Please use this identifier to cite or link to this item: http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/45706
Title: The attitude of Czech companies towards design – comparative study of 2012 and 2014
Other Titles: Відношення чеських компаній до дизайну – порівняльні дослідження в 2012 і 2014 роках
Отношение чешских компаний к дизайну – сравнительные исследования в 2012 и 2014 годах
Authors: Kramoliš, J.
Keywords: long-term marketing
design
design management
competitiveness
business prosperity
довгостроковий маркетинг
дизайн
управління проектуванням
конкурентоспроможність
процвітання бізнесу
долгосрочный маркетинг
управление проектированием
конкурентоспособность
процветание бизнеса
Issue Year: 2016
Publisher: Sumy State University
Citation: Kramoliš, J. The attitude of Czech companies towards design – comparative study of 2012 and 2014 [Текст] / J. Kramoliš // Маркетинг і менеджмент інновацій. - 2016. - № 2. - P. 11-21.
Abstract: The aim of the article. The aim of this paper is to comprehensively review of the sources of design management and links between design and business prosperity. The study shows current situation in Czech business in the years 2012 and 2014. Furthermore, this paper also attempts to analyse (comparative study) and identify the awareness of companies concerning design as a condition of business prosperity. The primary aim of the research is to compare managers’ attitude to design in Czech businesses. The results of the analysis. A comprehensive review of the extant literature and journals identified several sources of design approach as well as various definitions of design management. The research consists of two main parts. Firstly, method of smart internet questionnaires was used. After that, the data were analysed using mosaic plot and elementary statistics calculations and verifying hypotheses. Then, a comparative method was used. Finally, the findings were processed by a comparative study that aims to make comparisons within the years 2012 and 2014. Managers feel the impact of design in three surveyed areas more negatively in 2014 than in 2012. Conclusions and directions of further researches. The results of the research offer interesting findings that indicate change in attitudes. This paper identifies several interesting aspects regarding design within Czech companies, including the mind-set of management. Briefly concluded: “It can still argue that design plays an important role in most businesses in the Czech Republic”. Many managers, however, do not have conclusive evidence directly linked to a potential success of their company. This problem could be solved by further research.
Метою статті є огляд джерел проектного управління та зв'язку між дизайном і процвітанням бізнесу. Дослідження показує поточну ситуацію в чеському бізнесі в 2012 і 2014 роках. Зроблена спроба проаналізувати (порівняльне дослідження) і визначити обізнаність компаній щодо дизайну як умови процвітання бізнесу. Основною метою дослідження є порівняння відношення до дизайну менеджерів на чеських підприємствах. Результати дослідження дають результати, що вказують на зміну відношення. Визначено кілька аспектів, що стосуються дизайну в чеських компаніях, зокрема спосіб мислення управлінського персоналу.
Целью статьи является обзор источников проектного управления и связи между дизайном и процветанием бизнеса. Исследование показывает текущую ситуацию в чешском бизнесе в 2012 и 2014 годах. Сделана попытка проанализировать (сравнительное исследование) и определить осведомленность компаний относительно дизайна как условия процветания бизнеса. Основной целью исследования является сравнение отношения к дизайну менеджеров чешских предприятий. Результаты исследования предлагают результаты, которые указывают на изменение отношения. Определены некоторые аспекты, касающиеся дизайна в чешских компаниях, в частности способ мышления управленческого персонала.
URI: http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/45706
Type: Article
Appears in Collections:Маркетинг і менеджмент інновацій

Views
Other8
Canada1
Switzerland1
China1
Czech Republic5
Germany2
Finland1
France3
Indonesia1
Pakistan1
Romania1
Russia1
Slovakia1
Thailand1
United States2
Downloads
Other2
China4
Germany3
United Kingdom1
Indonesia1
Japan1
Romania1
Serbia1
Russia8
Singapore4
Slovakia2
Ukraine1
United States3


Files in This Item:
File Description SizeFormatDownloads 
Kramoliš.pdf342.48 kBAdobe PDF32Download


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.