Наукові видання (ІФСК)
Permanent URI for this collectionhttps://devessuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/116
Browse
8 results
Search Results
Item Disciplinary Literacy Development in the Professional Online Course for Cynological Translators: Ukrainian Case(Lumen Publishing House, 2021) Ляшенко, Ірина Володимирівна; Liashenko, Iryna Volodymyrivna; Bula, L.Постійний розвиток сучасних технологій вимагає високого рівня вмінь і навичок у завершенні підготовки студентської молоді до конкретних ситуацій життя. Освітня система має використовувати більш ефективні підходи до підвищення необхідних навичок для сучасних життєвих і робочих ситуацій. Основною метою дослідження є визначення відповідної системи навчання основних і більш глибоких навичок перекладачів-кінологів для виконання ними специфічної трудової діяльності. Академічне значення дослідження полягає у виявленні нових зв'язків між дисциплінарною грамотністю та сферою ESP у підготовці кінологічних перекладачів із практичним значенням для майбутнього застосування. Слухачів дистанційного курсу з підготовки перекладачів-помічників кінологів опитували про основні складові, необхідні для виконання ними роботи. Результати перевірені методом статистичної обробки. Результати забезпечили підтримку концептуальної основи з ключовими елементами дисциплінарної грамотності для кінологічних перекладачів. Крім первинних навичок, які застосовуються для розвитку конкретних знань, основним компонентом професійної реалізації є набуття конкретного словникового запасу та вміння оперувати ним на практиці . Наслідки цього дослідження можуть стосуватися більш різноманітного обсягу дисциплінарної грамотності кінологічних перекладачів.Item The mental consideration of RESILIENCE as a relevant social concept (a corpus-based research of American English)(Sciendo, 2023) Степанов, Віталій Валерійович; Stepanov, Vitalii Valeriiovych; Решитько, Анна Дмитрівна; Reshytko, Anna Dmytrivna; Кобякова, Ірина Карпівна; Kobiakova, Iryna KarpivnaСтаття присвячена дослідженню СТІЙКОСТІ як соціально значущого концепту. Вона висуває нову ідею вивчення соціальних і політичних явищ за допомогою суто лінгвістичних засобів. У якості методології дослідження запропоновано новий підхід. Зокрема, автори екстраполюють семантику лінгвальних мереж Жаботинської на семантико-когнітивний аналіз Попової та Стерніна. Дослідження проводиться за допомогою корпусних технологій: для реконструкції концептуальної моделі концепту RESILIENCE (денотативного значення) використовується вибірка COCA дискурсивних контекстів із лексемою resilience. Згодом це значення оброблюється за допомогою двох когнітивних операцій: когнітивної інтерпретації та промінантності. Зрештою, отримано польову когнітивну модель СТІЙКОСТІ. Відсортовані за частотою у вибірці корпусу як ядерні та периферійні зони, окремі когнітивні ознаки вказують на те, що є більш та менш важливим для американців у поточному осмисленні СТІЙКОСТІ як соціального та політичного явища. Кожен етап дослідження детально пояснюється авторами.Item Лінгвопрагматичні аспекти англомовних рекламних текстів(Видавничий дім "Інтернаука", 2023) Руденко, Наталія Володимирівна; Rudenko, Nataliia VolodymyrivnaПроаналізовано лінгвопрагматичну спрямованість англомовної соціальної реклами, а саме її маніпулятивні стратегії та тактики.Item Using Distance Learning Models as Opportunities for Blended Learning for Foreigners(Revista Românească pentru Educaţie Multidimensională, 2023) Turchyn, I.; Зайцева, Станіслава Станіславівна; Zaitseva, Stanislava Stanislavivna; Руденко, Наталія Володимирівна; Rudenko, Nataliia Volodymyrivna; Saienko, V.; Kuzemko, N.; Denefil, O.The relevance of the article is caused by the fact that the established approaches and methods are changing, the needs of today's students and pupils are changing. Distance learning in the era of postmodernism is a type of learning, based on the educational interaction between teachers and students who are distant from each other, implemented with the help of telecommunication technologies and Internet resources. Distance learning is part of blended learning, which has become increasingly common in the education of foreign students. Blended Learning is a fairly new method of learning, which is indispensable for full-time education. It is a learning/teaching system that combines the best aspects and advantages of classroom teaching and interactive or distance learning and creates accessible and motivating courses for students, in which the learning process is a defined system consisting of different parts that function in constant interconnection with each other to form a kind of whole. The main task of this model is to train foreigners for active communicative activity in the socio-cultural, domestic and educational-professional sphere and the ability to use the acquired knowledge in online and offline communication.Item Assessing oracy in young adults vocational training(University of Niš, 2022) Ляшенко, Ірина Володимирівна; Ляшенко, Ирина Владимировна; Liashenko, Iryna VolodymyrivnaВ університетській освіті сучасне навчання спрямоване на розвиток найважливіших навичок 21 століття, зосереджених на працевлаштуванні та успішній роботі. Ораторське мовлення як навичка займає важливе місце серед основних комунікативних навичок для працевлаштування та навчання. Його оцінка вимагає обережного та відповідального поводження. Багато дослідників приділяли достатньо уваги ораторській грамотності та механізмам її розвитку в учнівської молоді. Проте досі мало відомо про те, як у студентів вищих навчальних закладів розвивається ораторська майстерність у професійному контексті. Тобто процес навчання та оцінювання професійної ораторської майстерності зі студентами вищих навчальних закладів може відрізнятися від процесу розвитку ораторської майстерності для інших категорій учнів. Послідовна достовірність цього дослідження розкривається в більш глибокій і чіткій ролі професійного контексту в оцінці ораторської майстерності як важливого компонента для майбутнього професіонала на ринку праці. Згідно з останніми дослідженнями, які підтримують визначення ораторського мистецтва, наші висновки вказують на те, що ораторське мистецтво є життєво важливим у навчанні професіоналів для ринку працевлаштування, які відповідають найвищим стандартам основних навичок 21 століття. Це дослідження може допомогти створити або перевірити теоретичну основу для оцінки будь-якої спеціальної ораторської мови. Крім того, це може допомогти розробити іншу теорію з новими чи іншими компонентами щодо ораторського оцінювання в конкретному контексті.Item Verbal Representations of Motivational Attitudes of Education Managers in the Post-modern Ukrainian Society(LUMEN Publishing, 2022) Shaumian, O.; Ternavska, T.; Viktorova, L.; Ярова, Алла Григорівна; Яровая, Алла Григорьевна; Yarova, Alla Hryhorivna; Obukh, L.; Serhiieva, A.The article attempts to provide a practical analysis of the psychological basis for the incentives of personality motivation in education managers. In particular, it highlights the results of an empirical study of motivational techniques for normative and value attitudes of education managers in terms of management. It justifies the opinion that leaders of the organizations with strong cooperation between staff and administration and united by a common desire for success, are dominated by the category “hope for success”. And the leaders of such organizations where subordinates are in constant fear of dismissal and under sharp criticism regardless of their work quality, are dominated by the “fear of failure”. It emphasizes the idea that education managers should try to develop “hope for success”. This applies to both men and women, regardless of their work experience. It points out the need to practice methods of overcoming “blame and criticism caused by failure to succeed”. This is especially true for women with over 5 years work experience. It is also worth creating a sense of work efficiency with a positive hope (especially for men with work experience of up to 5 years and more than 5 years work experience) and to overcome manifestations of immorality and injustice to subordinates. Considerable attention in scientific research is paid to the importance of the spiritual component in the personality of modern managers, which requires further study.Item Man, Poetry and Nature in the Work of A.Yu. Krymsky: Actuality of Postmodern Communications(LUMEN Publishing, 2022) Maksiuta, M.; Shtepenko, O.; Patlaichuk, O.; Skliar, I.; Ярова, Алла Григорівна; Яровая, Алла Григорьевна; Yarova, Alla Hryhorivna; Stupak, O.The article analyzes the features of poetic reflection in the work of A. Krymsky in the relation "man-nature". Coverage of this problem in the conditions of postmodern philosophical discourse requires appropriate embeddedness in the national and cultural experience. Moreover, the poetry of A. Krymsky manifests the deep experiences of the Ukrainian man's ties with the natural world, which includes the actualization of the inner nature of man. The author seeks to "write out" the laws of the "moral constitution" according to which a person is worthy of his purpose of being in nature "has the right" to love according to the vocation of his convictions, his needs and inclinations. On the one hand, the author seems to call us to abide by these "laws", but, on the other hand, his thoughts divert from such categoricalness into the space of "identity" and confessional repentance. As follows from the above, the dignity of a person consists in the awakening and strengthening of an independent, responsible, formed on the path of enriching the inner life of a spiritual personality and the search for a free egress. And in this, in fact, the highest value of the relevance of postmodern self-communication in the interpretation of the poetic work of A. Krymsky is developed.Item Disciplinary Literacy Development in the Professional Online Course for Cynological Translators: Ukrainian Case(2021) Ляшенко, Ірина Володимирівна; Ляшенко, Ирина Владимировна; Liashenko, Iryna Volodymyrivna; Bula, L.Ongoing development of modern technologies requires high-level skills and abilities in completing the preparation of the student youth to specific situations in life. The educational system needs to use more efficient approaches in increasing essential skills for modern life andwork situations. The study's main aim is to specify the appropriate system of teaching essential and more profound skills of the cynological translators for fulfilling their specific work activities. The study's academic importance lies in revealing new connections between the disciplinary literacy and ESP sphere in preparing the cynological translators with practical meaning for future application. The students of distance course on training the cynological translators-assistants were questioned about theessential components necessary for their job completing. The results were verified by the statistical processing method. The results provided support for the conceptual framework, with crucial elements of disciplinary literacy for cynological translators.Except for the primary skills applied for developing the specific knowledge, the main component for professional realization is acquiring the particular vocabulary and ability to operate with it in practice. This study's implications might relate to the more various scope of disciplinary literacy of the cynological translators.