Please use this identifier to cite or link to this item:
https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/80042
Or use following links to share this resource in social networks:
Tweet
Recommend this item
Title | Internet of Things in Marketing: Bibliometric Analysis |
Other Titles |
Інтернет речей та маркетинг: бібліографічний аналіз |
Authors |
Miskiewicz, R.
|
ORCID | |
Keywords |
штучний інтелект великі дані цифрова економіка кіберфізичні системи Індустрія 4.0 Інтернет речей економіка знань artificial intelligence big data digital economy cyber-physical systems Industry 4.0 Internet of things knowledge economy |
Type | Article |
Date of Issue | 2020 |
URI | https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/80042 |
Publisher | Sumy State University |
License | Creative Commons Attribution 4.0 International License |
Citation | Miskiewicz, R. (2020). Internet of Things in Marketing: Bibliometric Analysis. Marketing and Management of Innovations, 3, 371-381. http://doi.org/10.21272/mmi.2020.3-27 |
Abstract |
Систематизація наукових джерел та підходів щодо дослідження особливостей стрімкого проникнення Інтернету речей в життя свідчить про значний внесок науковців у вирішення даного питання. У статті узагальнено аргументи та контраргументи в рамках наукової дискусії щодо особливостей трансформації маркетингових процесів в умовах швидкого розвитку Інтернету речей. Головною метою дослідження є аналіз структури та динаміки наукових публікацій, присвячених тематиці розвитку Інтернету речей з маркетингової точки зору. Гіпотеза дослідження полягає в аналізі наукового доробку, представленого у базі даних Scopus, щодо взаємозв'язку між розвитком Інтернету речей та маркетингом. Об'єктом дослідження є низка наукових публікацій в різних предметних областях, які індексуються у базі даних Scopus за ключовими словами "Internet of Things" та "Marketing". Пошук ключових слів здійснено у заголовках статей, їх анотаціях та ключових словах. Періодом дослідження обрано 2008-2020 роки.
Практична реалізація усіх етапів даного дослідження здійснена за допомогою інструментарію програмного забезпечення VOSviewer та Scopus. У ході емпіричного аналізу визначено динаміку публікаційної активності, висвітлено найбільш впливові статті та журнали з означеної тематики. Відповідно до мети дослідження проведено бібліометричний аналіз обраних публікацій за критеріями спільної появи ключових слів та співавторства за країнами. Отримані результати дозволили зробити висновок про актуальність подальших досліджень питань щодо кібербезпеки фінансових та персональних даних, управління даними, смарт-виробництва, сталого розвитку, доповненої реальності, штучної нейронної мережі тощо. Результатами бібліометричного аналізу свідчать про тісну співпрацю між науковцями з 1) США, Гонконгу та ЄС; 2) Китаю, Японії, Малайзії, В’єтнаму, Тайвані, Індонезії тощо; 3)
Південної Америки, Ізраїлю та країн Европи; 4) Австралії та Таїланду та пострадянських країн. Автори зазначили, що результати проведеного дослідження мають науковий внесок у подальший розвиток маркетингових процесів під впливом Інтернету речей. Systematization of scientific treatizes and approaches for investigating the issue of penetration of the Internet of Things into life indicates that the researchers have contributed significantly to enrich this theme of investigation. This paper summarizes the arguments and counterarguments within the scientific discussion on the issue of transforming the marketing processes under the rapid growth of the Internet of Things. The primary purpose of this study is to investigate the structure and dynamic of scientific publications devoted to the issues of IoT development from the marketing point of view. The research hypothesis is analysis background on investigating the problems in the relationship between the IoT and marketing is presented in the high-reliable database Scopus till 2020. The research object is the pool of scientific publications indexed in the Scopus database by the keywords "Internet of Things" and "Marketing". The search of publications was conducted in the article titles, abstracts and keywords. This study involved data from 2008 to 2020, published in different subject areas. The selected publications were visualized using the tools of software VOSviewer and Scopus. Thus, the bibliometric analysis of publications allowed demonstrating the publication activity dynamic, highlight the most impact articles and reliable journals, as well as to visualize the keyword co-occurrences in the papers and co-authorship between countries. The obtained results indicated the relevance of future investigations on financial and personal data cybersecurity, data governance, smart manufacturing, sustainable growth, augmented reality, artificial neural network, etc. The analysis of scientific collaboration allowed noticing the strong relationship between researchers from the USA, Hong Kong and EU countries; China, Japan, Malaysia Vietnam, Taiwan, Indonesia, etc.; South America and European countries and Israel; among the Post-Soviet countries, Australia and Thailand. Therefore, this study is expected to enhance the scientific contributions to investigating the marketing capacities from IoT development. |
Appears in Collections: |
Маркетинг і менеджмент інновацій (Marketing and Management of Innovations) |
Views
Argentina
1050476223
Australia
1703871970
Austria
382827218
Azerbaijan
1
Bangladesh
174339
Belgium
141146557
Bosnia & Herzegovina
141146561
Botswana
1
Brazil
1309677439
Brunei
1
Bulgaria
82507
Canada
1423778078
Chile
1703871990
China
-266374221
Colombia
1575940521
Croatia
1
Cyprus
1510612114
Czechia
1
Denmark
1
Ecuador
1309677452
Egypt
59019
El Salvador
1
Estonia
1
Eswatini
1
Ethiopia
1
Finland
1703871983
France
1629974446
Germany
76919045
Ghana
127616
Greece
48875
Hong Kong SAR China
1703871911
Hungary
-1745120982
India
-1719901972
Indonesia
1703871972
Iran
-1719901973
Iraq
155481
Ireland
1172414801
Israel
1629974444
Italy
-1745121003
Jamaica
1
Japan
-1745120991
Jordan
123765
Kazakhstan
40522
Kenya
33909
Kuwait
1
Latvia
1
Libya
987356210
Lithuania
1385729586
Luxembourg
34925
Macao SAR China
141146523
Malaysia
-1719901976
Mauritius
1
Mexico
212266
Morocco
-2018706102
Myanmar (Burma)
1
Nepal
1
Netherlands
197917
New Zealand
1703871918
Nigeria
69206
Norway
168918
Oman
172493
Pakistan
1703871998
Panama
1
Peru
77513
Philippines
117660
Poland
1423778090
Portugal
1703871960
Romania
1575940525
Russia
22648
Saudi Arabia
210419
Serbia
991162102
Singapore
134203
Slovakia
1
Slovenia
114878
South Africa
183429
South Korea
1575940548
Spain
86855
Sri Lanka
205224
Sweden
181089
Switzerland
185751
Taiwan
1703871986
Tanzania
95858
Thailand
991162082
Tunisia
86774
Turkey
1703871979
Ukraine
1703871931
United Arab Emirates
118704
United Kingdom
1703871978
United States
1888478795
Unknown Country
1423778080
Uzbekistan
1
Vietnam
1325992181
Yemen
1
Downloads
Algeria
177150
Argentina
1
Australia
1575940537
Austria
745085595
Bahrain
38468
Bangladesh
1
Belgium
1
Bolivia
1
Bosnia & Herzegovina
991162069
Brazil
174445
Brunei
174973
Bulgaria
1
Canada
65375
Chile
1
China
174689
Colombia
1
Croatia
-2018706104
Cyprus
1
Czechia
204978
Egypt
1703871932
Finland
190965
France
1385729607
Germany
1703871913
Ghana
198489
Greece
35267
Hong Kong SAR China
1
Hungary
1
India
-993138100
Indonesia
1703871971
Iran
1309677440
Iraq
139511
Ireland
32116
Israel
1629974445
Italy
102376
Japan
1
Jordan
1
Kazakhstan
1
Kenya
1510612161
Libya
1
Lithuania
1385729629
Macao SAR China
1
Malaysia
-1745121005
Mexico
1300567240
Morocco
-2018706101
Netherlands
210340
New Zealand
1
Nigeria
1
Norway
382827255
Pakistan
1423778072
Peru
1510612125
Philippines
86461
Poland
2069440837
Portugal
1888478794
Qatar
745085592
Romania
37075
Russia
140832
Saudi Arabia
213951
Serbia
1510612093
Slovenia
145417
South Africa
198710
South Korea
41448
Spain
74007
Sri Lanka
231179292
Sweden
179146
Switzerland
1
Taiwan
458897721
Thailand
987356155
Tunisia
2069440824
Turkey
1703871935
Ukraine
1300567238
United Arab Emirates
382827219
United Kingdom
107749
United States
475128393
Unknown Country
43138
Vietnam
1703871988
Files
File | Size | Format | Downloads |
---|---|---|---|
Miskiewicz_mmi_3_2020.pdf | 466,74 kB | Adobe PDF | -1047185216 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.