Please use this identifier to cite or link to this item: http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/74319
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title The Potential of Using Bluetooth-based System as a Part of Proximity Marketing in the Slovak Republic
Other Titles Потенціал використання Bluetooth-системи як інструменту проксіміті-маркетингу: досвід Словацької Республіки
Authors Gajanova, L.
Nadanyiova, M.
Kliestikova, J.
Olah, J.
ORCID
Keywords Bluetooth
склад
мобільний телефон
проксіміті-маркетинг
Словацька республіка
in-store
mobile phones
proximity marketing
Slovakia
Type Article
Date of Issue 2019
URI http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/74319
Publisher Sumy State University
License
Citation Gajanova, L., Nadanyiova, M., Kliestikova, J. & Olah, J. (2019). The Potential of Using Bluetooth-based System as a Part of Proximity Marketing in the Slovak Republic. Marketing and Management of Innovations, 2, 239-252. http://doi.org/10.21272/mmi.2019.2-21
Abstract Проксіміті-маркетинг – це сучасний інструмент комунікації між клієнтом та постачальником, що забезпечує персоналізовану та своєчасну реакцію на запити споживачів у процесі придбання товару. Використання проксіміті-маркетингу призводить до підвищення рівня задоволеності споживачів товарами та формує позитивний імідж бренду. Авторами наголошено, що однією із ключових переваг проксіміті-маркетингу є забезпечення зворотного зв'язку від споживачів. У статті сформовано теоретичний базис поширення інструментів проксіміті-маркетингу в Словацькій Республіці. Авторами визначено, що низькоенергетична Bluetooth технологія, яка визначається як BLE (Bluetooth Low Energy), в даний час є однією з найбільш широко використовуваних технологій проксіміті-маркетингу. При цьому аналіз наукової літератури з досліджуваної тематики дозволив авторам виявити суттєві недоліки у сфері проксіміті-маркетингу не лише на словацькому ринку, але й у загальному контексті маркетингових інновацій та визначити їх вплив на сучасну маркетингову практику. Таким чином, авторами визначено, що існує необхідність перегляду традиційних стратегічних маркетингових концепцій з акцентом на інноваційний підхід, що є в основі концепції проксіміті-маркетингу. Авторами наголошено на необхідності включення проксіміті-маркетингу в управлінську практику компаній. Однак наразі даний процес є сповільненим через відсутність конкретного набору інструментів проксіміті-маркетингу та єдиного трактування їх сутності. Головною метою даної статті є формування рекомендацій щодо імплементації проксіміті-маркетингу у практику компаній, з урахуванням специфіки функціонування бізнес-середовища Словацької Республіки. Авторами проведено анкетування для визначення рівня сприйняття споживачами заходів проксіміті-маркетингу. Емпіричне дослідження проведено на основі панельних даних, сформованих для вибірки із 568 респондентів (громадян Словацької республіки старше 15 років). Для аналізу панельних даних авторами використано статистичні тести. Отримані результати дослідження свідчать про те, що: 1) респонденти, які є зацікавленими у проксіміті-маркетингу, демонструють більш позитивну купівельну реакцію; 2) респонденти, які схильні купувати у магазині, також мають високий рівень лояльності. Таким чином, на підставі отриманих результатів дослідження, авторами доведено, що Bluetooth технології в рамках проксіміті-маркетингу на практиці мають коефіцієнт конверсії вище, аніж інші теоретично рекомендовані маркетингові інструменти. У свою чергу, з метою підвищення ефективності використання проксіміті-маркетингу, необхідним є розробка відповідної теорії з урахуванням специфіки сприйняття споживачами даної маркетингової інновації.
Proximity marketing is considered as a tool of creating a personal relationship between a customer and a vendor at the time of in-store physical purchase through modern, personalized, timely and relevant communication. It eliminates the ever-deepening decline in purchases made in retail stores, increases customer satisfaction and helps to create a positive brand image. Last but not least, it contributes to gaining feedback and helps to meet the company's marketing goals. Bluetooth low energy beacons, called BLE (Bluetooth Low Energy), are currently one of the most widely used proximity marketing technologies. Based on the literature review, it has been identified significant shortcomings in the area of proximity marketing not only on the Slovak market but as well in general context of marketing innovations and their implication in contemporary marketing practice. Therefore, there is a need to provide revision of traditional strategic concepts with emphasis on innovative approach contained in proximity marketing concept. Up to now, the theory has been limited mainly to state the general need of incorporation of proximity marketing into managerial practice across markets but there is still missing exact detection of specific tools of proximity marketing in the scope of consumer's preferences. So, the aim of the paper is to propose recommendations for the practice of enterprises based on the survey of perception of proximity marketing activities by tools of Bluetooth technologies, with regard to the specifics of its implementation in the Slovak Republic. For this reason, a questionnaire survey of the perception of proximity marketing activities by consumers has been provided. The data used in the presented paper were obtained by our own survey carried out on the sample of 568 respondents (citizens of the Slovak Republic older than 15 years). We’ve statistically evaluated the given data by hypotheses verification provided by relevant statistical tests. Therefore, the important groundwork for making proposals and recommendations for business practice in the scope of implementing proximity marketing in the Slovak Republic has been created. We have found out that 1) respondents who have interest in proximity marketing show more positive buy-in response and 2) respondents who prefer to shop in the store before buying through the Internet based on a promised reward also have a higher level of loyalty. So, we can conclude that there is a great assumption that Bluetooth technology-based activities provided in the scope of proximity marketing will trigger in practice higher conversion rate in comparison with other theoretically recommended. To exploit this competitive advantage fully, there is a prior need to develop the relevant theory of proximity marketing with respect to consumer's specifics in the perception of this marketing innovation.
Appears in Collections: Маркетинг і менеджмент інновацій (Marketing and Management of Innovations)

Views

Ecuador Ecuador
1
France France
1
Germany Germany
1608529351
Greece Greece
7615896
Hong Kong SAR China Hong Kong SAR China
1
Hungary Hungary
1
India India
92381
Indonesia Indonesia
59896
Iran Iran
218115
Ireland Ireland
81459
Italy Italy
1
Kuwait Kuwait
1
Lithuania Lithuania
1
Malaysia Malaysia
1682829712
Netherlands Netherlands
59760
Oman Oman
1
Philippines Philippines
1
Russia Russia
1
Singapore Singapore
1
South Africa South Africa
1
Taiwan Taiwan
1
Ukraine Ukraine
61220
United Kingdom United Kingdom
106439
United States United States
-681121502
Unknown Country Unknown Country
71303
Zimbabwe Zimbabwe
1

Downloads

Bahrain Bahrain
1
Canada Canada
1
France France
1
Germany Germany
2198486
Hong Kong SAR China Hong Kong SAR China
1
India India
197280
Indonesia Indonesia
58136
Iran Iran
1
Italy Italy
1
Lithuania Lithuania
162224
Morocco Morocco
1
Philippines Philippines
1
Singapore Singapore
1608529349
South Africa South Africa
1
Ukraine Ukraine
624875379
United Kingdom United Kingdom
1
United States United States
314120247
Unknown Country Unknown Country
77

Files

File Size Format Downloads
Gajanova_MMI_02_2019.pdf 323,07 kB Adobe PDF -1744826108

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.