Please use this identifier to cite or link to this item: http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/45715
Title: Organizational and economic aspects of benchmarking innovative products at the automobile industry enterprises
Other Titles: Організаційні та економічні аспекти бенчмаркінгу інноваційної продукції підприємств автомобільної промисловості
Организационные и экономические аспекты бенчмаркинга инновационной продукции предприятий автомобильной промышленности
Authors: Таранюк, Леонід Миколайович
Таранюк, Леонид Николаевич
Taraniuk, Leonid Mykolaiovych
Таранюк, Каріна Вікторівна
Таранюк, Карина Викторовна
Taraniuk, Karina Viktorivna
Shimko, V.Yu.
Marchenko, T.V.
Keywords: benchmarking
phase
enterprise
electriccar
automobile industry
assessment
бенчмаркінг
фаза
підприємство
електромобіль
автомобільна промисловість
оцінювання
бенчмаркинг
предприятие
электромобиль
автомобильная промышленность
оценка
Issue Year: 2016
Publisher: Sumy State University
Citation: Organizational and economic aspects of benchmarking innovative products at the automobile industry enterprises [Текст] / L.M. Taraniuk, K.V. Taraniuk, V.Y. Shimko, T.V. Marchenko // Маркетинг і менеджмент інновацій. - 2016. - № 2. - P. 108-116.
Abstract: The article deals with the nature and characteristics to use benchmarking in the automobile industry domestic enterprises activity under the current economic conditions. The article identifies the concept of benchmarking, examining its stages, determinates the efficiency of benchmarking in workautomakers. It determines the economic aspects of the benchmarking in the work of automobile industry enterprise. The stages of innovative products benchmarking in the modern conditions of the productive forces development and market factors was analysed. Market electric vehicles are studied in Ukraine. The authors improved methodical approach to assess the vehicles selection with the best technical parameters based on benchmarking, which, unlike the existing ones, based on the calculation of the vehicles technical specifications integral factor in order to establish a better competitive product at automobile industry companies among evaluated. Aspects that need to be taken into account in the CJSC “Zaporizhia Automobile Building Plant” management to improve the competitiveness of its electric vehicles are identified. Benchmarking can be regarded as one of the most important area of marketing strategic research. Enterprises of automotive industry must develop activities to study “best” products and marketing process. It is proposed to do it compared to the enterprises which are competitors. Prospects for further study should be related to the methodological approaches’ formation to identify market segments for cars with electric motor depending on price, quality and technical characteristics.
У статті розглянуто поняття бенчмаркінгу, представлено етапи проведення бенчмаркінгу, досліджено ефективність використання бенчмаркінгу в роботі автовиробників. Розглянуто історичні аспекти виникнення методу бенчмаркінгу у світовій економічній науці. Визначено основі економічні аспекти проведення бенчмаркінгу в діяльності підприємств автомобільної галузі. Проаналізовано основі етапи проведення бенчмаркінгу інноваційної продукції в умовах сучасного розвитку продуктивних сил та впливу ринкових факторів на господарську діяльність компаній автомобільної галузі. Також розглянута необхідність використання бенчмаркінгу для підвищення конкурентоспроможності національного підприємства автомобільної промисловості ЗАТ “Запорізький автомобілебудівний завод” та запропоновано обґрунтовані кроки для її підвищення. Проведено бенчмаркінгове дослідження електромобілів за їх технічними характеристиками з метою встановлення лідера за технічними характеристиками з досліджених марок електромобілів, що успішно реалізуються в Україні. Авторами вдосконалено методичний підхід до оцінювання вибору транспортного засобу з кращими технічними параметрами на засадах бенчмаркінгу, який, на відміну від існуючих, заснований на розрахунку інтегрального коефіцієнта технічних характеристик транспортних засобів з метою виявлення більш конкурентоспроможної продукції підприємств автомобільної галузі. На підставі проведеної реалізації вдосконаленого методичного підходу до оцінювання вибору транспортного засобу з кращими технічними параметрами на засадах бенчмаркінгу, авторами встановлено лідера серед досліджених марок електромобілів.
В статье рассмотрено понятие бенчмаркинга, представлены этапы проведения бенчмаркинга, исследована эффективность использования бенчмаркинга в работе автопроизводителей. Рассмотрены исторические аспекты возникновения метода бенчмаркинга в мировой экономической науке. Определены основные экономические аспекты проведения бенчмаркинга в деятельности предприятий автомобильной отрасли. Проанализированы основные этапы проведения бенчмаркинга инновационной продукции в условиях современного развития производительных сил и влияния рыночных факторов на хозяйственную деятельность компаний автомобильной отрасли. Также рассмотрена необходимость использования бенчмаркинга для повышения конкурентоспособности национального предприятия автомобильной промышленности ЗАО “Запорожский автомобилестроительный завод” и предложены обоснованные шаги для ее повышения. Проведено бенчмаркинговое исследование электромобилей по их техническим характеристикам с целью установления лидера по техническим характеристикам исходя из исследованных марок электромобилей, которые успешно реализуются в Украине. Авторами усовершенствован методический подход к оценке выбора транспортного средства с лучшими техническими параметрами на основе бенчмаркинга, который, в отличие от существующих, основан на расчете интегрального коэффициента технических характеристик транспортных средств с целью выявления более конкурентоспособной продукции предприятий автомобильной отрасли. На основании проведенной реализации усовершенствованного методического подхода к оценке выбора транспортного средства с лучшими техническими параметрами на основе бенчмаркинга, авторами установлено лидера среди исследованных марок электромобилей.
URI: http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/45715
Type: Article
Appears in Collections:Маркетинг і менеджмент інновацій

Views
Canada1
China1
Germany4
Finland1
France2
United Kingdom1
Iran1
Malaysia1
Mozambique1
Russia1
Ukraine2
United States2
Downloads
Other3
China6
Germany7
France3
United Kingdom1
Hungary1
Indonesia1
Iran1
Japan1
South Korea3
Netherlands1
Norway1
Pakistan3
Poland4
Russia3
United States11


Files in This Item:
File Description SizeFormatDownloads 
Taraniuk.pdf298.12 kBAdobe PDF50Download


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.