Please use this identifier to cite or link to this item: https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/80042
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Internet of Things in Marketing: Bibliometric Analysis
Other Titles Інтернет речей та маркетинг: бібліографічний аналіз
Authors Miskiewicz, R.
ORCID
Keywords штучний інтелект
великі дані
цифрова економіка
кіберфізичні системи
Індустрія 4.0
Інтернет речей
економіка знань
artificial intelligence
big data
digital economy
cyber-physical systems
Industry 4.0
Internet of things
knowledge economy
Type Article
Date of Issue 2020
URI https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/80042
Publisher Sumy State University
License Creative Commons Attribution 4.0 International License
Citation Miskiewicz, R. (2020). Internet of Things in Marketing: Bibliometric Analysis. Marketing and Management of Innovations, 3, 371-381. http://doi.org/10.21272/mmi.2020.3-27
Abstract Систематизація наукових джерел та підходів щодо дослідження особливостей стрімкого проникнення Інтернету речей в життя свідчить про значний внесок науковців у вирішення даного питання. У статті узагальнено аргументи та контраргументи в рамках наукової дискусії щодо особливостей трансформації маркетингових процесів в умовах швидкого розвитку Інтернету речей. Головною метою дослідження є аналіз структури та динаміки наукових публікацій, присвячених тематиці розвитку Інтернету речей з маркетингової точки зору. Гіпотеза дослідження полягає в аналізі наукового доробку, представленого у базі даних Scopus, щодо взаємозв'язку між розвитком Інтернету речей та маркетингом. Об'єктом дослідження є низка наукових публікацій в різних предметних областях, які індексуються у базі даних Scopus за ключовими словами "Internet of Things" та "Marketing". Пошук ключових слів здійснено у заголовках статей, їх анотаціях та ключових словах. Періодом дослідження обрано 2008-2020 роки. Практична реалізація усіх етапів даного дослідження здійснена за допомогою інструментарію програмного забезпечення VOSviewer та Scopus. У ході емпіричного аналізу визначено динаміку публікаційної активності, висвітлено найбільш впливові статті та журнали з означеної тематики. Відповідно до мети дослідження проведено бібліометричний аналіз обраних публікацій за критеріями спільної появи ключових слів та співавторства за країнами. Отримані результати дозволили зробити висновок про актуальність подальших досліджень питань щодо кібербезпеки фінансових та персональних даних, управління даними, смарт-виробництва, сталого розвитку, доповненої реальності, штучної нейронної мережі тощо. Результатами бібліометричного аналізу свідчать про тісну співпрацю між науковцями з 1) США, Гонконгу та ЄС; 2) Китаю, Японії, Малайзії, В’єтнаму, Тайвані, Індонезії тощо; 3) Південної Америки, Ізраїлю та країн Европи; 4) Австралії та Таїланду та пострадянських країн. Автори зазначили, що результати проведеного дослідження мають науковий внесок у подальший розвиток маркетингових процесів під впливом Інтернету речей.
Systematization of scientific treatizes and approaches for investigating the issue of penetration of the Internet of Things into life indicates that the researchers have contributed significantly to enrich this theme of investigation. This paper summarizes the arguments and counterarguments within the scientific discussion on the issue of transforming the marketing processes under the rapid growth of the Internet of Things. The primary purpose of this study is to investigate the structure and dynamic of scientific publications devoted to the issues of IoT development from the marketing point of view. The research hypothesis is analysis background on investigating the problems in the relationship between the IoT and marketing is presented in the high-reliable database Scopus till 2020. The research object is the pool of scientific publications indexed in the Scopus database by the keywords "Internet of Things" and "Marketing". The search of publications was conducted in the article titles, abstracts and keywords. This study involved data from 2008 to 2020, published in different subject areas. The selected publications were visualized using the tools of software VOSviewer and Scopus. Thus, the bibliometric analysis of publications allowed demonstrating the publication activity dynamic, highlight the most impact articles and reliable journals, as well as to visualize the keyword co-occurrences in the papers and co-authorship between countries. The obtained results indicated the relevance of future investigations on financial and personal data cybersecurity, data governance, smart manufacturing, sustainable growth, augmented reality, artificial neural network, etc. The analysis of scientific collaboration allowed noticing the strong relationship between researchers from the USA, Hong Kong and EU countries; China, Japan, Malaysia Vietnam, Taiwan, Indonesia, etc.; South America and European countries and Israel; among the Post-Soviet countries, Australia and Thailand. Therefore, this study is expected to enhance the scientific contributions to investigating the marketing capacities from IoT development.
Appears in Collections: Маркетинг і менеджмент інновацій (Marketing and Management of Innovations)

Views

Argentina Argentina
1050476223
Australia Australia
1703871970
Austria Austria
382827218
Azerbaijan Azerbaijan
1
Bangladesh Bangladesh
174339
Belgium Belgium
141146557
Bosnia & Herzegovina Bosnia & Herzegovina
141146561
Botswana Botswana
1
Brazil Brazil
1309677439
Brunei Brunei
1
Bulgaria Bulgaria
82507
Canada Canada
1423778078
Chile Chile
1703871990
China China
-266374221
Colombia Colombia
1575940521
Croatia Croatia
1
Cyprus Cyprus
1510612114
Czechia Czechia
1
Denmark Denmark
1
Ecuador Ecuador
1309677452
Egypt Egypt
59019
El Salvador El Salvador
1
Estonia Estonia
1
Eswatini Eswatini
1
Ethiopia Ethiopia
1
Finland Finland
1703871983
France France
1629974446
Germany Germany
76919045
Ghana Ghana
127616
Greece Greece
48875
Hong Kong SAR China Hong Kong SAR China
1703871911
Hungary Hungary
-1745120982
India India
-1719901972
Indonesia Indonesia
1703871972
Iran Iran
-1719901973
Iraq Iraq
155481
Ireland Ireland
1172414801
Israel Israel
1629974444
Italy Italy
-1745121003
Jamaica Jamaica
1
Japan Japan
-1745120991
Jordan Jordan
123765
Kazakhstan Kazakhstan
40522
Kenya Kenya
33909
Kuwait Kuwait
1
Latvia Latvia
1
Libya Libya
987356210
Lithuania Lithuania
1385729586
Luxembourg Luxembourg
34925
Macao SAR China Macao SAR China
141146523
Malaysia Malaysia
-1719901976
Mauritius Mauritius
1
Mexico Mexico
212266
Morocco Morocco
-2018706102
Myanmar (Burma) Myanmar (Burma)
1
Nepal Nepal
1
Netherlands Netherlands
197917
New Zealand New Zealand
1703871918
Nigeria Nigeria
69206
Norway Norway
168918
Oman Oman
172493
Pakistan Pakistan
1703871998
Panama Panama
1
Peru Peru
77513
Philippines Philippines
117660
Poland Poland
1423778090
Portugal Portugal
1703871960
Romania Romania
1575940525
Russia Russia
22648
Saudi Arabia Saudi Arabia
210419
Serbia Serbia
991162102
Singapore Singapore
134203
Slovakia Slovakia
1
Slovenia Slovenia
114878
South Africa South Africa
183429
South Korea South Korea
1575940548
Spain Spain
86855
Sri Lanka Sri Lanka
205224
Sweden Sweden
181089
Switzerland Switzerland
185751
Taiwan Taiwan
1703871986
Tanzania Tanzania
95858
Thailand Thailand
991162082
Tunisia Tunisia
86774
Turkey Turkey
1703871979
Ukraine Ukraine
1703871931
United Arab Emirates United Arab Emirates
118704
United Kingdom United Kingdom
1703871978
United States United States
1888478795
Unknown Country Unknown Country
1423778080
Uzbekistan Uzbekistan
1
Vietnam Vietnam
1325992181
Yemen Yemen
1

Downloads

Algeria Algeria
177150
Argentina Argentina
1
Australia Australia
1575940537
Austria Austria
745085595
Bahrain Bahrain
38468
Bangladesh Bangladesh
1
Belgium Belgium
1
Bolivia Bolivia
1
Bosnia & Herzegovina Bosnia & Herzegovina
991162069
Brazil Brazil
174445
Brunei Brunei
174973
Bulgaria Bulgaria
1
Canada Canada
65375
Chile Chile
1
China China
174689
Colombia Colombia
1
Croatia Croatia
-2018706104
Cyprus Cyprus
1
Czechia Czechia
204978
Egypt Egypt
1703871932
Finland Finland
190965
France France
1385729607
Germany Germany
1703871913
Ghana Ghana
198489
Greece Greece
35267
Hong Kong SAR China Hong Kong SAR China
1
Hungary Hungary
1
India India
-993138100
Indonesia Indonesia
1703871971
Iran Iran
1309677440
Iraq Iraq
139511
Ireland Ireland
32116
Israel Israel
1629974445
Italy Italy
102376
Japan Japan
1
Jordan Jordan
1
Kazakhstan Kazakhstan
1
Kenya Kenya
1510612161
Libya Libya
1
Lithuania Lithuania
1385729629
Macao SAR China Macao SAR China
1
Malaysia Malaysia
-1745121005
Mexico Mexico
1300567240
Morocco Morocco
-2018706101
Netherlands Netherlands
210340
New Zealand New Zealand
1
Nigeria Nigeria
1
Norway Norway
382827255
Pakistan Pakistan
1423778072
Peru Peru
1510612125
Philippines Philippines
86461
Poland Poland
2069440837
Portugal Portugal
1888478794
Qatar Qatar
745085592
Romania Romania
37075
Russia Russia
140832
Saudi Arabia Saudi Arabia
213951
Serbia Serbia
1510612093
Slovenia Slovenia
145417
South Africa South Africa
198710
South Korea South Korea
41448
Spain Spain
74007
Sri Lanka Sri Lanka
231179292
Sweden Sweden
179146
Switzerland Switzerland
1
Taiwan Taiwan
458897721
Thailand Thailand
987356155
Tunisia Tunisia
2069440824
Turkey Turkey
1703871935
Ukraine Ukraine
1300567238
United Arab Emirates United Arab Emirates
382827219
United Kingdom United Kingdom
107749
United States United States
475128393
Unknown Country Unknown Country
43138
Vietnam Vietnam
1703871988

Files

File Size Format Downloads
Miskiewicz_mmi_3_2020.pdf 466,74 kB Adobe PDF -1047185216

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.