Наукові видання (ІФСК)

Permanent URI for this collectionhttps://devessuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/116

Browse

Search Results

Now showing 1 - 4 of 4
  • Item
    Культурна спадщина як основа національного наративу в умовах російсько-української війни
    (Сумський державний університет, 2025) Бондаренко, Олена Євгенівна; Bondarenko, Olena Yevhenivna; Кудлай, В.; Сіряченко, С.
    Проаналізовано рівень обізнаності молоді щодо культурної спадщини та її ставлення до національного наративу. На основі комплексного дослідження автори виявили, що основною проблемою є не байдужість, а відсутність доступу до емоційно насиченої та зрозумілої інформації. У фокусі – зв’язок між формами подачі історичного матеріалу та формуванням національної ідентичності. Розглянуто роль журналістики в трансляції національного наративу.
  • Item
    Overcoming Post-truth Challenges: Is journalism education successful in Ukraine?
    (Editorial Primmate SAS, 2022) Yevtushenko, O.; Ковальова, Тетяна Вікторівна; Kovalova, Tetiana Viktorivna; Садівничий, Володимир Олексійович; Sadivnychyi, Volodymyr Oleksiiovych; Жиленко, Ірина Рудольфівна; Zhylenko, Iryna Rudolfivna; Бондаренко, Олена Євгенівна; Bondarenko, Olena Yevhenivna
    The article discusses the response efficiency of the journalism education system to the post-truth challenges. The aim of our research is to find out whether the higher education system of Ukraine is able to provide the media system with quality professional staff ready for political participation, responsibility and upholding democratic values in the conditions of post-truth and aggressive external information influence. The experiment covered three groups: journalism students with general professional training, journalism students, who additionally participated in fact-checking trainings and economics students, who did not study the basics of media literacy. The survey results and focus group discussion proved that the future journalists show greater confidence in their skills, but, in fact, they are not able to distinguish better truth, manipulation and lies than the future economists All three groups had vague ideas about these concepts and tend to trust statements that seem familiar and simple. Fact-checking trainings do not give students an advantage in identifying truth and lies in public statements. The results suggest an urgent need to find new system solutions on the part of higher education, the community of professionals to train future journalists ready to work in the post-truth conditions.
  • Item
    The influence of computer technology on the development of interactive teaching methods for students
    (Little Lion Scientific, 2021) Садівничий, Володимир Олексійович; Садовничий, Владимир Алексеевич; Sadivnychyi, Volodymyr Oleksiiovych; Жиленко, Ірина Рудольфівна; Жиленко, Ирина Рудольфовна; Zhylenko, Iryna Rudolfivna; Бондаренко, Олена Євгенівна; Бондаренко, Елена Евгеньевна; Bondarenko, Olena Yevhenivna; Nizhehorodtsev, V.; Прокопенко, Наталiя Миколаївна; Прокопенко, Наталья Николаевна; Prokopenko, Nataliia Mykolaivna; Кucherenko, I.
    The article examines the influence of modern computer technologies on the development of interactive methods of teaching students in the higher education system. The main tasks that interactive methods solve in teaching students are considered and as one of the solution tools - the introduction of modern computer technologies into the educational environment. The main opportunities that computer technologies provide to the educational process are analysed. A form of collective design using cloud technologies was developed and tested, namely, from a large number of them, after analysis, a choice was made in favour of Google Drive. The authors analysed the results after a survey of students participating in the experiment and made conclusions about the advisability of introducing computer technologies into the educational process, which have a powerful stimulating effect on the development of interactive methods of teaching students.
  • Item
    Генітивні речення в мові друкованих медіа: структурно-семантичний і комунікативно-модальний аспекти
    (Сумський державний університет, 2017) Бондаренко, Олена Євгенівна; Бондаренко, Елена Евгеньевна; Bondarenko, Olena Yevhenivna
    Генітивні речення розглядаються як односкладні субстанційні, у яких головний член представлений незалежною формою родового відмінка іменника, що може виражати наявність, існування, буттєвість предмета й водночас неозначено велику, надлишкову кількість або, навпаки, цілковиту відсутність речей. У їхній семантиці відсутні як значення процесуальності, так і динамічної ознаки та позачасової дії, а категоріальне значення буттєвості постає як граматичне значення констатації реальності в момент спілкування. Розкриваються структурно-семантичні моделі й комунікативно-модальні різновиди односкладних генітивних речень в мові друкованих ЗМІ.