльністю підприємств
Authors Zakharkin, Oleksii Oleksandrovych  
Zakharkina, Liudmyla Serhiivna  
Keywords вартісно-орієнтоване управління
стоимостно-ориентированное управление
value-based management
стейкхолдери
стейкхолдеры
stakeholders
інноваційна діяльність
инновационная деятельность
innovation activity
рівні управління
уровни управления
levels of management
ризикостійкість
рискоустойчивость
risk tolerance
Type Article
Date of Issue 2017
URI http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/66587
Publisher Харківський навчально-науковий інститут Університету банківської справи
License
Citation Zakharkin, O.O. Stakeholder approach to the value-based management of the enterprise innovation activity [Текст] / O.O. Zakharkin, L.S. Zakharkina // Financial and credit activity: problems of theory and practice. – 2017. – № 2 (23). - С. 133-139.
Abstract У статті теоретично обґрунтовано нове визначення поняття вартісно-орієнтоване управління інноваційною діяльністю підприємства. Залежно від ступеня представлення інтересів основних груп стейкхолдерів виокремлено три рівня такого управління: рівень стратегічного, поточного та зовнішнього управління. Для кожного з них проаналізовані індикатори приросту вартості та індикатори забезпечення ризикостійкості підприємства в контексті врахування інтересів різних груп стейкхолдерів. Зроблено висновок, що вартісно-орієнтоване управління інноваційною діяльністю підприємства має забезпечувати зростання його корпоративної вартості з урахуванням монетизованої для підприємства суспільної цінності при умові узгодження інтересів всіх груп стейкхолдерів.
В статье теоретически обосновано новое определение понятия стоимостно-ориентированное управление инновационной деятельностью предприятия. В зависимости от степени представления интересов основных групп стейкхолдеров выделены три уровня такого управления: уровень стратегического управления, уровень текущего управления и уровень внешнего управления. Для каждого из этих уровней проанализированы индикаторы прироста стоимости и индикаторы обеспечения рискоустойчивости предприятия в контексте учета интересов различных групп стейкхолдеров. Сделаны выводы, что стоимостно-ориентированное управление инновационной деятельностью предприятия должна обеспечивать рост его корпоративной стоимости с учетом монетизированной общественной ценности при условии согласования интересов всех групп стейкхолдеров.
Introduction.Fundamental researches in the sphere of innovation management state that the problem of development of the radically new paradigm of the value-based management of innovation development becomes more urgent. It could provide the increase of aggregate price of enterprise as the result of innovation implementation, through the growth of its efficiency and risk tolerance taking into account the interests of all stakeholders. Results.In this article on the ground of generalization of basis and rules of innovation activity management, scientific approaches to the interpretation of economic categories, the new definition of the notion of the value-based management of enterprise innovation activity was offered and theoretically substantiated. Depending on the level of representation of interests of the main groups of stakeholders, three levels of such management were distinguished. They are: level of strategic management, level of current management, level of external management. For each of these levels the indexes of value increment and indexes of enterprise risk tolerance provision within the accounting of interest of different groups of stakeholders were analyzed. Conclusion.The value-based management of enterprise innovation activity is the range of functions and rules as well as the methodological tools for making strategic and tactical decisions, concerning the development, introduction and commercialization of innovations that provide the growth of corporative value, accounting the monetized for the enterprise social value under condition of reconciliation the interests of different groups of stakeholders.
Appears in Collections: Наукові видання (ННІ ФЕМ)

Views

China China
2
France France
1
Germany Germany
34
Singapore Singapore
1
Ukraine Ukraine
383
Unknown Country Unknown Country
23

Downloads

China China
1
Germany Germany
1
Ukraine Ukraine
258
Unknown Country Unknown Country
10

Files

File Size Format Downloads
Zakharkin_Zakharkina_Management_of_the_innovatio_activity.pdf 470,1 kB Adobe PDF 270

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.