Наукові видання (ІФСК)

Permanent URI for this collectionhttps://devessuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/116

Browse

Search Results

Now showing 1 - 10 of 46
  • Item
    Цифрові подкасти і нова журналістика: психологічна відвертість, голос і довіра в аудіомедіа
    (Сумський державний університет, 2025) Жиленко, Ірина Рудольфівна; Zhylenko, Iryna Rudolfivna; Савеленко, В.
    У роботі розглянуто цифрові подкасти як інноваційний формат журналістики, що породжує нові моделі взаємодії з аудиторією. Особлива увага приділена феномену психологічної відвертості в аудіомедіа, а також ролі голосу як засобу достовірності та формування довіри. На прикладі трьох подкастів проаналізовано їхній вплив на свідомість цільової аудиторії, рівень довіри до медіа та ефективність сприйняття змісту виключно через голосове повідомлення. У підсумку окреслено концептуальні зміни журналістської парадигми й визначено перспективи подальшого вивчення психологічної відвертості як інструменту комунікації в аудіожурналістиці.
  • Item
    До історії українського медіапростору: провідні постаті еміграційної літератури й публіцистики міжвоєнної доби
    (Сумський державний університет, 2025) Жиленко, Ірина Рудольфівна; Zhylenko, Iryna Rudolfivna
    Для українських культурних діячів великою бідою стала еміграція між Першою і Другою світовими війнами. Проблеми життя у вигнанні описав емігрант із Херсону Василь Федотов: «Письменник не знаходить ні видавців, ні критиків, ні читачів. Книги виходять у порядку дива, – або жертви. Пишуться вони не для конкретного кола читачів, для світу, для вічності». Автор також зауважував, що письменник «приречений слухати свій власний внутрішній голос і лише через нього спілкуватися з живим, але для нього ніби підземним потоком світової культури» (Цит. за: «Малі жанри…», 2018).
  • Item
    Більшовицький експеримент у творах зарубіжної публіцистики
    (Сумський державний університет, 2024) Жиленко, Ірина Рудольфівна; Zhylenko, Iryna Rudolfivna
    Найдоленосніші події початку ХХ століття – Жовтневий переворот, а за ним створення у кінці 1922 року Союзу Радянських Соціалістичних республік – викликали у світі неймовірну цікавість. Це питання є для нас актуальним не лише з огляду переосмислення обставин того часу, але й з боку розуміння того, як, чому і завдяки яким творам світова спільнота дізнавалася і сприймала СРСР – як світовий експеримент «союзу незламних республік вільних» (у перекладі М. Бажана – слова з гімну С. Міхалкова «Союз нерушимих республик свободных») – чи «не той, яким ми сподівалися його бачити» (Жід, 1990). З огляду на минуле можна зрозуміти й сьогодення, адже зображення сучасних подій відбувається з присутністю вдалих пропагандистських маркерів. У травні 1927 р. до редакцій деяких еміграційних видань, зокрема паризьких, надійшло анонімне звернення «До письменників світу», у якому митці СРСР нарікали на мовчання зарубіжних колег тоді, як «у великій країні йде удушення великої літератури». Автори зазначали, що, окрім співчуття й морального засудження найжорстокішої з деспотій, вони нічим не зможуть допомогти, але намагалися відкрити світові правду, розповівши про жорстку реальність, створену «майстерною лицемірною маскою з того страшного лику, який виявляє комуністична влада в Росії». Письменники заклинали зарубіжних колег описати страшний досвід СРСР, бо самі вони безсилі зробити це. У газеті «Правда» згадане звернення було назване фальшивкою. І хоча письменники, які перебували в еміграції, спробували завадити цьому, написавши протест проти комуністичної брехні, однак західна преса ніяк на це не відреагувала. Мета роботи: розглянути репрезентацію СРСР як безпрецедентного більшовицького експерименту у творах зарубіжних публіцистів, виявивши їхню кардинальну відмінність і намагання кожного сказати світові свою «правду».
  • Item
    Сувора правда життя у творі Роберта Конквеста «Жнива скорботи. Радянська колективізація і голодомор»
    (Сумський державний університет, 2024) Жиленко, Ірина Рудольфівна; Zhylenko, Iryna Rudolfivna; Павлючек, В.
    Досліджується сувора правда життя, висвітлена Робертом Конквестом у праці "Жнива скорботи", де розкриваються причини та наслідки Голодомору і колективізації в Радянському Союзі. Аналізується методологія Конквеста, яка включає використання архівних документів та свідчень очевидців. Підкреслюється значення введеного Конквестом поняття "терор голодом", що вказує на цілеспрямованість радянських дій щодо українського селянства. Також розглянуто літературні прийоми, використані Робертом Конквестом, у контексті документального зображення подій Голодомору та проаналізовано їх значення.
  • Item
    Основні риси нової журналістики у творі Трумена Капоте «Холоднокровне вбивство»
    (Сумський державний університет, 2024) Жиленко, Ірина Рудольфівна; Zhylenko, Iryna Rudolfivna; Котляр, Т.
    Стаття аналізує основні риси нової журналістики на прикладі твору Трумена Капоте «Холоднокровне вбивство». У роботі розглядаються ключові елементи, які становлять нову журналістику. Особлива увага приділяється тому, як ці літературні техніки сприяють формуванню в читача глибшого розуміння мотивів та обставин перебігу подій. У статті також розглядається вплив нової журналістики на розвиток жанру нон-фікшн.
  • Item
    «Магічний репортаж» Ґ. Ґарсіа Маркеса «Розповідь моряка» як зразок літератури нон-фікшн
    (Сумський державний університет, 2024) Жиленко, Ірина Рудольфівна; Zhylenko, Iryna Rudolfivna
    Творчість колумбійського прозаїка і журналіста, одного з найяскравіших представників «магічного реалізму» Ґабріеля Ґарсія Маркеса відрізняється особливим новаторством: у ній з’єднані реальне й потойбічне, інформаційне і фактичне, засоби самовираження і барвистість мови. За твори, «…у яких фантастичні та реалістичні елементи поєднані заради створення щедрого уявного світу, у якому відбито життя й суперечності латиноамериканського континенту» [1, с. 7], Маркес першим серед колумбійських письменників у 1982 році отримав Нобелівську премію в галузі літератури. Незважаючи на всесвітньо відому славу його як автора «Ста років самотності», письменник публічно заявляв, що хоче, щоб про нього пам’ятали перш за все як про репортера, бо вважав, що народився журналістом і в цьому – його покликання, бо журналістика, на його думку, найкраща професія на світі. Актуальність розвідки. Життя і художню творчість письменника досліджували Д. Мартін, Ю. Папоров, І. Оржицький, В. Андреєв, О. Прилипко, Ю. Покальчук, Т. Гаврилів, М. Фока, С. Петрів та багато інших. Менше уваги науковці звертають на Маркеса як журналіста (Л. Борщевська, В. Соколова, І. Малінін), особливо у руслі літературної журналістики. Мета роботи. На прикладі документальної повісті «Розповідь моряка» розглянемо ознаки репортажу і доведемо приналежність його літературного «магічного репортажу» до жанру нон-фікшн.
  • Item
    «Записки полоненого» Олекси Кобця як художньо-історичний документ
    (Сумський державний університет, 2023) Жиленко, Ірина Рудольфівна; Жиленко, Ирина Рудольфовна; Zhylenko, Iryna Rudolfivna; Лагута, Ю.
    Тема війни залишається й зараз актуальною, як і понад 100 років тому. Письменники, що були учасниками і свідками Першої світової, не залишалися осторонь: їхні твори – це живі картини тих подій і вражень. Один із малодосліджених літераторів, чия творчість повертається в Україну – Олекса Кобець (Варавва). Його роман-сповідь, водночас щоденник «Записки полоненого» (вперше видано 1931 р.) витримав п’ять видань. Твір отримав як позитивні, так і вкрай негативні відгуки і з боку влади, і від сучасників. Щирі привітання Олекса Кобець почув від Ю. Яновського, О. Вишні, М. Хвильового, М. Рильського. Однак І. Багмут першим «накинувся чорним вороном» «з погромницьким цькуванням» на його роман [Цит. за: 1, c. 171]. Олекса Кобець зазнав утисків, переслідувань і навіть конфіскації усього накладу роману після того, як празька газета «Ноє фрає Прессе» помістила «дуже прихильну рецензію», ставлячи його «нарівні з популярним письменником Еріхом Марією Ремарком» [4, с. 109–110]. Натомість схвальну оцінку «Записки полоненого» отримали від еміграційних дослідників (Г. Костюк, Ю. Бойко, В. Дорошенко). В Україні був певний час забуття, і вже в часи незалежності науковці звернули свої погляди на творчість Олекси Кобця й зокрема на його правдивий автобіографічний твір. Ярослава Погребенник вивчала «Записки полоненого» як феномен антимілітаристської прози, вважала роман «найдовершенішим із творів» [6, с. 9] письменника. «Записки полоненого» як історичне джерело досліджували історики і журналісти (О. Бонь, І. Срібняк, Л. Рожкова), однак маловивченим залишається аспект художньої історичності «Записок полоненого», у яких відтворено війну очима солдата – українця в лавах армії Російської імперії, а згодом – полоненого в австро-угорських таборах. Мета нашої розвідки – з’ясувати, як події Першої світової війни й табірної дійсності вплинули на життя і свідомість «людини визвольних змагань» 1917–20-хх років, описаних у «Записках полоненого» Олекси Кобця (Варавви).
  • Item
    Нескінченна модельна конфронтація, або об’єктивність у журналістиці у минулому і в наш час
    (Сумський державний університет, 2023) Жиленко, Ірина Рудольфівна; Жиленко, Ирина Рудольфовна; Zhylenko, Iryna Rudolfivna; Родченко, К.
    Питання об’єктивності у журналістиці було і залишавється актуальним. Його вивчали Д. Гілмор (підкреслював зв’язок чесності й об’єктивності), Е. Денніс (зауважував на важливості докладання зусиль для досягнення неупередженості), В. Іванов (вказував причини недотримання принципу об’єктивності), В. Різун (вважав, що забезпечити об’єктивність можна, відокремивши оцінку від факту) та багато інших. Л. Пономаренко вважає, що «об’єктивність у журналістиці реальна, але це поняття не тотожне ідеалістичному його розумінню» [3]. Тривалий час журналістика фактично була неспроможною висвітлювати об’єктивну реальність та/або нейтральну позицію. Однак з розвитком теорій ЗМІ та становленням інформаційного суспільства ситуація почала поступово змінюватися. На це вказують деякі фактори. Мета роботи – з’ясувати певні вагомі причини, які вплинули на можливості журналістики подавати інформацію об’єктивно чи нейтрально. Для досягнення мети були поставлені завдання: окреслити історичні концепції «чотирьох теорій» преси; визначити основні етапи шляху до об’єктивності.
  • Item
    Варіанти назви країни агресора у соцмережах і ЗМІ з аналізом частоти їх вжитку
    (Сумський державний університет, 2022) Жиленко, Ірина Рудольфівна; Жиленко, Ирина Рудольфовна; Zhylenko, Iryna Rudolfivna; Серобян, А.
    Розглядаються приклади і частота вживання в українському медіапросторі й у соціальних мережах "неологізмів" щодо назви країни-агресора на кшталт таких: орки, рф-ія, Мордор, московія, кацапстан, zомбіленд, рашисти тощо. Зроблено висновки, що найбільш вживаним як в інтернет-ЗМІ, так і у соцмережах є назва "орки" як визначення сукупності найгірших людських якостей.
  • Item
    Експресіоністська поетика у малій прозі міжвоєнного двадцятиліття
    (Сумський державний університет, 2019) Жиленко, Ірина Рудольфівна; Жиленко, Ирина Рудольфовна; Zhylenko, Iryna Rudolfivna
    Порівнюються елементи експресіоністської поетики у творах українського й російського письменників-емігрантів міжвоєнного двадцятиліття Ю. Косача і В. Федорова.