Наукові видання (ІФСК)

Permanent URI for this collectionhttps://devessuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/116

Browse

Search Results

Now showing 1 - 10 of 25
  • Item
    Проблема діагностики емоційного інтелекту
    (Видавництво "Аксіома", 2014) Колісник, Людмила Олексіївна; Колиснык, Людмила Алексеевна; Kolisnyk, Lyudmyla Oleksiivna
    Статтю присвячено вивченню проблеми діагностики емоційного інтелекту. Зроблено акцент на існуванні двох груп підходів до розуміння емоційного інтелекту. У рамках змішаних моделей та моделей характеристик емоційний інтелект виступає як складне утворення, що включає як когнітивні здібності, так і особистісні риси. Представники моделей здібностей інтерпретують емоційний інтелект як суто когнітивну здібність. Відповідно зазначеним підходам визначено дві групи методик для з'ясування рівня розвитку емоційного інтелекту: тести-завдання та опитувальники. Опитувальники, як правило, використовують вчені, які трактують емоційний інтелект як особистісну рису; тестам-завданням надають перевагу дослідники, які розуміють емоційний інтелект як когнітивну здібність особистості. Здійснено аналіз особливостей застосування вказаних методик. Висвітлено результати проведеного дослідження рівня розвитку емоційного інтелекту та його компонентів із застосуванням таких методик як тест Дж. Мейєра, П. Селовея, Д. Карузо та опитувальник «Емоційний інтелект» Д.В. Люсіна. Встановлено, що респондентам бракує вміння ідентифікувати емоції (як власні, так і емоції інших), а також використовувати знання про емоції для збільшення своєї особистісної ефективності. Представлено результати кореляційного аналізу отриманих даних. За допомогою використання Торонтської алекситимічної шкали доведено конвергентну валідність використаних методик. Підтверджено припущення про те, що як тести-завдання, так і опитувальники на визначення рівня емоційного інтелекту вимірюють один і той самий конструкт. Обґрунтовано доцільність комплексної діагностики емоційного інтелекту шляхом використання різних методичних підходів.
  • Item
    Особливості переживання самотності у старшому юнацькому віці
    ("Астропринт", 2014) Колісник, Людмила Олексіївна; Колиснык, Людмила Алексеевна; Kolisnyk, Lyudmyla Oleksiivna
    Статтю присвячено вивченню проблеми переживання самотності у старшому юнацькому віці. Зроблено акцент на тлумаченні самотності як багатовимірного конструкту. Висвітлено результати проведеного дослідження, в ході якого визначено ступінь та інтенсивність переживання юнаками романтичної, сімейної та соціaльної самотності. Встановлено також рівень інтегрального показника самотності молоді. Проаналізовано кореляційні зв'язки між окремими показниками різних видів самотності.
  • Item
    Проблема емоційного інтелекту в історії філософсько-психологічної думки
    (Національний педагогічний університет ім. М.П.Драгоманова, 2013) Колісник, Людмила Олексіївна; Колиснык, Людмила Алексеевна; Kolisnyk, Lyudmyla Oleksiivna
    Статтю присвячено вивченню проблеми емоційного інтелекту в історії філософсько-психологічної думки. Здійснено огляд філософських праць, де вперше були виділені і розмежовані когнітивна та емоційна сфери людини, теоретично розглядалась та обговорювалась їх роль у пізнанні та регуляції поведінки людини. В роботі відображені погляди вчених на зв'язок афективної та когнітивної сфери особистості, доведена важливість емоційної регуляції мислиннєвої діяльності. Автором представлена також еволюція наукових досліджень, присвячених розробці теорій інтелекту та вивченню його складових. Визначено перспективи подальших досліджень в окресленому напрямку.
  • Item
    Проблема емоційного інтелекту на сучасному етапі розвитку психологічної думки
    (Національний педагогічний університет ім. М.П.Драгоманова, 2013) Колісник, Людмила Олексіївна; Колиснык, Людмила Алексеевна; Kolisnyk, Lyudmyla Oleksiivna; Темрук, О.В.
    Статтю присвячено висвітленню основних підходів до розуміння феномену емоційного інтелекту на сучасному етапі розвитку психологічної думки. Відображено погляди провідних у цій сфері вчених на сутність явища емоційного інтелекту. Розглянуто розроблені науковцями моделі емоційного інтелекту, здійснено аналіз його складових. Існуючі теорії систематизовано відповідно до особливостей тлумачення феномену емоційного інтелекту. Всі відомі моделі емоційного інтелекту об'єднано у три групи: моделі здібностей, моделі характеристик та змішані моделі. Окрему увагу приділено синтетичній теорії, що поєднує всі існуючі концептуальні підходи до розуміння емоційного інтелекту. У рамках моделей здібностей емоційний інтелект трактується як перетин емоцій та пізнання, тобто як когнітивна здібність. Представники змішаних моделей інтерпретують його як складне психологічне утворення, яке має і когнітивну, і особистісну природу. У моделі характеристик емоційний інтелект виступає як сукупність рис особистості і поведінки, пов'язаних із емоціями. Емоційний інтелект у синтетичній теорії постає одночасно і як здібність, і як емоційна компетентність, і як риса особистості. У результаті аналізу основних підходів до розуміння емоційного інтелекту авторами визначено його як особистісну компетентність людини, що пов'язана з внутрішнім світом особистості, її переживаннями; здатність до ідентифікації, розуміння й управління емоціями, як власними, так і інших людей, а також вміння використовувати це для досягнення благополуччя. Відповідно, здібності, що стосуються власних емоцій визначають внутрішньоособистісний інтелект; а ті, що відповідають за емоції інших – міжособистісний. Авторами представлено спектр сучасних досліджень вітчизняних та зарубіжних вчених, що присвячені доповненню та уточненню змісту емоційного інтелекту; описанню засобів його розвитку; встановленню взаємозв'язку з іншими особистісними характеристиками, когнітивними стилями та гендерною ідентичністю особистості; розробці та адаптації діагностичного інструментарію; з’ясуванню його значущості у різних сферах життєдіяльності особистості. Значну увагу приділено внеску українських та російських вчених. Визначено існуючі проблеми та окреслено перспективи подальших досліджень в означеній сфері. Наголошено на значущій ролі емоційного інтелекту у вирішенні завдань розвитку у межах окремих психологічних періодів, зокрема, в юнацькому віці.
  • Item
    Динаміка переживання самотності у старшому юнацькому віці
    (Сумський державний університет, 2014) Колісник, Людмила Олексіївна; Колиснык, Людмила Алексеевна; Kolisnyk, Liudmyla Oleksiivna
    У світі перенасиченому інформацією та соціальними контактами дослідники все частіше констатують наявність проблеми самотності сучасних людей. Досвід переживання самотності виявлено у представників всіх вікових категорій – від дітей до літніх людей. Особливої гостроти ця проблема набуває у представників юнацького віку, адже перешкоджає вирішенню вікових завдань, пов'язаних з розвитком особистісної рефлексії й самосвідомості, одержанням подальшого професійного становлення, з гострою потребою у спілкуванні й глибоких емоційно-насичених міжособистісних стосунках (дружні, любовні відносини). При цитуванні документа, використовуйте посилання http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/34825
  • Item
    Засоби розвитку емоційного інтелекту студентів у навчальному процесі
    (Сумський державний університет, 2013) Колісник, Людмила Олексіївна; Колиснык, Людмила Алексеевна; Kolisnyk, Liudmyla Oleksiivna; Хомініч, Ю.І.
    Яскравим прикладом гармонійного поєднання декількох наук про людину з метою більш глибокого її вивчення є зв'язок психології та педагогіки. Як відзначав засновник педагогіки Я. А. Коменський, педагогіка, щоб стати справжньою наукою і ефективно направляти діяльність педагога, повинна враховувати ту реальність, з якою має справу людина у її своєрідному індивідуальному розвитку. При цитуванні документа, використовуйте посилання http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/31241
  • Item
    Емоційно-психологічна ізоляція у сучасному суспільстві
    (Видавництво СумДУ, 2012) Колісник, Людмила Олексіївна; Колиснык, Людмила Алексеевна; Kolisnyk, Liudmyla Oleksiivna
  • Item
    Гендерні ролі та переживання самотності (за результатами досліджень у країнах Європи та Америки)
    (Видавництво СумДУ, 2012) Колісник, Людмила Олексіївна; Колиснык, Людмила Алексеевна; Kolisnyk, Liudmyla Oleksiivna
    Умови життя, що швидко змінюються, непередбачуваність соціально-політичної ситуації позначаються, окрім усього іншого, й на психічному та, зокрема, емоційному здоров’ї людей. Так, самотність особистості є однією з найактуальніших проблем нашого часу. Під самотністю зазвичай розуміють розбіжність між бажаними та наявними соціальними взаємовідносинами. При цьому розрізняють два види самотності. Перший - самотність як емоційна ізоляція пов’язана зі станом втрати або відсутності глибокої емоційної прив'язаності. Другий - самотність як соціальна ізоляція, що походить із відсутності соціальних зв’язків. При цитуванні документа, використовуйте посилання http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/26261
  • Item
    Емпатія як джерело гармонії у суспільстві
    (Вид-во СумДУ, 2010) Колісник, Людмила Олексіївна; Колиснык, Людмила Алексеевна; Kolisnyk, Liudmyla Oleksiivna; Луценко, С.
  • Item
    Оманливі цінності як одна з причин психологічних негараздів сучасної молоді
    (Видавництво СумДУ, 2009) Колісник, Людмила Олексіївна; Колиснык, Людмила Алексеевна; Kolisnyk, Liudmyla Oleksiivna