Please use this identifier to cite or link to this item: http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/72694
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title An Empirical Test of Herzberg's Two-Factor Motivation Theory
Other Titles Емпіричний аналіз двофакторної мотиваційної теорії Герцберга
Authors Ozsoy, Emrah
ORCID
Keywords двофакторна теорія мотивації Герцберга
мотивація
муніципальні службовці
теорія
Herzberg two factor theory
motivation
municipal employees
theory testing
Type Article
Date of Issue 2019
URI http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/72694
Publisher Sumy State University
License
Citation Ozsoy, E. (2019). An Empirical Test of Herzberg's Two-Factor Motivation Theory. Marketing and Management of Innovations, 1, 11-20. http://doi.org/10.21272/mmi.2019.1-01
Abstract Мотивація співробітників є одним із найбільш актуальних питань теорії менеджменту та організаційної психології. Так, за останні сімдесят років у цьому напрямі було розроблено декілька мотиваційних теорій. При цьому наразі відсутня універсальна та загальноприйнята теорія мотивації. У рамках даного дослідження автор розглядає двофакторну теорію мотивації Герцберга, що передбачає розподіл мотиваційних факторів на дві групи: мотиваційні та гігієнічні фактори. Згідно даної теорії, до мотиваційних факторів відносяться наступні чинники: досягнення; визнання успіху; інтерес до роботи; відповідальність; кар’єрне зростання та розвиток. У свою чергу, до гігієнічних факторів відносяться: політика компанії і менеджменту; міжособистісні відносини з керівництвом, колегами та підлеглими; умови праці; заробітна плата; вплив роботи на особисте життя; статус та безпека. Відповідно до концепції двофакторної теорії мотивації Герцберга, наявність гігієнічних факторів не сприяє підвищенню рівня мотивації, однак їх відсутність породжує незадоволення серед працівників. З іншої сторони, відсутність мотиваційних факторів сприяє зниженню рівня мотивації, тоді як їх наявність підвищує її рівень. Таким чином, метою статті є емпіричний аналіз двофакторної теорії мотивації Герцберга. У рамках даного дослідження автором перевірено адекватність двофакторної теорії мотивації Герцберга, використовуючи методи кількісного аналізу. Детерміновану вибірку даних сформовано на основі результатів опитування 162 респондентів (муніципальні службовці в Туреччині). Методологію даного дослідження засновано на двох методичних підходах: метод сумарних оцінок – шкала Лайкерта; метод відсоткового розподілу. З метою перевірки ступеню впливу кожного фактору теорії на рівень мотивації співробітників, застосовано метод відсоткового розподілу, в якому роль кожного із факторів теорії мотивації Герцберга визначається у відсотковому відношенні. Результати дослідження свідчать, що двофакторна теорія мотивації Герцберга підтверджується частково. Так, такі гігієнічні фактори мотиваційної теорії Герцберга, як заробітна плата, політика компанії та менеджменту, умови праці мають статистично значимий вплив на рівень мотивації співробітників. При цьому визначено, що такі фактори мотивації, як відповідальність, визнання успіху та кар’єрне зростання у меншій мірі мотивують працівників, ніж це передбачено теорією мотивації Герцберга. Окрім цього, у ході дослідження автором встановлено, що з підвищенням середньомісячної заробітної плати, її роль, як мотиваційного фактору, знижується.
Employee motivation is one of the most popular topics in management and organizational psychology studies. In this direction, several motivational theories have been developed over the past 70 years. However, the universal validity of these motivational theories is controversial. One of these motivational theories is Herzberg's Two Factor motivation theory. The theory suggests two mains distinctions in employee motivation (i.e., motivation factors and hygiene factors). Motivation factors are achievement, recognition, work itself, responsibility, advancement, and growth. Hygiene factors are company policy and administration, supervision, relationship with supervisor, working conditions, salary, and relationship with peers, personal relationship, relationship with subordinates, status, and security. According to Herzberg's Two Factor motivation theory, the presence of hygiene factors does not increase motivation, but a lack of hygiene factors leads to dissatisfaction. The absence of motivation factors leads to a decrease in motivation, and the presence of motivation factors increase motivation. In this study, it is aimed to test Herzberg's Two Factor motivation theory empirically. In this context, quantitative research has been designed to test the theory and a total of 162 white-collar municipal employees participated in the study from Turkey. The theory was tested by two separate approaches. The first was the use of a Likert scale in parallel with the studies conducted to test the twofactor motivation theory of Herzberg. The other was the percentage distribution approach, in which the role of each factor in the theory is determined as a percentage to test how important they are in employee motivation. According to the results, Herzberg's two-factor theory was supported to some extent, and factors such as salary, company policy and administration, and work conditions, which are considered as hygiene factors according to Herzberg's two-factor theory, were found to be important motivating factors. Whereas factors such as responsibility, recognition, and growth were found to have less motivator role than as they are supposed in Herzberg's two-factor motivation theory. In addition, it was found that as the average monthly income of employees increased, the motivator role of "salary" factor decreased. The findings of the study were discussed, and some future research directions were suggested.
Appears in Collections: Маркетинг і менеджмент інновацій (Marketing and Management of Innovations)

Views

Austria Austria
1
Canada Canada
1
China China
1
Czechia Czechia
1
Côte d’Ivoire Côte d’Ivoire
1
Germany Germany
-411441030
Hong Kong SAR China Hong Kong SAR China
1
India India
1
Ireland Ireland
1486132503
Lithuania Lithuania
1
Malaysia Malaysia
6049782
Moldova Moldova
1
Netherlands Netherlands
4957
Poland Poland
-380747412
Sweden Sweden
1
Thailand Thailand
1
Ukraine Ukraine
-411441029
United Kingdom United Kingdom
72218
United States United States
-380747413
Unknown Country Unknown Country
-380747422
Vietnam Vietnam
36561

Downloads

Austria Austria
43358371
Canada Canada
-2126487087
Chile Chile
1
China China
-380747421
Czechia Czechia
183100796
France France
317561950
Germany Germany
-112918101
Greece Greece
1
Hong Kong SAR China Hong Kong SAR China
1
India India
-112918092
Ireland Ireland
31010489
Jamaica Jamaica
1
Japan Japan
1
Latvia Latvia
1
Lithuania Lithuania
1
Malaysia Malaysia
6049784
Moldova Moldova
1
New Zealand New Zealand
1
Nigeria Nigeria
-112918103
Philippines Philippines
154911224
Romania Romania
1
Serbia Serbia
1
South Africa South Africa
-380747411
Sweden Sweden
1
Thailand Thailand
1
Ukraine Ukraine
-380747417
United Arab Emirates United Arab Emirates
1
United Kingdom United Kingdom
1
United States United States
-380747418
Unknown Country Unknown Country
-380747421
Vietnam Vietnam
-2126487084

Files

File Size Format Downloads
Ozsoy_ММІ_01_2019.pdf 286,79 kB Adobe PDF -1464505630

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.