Please use this identifier to cite or link to this item: https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/80042
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Internet of Things in Marketing: Bibliometric Analysis
Other Titles Інтернет речей та маркетинг: бібліографічний аналіз
Authors Miskiewicz, R.
Keywords штучний інтелект
великі дані
цифрова економіка
кіберфізичні системи
Індустрія 4.0
Інтернет речей
економіка знань
artificial intelligence
big data
digital economy
cyber-physical systems
Industry 4.0
Internet of things
knowledge economy
Type Article
Date of Issue 2020
URI https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/80042
Publisher Sumy State University
License Creative Commons Attribution 4.0 International License
Citation Miskiewicz, R. (2020). Internet of Things in Marketing: Bibliometric Analysis. Marketing and Management of Innovations, 3, 371-381. http://doi.org/10.21272/mmi.2020.3-27
Abstract Систематизація наукових джерел та підходів щодо дослідження особливостей стрімкого проникнення Інтернету речей в життя свідчить про значний внесок науковців у вирішення даного питання. У статті узагальнено аргументи та контраргументи в рамках наукової дискусії щодо особливостей трансформації маркетингових процесів в умовах швидкого розвитку Інтернету речей. Головною метою дослідження є аналіз структури та динаміки наукових публікацій, присвячених тематиці розвитку Інтернету речей з маркетингової точки зору. Гіпотеза дослідження полягає в аналізі наукового доробку, представленого у базі даних Scopus, щодо взаємозв'язку між розвитком Інтернету речей та маркетингом. Об'єктом дослідження є низка наукових публікацій в різних предметних областях, які індексуються у базі даних Scopus за ключовими словами "Internet of Things" та "Marketing". Пошук ключових слів здійснено у заголовках статей, їх анотаціях та ключових словах. Періодом дослідження обрано 2008-2020 роки. Практична реалізація усіх етапів даного дослідження здійснена за допомогою інструментарію програмного забезпечення VOSviewer та Scopus. У ході емпіричного аналізу визначено динаміку публікаційної активності, висвітлено найбільш впливові статті та журнали з означеної тематики. Відповідно до мети дослідження проведено бібліометричний аналіз обраних публікацій за критеріями спільної появи ключових слів та співавторства за країнами. Отримані результати дозволили зробити висновок про актуальність подальших досліджень питань щодо кібербезпеки фінансових та персональних даних, управління даними, смарт-виробництва, сталого розвитку, доповненої реальності, штучної нейронної мережі тощо. Результатами бібліометричного аналізу свідчать про тісну співпрацю між науковцями з 1) США, Гонконгу та ЄС; 2) Китаю, Японії, Малайзії, В’єтнаму, Тайвані, Індонезії тощо; 3) Південної Америки, Ізраїлю та країн Европи; 4) Австралії та Таїланду та пострадянських країн. Автори зазначили, що результати проведеного дослідження мають науковий внесок у подальший розвиток маркетингових процесів під впливом Інтернету речей.
Systematization of scientific treatizes and approaches for investigating the issue of penetration of the Internet of Things into life indicates that the researchers have contributed significantly to enrich this theme of investigation. This paper summarizes the arguments and counterarguments within the scientific discussion on the issue of transforming the marketing processes under the rapid growth of the Internet of Things. The primary purpose of this study is to investigate the structure and dynamic of scientific publications devoted to the issues of IoT development from the marketing point of view. The research hypothesis is analysis background on investigating the problems in the relationship between the IoT and marketing is presented in the high-reliable database Scopus till 2020. The research object is the pool of scientific publications indexed in the Scopus database by the keywords "Internet of Things" and "Marketing". The search of publications was conducted in the article titles, abstracts and keywords. This study involved data from 2008 to 2020, published in different subject areas. The selected publications were visualized using the tools of software VOSviewer and Scopus. Thus, the bibliometric analysis of publications allowed demonstrating the publication activity dynamic, highlight the most impact articles and reliable journals, as well as to visualize the keyword co-occurrences in the papers and co-authorship between countries. The obtained results indicated the relevance of future investigations on financial and personal data cybersecurity, data governance, smart manufacturing, sustainable growth, augmented reality, artificial neural network, etc. The analysis of scientific collaboration allowed noticing the strong relationship between researchers from the USA, Hong Kong and EU countries; China, Japan, Malaysia Vietnam, Taiwan, Indonesia, etc.; South America and European countries and Israel; among the Post-Soviet countries, Australia and Thailand. Therefore, this study is expected to enhance the scientific contributions to investigating the marketing capacities from IoT development.
Appears in Collections: Маркетинг і менеджмент інновацій

Views

Ukraine Ukraine
903

Downloads

Ukraine Ukraine
904

Files

File Size Format Downloads
Miskiewicz_mmi_3_2020.pdf 466,74 kB Adobe PDF 904

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.